Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Anfield skrev:
    Todd skrev:
    Når jeg kjøpte min Nait 5i fortalte selgeren at forsterken vil forbedre seg vesentlig de kommende dager (og at jeg skulle la forsterkeren stå påslått hele tida). Hvordan er det generelt med Naim og innspillingstid?
    Er mye sant i dette. Men det er vel mer snakk om oppvarmingstid enn akkurat innspillingstid, i hvert fall når det gjelder brukt utstyr. Har du kjøpt nytt er det vel snakk om mye av det samme. Ditt Naim-utstyr kan du trygt la bli stående påslått hele tiden.
    Takk for info Anfield, glemte å si det; kjøpte Naiten ny gjennom Kontrapunkt.
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Brasse skrev:
    Noen som har erfaringer med å handle fra TomTom?
    Triks: søk på TomTom i denne tråden (om du bruker søkefeltet når du er i en tråd får du kun treff fra den tråden du er i), en del treff der.

    Velkommen blant de rettroende, Brasse. Her har vi det godt!

    Har vært hjemme hos opphavet i et par uker nå, pappa er oppsatt med et lettere megalomant stereoanlegg med dipoler og en effektforsterker som krever egen kurs av verste sort – men jeg tar meg i å savne følelsen jeg får av å skru opp Naiten når jeg hører på The Kinks;
    [video]N5dZoafxjvE[/video]
    «Some people say that life is a game, well if this is so
    I'd like to know the rules on which this game of life is based.
    I know of no game more fitting than the age old game of cricket
    It has honour, it has character and it's British.»
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    James og Tomtom har bra rykte på seg, men UHES (Norman) og Cymbiosis (Dr. Peter) er også gode UK-forhandlere som er verdt å sjekke ut. Personlig har jeg aldri kjøp annet enn aksessorier hos Tomtom, men synes James har vært både knapp og treg i korrespondansen. Kanskje han legger om humøret hvis han lukter storfangst. Noen av forhandlerne i UK er også litt mistenksomme overfor ukjente utenlandske kunder, det kan hjelpe å kjenne noen som allerede har handlet der.
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    Bowerman skrev:
    Sitter i spenning å venter på at Naim utstyret dukker opp hvilken dag som helst.
    Jeg klarte selvfølgekig ikke å dy meg, så Fraim rack skal komme samtidig. Bestillte 2 baser og 4 hyller. Tror det vil bli meget pent med 2 lave rack, pluss at det er vel også anbefalt å ha PSU'ene i egen kolonne ;)
    Jeg var langt unna det og kjøpe høyttalere i sort en stund, men angrer ikke en dag etter jeg fikk S3 Arrete'ene i sort, det er jo også betydelig med aluminiums look på baksiden av de, så jeg håper det vil være en kjempe match med Fraim i sort med stål ben....
    Må innrømme at jeg har tenkt en del på NAC552 etter at jeg bestillte denne kostbare Naim kombinasjonene CDS3/555PS, 252/300, men så lenge jeg aldri har hørt en 552 i samme oppsettet så skal det vel mye til at jeg vil tenke noe på den, når alt dette er satt opp og spillt inn.
    Er det rett å forstå at det kan dreie seg om en 6 måneders bruk føre slik elektronikk yter maks??

    Fortsatt godt nyttår til alle Naim entusiaster... :)


    ja det blir en fest :)...2 lave rack er ja en klasisk kombinasjon for referanse naim. og nei, jeg tror du kommer til å nytte din elektronikk fra første stund :)..den er da kanskje etter 3 - 6 månter på sin maksimum...

    du ville ikke bestille 552 utten å høre på den,skriver du ? men har du hørt 252 med cds3 og 555 ps ?...her i norge ?...hvelken forhandler har noe sånt ?
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    takk til bachmann for linken til de engelske magasinet :)..har lest meg gjenom...veldig spennende med regas nye one box referanse forstyrker osiris og det samme med dartzeel 8550.

    har mye sympatie for one boks forstyrker i topklassen...dartzeel har i tilleg en veldig bra riaa-kart.
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    Her er CDS3-XPS2-252-SC-200 i dobbel Fraim, før NAP 300 kom på plass.
    Nå er alt borte, med unntak av Fraim og XPS2.

