Ønsker anbefaling Nad M33/M22 eller rør

Vegard0

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
575
Sted
KarmIsland
Torget vurderinger
1
Har vært litt halvsjuk de siste dagene, men akkurat sånn passe form at en tilbringer timevis med musikk i stedet for alt annet en burde gjort. Internett har en også og da begynner tankene å vandre.

Hva om en selger Cayin cs100a og kjøper en Nad M23 og kobler den sammen med min Nad M33? Da får en ca. 700 watt som bør være tilstrekkelig å drive Focal kanta 2…. Beholder Cayin riaa, siden riaa i Nad ikke fungerer helt etter min smak. Skal jeg angre meg kan jeg evt. selge Nad M33 og kjøpe en rør pre en gang.

Jeg ser jo at dette er to helt ulike oppsett så hvorfor skal en gjøre dette? Synes Cayin fungerer fint, men mangler slagkraft og bass, som M33 har mye mer av. Synes også det forsvinner en del bakgrunnstøy som gir en større ro i lydbildet, uansett hvilken sjanger jeg befinner meg i.

Irriterer meg litt at jeg ikke kan koble imacen direkte til Nad forsterkeren der jeg har et fint Roon bibliotek det vil ta noen år å komme gjennom.

Lurer jeg meg selv når jeg oppfatter Cayin som litt mer varmere i lyden? Ikke sikker. Mister jeg litt av dynamikken Cayin gir? Tja. Gir Cayin mer eierglede der den står og lyser i mørket? Ja. Bør jeg kjøpe en større rørforsterker med mer krefter? Tja….

Noen som har noen betraktninger utover mine egne tanker?
348367120_198300032641432_1872893114139962675_n.jpg

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
2.075
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Regner med det er USB du savner på NAD'en ? samt kortet koster jo skjorta.... Jeg løste det med denne:

Bruker USB fra en RoonPie, og COAX ut til NAD'en :).

Hos meg ble M33 en nobrainer etter åkjørt opp Dirac Live :p. Kjøpte fullversionen, og kan ikke skryte nok av det. Helt fantastisk.
Ble faktisk så imponert at jeg kjøpte NAD C658 til "musikkrommet" også :p.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
1
Noen som har noen betraktninger utover mine egne tanker?
Før du gjør noe mer, kalibrer og aktiver Dirac. Ikke sikkert det er mer kraft som skal til for å bli kvitt pølsebassen, da det er fase og kanselleringer som er det største problemet. Mulig du liker pølsebass bedre enn korrekt bass også, det kan ta litt tid å venne seg til korrekt bass da det kan oppleves som "mindre" bass.
Plassering av høyttaler må gjøres før korrigering med Dirac. I etterkant så kan man gå inn og justere litt selv etter kalibreringen er fullført og lagre flere filtre man kan velge imellom om man ønsker heving i bass f.eks.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.609
Torget vurderinger
2
Du har altså to integrerte forsterkere Cayin og NAD, . Og du liker lyden av NAD33 bedre , samt at den har flere funksjoner og til og med skal kunne kommunisere med Roon ifølge nettsøk.

200watt er mer enn nok for de fleste høyttalere så å bruke 44 000 på å øke fra 200 til 700 watt virker å være svært lav nytteverdi mht lyd. spesielt med dine 91db høyttalere vil du stort sett kruse mellom 0.3 og 10watt behov. Kanskje 30 watt om du drar på. Da har du 6-10 gangers watt margin, om du ikke liker å spille øredøvende høyt da,
For meg virker det åpenbart at du hverken trenger Cayin eller en ny NAD 23.Å bruke Dirac på M33 bør være riktig vei å gå. Så får du heller pusle med ulike rør i den kule rør RIAa n din

Sist redigert:

Vegard0

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
575
Sted
KarmIsland
Torget vurderinger
1
For meg virker det åpenbart at du hverken trenger Cayin eller en ny NAD 23.Å bruke Dirac på M33 bør være riktig vei å gå. Så får du heller pusle med ulike rør i den kule rør RIAa n din
[/QUOTE]
Enig med det meste, foruten det en trenger, trenger for såvidt ingenting, er bare gøy å tenke høyt rundt det en allerede har. Nad m33 står i tvstue til vanlig med andre høyttalere der alle kan trykke vilt på den, men blir overrasket når jeg sammenligner de to forsterkerene med focal, begge har gode kvaliteter som jeg liker, men av og til ønsker en mer uten noen rasjonell begrunnelse.

Synes en liten tråd her på sentralen av og til kan sette meg på rett eller galt spor, siden de fleste andre jeg kjenner bruker bærbare høyttalere og lydplanker og ikke skjønner problemstillingen😅

Takk for svar.

BingoBonzo

Medlem
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
4
Sitter å vurderer et mulig oppsett med Bluesound Node (pre) + M23 + Focal Kanta 2.

@Vegard0 Ser ut som om du fortsatt sitter med Focal og M33 - Kunne gitt litt innspill til hvordan anlegget ditt låter, erfaringer og hva slags musikk du spiller?

Vegard0

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
575
Sted
KarmIsland
Torget vurderinger
1
Det blir spilt alt mulig untatt klassisk. Hadde helt glemt at jeg funderte på å kjøpe meg en m23. Nå er det Cayin og focal som spiller igjen og lever fint med det. Nad blir brukt med kef ls50 meta. Synes kanta og m33 fungerer fint sammen, går aldri tom for krefter og det låter fantastisk bra. Nesten litt for korrekt om det gir noen mening, siden jeg spiller vinyl for det meste. Kjekt å pludre med forskjellige bokser. Hvorfor gjøre det lett når en kan gjøre det vanskelig?...

M33 er i bruk daglig i kjøkken/stue med kef og der savner jeg absolutt ingenting, appen fungerer fint og jeg kan spille øredøvende eller lavt, like fornøyd. Tror jeg nesten er nødt å ta den ned i kjelleren igjen for å teste😀.

Ligger forresten noen m33 på finn til under 50.

BingoBonzo

Medlem
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
4
Takk for svar @Vegard0!

Jeg bruker kun Tidal Master via Bluesound Node og tenker som nevnt en M23, da kanskje sammen med Focal. Har brukt Focal i bilstereoanlegg og er nysgjerrig på stue varianten. Har hatt et oppsett i dag med med Piega og de er jo ekstremt korrekte.

Fikk også tips om Arcam, de kan vel kanskje også være litt NAD aktige?

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Antall liker
2.135
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Rør & Nad m22 går helt fint fint sammens i min bok har selv testet M22 x2 brokoblet med Primaluna Dialogue preamp , ente selvopp med dialouge powerblock da jeg kunne ha en B&W db1d kunne ta jobben med sub da kino også hadde stor focus her ( gull kombo ) i min bok om ikke annet :)

BingoBonzo

Medlem
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
4
Tok en rask avgjørelse i løpet av lørdagskvelden og kjøpte meg et Arcam PA240 effekttrinn (Klasse G) :D

Så da gjenstår det å se om jeg reparerer Piegaene eller søker etter andre høyttalere...

Topp Bunn