Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    naim har idag flere linie ( 6 ) i program

    5i
    122/150x
    202/200 supernait
    282/250
    252/300
    500 serie

    vis naim må kutter ned til 3 ..hvelken av de blir igjen ?
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    376
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    5i, Supernait, 252. Ville jeg sagt. 552 vil vel også alltid være et nisjeprodukt ved siden.
     
    S

    Stover

    Gjest
    Gjør som Vidar P dere gutter. Sett på ei plate...og lytt til musikken...så kanskje dere skjønner hva det dreier seg om.
    Om ikke, så finn en annen tråd å spre uhygge i, eller et annet merke for musikkavspilling. ;)

    Her er Superline på plass og jeg kan ikke få spilt nok musikk for tiden, noe det desverre har vært for lite tid til.
    Jeg er veldig fornøyd med mitt oppsett.

    Mvh :D
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.275
    Antall liker
    3.606
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Du er for sent ute, Stover.

    Hyggen er tilbake, tror jeg. (Forsvant den noengang? )
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    376
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Ja, tenke seg til å rippe opp i gammel morro ;D

    Ha en god uke folkens. Synd helga er over allerede.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ikke alle synes det er like moro. Gratulerer med ny riaa Stover! Gleder meg til å høre!
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    376
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Det var en kanskje litt for godt forkledd sarkasme i den setningen. Tenkte meg ikke helt om...

    I alle fall så håper jeg vi er over den sorte pletten i trådens historie og kan kose oss i hverandres nærvær her som vi tidligere har gjort. Jeg gleder meg i hvert fall stort til å lese om andres nye erfaringer fremover.
     
    T

    Thomas1

    Gjest
    I morgen får jeg greie på litt mer om hva som blir parret med min Stageline K. Mulig at regaen forsvinner og blir erstattet med en ny som kommer med en Ortofon Rondo red påmontert.
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    376
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Nå blander du sikker meg og g-h ;)
    Likevel så er det såpass stor forskjell med ny psu på min SN at jeg virkelig kan anbefale å prøve en om du ikke har gjort det allerede. En flatcap kan således være et godt kjøp.
    Er det noen andre som har prøvd akkurat den komboen Thomas1 har med psu?
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    e-h skrev:
    Nå blander du sikker meg og g-h ;)
    Likevel så er det såpass stor forskjell med ny psu på min SN at jeg virkelig kan anbefale å prøve en om du ikke har gjort det allerede. En flatcap kan således være et godt kjøp.
    Er det noen andre som har prøvd akkurat den komboen Thomas1 har med psu?
    Har prøvd nettopp denne komboen med olive hi-cap, anbefales!
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Har hatt 112x/150x. En Flatcap2 gjør at det låter noe mer fyldig og tilbakelent, ingen stor forandring etter min mening. Fikk noen PM'er av en annen med tilsvarende som foretrakk resultatet med Flatcap2, jeg solgte mitt eksemplar og brukte settet uten FC2. Det lønner seg selvsagt å prøve hvis mulig. Ser at G-H også selger en Snaps2. Mye bedre PSU enn Flatcap2, den nærmer seg Hicap i ytelse. Den er i Chrome-bumper finish om det har betydnig. Har sikkert sagt det tidligere, men mener Flatcap god oppgradering for cd-spillerne (Hicap kan passe cd-sp. i et laidback system). Hicap(eller Snaps2) må til for å oppgradere preampene i særlig grad imo.
     
    D

    dtddiver

    Gjest
    Har sittet og lest litt på Naim-forumet; det virker som om det er forholdsvis almen konsensus om at alt over CD5i gruser Supernaits DAC. Hvorfor skulle dette være tilfelle? Lager Naim Supernait underlegen sine egne CD-spillere med vilje? Eller er det snakk om at folk ikke vil inrømme at en forsterker med DAC lyder like bra som en haug bokser til en betydelig sum?
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Hmmm mener å ha lest et sted at den var tett på cdx2 i ytelse men husker ikke hvor...
    Tipper at andre har mer info om dette...
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.275
    Antall liker
    3.606
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    dtddiver skrev:
    Har sittet og lest litt på Naim-forumet; det virker som om det er forholdsvis almen konsensus om at alt over CD5i gruser Supernaits DAC. Hvorfor skulle dette være tilfelle?
    Naim har alltid sagt at drivverk og dac i samme boks er overlegent separate løsninger. Etter det jeg husker.

    Hvorfor vet jeg ikke.
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Ser nå at jeg husket litt feil,tror det var HDX som var tett på cdx2 hehe...

    Har også lest det Alshus,kan kanskje ha noe med signal veien,den blir kortere og slipper å reise gjennom en masse kabler og annet rask...kan dog ta feil...