    Det er sikkert en smakssak hvilken finish Fraim skal ha.
    For egen del liker jeg at det er litt farge og liv i møbelet.

    Å plassere psu`er i høyre Fraim, synes jeg gir en bedre gjengivelse. Mer uanstrengt, roligere og reinere.
    Naim FraimChips under spikene er et must synes jeg.
    Les også på N-Forumet om ettertrekking av muttere.
     

    Vedlegg

    S

    Steinar O

    Gjest
    leon skrev:
    Bach_Man skrev:
    Her er alle bladene: http://www.tonepublications.com/magazine/
    Jeg kan vel spesielt anbefale nr. 21 (Naim Superline/Supercap
    Det er en sann fornøyelse å lese denne superline testen om igjen :)
    Skulle gjerne sett at han testet PS555 sammen med superline, han var jo
    eier av en CD 555..
    Kunne vært interessant å vite på hvilket vis man kan powre Superline fra PS555, i tillegg til CDS3/ CDX2?
    Så langt jeg kan se har den kun 2 Burndy ut, ett analogt og ett digitalt power? Således går ikke kombinasjonen CD555/SL og PS555....eller?
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Bach_Man skrev:
    Her er alle bladene: http://www.tonepublications.com/magazine/


    Jeg kan vel spesielt anbefale nr. 21 (Naim Superline/Supercap og Nait 3), Nr. 2 (Nait 5i/Nsats), Nr. 12 (CD555), Nr. 15 (Supernait) og selvsagt Product-of-the-year 2009: http://www.tonepublications.com/spotlight/the-naimuniti-master-of-all-trades/
    Liker Tone!
    Ang. et snart forekommende NAIM-kjøp lurer jeg på hvilken DAC jeg kan parre en 5i med, uten å måte betale fire ganger mer enn forsterkeren?
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Driver å ser på en pent eksemplar av Nait 2 til å erstatte en Cyrus 1 på soverommet. Skal drive et par nyere Kef iQ10 stativ høyttalere. Ikke noe behov for de store volum der. Den versjonen jeg er interessert i har en CD input isteden for phono. Det står også CD på input velgeren på fronten også. Er det slik å forstå at denne er av de siste av Nait 2? Serienummer var rundt 75000 mener jeg å huske.

    Kom også over en pent brukt Nait 3R, men ser at mange heller mere mot Nait 2 lydmessig. Stemmer dette?
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.588
    Antall liker
    172
    Sted
    Trondheim
    digiman skrev:
    Driver å ser på en pent eksemplar av Nait 2 til å erstatte en Cyrus 1 på soverommet. Skal drive et par nyere Kef iQ10 stativ høyttalere. Ikke noe behov for de store volum der. Den versjonen jeg er interessert i har en CD input isteden for phono. Det står også CD på input velgeren på fronten også. Er det slik å forstå at denne er av de siste av Nait 2? Serienummer var rundt 75000 mener jeg å huske.

    Kom også over en pent brukt Nait 3R, men ser at mange heller mere mot Nait 2 lydmessig. Stemmer dette?
    Serie nr. fra 069925 - 076367 er fra 1991
    Nait 2 ble erstattet av Nait 3 1993.
     

    Bowerman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.12.2009
    Innlegg
    98
    Antall liker
    0
    balthar skrev:
    Bowerman skrev:
    Sitter i spenning å venter på at Naim utstyret dukker opp hvilken dag som helst.
    Jeg klarte selvfølgekig ikke å dy meg, så Fraim rack skal komme samtidig. Bestillte 2 baser og 4 hyller. Tror det vil bli meget pent med 2 lave rack, pluss at det er vel også anbefalt å ha PSU'ene i egen kolonne ;)
    Jeg var langt unna det og kjøpe høyttalere i sort en stund, men angrer ikke en dag etter jeg fikk S3 Arrete'ene i sort, det er jo også betydelig med aluminiums look på baksiden av de, så jeg håper det vil være en kjempe match med Fraim i sort med stål ben....
    Må innrømme at jeg har tenkt en del på NAC552 etter at jeg bestillte denne kostbare Naim kombinasjonene CDS3/555PS, 252/300, men så lenge jeg aldri har hørt en 552 i samme oppsettet så skal det vel mye til at jeg vil tenke noe på den, når alt dette er satt opp og spillt inn.
    Er det rett å forstå at det kan dreie seg om en 6 måneders bruk føre slik elektronikk yter maks??

    Fortsatt godt nyttår til alle Naim entusiaster... :)


    ja det blir en fest :)...2 lave rack er ja en klasisk kombinasjon for referanse naim. og nei, jeg tror du kommer til å nytte din elektronikk fra første stund :)..den er da kanskje etter 3 - 6 månter på sin maksimum...

    du ville ikke bestille 552 utten å høre på den,skriver du ? men har du hørt 252 med cds3 og 555 ps ?...her i norge ?...hvelken forhandler har noe sånt ?
    Fine lave rack på bildene dine ja, og hos Steinar O. :)
    Jeg har ikke hørt noe dyrer kombinasjon en CDX2-2/HDX, NAC282/HC, NAP250, ble spillt på S3 Avantgarde.
    Det vil helt sikkert bli en helt annen divisjon over CDS3/555ps,252,300. på S3 Arrete.
    De tankene jeg har vedrørende NAC552 er jo utifra det alle sier om den, "noe helt for seg selv", og at NAC252 ikke skal overgå lillebror NAC282 i den grad jeg tror. Har jo skjønnt det sånn at en må ha påplass Supercap'en på 282'en for virkelig god lyd, og da er det ikke store differansen opp mot NAC252 uansett, så der var jeg ikke i tvil om at jeg ville prøve 252'en.
    Er uansett et betydelig pris gap mellom 252-552, så den tanken har jeg slått fra meg....
    Nå skal jeg bare glede meg over å få i hus et meget balansert og velspillende Naim oppsett. :D
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    leon skrev:
    Vidar P skrev:
    SuperCap er vel alternativet for SuperLine vel.
    Trodde du brukte PS555 til superline også ? Har jeg misforstått..
    Henter du strøm via nac 552 ?
    Jeg bruker strøm fra 552 ja, 555PS er kun anvendelig til de digitale kildene den.
    Vil gjerne prøve en HiCap2 til SuperLine, men ettersom jeg har hørt så er det mange som mener at rangeringen på kvalitet fra SuperLine er slik (1 er best);

    1) SuperCap
    2) 552PS
    3) HiCap

    Men jeg vet ikke.. hadde vært morsomt å høre.
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.588
    Antall liker
    172
    Sted
    Trondheim
    Vidar P skrev:
    leon skrev:
    Vidar P skrev:
    SuperCap er vel alternativet for SuperLine vel.
    Trodde du brukte PS555 til superline også ? Har jeg misforstått..
    Henter du strøm via nac 552 ?
    Jeg bruker strøm fra 552 ja, 555PS er kun anvendelig til de digitale kildene den.
    Vil gjerne prøve en HiCap2 til SuperLine, men ettersom jeg har hørt så er det mange som mener at rangeringen på kvalitet fra SuperLine er slik (1 er best);

    1) SuperCap
    2) 552PS
    3) HiCap

    Men jeg vet ikke.. hadde vært morsomt å høre.
    Jeg forstår.

