Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    drister meg til å følge opp den siste snutten som en vinterhilsen til alle andre Naimfans (Er blodfan)
     

    bhaagensen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Innlegg
    408
    Antall liker
    3
    Angående det med å parre Naim med andre fabrikanters (læs: DAC), så er det vel i prinsippet ikke noe større problem enn hos andre merker. Linjeinngangene (RCA) på - i hvert fald nyere - Naim har vel relativt gjengse spesifikasjoner. Og, med passende kabel, gjelder det samme vel også for DIN-inngangene?

    Jeg har ikke en verden av erfaring med det med match og synergi. Dog har jeg for nylig sammenligninget Logitechs Transporter med en CD5x + Flatcap2 i mit setup (som ellers består av Naim). Det er en forskjell, ikke stor, men som likevel fremkommer tydelig i slike tester. Forskjellen er til Naim's fordel og kan i stor grad tilskrives en fyldigere klang - mere analog for å bruke den gamle klisje. Om det er CD5x som "legger noe til" eller Transporteren som "mangler" vet jeg ikke. På bakgrunn av denne erfaring må jeg si at dersom man jakter den renest mulige Naim-lyd, så kommer man kanskje til kort med andre merker. På den annen side er det heller ikke natt og dag til forskjell, og med en IMO nøytralt lydende kjilde som Transporteren, er sluttresultatet absolutt ikke å forakte sammenlignet med CD5x.

    vh Bjørn
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    65finger; enig, man kan aldri få nok av Blondie. Enda et av en zillion glansnummere;

    (legg merke til kjolen; er ikke det den samme som på Slow Motion-nummeret?)

     
    R

    RoDa

    Gjest
    RoDa skrev:
    Oppover fra XS?
    Jeg likte, som de fleste som kan lese sikkert fikk med seg, Naim XS veldig godt.

    Der jeg synes det gjerne skulle vært litt bedre er på det samme som liktprisede forsterkere generelt ikke klarer.
    Jeg snakker om en rikere klang, større lyd med mer tyngde.
    Mer kostbare forsterkere, som min egen SAM, klarer å få til dette i "tilstrekkelig" grad.

    Regner med man får dette videre opp i Naim hierarkiet, hvor høyt må man før dette blir merkbart/tydelig?

    Mvh
    Rolf
    Klemmer meg mellom youtube-klippene her... ;D

    Ville en Supernait kunne tilfredstille mine ønsker om rikere klang, større lyd med mer tyngde?
    Altså, hva er forskjellene på XS og Supernait?

    R
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Tyngde? Mens jeg digger ivei Blondie på YouTube via Mac'en og AKG530 så skjønner jeg bare sånn halvveis hva du mener; men det skulle ikke forbause meg om det ville ha vært lurt å se på andre ting enn bare forsterkeren isolert.

    De "tyngste" Naim-forsterkerne er forresten 282/250 og 552/500 imo; men det er ingen ubetinget fordel i alle systemer. Du burde kanskje ha hørt Nait XS med en ditto Naim kilde, så vil jeg håpe og tro at disse desillusjonene om vekt i forbindelse med musikalske fremførelser hadde fordampet. Forresten så trodde jeg at vektløshet var et pluss-ord i hifisjargong jeg? :)

    Fortsatt like skrekkelig lyd som på Slow Motion-nummeret (typisk eksempel på den vektløsheten som skjer når man ikke bruker ikke Naim-utstyr ved innspilling), men fortsatt like Blondie!

     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Beklager at jeg kommer inn fra sidelinja og søpler til tråden. Kan bare ikke dy meg når det spilles opp til "Hanging on the Telephone". ;) ;)

    Orginalen
    x=19

    Her i en nyere tapning, Paul Collins holder fortsatt koken. Spilte i Norge ifjor påske (bortreist selvsagt :( ) Så de i Austin for 3 år siden. Magisk



    ække dårlig det her heller vøttu ;) ;) ;) ;)
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Vidar P skrev:
    For å være skikkelig OT da; en bergtakende fremførelse av Rhiannon fra '76 med Stevie Nicks på sitt beste; cool, understated og totalt elektrisk.