    Hadde man hatt muligheten hadde det vært moro å sammenlignet snaiten mot noen spillere...
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    C. Alshus skrev:
    dtddiver skrev:
    Har sittet og lest litt på Naim-forumet; det virker som om det er forholdsvis almen konsensus om at alt over CD5i gruser Supernaits DAC. Hvorfor skulle dette være tilfelle?
    Naim har alltid sagt at drivverk og dac i samme boks er overlegent separate løsninger. Etter det jeg husker.

    Hvorfor vet jeg ikke.
    Eller var det strømforsyningen som burde separeres fra signalgiversiden? Mener å huske at Naim ikke bryr seg med avstanden fra DAC til drivverk - og derfor likesågodt plasserer det i samme kassa.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    De bryr seg om avstand fra laser til dac. Derfor plasserer de dac'en i drivverket, dvs rett inni laseren. Det betyr at dac'en svinger ut med skuffa faktisk, for spillere uten toploading. De mener at støy i digitaldomenet er en uting.

    Mvh Vidar P
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Imponerende :D har ikke hørt om lignende før...men de vet hva de driver med...
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    sonicfrontiers skrev:
    Derfor plasserer de dac'en i drivverket, dvs rett inni laseren
    Denne må du forklare nærmere Vidar P :D

    Sonicfrontiers
    De plasserer D/A-prosessoren i selve svingmekanismen i drivverket, slik at det skal være en kortest mulig digital overføring med minst mulig sjanse for jitter og innstrålt støy til digitaldomenet, idet de argumenterer for at denne støyen er svært "umusikalsk" og vil degradere lydopplevelsen mye.

    Hvordan det rent fysisk ser ut skiller seg fra spiller til spiller, men det er et prinsipp fra CD5i og oppover. Disse prosessorene er praktisk talt hardwiret til digitalavleserkretsene, og alt av supportfunksjoner (psu'er etc) fins i print i kabinettet. I de større spillerne så ligger prosessorene på fjærede subchassiser i tillegg.


    Mvh Vidar P
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Synd hvis du holder deg unna vidar,synest du har veldig mye god informasjon å komme med og tviler at folk mener at du er en bedrevitende...
    Hvis det å bidra med informasjon,råd og meninger er å være bedrevitende så gud hjelpe oss...

    Mvh
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    830
    Antall liker
    304
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Hei Vidar

    Du skriver at de "plasserer dac'en i drivverket". Det er forståelig ;)
    etterpå skriver du "Dvs rett inni laseren"
    Inni laseren er det vel ikke plass ???
    Etterpå retter du det opp til
    De plasserer D/A-prosessoren i selve svingmekanismen i drivverket
    Da er jeg på sporet igjen ;D

    Sonicfrontiers
     
    S

    Stover

    Gjest
    Åpne emballasjen, og ta ut en Superline.
    Sett den et egnet sted (f. eks i et Fraim ;) ) og skru ut de 2 transportskruene.

    Du kjenner umiddelbart hvordan printets bevegelser flytter seg ut i fingrene :)
    For en herlig konstruksjon/ mekanisk avkobling.

    Det er liten tvil om at Naim går ukonvensjonelle veier mht best mulig presentasjon (i deres øyne), sammenlignet med mer tradisjonelle konstruksjoner.

    Har kun lest om denne dac`en i SN og at den ikke konkurrerer med Naims dyrere cd spillere.
    Svaret på det KAN jo være at den er et supplement til mediet den skal representere og ikke er ment som en konkurrent til CD inngangen.
    Mao, prioritering.

    Jeg har forresten fra informert hold at Naim IKKE har umiddelbare planer om å produsere en dedikert DAC.


    Svein skrev:
    Har hatt 112x/150x. En Flatcap2 gjør at det låter noe mer fyldig og tilbakelent, ingen stor forandring etter min mening.
    Min erfaring i Naim sammenheng er at tilbakelent ikke nødvendigvis er noe negativt....og det er vel ikke det du mener heller?

    En mer naturlig og lagvis presentasjon (les mer virkelighetsnær) kan oppleves som tilbakelent.

    Erfarer at psu`ene generelt gir mer fylde, men også mer naturlig klang.

    CDS3 kontra CDX2 har også dette fenomenet...blandt annet :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    sonicfrontiers skrev:
    Hei Vidar

    Du skriver at de "plasserer dac'en i drivverket". Det er forståelig ;)
    etterpå skriver du "Dvs rett inni laseren"
    Inni laseren er det vel ikke plass ???
    Etterpå retter du det opp til
    De plasserer D/A-prosessoren i selve svingmekanismen i drivverket
    Da er jeg på sporet igjen ;D

    Sonicfrontiers
    Skjønner at det låt rart. Med "rett inni" mente jeg rett inntil, upresis formulering, ser den. De analoge overføringene fra DAC er tradisjonelt ikke en bekymring for Naim som kjent, da de gjerne bruker DC i headunit og holder AC i en annen boks, bruker kraftige regulerte psu'er som ikke har noe problem med å drive lange signalveier, har veldig gunstige elektriske inngangsmiljøer i preampene for sine cdp'er, i tillegg til at de bruker denne støyreduserende stjernejordingsløsningen som fordrer DIN-plugger for å fungere best. Alt dette betyr at de godt kan koste på seg litt lengre analoge signalveier og ta det igjen med korte digitale veier, som da altså Naim mener låter best. Slik de løser det iallefall.

    Slik har jeg forstått det iallefall. Andre på tråden får utfylle meg videre på detaljer om de tekniske løsningene.

    Forresten, og et annet tema; de som måtte mene at det er helt naturlig at Naim burde ha lansert en separat dac kan jammen ikke ha skjønt mye om hvordan Naim tenker og fungerer, og hvordan deres apparater er bygd pr idag, slik jeg ser det. Ingenting med Naims hifitankegang og tekniske "hallmark"-løsninger er uten videre lett å implementere i en separat dac.

    Mvh Vidar P
     
    D

    dtddiver

    Gjest
    Jeg forstår at D/A-konverterimplementering er viktig, og at det kan være fornuftig å gjøre det slik Naim har valgt. Likevel må jo grunnen til at man velger å gjøre det på den ene eller andre måten være at en CD ikke er et ideelt medium å lese digitale data fra. Så jeg forstår ikke hvorfor en DAC skal lyde bedre når den konverterer signaler lest rett fra en CD enn når den behandler PCM lest fra f.eks fastminne bare fordi den er nærmere laseren.
     
    D

    dtddiver

    Gjest
    Mm, det låter jo fornuftig. Ergo skulle fastminne med en DAC klint inntil låte best av alt teoretisk.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Elektrisk støy og problemer med å jorde bort dette kan jo kanskje være en utfordring da... aner ikke. Ikke kan jeg spille platene mine på et fastminne heller. Så da så :)

    Mvh Vidar P
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Stover skrev:
    Min erfaring i Naim sammenheng er at tilbakelent ikke nødvendigvis er noe negativt....og det er vel ikke det du mener heller?

    En mer naturlig og lagvis presentasjon (les mer virkelighetsnær) kan oppleves som tilbakelent.

    Erfarer at psu`ene generelt gir mer fylde, men også mer naturlig klang.

    CDS3 kontra CDX2 har også dette fenomenet...blandt annet :)
    Slett ikke. Synes Flatcap1 og 2(har aldri testet 2x) på de preampene jeg har testet har gått utover timing og fremdrift, omtrent som en bil med merkbart underdimensjonert motor. En Hicap, og faktisk Snaps2 gir nettopp mer fylde og klang uten å miste fremdriften. En Flatcap på cd3.5 gjør underverker imo, spilleren får en god balanse. Der synes jeg en Hicap blir for mye av det gode, kjapt og morsomt til å begynne med, men litt masete over tid.
    Har jo også hele tiden brukt høyttalere som er relativt frampå(unntatt SBL som er fantastisk balansert om den får stå omtrent klint på bakveggen [+ en kartong sikaflex i backup i kjelleren ;)]) og resultatene vil selvsagt variere med høyttalervalg.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.275
    Antall liker
    3.606
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Stover skrev:
    Åpne emballasjen, og ta ut en Superline.
    Sett den et egnet sted (f. eks i et Fraim ;) ) og skru ut de 2 transportskruene.
    Åhh. Må være en deilig følelse, Stover. :)

    Hva driver du den med?

    Og fått noen førsteintrykk?


    Sa jeg Grattis.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Da er CdsII/Xps på plass i benken. Dette kan bli sent.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med en fantastisk cdp MaHa! Disse spillerne fra Naim er de beste musikkformidlerne jeg kan tenke meg for mitt bruk, og jeg hører mye på musikk fra cd. Min CDS3, som er etterfølgeren etter CDS2, har gjort den hele og store forskjellen på hva jeg gidder å bruke tid på; den er så enorm i det å få det aller beste ut fra cd-plater at jeg er helt henrykt, det viser seg på sikt at jeg aldri har spilt på langt nær så mye musikk fra cd'er som etter at den den kom i hus.

    Mvh Vidar P
     
    S

    Stover

    Gjest
    Svein skrev:
    Stover skrev:
    Min erfaring i Naim sammenheng er at tilbakelent ikke nødvendigvis er noe negativt....og det er vel ikke det du mener heller?

    En mer naturlig og lagvis presentasjon (les mer virkelighetsnær) kan oppleves som tilbakelent.

    Erfarer at psu`ene generelt gir mer fylde, men også mer naturlig klang.

    CDS3 kontra CDX2 har også dette fenomenet...blandt annet :)
    Slett ikke. Synes Flatcap1 og 2(har aldri testet 2x) på de preampene jeg har testet har gått utover timing og fremdrift, omtrent som en bil med merkbart underdimensjonert motor. En Hicap, og faktisk Snaps2 gir nettopp mer fylde og klang uten å miste fremdriften. En Flatcap på cd3.5 gjør underverker imo, spilleren får en god balanse. Der synes jeg en Hicap blir for mye av det gode, kjapt og morsomt til å begynne med, men litt masete over tid.
    Har jo også hele tiden brukt høyttalere som er relativt frampå(unntatt SBL som er fantastisk balansert om den får stå omtrent klint på bakveggen [+ en kartong sikaflex i backup i kjelleren ;)]) og resultatene vil selvsagt variere med høyttalervalg.
    Er ikke helt enig i Flatcapens påvirkning, men kan være tilbøyelig til å være enig mht HC og cdp.

    Åhh. Må være en deilig følelse, Stover.

    Hva driver du den med?

    Og fått noen førsteintrykk?
    Som sagt har jeg nesten ikke vært hjemme og lyttet, men i helga blir det mer.

    Førsteinntrykket er veldig positivt (kald tilstand, men innspilt) var den natt og dag ift Stageline (som igjen er kjempegod til prisen IMO).
    Superline er en skikkelig Naiminspirert riia.

    Driver den med Hicap2 og det har jeg tenkt å fortsette med.

    Har ingen videre oppgraderinger på gang og det er deilig.
    Kanskje med unntak av noe vinyl småtteri på nyåret.

    Da er CdsII/Xps på plass i benken. Dette kan bli sent.
    Kos deg med musikk.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Skal du ikke forsøke den drevet av SC via 252? Ikke for det; jeg regner med at du har lagt ned research i det der og har god grunn til å gjøre som du gjør, men det hadde jo vært moro å høre om forskjellene. Kan ta med egnet kabel til de vitenskapelige eksperimentene jeg... hvis jeg får være med på de da :)

    Mvh Vidar P
     
    S

    Stover

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Skal du ikke forsøke den drevet av SC via 252? Ikke for det; jeg regner med at du har lagt ned research i det der og har god grunn til å gjøre som du gjør, men det hadde jo vært moro å høre om forskjellene. Kan ta med egnet kabel til de vitenskapelige eksperimentene jeg... hvis jeg får være med på de da :)

    Mvh Vidar P
    Joda, har allerede vært litt frem og tilbake og jeg synes hc er mer engasjerende.
    Akkurat nå er jeg ikke i modus til annet enn å lytte til musikk.

    Etterhvert kan det tenkes jeg prøver igjen. Kan jo være at ting endres nå som Superline har erstattet Stageline.

    Superline står på stuegulvet inntil kjellerommet er ferdig. HT likegyldig plassert borte ved vinduet og mye er derfor ikke optimalt.
    Men musikk spiller det.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    God damn, denne Cds2 er jo enda bedre enn jeg husket. Med unntak av Sonic Frontiers SFCD1, som også var legendarisk for sin analoge karakter og mangel på det med lyttetretthet, så er dette den mest komplett spiller jeg har vært borte i. Alshus sa det jo så treffende; man blir rett og slett ikke lei når man spiller med den.
    Vel, sirkelen er på mange måter sluttet. Jeg kan prøve så hardt jeg bare vil, men klarer ikke å la være å spille flere og flere plater hele tiden. Idag rakk jeg såvidt ett møte på jobben.

    Mr. Olive Alshus og undertegnede var forøvrig på besøk hos den meget trivelige herremannen balthar her om dagen. Forresten et meget smakfullt og hyggelig hjem. Første gang jeg fikk se et Fraim-rack i levende live, det var virkelig flott. Helt sort, og mye mindre og mer diskret enn hva jeg hadde forestilt meg.
    Vi fikk sjansen til å høre litt på Naim Ibl over cds2 og hans Phonosophie 1/4 forsterker. For å sitere meg selv; man trenger jo rett og slett ikke bedre lyd enn dette? Det spilte helt nydelig, noe av det aller, aller beste jeg har hørt. Og Ibl er jo noen utrolige søte, små smykker av noen høyttalere.

    Takk for hyggelig besøk, balthar!
     
    S

    Stover

    Gjest
    Å være fornøyd med musikkanlegget har mye å gjøre med ens egen innstilling til hobbyen eller galskapen.
    Det er selvfølgelig ingen ulempe at kvaliteten på oppsettet er god, men det er ingen betingelse for god musikkopplevelse.

    Platene beskrevet under låter bare godt, selv fra hjemmekontoret i 2. etg.

    Ella og Louis på vinyl.
    Nydelig.



    Vivaldi på cd

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn