Forsterkere NAD c658

Pål gundersen

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2020
Innlegg
1.923
Antall liker
2.507
Sted
Østfold
Torget vurderinger
7
Lykkelig eier av en ny NAD c658. Spillet flott rett ut av esken. Etter to dager så fikset jeg Dirac (romkoreksjon). Fortsatt fornøyd. Men plutselig nå i kveld så begynner lyden å «Hakke» når jeg spiller plater via mitt riia trinn. Prøvde en annen inngang på Naden men samme hakking periodevis. Satt inngang på analog så ble det borte. Byttet tilbake så hakket det. Plutselig ble det bare bra. Er det dacen i Naden som kødder her tro? Hører litt her inne først før jeg kontakter hi fi klubben. (Var ingen hakking når jeg streamet, til info)
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.335
Antall liker
3.685
Torget vurderinger
1
Lykkelig eier av en ny NAD c658. Spillet flott rett ut av esken. Etter to dager så fikset jeg Dirac (romkoreksjon). Fortsatt fornøyd. Men plutselig nå i kveld så begynner lyden å «Hakke» når jeg spiller plater via mitt riia trinn. Prøvde en annen inngang på Naden men samme hakking periodevis. Satt inngang på analog så ble det borte. Byttet tilbake så hakket det. Plutselig ble det bare bra. Er det dacen i Naden som kødder her tro? Hører litt her inne først før jeg kontakter hi fi klubben. (Var ingen hakking når jeg streamet, til info)
Bruker du phono eller analog inn på den? Phono har innebygget MM for platespiller fra før. Bruker du ekstern RIIA så må du putte den på line 1 eller 2 inngangen. Også er det en egen jordingskrue (GND) man kan bruke imot platespilleren.
Kan jo også være en bug, kan være greit å oppdatere firmware på den. Gjøres enkelt via BluOS appen. Innstillinger -> Help -> Upgrade.
 

Pål gundersen

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2020
Innlegg
1.923
Antall liker
2.507
Sted
Østfold
Torget vurderinger
7
Bruker du phono eller analog inn på den? Phono har innebygget MM for platespiller fra før. Bruker du ekstern RIIA så må du putte den på line 1 eller 2 inngangen. Også er det en egen jordingskrue (GND) man kan bruke imot platespilleren.
Kan jo også være en bug, kan være greit å oppdatere firmware på den. Gjøres enkelt via BluOS appen. Innstillinger -> Help -> Upgrade.
Hei, bruker Line 1/2 fra riiaen. Oppdaterte for 2 dager siden da den var ny. Slår jeg av Naden under spilling av plater og på igjen så sliter dacen (eller noe) fælt. Grøtete og hakkete lyd. Roer seg etter ett par min….stiller om til analog by pass on så er det helt borte. Formulerte meg litt feil på innlegget kanskje. Kabler har stått på analog inn hele tiden men svitsjet i menyen på Naden. Analog bypass on/off.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.335
Antall liker
3.685
Torget vurderinger
1
Hei, bruker Line 1/2 fra riiaen. Oppdaterte for 2 dager siden da den var ny. Slår jeg av Naden under spilling av plater og på igjen så sliter dacen (eller noe) fælt. Grøtete og hakkete lyd. Roer seg etter ett par min….stiller om til analog by pass on så er det helt borte. Formulerte meg litt feil på innlegget kanskje. Kabler har stått på analog inn hele tiden men svitsjet i menyen på Naden. Analog bypass on/off.
Står noe om det her på side 3:
Virker som det kanskje er best å ha den på analog bypass, om man ikke har flere BluOS enheter man ønsker å streame til fra den analoge inngangen. De analoge inngangene så står det en ADC (analog til digital converter), som sender det inn til DAC (digital til analog converter) og så ut til de analoge utgangene. Med analog bypass så virker det som at det analoge signalet bare blir sendt videre uten å gå igjennom to convertere først.
Men det kan godt være at forsterkeren må stå litt på først og buffre opp litt på lyden og dette tar nok sikkert litt ressurser fra CPU, jeg kjenner ikke til dette så godt så det kan nok være lurt å ringe og høre med hifiklubben om det skal være slik eller om det er noe feil med enheten du har.
 

Myndighetene

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.03.2015
Innlegg
91
Antall liker
24
Sted
Hamar
Torget vurderinger
1
Hei!
Jeg tar opp denne tråden igjen. Fikk en C658 i hus i går kveld. Jeg var først ikke klar over at den konverterte signalene på de 2 analoge inngangene til digitalt. Men merket det fort når jeg skulle spille en konsert video via min Marantz Cinema (bruker pre-out fra AVR inn på line 1 på NAD for å dele front ht mellom AVR og NAD. Såkalt Home Theater-bypass).
Det ble et voldsomt ekko. Det viste seg at lyden ble forsinket ut fra NAD'en med flere millisekunder. Etter litt leting i manual og på nett satt jeg NAD'en til "Analog Bypass" i menyen. Da løste forsinkelsen seg 100%. Etter hva jeg har forstått lager dette et annet problem - nemlig at Dirac Live krever digitalt signal for å korrigere. Spørsmålet mitt er om dette kun gjelder de 2 analoge inngangene? Vil jeg f.eks. kunne benytte Dirac live for å korrigere f.eks. BluOS eller en annen digital inngang? Eller er dette sperret helt ved at jeg setter NAD'en til analog bypass?
Jeg er på jobb i kveld og får ikke sjekket selv. Er nysgjerrig :)
 
Topp Bunn