    Steinar O; Jeg som roter,, beklager.
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Brasse skrev:
    Bach_Man skrev:
    Her er alle bladene: http://www.tonepublications.com/magazine/


    Jeg kan vel spesielt anbefale nr. 21 (Naim Superline/Supercap og Nait 3), Nr. 2 (Nait 5i/Nsats), Nr. 12 (CD555), Nr. 15 (Supernait) og selvsagt Product-of-the-year 2009: http://www.tonepublications.com/spotlight/the-naimuniti-master-of-all-trades/
    Liker Tone!
    Ang. et snart forekommende NAIM-kjøp lurer jeg på hvilken DAC jeg kan parre en 5i med, uten å måte betale fire ganger mer enn forsterkeren?
    Jeg benytter en Beresford TC-7520 DAC til Naim Nait 5i. Synes dette låter fin-fint (dog, har ikke mye å sammenligne med av digitale kilder.)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Todd skrev:
    Brasse skrev:
    Bach_Man skrev:
    Her er alle bladene: http://www.tonepublications.com/magazine/


    Jeg kan vel spesielt anbefale nr. 21 (Naim Superline/Supercap og Nait 3), Nr. 2 (Nait 5i/Nsats), Nr. 12 (CD555), Nr. 15 (Supernait) og selvsagt Product-of-the-year 2009: http://www.tonepublications.com/spotlight/the-naimuniti-master-of-all-trades/
    Liker Tone!
    Ang. et snart forekommende NAIM-kjøp lurer jeg på hvilken DAC jeg kan parre en 5i med, uten å måte betale fire ganger mer enn forsterkeren?
    Jeg benytter en Beresford TC-7520 DAC til Naim Nait 5i. Synes dette låter fin-fint (dog, har ikke mye å sammenligne med av digitale kilder.)
    Har brukt den selv i både 5-serie og større Naim-systemer, hovedsaklig for bedre dvd-lyd til film, og synes den er kjempegod til prisen! Den er som de fleste dac'er imo litt følsom på drivverk, f.eks så låter den veldig mye bedre, rikere og større, med mitt Audiolab 8000CDM drivverk enn med min Cambridge DVD79.

    For å sette det i perspektiv; selv om den er god og mange ikke vil savne mye, så er den for den kresne lytter ingen lydmessig god langtidsløsning som hovedkilde til et litt upmarket system imo, og slett ingen lydmessig konkurrent til f.eks CD5i; men til en sekundær kilde eller sporadisk/midlertidig bruk så er det lite å sette fingeren på til prisen imo.

    Dette er iallefall noen av mine opplevelser og tanker om Beresforden.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Ja, den eller Cambridge sin DacMagic. Noen som har prøvd AN-DAC på Naim? Burde jo bli musikk av en slik kombo? Eller blir det krøll med impedansen og evt. andre danser?
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    leon skrev:
    Vidar P skrev:
    leon skrev:
    Vidar P skrev:
    SuperCap er vel alternativet for SuperLine vel.
    Trodde du brukte PS555 til superline også ? Har jeg misforstått..
    Henter du strøm via nac 552 ?
    Jeg bruker strøm fra 552 ja, 555PS er kun anvendelig til de digitale kildene den.
    Vil gjerne prøve en HiCap2 til SuperLine, men ettersom jeg har hørt så er det mange som mener at rangeringen på kvalitet fra SuperLine er slik (1 er best);

    1) SuperCap
    2) 552PS
    3) HiCap

    Men jeg vet ikke.. hadde vært morsomt å høre.
    Jeg forstår.

    Steinar O; Jeg som roter,, beklager.
    Ingenting å beklage Leon. Jeg blei bare veldig nysgjerrig når du fortalte om det.
    Jeg mente også at Vidar henter power til SL fra 552.

