NAF-test

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Hehe, er det morosomt å gjøre det da.... ?
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Her er et lite hint...
 

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Tar det ikke lang tid å plassere ut 35000 stk slike da? ;D
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Er vel Vibratron fra Acoustic Art System om jeg ikke tar helt feil.

The ART Components
First, Ted showed me what made up the 5 piece room treatment kit. The central unit, or Vibratron as it is called, consists of two metal hemispheres with a metal disk placed between them. They were all connected by a metal rod and spaced about 1/4" from one another. This "sculpture" resembled the planed Saturn, and was placed on the wall behind the speakers and centered between them. The second piece was the Bass Station. It was a wood platform that was supported by 4 very sharp spikes. The platform housed a magnet that held a metal hemisphere in place. The Base Station was placed on the floor, centered between the loudspeakers. The last part of the system, called "Satellites" looked like small candle holders that mounted on the wall. They consisted of a wood triangle with a flat top. A magnet protruded slightly through the top, and a small metal hemisphere was held in place. These were called Magnetrons. There were two Magnetrons at the first reflection points. The final piece looked identical to the Magnetrons, except that instead of a magnet embedded in the wedge shaped holder, there was a non-magnetic metal ring that the hemisphere sat atop. This allowed this particular hemisphere to resonate more fully than the Magnetrons. Ted called it the Gravatron. The Gravatron was placed on the wall behind the listener, up higher than the other satellites and the main unit.
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
emotikon skrev:
Er vel Vibratron fra Acoustic Art System om jeg ikke tar helt feil.

The ART Components
First, Ted showed me what made up the 5 piece room treatment kit. The central unit, or Vibratron as it is called, consists of two metal hemispheres with a metal disk placed between them. They were all connected by a metal rod and spaced about 1/4" from one another. This "sculpture" resembled the planed Saturn, and was placed on the wall behind the speakers and centered between them. The second piece was the Bass Station. It was a wood platform that was supported by 4 very sharp spikes. The platform housed a magnet that held a metal hemisphere in place. The Base Station was placed on the floor, centered between the loudspeakers. The last part of the system, called "Satellites" looked like small candle holders that mounted on the wall. They consisted of a wood triangle with a flat top. A magnet protruded slightly through the top, and a small metal hemisphere was held in place. These were called Magnetrons. There were two Magnetrons at the first reflection points. The final piece looked identical to the Magnetrons, except that instead of a magnet embedded in the wedge shaped holder, there was a non-magnetic metal ring that the hemisphere sat atop. This allowed this particular hemisphere to resonate more fully than the Magnetrons. Ted called it the Gravatron. The Gravatron was placed on the wall behind the listener, up higher than the other satellites and the main unit.
Riktig, premien er et par nystrikkedde votter ;) Eller...

Hadde besøk av Frode Olsen igår, han hadde da med dette systemet. Jeg må innrømmme at jeg var veldig skeptisk til dette, å synes dette så virkelig mumbo jumbo ut. Så nesten litt komisk ut..... Ingen av komponentene er spesielt store, ikke større enn 10x10x10 cm.

Mens jeg ordnet med muffins og kaffe monterte Frode opp systemet, som beskrevet over. Og jammen fungerte det. Når dette var på plass, skapte det et veldig fokus, strammet opp bassen en del. Og ga stemmer og instrumenter mye mere utklinging. Resultatet var at jeg ble virkelig engasjert av musikken. Fikk en ekstra snert. Kjempemoro og høre musikk.

Tenkte med meg sjøl, hvorfor skal ikke dette fungere når de fleste klarer og høre store forskjeller på kabler. Dette er jo en mye større inngripen i anlegget enn et par kabler f.eks.

Virkelig moro og prøve.
 

