Naim NAIT 50 – tilbakeblikk på begynnelsen, med ansiktet vendt forover

NaimNAIT50 (2 of 6).jpg


Naim har 50-års jubileum i år. Det markerer de ved å bygge en jubileumsmodell som peker tilbake mot opphavet, i 1973 eksemplar selv om NAIT 1 ble lansert i 1983.

Man skulle kanskje tro at Naim sin første forsterkerkonstruksjon var en integrert, med andre ord en NAIT. For Naimentusiaster og en del andre velinformerte er fullstendig klar over at NAIT står for Naim Audio Integrated amplifier. Men den første Naim-forsterkeren var en effektforsterker med benevnelsen NAP 160, og det var den som ble lansert i 1973, tett fulgt av forforsterkeren NAC 12. Mens den kanskje mer kjente NAP 250 kom i 1975.

Naim NAIT 1
Det var først i 1983, ti år etter at Naim ble grunnlagt av Julian Vereker at NAIT 1 så dagens lys. Og dermed også selskapets første integrerte. Den var en kontroversiell konstruksjon, og fikk karakteristikken one of the most controversial and famous integrated amps in the history of HiFi.

Effekten var ikke noe å skryte av, selv etter at NAD hadde banet vei for laveffektforsterkere med sin 3020. NAIT 1 hadde en oppgitt effekt på 13 watt i 8 ohm, og strakk seg opp til 19,5 watt i 4 ohm. Og også på andre områder var- og er Naim fremdeles kjent for å gå sine egne veier, med Din-terminaler og store eksterne strømforsyninger.

NAIT 1 kom i to hoved-versjoner med det samme ikoniske designet, og for kjennere er det den aller første utgaven med rød diode på høyre side som er den ekte ur-NAITen. NAIT 1 hadde ellers en liten balansekontroll i form av et mikro-ratt, som kunne justere +- 3dB til hver side. Ingen tonekontroller, og det er et annet av Naim sine varemerker – en dyd som ellers har blitt omfavnet av mange audiofile....

Les hele nyhetsartikkelen om Naim NAIT 50 hos Audiophile.no

NaimNAIT50 (1 of 6).jpg
 

Kommentarer

Stover

Tittel… itt
Ble medlem
03.04.2022
Innlegg
648
Antall liker
1.998
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har latt meg underholde av denne delen av historien (kursiv) så lenge jeg har kjent til Naim (2005). Julian Verekers første design?

Vereker founded Naim Audio Visual in 1969. Its first product was a unit capable of switching 30 kW of lighting on and off in time to music.

Personlig synes jeg det er storveis at Naim relanserer Nait 1 .... og at dere bringer den på bane :)
 
Sist redigert:

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
993
Link til alle artikler
412
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Tre historiske kassettspelarar – Stig Arne si dagbok Mars 2024

Tre historiske kassettspelarar – Stig Arne si dagbok Mars 2024

  • 0
Eg har prøvd ut tre gamle kassettspelarar. Har da rabla, eller er dette heilt i tråd med tidsanden? Om ikkje anna kan du sjekka ølspalten. KASETTMEDIET Eg må nesten be om orsaking på førehand...
Fortsett
Audiophile.no
Linn 360 revisited – Back in Black i Vibes gate 13

Linn 360 revisited – Back in Black i Vibes gate 13

  • 0
I går den 18. april fikk vi vår tredje seanse med Linn sine nye flaggskiphøyttalere. Og i likhet med forrige seanse for et halvår siden var det den passive versjonen med aktive basser vi lyttet...
Fortsett
Audiophile.no
Thalia V2024 – Forbedret håndlaget innstegsmodell fra Erzetich

Thalia V2024 – Forbedret håndlaget innstegsmodell fra Erzetich

  • 0
Blaz Erzetich har sendt oss en melding om at de lanserer en forbedret utgave av sine rimeligste håndlagede hodetelefoner. Den nye modellen heter V2024, og skal ha mange forbedringer. Erzetich...
Fortsett
Audiophile.no
X Diamond Signature Edition – ny raffinert toppmodell fra Estelon

X Diamond Signature Edition – ny raffinert toppmodell fra Estelon

  • 2
Classics-serien til Estelon er den desidert mest omfangsrike serien, der vi finner de aller fleste modellene. Og toppmodellen i Classics-serien har nettopp fått en Signature Edition med svært...
Fortsett
Audiophile.no
Platesmaking 1-24, på 8. påskedag. Bare norsk, i grenseland mellom det meste.

Platesmaking 1-24, på 8. påskedag. Bare norsk, i grenseland mellom det meste.

  • 0
På nytt har det gått alt for lang tid siden forrige platesmaking. Og atter en gang lover jeg at det ikke skal bli like lang tid til neste korsvei. I mellomtiden kan dere kose dere med et helnorsk...
Fortsett
Audiophile.no
Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

  • 2
I dag har Bowers & Wilkins lansert 3 Signature-modeller i 700 S3-serien. Det dreier seg om de to toppmodellene i henholdsvis stativ og gulvstående utførelse. Og i tillegg har de for første gang i...
Fortsett
Topp Bunn