    Rhiannon is the story of a lady that is from another world ~ called the Bright world ~ and she leaves her kingdom to become the wife of a king ~ a mortal king ~ but goddesses really can't marry mortal kings, if they do they lose their powers ~ their magic powers. And they don't lose the knowledge of them they just ~they know everything that's going to happen they just can'tdo anything about it. Which is a much more difficult way to live than not having magic powers is to not be able to use them and know exactly what's coming and to not be able to tell anybody. So she comes down and does her whole trip, and it's just a whole story ~ it's a wonderful story.

    And she has these birds that sing and that is the legend of the song of the birds of Rhiannon. And they sing this song that is uh, said takes away pain and suffering and if you hear the song you just sort of blank out and go away and then when you wake up everthing's all right. And it is a wonderful, wonderful story which I use a lot, because there's a lot of ~ there seems to be a lot of need for the story of Rhiannon around lately, because if people are sad or have lost anybody or something the story really makes a lot of sense.

    -Stevie Nicks
    Takker for den. Fleetwood er konge....
     

    g-h

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.11.2005
    Innlegg
    79
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Klemmer meg mellom youtube-klippene her... ;D

    Ville en Supernait kunne tilfredstille mine ønsker om rikere klang, større lyd med mer tyngde?
    Altså, hva er forskjellene på XS og Supernait?

    R
    Kan prøve å svare her, jeg har hatt begge hjemme i litt over 1 mnd.

    Jeg synes XS og Supernait er nokså like i klangen. Supernait har nok enda litt mer pondus og driv, spesielt i de nederst oktaver. Jeg synes forskjellene i signatur blir mer markante når forsterkeren jobber hardt. XS blir tungpustet noe fortere og blir da ganske uryddig. Supernait strekker dette en god del lenger, men gi den en for tung last og den og takker for seg. Dette har jeg ikke klart å provosere frem hjemme, kun hos forhandler i et meget større rom på noen helt andre høyttalere.

    På bakgrunn av det jeg har skrevet så synes jeg at valget mellom XS og Snait bør avgjøres av høyttalerne dine (om du trenger de ekstra kreftene) og om DAC er av interesse for deg. Har du snille, godt matchede høyttalere og ikke bruk for DAC synes jeg personlig at forskjellene mellom forsterkerne ikke forsvarer prisen.

    Vurderer du Naim DAC (eller ikke trenger DAC) f.eks så synes jeg 152/155XS eller 202/200 er en mer logisk vei å gå fra XS enn Supernait. Aller mest anbefaler jeg jo en test hjemme :)

    En kjapp edit: Kildene mine var CD5x og HDX i denne perioden.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Med det samme jeg plager dere med dette... her er en annen cool Naim-chick. Grace Slick. Oh yeah.
    Sjeldent å se Jefferson fra 1967 om dagen, men de låt tøft allerede da. Og Grace er jo... vel, ord er overflødige.


    Låta fins som alle vet på det legendariske albumet Surrealistic Pillow, i en superb studioversjon; dette er selvsagt en av låtene som de også gjorde på Woodstock. Ikke gå glipp av denne!

     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.835
    Antall liker
    751
    Torget vurderinger
    4
    RoDa skrev:
    Klemmer meg mellom youtube-klippene her... ;D

    Ville en Supernait kunne tilfredstille mine ønsker om rikere klang, større lyd med mer tyngde?
    Altså, hva er forskjellene på XS og Supernait?

    R
    Har du forsøkt å hicappe XS'n?
    Hicap tilfører iallefall tyngde til min Nait 5 så kanskje tilsvarende skjer med XS?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    ErosLoveking skrev:
    Beklager at jeg kommer inn fra sidelinja og søpler til tråden. Kan bare ikke dy meg når det spilles opp til "Hanging on the Telephone". ;) ;)
    Takker og bukker; dette var skikkelig kult!
     

    Flaggerkatt

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2005
    Innlegg
    68
    Antall liker
    6
    Kan ikke annet enn anbefale Benchmark sin DAC også, oppgraderte fra en Beresford jeg likte godt, til en Benchmark DAC-1, og har ikke angret på det. Beresford er en ordentlig god match (og ikke minst et godt kjøp for penga!), men får rett og slett MER ut av Benchmarken på alle vis. Parret med min Flatcap'ede XS er dette finfint, for meg som stort sett spiller trådløst og vinyl, og minimalt med CD.
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Veldig bra musikk ErosLoveking. Liker spesielt den utrolig fengende låta til The Beat. Minner litt om The Knack. Har plata 'Get The Knack' på vinyl og den spilles rett som det er.
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Tyngde? Mens jeg digger ivei Blondie på YouTube via Mac'en og AKG530 så skjønner jeg bare sånn halvveis hva du mener; men det skulle ikke forbause meg om det ville ha vært lurt å se på andre ting enn bare forsterkeren isolert.

    De "tyngste" Naim-forsterkerne er forresten 282/250 og 552/500 imo; men det er ingen ubetinget fordel i alle systemer. Du burde kanskje ha hørt Nait XS med en ditto Naim kilde, så vil jeg håpe og tro at disse desillusjonene om vekt i forbindelse med musikalske fremførelser hadde fordampet. Forresten så trodde jeg at vektløshet var et pluss-ord i hifisjargong jeg? :)
    La meg spørre på en annen måte:

    Hva kan jeg forvente å oppleve når jeg krabber oppover i Naim-sortimentet?

    R
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det spørs vel helt på systemet forøvrig det. En forsterker blir ikke bedre enn det signalet den skal forsterke, eller den høyttaleren den skal drive. Hvert hakk forsterkere gir rikere klang av instrumenter/vokaler som kommer nærmere en illusjon av ekte instrumenter/vokaler imo. Dette følger prisfastsettingen veldig nøye, er iallefall mitt inntrykk. Jeg er ukomfortabel med å mene noe om forsterkerprodukter fra Naim isolert sett og ute av en kontekst jeg kjenner, samt at vi antakelig ser på hifi på to veldig forskjellige måter, så det er sikkert bedre å spørre noen andre egentlig.

    Naim handler i stor grad om systemtenking som innfallsvinkel til hifibygging; det er ikke så lett å se de på "tradisjonelt" vis og samtidig forstå mye av poenget med Naim.

    Fordeler med systemorienteringen er at det vil kunne fjerne uønskede variabler som dårlig synergi og uforutsette resultater, det vil gi forutsigbarhet ved endringer ("hele" Naim-verdenen kan fortelle deg mye og presist om hva du vil kunne oppleve ved de-og-de endringene), det vil avkomplisere og avnerdifisere jakten på godlyd, gi brukeren "instant" høyeste nivå musikalsk reproduksjon for pengene, samtidig som det peker tydelig og presist på hvilke som er dine beste muligheter for evt videre oppgradering om du skulle ønske.
    Det vil kunne fjerne uro og trang til bytter i øst-og-vest fordi du vet du har et velbalansert system med høy synergi, og det vil følgelig kunne gi brukeren mer ro til å fokusere på å bruke systemet sitt til det som det er ment til; å spille musikk istedet for å fly rundt med bokser, kabler, plugger og alskens. Dette er ikke hifi for alle slags tweakere selvsagt, men jeg tror det er en veldig god ide for musikkelskeren som fortsatt er "på søk".
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Takk for godt svar!

    Spesielt "Hvert hakk forsterkere gir rikere klang av instrumenter/vokaler som kommer nærmere en illusjon av ekte instrumenter/vokaler imo. Dette følger prisfastsettingen veldig nøye, er iallefall mitt inntrykk." er hva jeg mente i mitt innlegg.
    (Sikkert klønete formulert :-[ )

    Det var nok det eneste jeg gjerne ville hatt mer av på Nait XS.
    Men som du sier, og vi er enige om, så følger dette ofte prisen og det blir urimelig å kreve det av den forsterkeren.
    Med fastsatt pris, så mener jeg den hadde de "rette" prioriteringene, ikke minst med tanke på hva den normalt vil spille sammen med av produkter.

    Har sett litt på siden til Naim, og liker deres suggested systems og oppgraderingsforslag.
    Jeg får litt inntrykk av at de selv nå ikke fronter systembygging i like stor grad lengre?
    Men det kan muligens være marketingfolkene vel så mye som konstruktører eller andre.

    Fant også en flott norsk side med kjapp gjennomgang ;)
    http://www.norskhififorum.no/forum/viewtopic.php?f=46&t=351

    Vet ikke om vi ser på hifi på så veldig forskjellig måte, men jeg ser kanskje på mer forskjellig hifi enn deg?
    Kan ikke tenke meg så veldig mange andre som kan svare like godt på Naim-spørsmål som deg.
    For mange er nok denne måten å tenke hifi på veldig smart, ikke minst grunnet det du nevner med heldige og uheldige kombinasjoner.
    De fleste har dessverre ikke muligheten eller kapitalen til å drasse inn mye forskjellig utstyr og finne det som spiller godt sammen, sånn at det de gjør er mye sjansespill, eller kanskje hasardspill?

    Naim er både interessant, litt mystifisert og lukket for uinnvidde noe som egentlig bare øker spenningen.
    Moro å følge med i tråden deres i alle fall. :)

    Mvh
    Rolf
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Etter 5 dager med entry level Naim & Monitor Audio i hus, tenkte jeg skrive ned noen tanker rundt oppsettet. For å starte med det; jeg har aldri vært så fornøyd med et system før (som etter at Nait 5 ble med på laget). Nå skal det sies at jeg ikke har all for lang tid i dette gamet, men noen ulike kombinasjoner av kilde/forsterker/høyttalere har vært prøvd, i tillegg til diverse lytteopplevelser hos venner og bekjente.

    Hva er det så som er så bra? Gidder ikke å prøve meg på noen hifi beskrivelser her, men kort fortalt spiller Nait 5i (og systemet i sin helhet) definitivt musikk i den retning jeg vil ha det formidlet! Jeg har benyttet sene kvelder i det siste til å lytte til favoritter i ulike sjangre og det låter engasjerende og fanger min interesse hele veien. Enten det er de opplagte velykkede skivene fra helter som Miles, Keith, Steely Dan og Joni Mitchell eller utgivelser av en helt annen karakter (har stor kost meg med både shoegazer støy, hip-hop og 70-tall punk utover kveldene 8)), så sitter jeg der og fascineres av det jeg hører.

    Vel, vel det var noen korte betraktninger. Nå er det noen her som sier jeg må gi med ved pc'en.... går og setter på en bra skive jeg og gjøre min plikt ;)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    iSaint skrev:
    Vidar P skrev:
    Jeg bruker strøm fra 552 ja, 555PS er kun anvendelig til de digitale kildene den.
    Vil gjerne prøve en HiCap2 til SuperLine, men ettersom jeg har hørt så er det mange som mener at rangeringen på kvalitet fra SuperLine er slik (1 er best);

    1) SuperCap
    2) 552PS
    3) HiCap

    Men jeg vet ikke.. hadde vært morsomt å høre.
    Lån min da vel. Ring meg for nærmere avtale om pick up (pick up helst i morgen tidlig).

    Mvh
    Arne Kr
    Så var denne på plass;



    Det skal bli rettelig spennende og se hvordan man opplever den på Headline (sammenliknet med Napsc) og på Superline (sammenliknet med 552PS). De nærmeste ukene vil vel vise det. Takker så mye for velvillig utlån, iSaint!
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Da har jeg endelig æren å bli med i denne klubben, som jeg har hatt stor beundring for i mange år nå.
    Kjøpte en pent brukt Nait 5 til anlegg 2 i kveld. Er en 185k serienummer fra 2002, som er pent stelt med. Den erstatter en Cyrus 1, som har gjort jobben sin i alle år. Naiten skal drive et sett med mindre nyere Kef iQ10 stativ høyttalere.

    Fare for at dette gir mersmak for videre Naim tanker til Reference 4 Kefene mine ::)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Den får stå en obligatorisk natt til dekondensering; selv om bilen den ble transportert i har vært oppvarmet i hele dag så vet man jo aldri... får se i morgen om det ikke blir lyd. Gleder meg, HiCap er et kjempegodt produkt vet jeg fra før (har hatt selv).
     

    iSaint

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    506
    Antall liker
    60
    Sted
    Belgia
    Vidar P skrev:
    Den får stå en obligatorisk natt til dekondensering; selv om bilen den ble transportert i har vært oppvarmet i hele dag så vet man jo aldri... får se i morgen om det ikke blir lyd. Gleder meg, HiCap er et kjempegodt produkt vet jeg fra før (har hatt selv).
    Og vi har jo hørt hva den gjør hjemme hos meg :D
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja den var jo virkelig oppløftende på 202! Forvandlet nesten todimensjonale pappfigurer til musikere av kjøtt og blod jo!
     

    Bowerman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.12.2009
    Innlegg
    98
    Antall liker
    0
    Jeg kan vel mildt sagt si at jeg har sovet dårlig etter at jeg bestilte NAC252 til CDS3/555ps,NAP300.
    Har jo gravd desto mere på n-forum etter bestilling, og hvert eneste innlegg tucher innom 552'en, og at det noe helt annet enn en 252 når en virkelig skal ta den helt ut. Mulig 252'en får litt får dårlig omtale fra en del utifra hvor god den er, men jeg blir jo veldig usikker når man leser at 252'en er det leddet som hindrer full blomst av NAP300, og evt. CDS3/555ps.
    Uansett tatt en skikkelig dyr sjefs beslutning, rakk å gjøre om på bestillingen og NAC552 er på vei ;D, fyttigrisen jeg gleder meg (bortsett fra regninga...)

    Når det gjelder Naim's 500-serie, er det 552'en som gir det største løftet lydmessig når en skal invistere i en av dem slik jeg gjør nå? Er vel uansett ikke mange her som har fått noen demo med sammenligninger mot cd555 og NAP500.
    Om jeg leter etter innlegg på n-forum så synes jeg ofte at de som omhandler cd555 er spørsmål vedr. tekniske feil o.l. Vil dette evt. bygge oppunder at komboen CDS3/555ps er så rå på 552 at få lar seg friste, om en ser bort i fra pris diffen....
    Utsene messig er det jo også pent med 552'en, den har jo samme høyde som resten av kompontene, skal vel bli 6 stk ganske idenstiske bokser i dobbel Fraim'en..... :p
     

    g-h

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.11.2005
    Innlegg
    79
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P: Jeg leste litt på linken til det andre forumet som var nevnt over hvor du har vært meget delaktig. Du skrev at du var litt usikker på hvordan benevnelsen på forforsterkerne hadde sitt opphav. Har du funnet ut av dette?

    Jeg mener at det har opphav i når utviklingsprosessen av preampen begynte, ikke når de ble sluppet. F.eks så kom vel NAC82 før NAC52? Men likevel heter 52 nettopp det fordi den ble påbegynt en stund før? 2 tallet er jo logisk nok fordi det er en 2 kanals preamp...

    Det er likevel en del "tomrom" i rekken. Om det er fordi prosjekter er lagt ned før det ble kommerse produkter, eller om det er andre grunner bak vet jeg ikke, men i min egen nerdeboble synes jeg det er interessant trivia.

    Vidar P skrev:
    "Hvert hakk forsterkere gir rikere klang av instrumenter/vokaler som kommer nærmere en illusjon av ekte instrumenter/vokaler imo. Dette følger prisfastsettingen veldig nøye, er iallefall mitt inntrykk."
    Her er jeg stort sett enig, men ordet rikere er så misbrukt i Hifiverden at jeg er redd det kan mistolkes. Jeg opplever at rik og fyldig ofte brukes om hverandre (selv om jeg forstår godt at det er ikke det du mener). Supernait er i mine ører "rikere" i klangen enn 202/200, men samtidig opplever jeg 202/200 som en klart bedre kombinasjon (matchet rett) pga homogeniteten. Jeg forstår det dithen at du mener mer ekte når du skriver rikere?

    202/200 har for meg flere likhetstrekk med Nait 5i enn Supernait, og at Supernait slekter mer mot 250.2 i lydkarakter.
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    Bowerman skrev:
    Jeg kan vel mildt sagt si at jeg har sovet dårlig etter at jeg bestilte NAC252 til CDS3/555ps,NAP300.
    Har jo gravd desto mere på n-forum etter bestilling, og hvert eneste innlegg tucher innom 552'en, og at det noe helt annet enn en 252 når en virkelig skal ta den helt ut. Mulig 252'en får litt får dårlig omtale fra en del utifra hvor god den er, men jeg blir jo veldig usikker når man leser at 252'en er det leddet som hindrer full blomst av NAP300, og evt. CDS3/555ps.
    Uansett tatt en skikkelig dyr sjefs beslutning, rakk å gjøre om på bestillingen og NAC552 er på vei ;D, fyttigrisen jeg gleder meg (bortsett fra regninga...)

    Når det gjelder Naim's 500-serie, er det 552'en som gir det største løftet lydmessig når en skal invistere i en av dem slik jeg gjør nå? Er vel uansett ikke mange her som har fått noen demo med sammenligninger mot cd555 og NAP500.
    Om jeg leter etter innlegg på n-forum så synes jeg ofte at de som omhandler cd555 er spørsmål vedr. tekniske feil o.l. Vil dette evt. bygge oppunder at komboen CDS3/555ps er så rå på 552 at få lar seg friste, om en ser bort i fra pris diffen....
    Utsene messig er det jo også pent med 552'en, den har jo samme høyde som resten av kompontene, skal vel bli 6 stk ganske idenstiske bokser i dobbel Fraim'en..... :p

    yeah the 252 is quite not worth its money... :-X...why is naim just not stopping the production of the 252 ?...that´s why i also sell mine. get rid of it, get rid of it ;)

    man listen to one and not just to members on the british forum ( regarding this theme it is very polarized ) .they often need to justify their spend money. if you would have a serious dealer, so you could compare those 2 and hear with your own ears and decide.

    on the naim forum members think a 282 is on highs with 252...høhøhøhø...it is the certain magic the 252 brings in which the 282 still don´t have ( even not supercaped ). and for that magic you paying more. simple as it is . worth the mone?..hmm ? you need to decide for yourself.if you have the possibility to listen and compare. yes difficult in norway i know.


    and you know a cd555 make sense with a 552 as well as the NAP 500 does ( after naims own recommendation guide ) ...though the 300 and the cds3/555ps...are splendid products. and the 552 will anyway. it is rated by many as the best naim pice ever made.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Kan da offisielt melde meg inn i klubben som, om ikke fullverdig medlem, så i hvert fall et medlem av Naim-familien på ordentlig.

    Jeg har tatt avgjørelsen om å skifte ut mitt røroppsett, da mine minste familiemedlemmer rett og slett (og bokstavelig) ikke klarte å holde hendene unna rør og andre sensitive deler, samt at oppsettet ikke ble oppfattet som spesielt fleksibelt og brukervennlig blant "øvrigheta" som også skal bruke anlegget. Hun har savnet lettheten fra Naim-oppsettet jeg testet ut hjemme hos meg for et godt år siden, som alltid kan stå på og alltid er klar til bruk.

    Når jeg da skulle velge nytt, transistorbasert utstyr var veien kort til Naim igjen. Jeg har tidligere hatt ekstremt godt hell med å matche Naim med KEF Reference-høyttalere, men denne gang valgte jeg en annen Naim-vennlig og spennende høyttaler; Kudos Audio Cardea C30. Årsaken er 1) Økonomi. KEF Reference er en dyrere høyttaler og jeg kunne ikke ta meg fullt råd til det. 2) Økonomi 2. Jeg fikk en grei innbyttedeal på min Ayon Skylla mot et par C30.