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Høres spennende ut Eirik.
Kult om slikt funker hjemme hos deg :)
 

REX

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.08.2007
Innlegg
516
Antall liker
6
Bilder da, Eirik?
Hvordan ser det ut montert hjemme hos deg?
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
REX skrev:
Bilder da, Eirik?
Hvordan ser det ut montert hjemme hos deg?
Rakk ikke å ta noen bilder, var for opptatt med å høre musikk :) Mulig jeg får låne systemet igjen, da kan jeg ta noen bilder.
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
BT skrev:
Telysestaker?
Hehe, de passer vel omtrent perfekt til det, men isåfall verdens dyreste telysestaker....
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Lenge siden det har skjedd noe her da? Ingen som driver og prøver noe spennende da?
 

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Innlegg
3.050
Antall liker
1.417
Sted
Trondheim
Eirik_S skrev:
Lenge siden det har skjedd noe her da? Ingen som driver og prøver noe spennende da?
Joda. Jeg sliter med å få mitt aktive filter til å gjengi vellyd. Modifikasjoner testes stadig ut, men vil ikke plage andre NAF-medlemmer ennå (Bortsett fra Slarssen som har bidratt med designtips, og er pent nødt å høre på jævelskapen).

Mvh Ola
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Kan da vel ikke kalles å bli plaget i all den tid det uansett skjer såpass lite på NAF-avdelingen.

Jeg stemmer for flere runder med konsultasjoner.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.000
Antall liker
6.219
Tore v1 har rett. Det hadde vært kjekt å fått opp aktivitetsnivået litt igjen, selv om vi alle sikkert er travle mennesker!
 
S

Steinar O

Gjest
Har jobbet med akustikk de siste ukene. Målet er å få til en naturlig tone fra instrumentene/ musikken. Har prøvd dempeplater og alskens remedier i det nye rommet og løsningen ser ut til å være å møblere mest mulig.
Skinnsofa er byttet ut med sofaer i "vanlig" materiale.

På den måten ser jeg nå at det blir mer stue enn hifirom og det er jo ingen ulempe.

Venter på ny arm og psu til lp12 og det blir jo spennende.

Håper på å kunne invitere etterhvert når alt er på plass. Det er kun Emotikon som har vært innom og han har nok ikke fått den helt store opplevelsen. Stor og kamuflerende etterklang og dårlige (oppsatte) kilder.

Mvh
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Steinar O skrev:
Har jobbet med akustikk de siste ukene. Målet er å få til en naturlig tone fra instrumentene/ musikken. Har prøvd dempeplater og alskens remedier i det nye rommet og løsningen ser ut til å være å møblere mest mulig.
Skinnsofa er byttet ut med sofaer i "vanlig" materiale.

På den måten ser jeg nå at det blir mer stue enn hifirom og det er jo ingen ulempe.

Venter på ny arm og psu til lp12 og det blir jo spennende.

Håper på å kunne invitere etterhvert når alt er på plass. Det er kun Emotikon som har vært innom og han har nok ikke fått den helt store opplevelsen. Stor og kamuflerende etterklang og dårlige (oppsatte) kilder.

Mvh
Men alltid koselig Steinar :)

Jeg er helt sikker på at det kommer til å spille riktig så bra i rommet ditt når koden er knekket. Potensialet er der i rikelig monn.
Det er i alle fall ikke elektronikken det står på. Ikke musikken heller.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.000
Antall liker
6.219
Er det noen i NAF som har audiofilt måleutstyr?
 

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
623
Antall liker
4
BT skrev:
Er det noen i NAF som har audiofilt måleutstyr?
Ja, jeg har alt det viktige utstyret, vater, vinkel og målebånd. Får målt det meste med dette... ;-)
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Nei, men jeg så XTZ Room Analyzer på avtorget.no. Hadde jeg vært litt mer likvid hadde jeg kjøpt den, men inntil jeg har en jobb for neste semester så må jeg holde litt tilbake.

Er det forresten noen som har platevasker tilgjengelig?

Odder ;D
 
Topp Bunn