    Dette er vel såkalt læring, for flere av oss. De er jo tross alt ganske lunefulle disse powerene fra Naim, kan brukes til så mangt ;)


    Todd skrev:
    Brasse skrev:
    Bach_Man skrev:
    Her er alle bladene: http://www.tonepublications.com/magazine/


    Jeg kan vel spesielt anbefale nr. 21 (Naim Superline/Supercap og Nait 3), Nr. 2 (Nait 5i/Nsats), Nr. 12 (CD555), Nr. 15 (Supernait) og selvsagt Product-of-the-year 2009: http://www.tonepublications.com/spotlight/the-naimuniti-master-of-all-trades/
    Liker Tone!
    Ang. et snart forekommende NAIM-kjøp lurer jeg på hvilken DAC jeg kan parre en 5i med, uten å måte betale fire ganger mer enn forsterkeren?
    Jeg benytter en Beresford TC-7520 DAC til Naim Nait 5i. Synes dette låter fin-fint (dog, har ikke mye å sammenligne med av digitale kilder.)
    Bruker Mac og CD5XS inn i Beresford TC-7520, men har NaimDac i bestilling.

    Jeg er storfornøyd med Beresford og mener den holder langt i et 5 seriesystem.
    Når det er sagt, er jeg enig i at man får uttelling ved å sikte høyere.

    Tror også personlig at harddisk som drivvverk parkerer mange mekaniske drev og derav gir mer ytelse til Beresford.
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.588
    Antall liker
    172
    Sted
    Trondheim
    Lunefulle er en grei beskrivelse :)

    Fra hjemme siden:

    The SuperLine requires an external power supply — either from the power supply output of a Naim preamplifier or the SUPERNAIT integrated amplifier, or, for optimum performance, a dedicated FlatCap, HiCap or SuperCap.

    Det står da strøm fra: pre, integr, flat, hi eller super.
    Jeg må lære meg til å lese alt som står om produktene :)
     

    iSaint

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    506
    Antall liker
    60
    Sted
    Belgia
    Vidar P skrev:
    Jeg bruker strøm fra 552 ja, 555PS er kun anvendelig til de digitale kildene den.
    Vil gjerne prøve en HiCap2 til SuperLine, men ettersom jeg har hørt så er det mange som mener at rangeringen på kvalitet fra SuperLine er slik (1 er best);

    1) SuperCap
    2) 552PS
    3) HiCap

    Men jeg vet ikke.. hadde vært morsomt å høre.
    Lån min da vel. Ring meg for nærmere avtale om pick up (pick up helst i morgen tidlig).

    Mvh
    Arne Kr
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    leon skrev:
    Lunefulle er en grei beskrivelse :)
    Slå opp på side E5 i manualen for Naim sine PSUer:

    http://www.naim-audio.com/download/man_PSU_Multi-language_Issue_2.pdf

    Der fremgår det hvorfor XPS og CD555PS er forskjellig fra de andre. De leverer en kombinasjon av +/-22V, +/-10V og 15V (må vel bety en kombinasjon av AC og DC). Supercap, Hicap og Flatcap benyttes har 24V utgang(er). Interessant er NAPSC som leverer 18.5V, til tross for at den kan brukes til mye av det samme som 24V-forsyningene.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    At man opererer med pluss og minus i ene tilfellet. Men jeg har ikke peil, så korriger meg gjerne.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Aha, at 22V og 10V-utgangene er AC ja... hmmm, det hadde jeg ikke tenkt på. Kanskje det ja. Det er jo fullt mulig å sende AC i Burndy, det går jo ikke signal der heller.. spennende.
     

    Carter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Ift XPS brukt med CDX:

    +15V for the CD drive control circuits, panel lights etc

    +15V for the clock, servo processor, etc

    +/- 10V for the digital to analogue converters

    +/- 22V for the analogue output circuits (I/V converter and filters)

    Fra Pardo/PFM:

    "When used with an XPS, the CDX is powered by 4 power rails

    +/- 22V for the six OP42 opamps
    +/- 10V for the two DACs (one per channel)
    Two +15V for the digital and mechanics

    When powered by the internal PSU, the 22V and the 10V are both connected to a common +/- 20.5V rail, and the two 15V are connected to a common 13V rail.