    Naim er jo i høyeste grad oppgraderingsvennlig, så jeg begynner litt i "det snille" og i første omgang legger jeg lista på XS-nivå, med håp om å kunne ta meg råd til å oppgradere etterhvert som økonomien bygger seg opp igjen.

    I dag sitter jeg med CD5X og Naim Nait XS. Jeg har også en Stageline S. Jeg vil også bestille en Naim DAC sammen med en Flatcap XS. Naim DAC vil være en nøkkel i hele oppsettet mitt, da jeg også vil ha et komplett multiromsoppsett med Sonos i det nye huset jeg flytter til. Jeg har en Roksan Kandy K2 som jeg har tenkt å bruke som drivverk til Naim DAC, og da blir jo CD5X overflødig. Jeg har veldig lyst på en CD5XS som drivverk, men så var det de pengene da.

    Gleder meg til reisen... :)
     

    Bowerman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.12.2009
    Innlegg
    98
    Antall liker
    0
    Det var ikke i frykt av lydmessig skuffelse jeg droppet 252 for 552'en. Jeg tror også at 252'en er mye mere riktig i dette oppsettet enn en 282.
    Men nå slipper jeg i hvertfall å lure på hvordan det kunne blitt med NAC552, og å evt. oppgradere senere koster skjorta i tilegg mtp pris utslagene som skjer ved kjøp ny, selg brukt på det nivået her ;)

    Jeg burde vel strengt tatt startet med en Nait XS, og cd5xs og Flatcap XS, det er første komboen jeg hørte fra Naim, og det var på mine egne S3 Arrete'er. Jeg synes det låt kjempe bra, og det var denne demoen som gjorde meg Naim interresert, skummelt dette for en som er både impulsiv og gla'i hi-fi..... ;)
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    Bowerman skrev:
    Det var ikke i frykt av lydmessig skuffelse jeg droppet 252 for 552'en. Jeg tror også at 252'en er mye mere riktig i dette oppsettet enn en 282.
    Men nå slipper jeg i hvertfall å lure på hvordan det kunne blitt med NAC552, og å evt. oppgradere senere koster skjorta i tilegg mtp pris utslagene som skjer ved kjøp ny, selg brukt på det nivået her ;)

    Jeg burde vel strengt tatt startet med en Nait XS, og cd5xs og Flatcap XS, det er første komboen jeg hørte fra Naim, og det var på mine egne S3 Arrete'er. Jeg synes det låt kjempe bra, og det var denne demoen som gjorde meg Naim interresert, skummelt dette for en som er både impulsiv og gla'i hi-fi..... ;)
    to be honest. i think you have done the right thing. if you can effort the top gear , than you done. now you can sit back and enjoy music without bothering about all the up and downgrades :)...but if there is a legoboy inside yo, then you have done the wrong thing. it would maybe have been more fun to build slowly a sytem and end up, where you will be right now.
     

    Bowerman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.12.2009
    Innlegg
    98
    Antall liker
    0
    balthar skrev:
    Bowerman skrev:
    Det var ikke i frykt av lydmessig skuffelse jeg droppet 252 for 552'en. Jeg tror også at 252'en er mye mere riktig i dette oppsettet enn en 282.
    Men nå slipper jeg i hvertfall å lure på hvordan det kunne blitt med NAC552, og å evt. oppgradere senere koster skjorta i tilegg mtp pris utslagene som skjer ved kjøp ny, selg brukt på det nivået her ;)

    Jeg burde vel strengt tatt startet med en Nait XS, og cd5xs og Flatcap XS, det er første komboen jeg hørte fra Naim, og det var på mine egne S3 Arrete'er. Jeg synes det låt kjempe bra, og det var denne demoen som gjorde meg Naim interresert, skummelt dette for en som er både impulsiv og gla'i hi-fi..... ;)
    to be honest. i think you have done the right thing. if you can effort the top gear , than you done. now you can sit back and enjoy music without bothering about all the up and downgrades :)...but if there is a legoboy inside yo, then you have done the wrong thing. it would maybe have been more fun to build slowly a sytem and end up, where you will be right now.
    Skjønner legoboy tanken :) Og jeg skulle gjerne vært med på en dag med Naim sine produkter fra A-Å, men når det gjelder invistering hjemme i eget hus så føler jeg det feil om en kan skaffe middlene, total kosten blir smertelig dyrere om jeg hadde tatt stigen f.eks. XS, 282/250, 552/300.
    I tilegg skal dette skje litt i det stille, er jo tross alt en fru .... hjemme ;), vet fra tidligere erfaring at bytting av hi-fi hver 6 måned ikke faller særlig godt ann, de sorte boksene er jo ganske anonyme mot hverandre på utsiden mtp evt. pris differanser....
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Hvor henvender jeg meg for å motta medlemskortet? ;D
    Gjorde som Digiman og skaffet meg en pent brukt femmer, med muligheter for litt ekstra juice.

    Edit: Trenger forslag til DIN til RCA kabel + strømkabel og gjerne også padde.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Det er en av tingene jeg liker med Naim: At prisen ikke stilles ut til allmenn beskuelse. Alle skjønner at det er dyrt, men bare en kjenner kan avgjøre om det er snakk om 500-serien eller bare vanlig reference. Omtrent som å kjøre en Mercedes uten det lille skiltet på bagasjelokket der det står 600.

    Forøvrg er jeg enig i beslutningen om å gå for 552 dersom det ikke innebærer noen finansiell redout (og det har jeg jo ikke noe intrykk av med en slik handleliste). Det har jo vist seg vanskelig å selge brukt NAC252 på det norske markedet.
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    det liger ja jo en pen brukt 252 til under half pris til salg Bowerman...it´s wouldn´t have been so painful then ;)

    bachmann : 252 blir solgt etterhvert til akseptabelt pris.jeg er ganske sikker på det. kanskje ikke i norge, men men. snaxo blir salgt i dag tror jeg :)
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    NAC252 er jo et tidløst produkt som selger jevnt, men i lite volum, så hvis du har tid til å vente blir den helt sikkert solgt ja.
     

    Bowerman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.12.2009
    Innlegg
    98
    Antall liker
    0
    Nå ble det til at jeg tok den helt ut denne gangen, men den brukte 252'en hadde vært et glimrende alternativ om jeg hadde vært på brukt kjøper'n hele veien, det er jo ikke mye reference-serie å finne på brukten i Norge, så brukt prisene burde jo holde seg godt. Ser at det er nevnt ca 60% av nypris noen ganger. Er kankje gjeldende for 2-3 år gammle produkter??
    Om det gjenstår noe av 3 års ny garanti spiller vel en del inn på såpass dyr elektronikk.
    Har tidligere smertelig erfart via salg av Parasound JC1 hvor mye et anerkjennt kvalitetsprodukt kan falle i pris på et drøyt år.
    Naim stilller etter min mening mye sterkere her....
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Brasse skrev:
    Hvor henvender jeg meg for å motta medlemskortet? ;D
    Gjorde som Digiman og skaffet meg en pent brukt femmer, med muligheter for litt ekstra juice.

    Edit: Trenger forslag til DIN til RCA kabel + strømkabel og gjerne også padde.
    Grattis Brasse. Ble det en fra over lille plaskedammen på deg? Venter spent på å få min i februar.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Stemmer det! Håper på å ha den her om en uke eller to. Så, kabler. Rekner med jeg skal bruke Naims egne?
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.835
    Antall liker
    751
    Torget vurderinger
    4
    Grattis til Bowerman, Brasse og Digiman og velkommen i Naim familien :)
    Tror dere alle vil ble meget fornøyde Naim eiere!

    @Brasse: Jepp, Naim kabler er tingen vettu. Ble det en 5 eller 5i på deg da?
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    5'er! gleder meg! Tror virkelig jeg kommer til å ha glede av overgangen fra 12 watt (selv om det er 12 gode) :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn