Digitale avspillere Nad M51 dac vs. Bryston Bda1

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.278
Antall liker
3.332
Torget vurderinger
49
Tror Naden tilfører litt sårt trengt musikalsk varme på Focalene, de har lett for å tippe over og bli sterile og kliniske .
 
U

utgatt60135

Gjest
Tror Naden tilfører litt sårt trengt musikalsk varme på Focalene, de har lett for å tippe over og bli sterile og kliniske .
Planen min med NAD var motsatt - strekke strikken litt lengre. Det virker for meg at inntrykkene til M51 er litt delt melleom dem som mener den er litt på den myke siden og de som mener den er transparent.

Sterilt og klinisk kan diskuteres. Jeg mener at det ikke er så enkelt. På referanseopptak låter de meget ekte. Mange HiFi folk har et urealistisk forhold til såkalt organisk lyd og fylde mener jeg. Opptak kan fort bli litt mer sterilt og tynt i forhold til opplevd lyd. Jeg tror mange tuner inn litt ekstra fylde for at det tilsynelatende skal låte mer ekte. ProAc er litt i den ånden mener jeg. Jeg liker ProAc fortsatt bare så det er sagt :). Og Bryston!
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.278
Antall liker
3.332
Torget vurderinger
49
Jeg oppfattet Nad'en som veldig transparent ,alle detaljene kom godt frem , men på en litt behagelig måte ,dette kan jo komme av lavt støy/jitternivå . Som jeg sa tidligere rangerer jeg den på andre plass over dacer jeg har eid , bedre enn Bryston Bda2 som jeg oppfattet som litt mørk og "sivilisert" i forhold til Bda1 .
Hvis du er ute etter lyd som er detaljert og strippet for varme må du prøve Wadia 381 , den hadde jeg i et par mnd , Bryston hørtes ut som den hadde rør i forhold .
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.278
Antall liker
3.332
Torget vurderinger
49
Ot
Lyngen@ kommer jo an på hva du sammenligner D2 med . Mot Focalene dine er nok D2 varmere ,men mot mine Harbeth 30.1 er Harbeth'ene varmere . Hm da er jo D2 midt i mellom , det blir jo nøytralt det :D
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.447
Antall liker
2.632
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Oppservasjon: Veldig god pinpointing.. Både i dybde, høyde og bredde.
 

karlhungus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.11.2012
Innlegg
61
Antall liker
16
Sted
Frankrike
Takk for at du leverte NADen tilbake i dag EIA, jeg var innom og snappet den like etter !

Saa bar det til Soundgarden og en ny sammenligning med Hegel HD25. Forrige sammenligning var i jul, da paa fullt Hegel-oppsett (P20, H20, CDP2A) og System Audio Explorer. NAD M51 vant etter fire timer og foeltes vesentlig mer rytmisk ut, med mer autoritet mot HD25 som da opplevdes som tynn og uengasjerende.

I mellomtiden har jeg snappet om noen fine tester om HD25 som ga meg lyst paa en omkamp.

Den ble altsaa i dag, denne gang paa et flott par Dynaudio Focus 340 drevet av en Primare 34.2 forst og en Hegel H20 etterpaa. Baade HD25 og M51 ble brukt rett i effekt med ubalanserte kabler for aa reflektere mitt oppsett hjemme.

Her hadde mye skjedd siden sist ! Jeg har konkludert med at HD25en jeg horte paa sist var uinnspilt siden den jeg hoerte paa i dag var saa vanvittig mer fyldig og engasjerende. Naar den i tillegg er paafallende mer opploest en M51 ble det en kortere kamp i dag, bare to timer :)

Naa gleder jeg meg til aa koble min nye HD25 i min kjaere DOXA 72 og se hvor mye den forbedrer Transporteren !

Alle som vurderer M51 vet hva de har aa gjoere :p

k
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.278
Antall liker
3.332
Torget vurderinger
49
Har også hørt at den nye Hegel Hd25 skal være vanvittig bra . Det er vel egentlig den første high end dacen fra Hegel , har hørt de forrige modellene , de var ok til prisen :)
Gratulerer med ny dac K :)
 

karlhungus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.11.2012
Innlegg
61
Antall liker
16
Sted
Frankrike
Har også hørt at den nye Hegel Hd25 skal være vanvittig bra . Det er vel egentlig den første high end dacen fra Hegel , har hørt de forrige modellene , de var ok til prisen :)
Gratulerer med ny dac K :)
Takker og bukker :)

De klarte til og med prakke paa meg en Nordost Blue Heaven BNC/RCA, tok fem minutter aa hoere tydelig forskjell fra en 500-kroners kabel. Det hadde jeg faktisk ikke regnet med... men saa hadde jeg liten tro paa stroemkabler og !
 

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Innlegg
672
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Jeg har konkludert med at HD25en jeg horte paa sist var uinnspilt siden den jeg hoerte paa i dag var saa vanvittig mer fyldig og engasjerende. Naar den i tillegg er paafallende mer opploest en M51 ble det en kortere kamp i dag, bare to timer :)

Alle som vurderer M51 vet hva de har aa gjoere :p

k
Dårlig gjort å skrive sånt... ;) Setter griller i hodet på en stakkar som har M51. Noen som vet om Soungarden i Oslo låner ut? Da er det fristende å teste. :)
 

karlhungus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.11.2012
Innlegg
61
Antall liker
16
Sted
Frankrike
Jeg har konkludert med at HD25en jeg horte paa sist var uinnspilt siden den jeg hoerte paa i dag var saa vanvittig mer fyldig og engasjerende. Naar den i tillegg er paafallende mer opploest en M51 ble det en kortere kamp i dag, bare to timer :)

Alle som vurderer M51 vet hva de har aa gjoere :p

k
Dårlig gjort å skrive sånt... ;) Setter griller i hodet på en stakkar som har M51. Noen som vet om Soungarden i Oslo låner ut? Da er det fristende å teste. :)
Huff, det var da virkelig ikke meningen :) De som allerede har en M51 tror jeg trygt kan vente paa neste tog, dette er en formidabel DAC som i tillegg er mye penere enn HD25, baade forfra og bakfra ! Jeg syntes kvalitetsforskjellen var verdt mellomlegget, det blir noe helt annet om du maa selge M51en brukt...

Hadde jeg sittet paa en M51 hadde jeg kost meg med den i noen aar til, ting skjer fort paa DAC-fronten og det kommer nok mye bra i aarene som kommer !
 
Topp Bunn