    The +/- 22V is internally regulated (317/337) to +/- 18V, then connected directly to the 6 OP42. Each OP42 gets a couple of 100nF SMT decoupling capacitors. These regulators are located at the back left of the PCB, near the DIN connector (these are the first candidates to be replaced by ALWSR, which is what I did)

    The +/- 10V is internally regulated to +/- 5V to power the two DACs. For each DAC there are two 337 (one for the digital part and one for the analogue part). There is only one 317 for both the digital and the analogue (I don’t understand why). In total 6 regulators located on the left side of the PCB. The negative analogue and the common positive will probably benefit from being replaced by ALWSRs.

    The two 15V rails are first regulated to 9.3V and then to 5V. There is one 9.3V regulator per 15V rail, and then many 5V regulators are connected to the output of the 9.3V regulators. Note that the 9.3V regulators carry a current of about 1A (one of them has a heat-sink). They are located at the front of the PCB near the transformer."
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Ja, jeg måtte undersøke litt nærmere på Naim-forum, det kan se ut til at alt er DC, men at CD-spillerne trenger negative spenninger til visse ting. Takk til Carter for fascinerende innsikt.
     

    Carter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Bach_Man skrev:
    Ja, jeg måtte undersøke litt nærmere på Naim-forum, det kan se ut til at alt er DC, men at CD-spillerne trenger negative spenninger til visse ting. Takk til Carter for fascinerende innsikt.
    La meg forsikre deg, innsikten er ikke min egen :)
     

    Affiniti

    Medlem
    Ble medlem
    17.03.2009
    Innlegg
    19
    Antall liker
    0
    Da var det en Nait XS på vei til meg, og etterhvert en Naim DAC. Hadde fra før Nait 5i og Beresford DAC, som det har blitt sagt før her så er det en veldig god kombo. Tenker det blir mye musikklytting fremover ja ;D
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.835
    Antall liker
    751
    Torget vurderinger
    4
    Brasse skrev:
    Ja, den eller Cambridge sin DacMagic. Noen som har prøvd AN-DAC på Naim? Burde jo bli musikk av en slik kombo? Eller blir det krøll med impedansen og evt. andre danser?
    Mine digitale kilder består av CD5i og Squeezebox med lossless FLAC via Cambridge DacMagic. I mine ører er disse jevnbyrdige i sin måte å mate Nait 5 på.

    Har ikke forsøkt med AN DAC i dette oppsettet men hadde en DAC1 i forrige oppsett og den hadde en mørk men ganske organisk mellomtone kan jeg huske. Om dette passer med dine HT så kan AN være en vei å gå, men DacMagic er absolutt verdt å vurdere også.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Brasse skrev:
    Ja, den eller Cambridge sin DacMagic. Noen som har prøvd AN-DAC på Naim? Burde jo bli musikk av en slik kombo? Eller blir det krøll med impedansen og evt. andre danser?
    Har aldri hørt, men forutinntatt som jeg er basert på tidligere tiders naimisme, så har jeg ytterst liten tro på at AN og Naim vil utgjøre et lykkelig parforhold, dvs noen synergisk bravur.

    AN er fine greier, og noen av de mest interessante produktene jeg har hørt kommer derfra; men de er (var iallefall) imo på en helt annen planet enn Naim hva innfallsvinkel til musikkreproduksjon angår, og det skulle ikke forbause meg et blink om en kombinasjon av disse vil by på det verste fra begge. Bare mine løse tanker. Det er ofte gode argumenter for å følge stier som allerede er tråkket.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.738
    Antall liker
    11.341
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    Brasse skrev:
    Ja, den eller Cambridge sin DacMagic. Noen som har prøvd AN-DAC på Naim? Burde jo bli musikk av en slik kombo? Eller blir det krøll med impedansen og evt. andre danser?
    Har aldri hørt, men forutinntatt som jeg er basert på tidligere tiders naimisme, så har jeg ytterst liten tro på at AN og Naim vil utgjøre et lykkelig parforhold, dvs noen synergisk bravur.

    AN er fine greier, og noen av de mest interessante produktene jeg har hørt kommer derfra; men de er (var iallefall) imo på en helt annen planet enn Naim hva innfallsvinkel til musikkreproduksjon angår, og det skulle ikke forbause meg et blink om en kombinasjon av disse vil by på det verste fra begge. Bare mine løse tanker. Det er ofte gode argumenter for å følge stier som allerede er tråkket.
    Tillat meg å påpeke her at Naim på AN høyttalere er særdeles god match, og faktisk er AN mine favoritthøyttalere i lag med Naim elektronikk! :) Årsaken er deres klangstruktur som får fram Naims (i transistorverdenen) unike evne til formidlinig av instrumentklanger. AN aksentuerer denne egenskapen på genialt vis, og man får en organisk klang jeg ikke har hørt noen annen høyttaler kopiere i lag med Naim. Du taper dog litt av Naims "PRAT", jeg synes dog ikke selv at akkurat dette aspektet er så spennende, derfor faller mitt valg helst på AN i lag med Naim når musiken virkelig skal vise sin sjel.
    Når det gjelder DAC fra AN går dette også strålende i lag med Naim elektronikk, gitt at du velger litt opp i sortimentet. DAC 3.1 er en strålende match som formidler kraft, klang og rytmikk så det holder i lange baner. :) De litt rimeligere DAC'ene er etter min smak litt vel softe nederst for å passe Naim 100%.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Helt sikkert riktig hørt Rognlien. Tviler ikke på at de vil passe noen smaker og settinger. Imidlertid; dette er ikke akkurat en ukjent konstellasjon; i UK presse har de blitt polarisert i alle år, og på N-forum advares det støtt og stadig mot å blande AN elektronikk med Naim, fordi de etter noens mening kræsjer synergisk sett.

    Jeg aner ikke som sagt, har aldri hørt, og har ingen egen mening om det. Annet enn at det er i så fall noe som tydeligvis bør utredes nærmere før evt kjøp.... ut ifra hva jeg har hørt som sagt.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    For å være skikkelig OT da; en bergtakende fremførelse av Rhiannon fra '76 med Stevie Nicks på sitt beste; cool, understated og totalt elektrisk.



    Rhiannon is the story of a lady that is from another world ~ called the Bright world ~ and she leaves her kingdom to become the wife of a king ~ a mortal king ~ but goddesses really can't marry mortal kings, if they do they lose their powers ~ their magic powers. And they don't lose the knowledge of them they just ~they know everything that's going to happen they just can'tdo anything about it. Which is a much more difficult way to live than not having magic powers is to not be able to use them and know exactly what's coming and to not be able to tell anybody. So she comes down and does her whole trip, and it's just a whole story ~ it's a wonderful story.

    And she has these birds that sing and that is the legend of the song of the birds of Rhiannon. And they sing this song that is uh, said takes away pain and suffering and if you hear the song you just sort of blank out and go away and then when you wake up everthing's all right. And it is a wonderful, wonderful story which I use a lot, because there's a lot of ~ there seems to be a lot of need for the story of Rhiannon around lately, because if people are sad or have lost anybody or something the story really makes a lot of sense.

    -Stevie Nicks
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Oppover fra XS?
    Jeg likte, som de fleste som kan lese sikkert fikk med seg, Naim XS veldig godt.

    Der jeg synes det gjerne skulle vært litt bedre er på det samme som liktprisede forsterkere generelt ikke klarer.
    Jeg snakker om en rikere klang, større lyd med mer tyngde.
    Mer kostbare forsterkere, som min egen SAM, klarer å få til dette i "tilstrekkelig" grad.

    Regner med man får dette videre opp i Naim hierarkiet, hvor høyt må man før dette blir merkbart/tydelig?

    Mvh
    Rolf
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    ... og med det samme vi er inne på blondiner i toppform; fantastiske Debbie Harry i en av sine aller beste shownummere fra samme tid; på samme måte smooth, cool, subtil og understated... og akkurat like elektrisk.

    Man behøver egentlig hodetelefoner. Suveren vokalist på sitt beste dette.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn