Juss og økonomi Nabokrangel - trenger råd

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.365
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Hei folkens.

Har havnet i en litt kjedelig situasjon, og ønsker litt innspill om hva jeg kan foreta meg.

Saken er som følger:
Jeg bor i en trang gate (offentlig vei) hvor jeg ikke har oppstillingsplass på egen tomt slik at jeg må parkere i gaten. Det er det mange andre som også må gjøre, og det er selvsagt for få plasser i forhold til antall biler. Første mann til mølla er et prinsipp som er lett å akseptere.

En i gaten er uenig, og mener det er faste plasser. Han har i tillegg hengt opp P-skilt med registreringsnr for sine biler for "sine" plasser.

Så langt har jeg prøvd å unngå å parkere på "hans" plasser så lenge jeg kan parkere andre steder. Men etter nyttår har det kommet 2 biler til i gaten og jeg har måttet parkere på "hans" plass en del ganger. Har blitt skjelt ut etter noter da, men har referert til at det er offentlig vei og at jeg har like stor rett på å parkere der som han.

Det har ekskalert litt i det siste, når jeg har parkert på "hans" plass har han parkert 1-2 cm fra min støtfanger når han har hatt sjansen til det slik at jeg har blitt parkert inne uten mulighet på å få ut bilen. I helgen ble det skrudd inn en 5 cm lang skrue inn i dekket mitt uten at jeg har bevis for hvem som har gjort det. I følge nærmeste nabo til "problemet" skjedde det samme med hans bil 4-5 ganger i løpet av en 14-dagers periode etter en krangel med "problemet" - også uten å kunne bevise hvem som gjorde det.

Har også fått beskjed av andre naboer at etter at jeg har parkert på "hans" plass - og dratt derifra har "problemet" løpt ut, hevet seg i egen bil, spunnet opp og ned i gaten slik at steinspruten har stått et par ganger før han parkerte på "sin" plass. Total uakseptabel bilkjøring i en trang gate med masse småbarn i!

Jeg vil også nevne at i 1 og et halvt år har han lånt en bil for å ha stående i gaten slik at den opptar en plass, denne bilen flytter han til "sin" plass når han drar ut slik at han reserverer sin egen P-plass... Til jul forsvant denne bilen så det er ikke et problem lengre.

Har noen et godt råd?

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.365
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Jeg vil også si at de fleste beboerne i gaten er redd denne personen og tørr ikke parkere på "hans" plass da de er redde for hva han kan finne på. Det har vært en del episoder hvor han ikke akkurat har fremstått som en sympatisk og fin fyr... Han har også en utleieenhet i huset sitt - med stor gjennomtrekk da beboerne har blitt redde etter hvert som de har opplevd hvordan han oppfører seg og flyttet ut.

Av han er jeg omtalt som "naboen fra helvete". Jeg smiler ekstra fint og hilser ham god dag hver gang vi møtes. Det eneste jeg har fått tilbake er grimaser og grynt.:cool:

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
Om han hadde hatt rettmessig krav på parkeringsplassene, ville det ikke vært naturlig at han fremla et skjøte der kravet fremkom? Om det ikke fremkommer i skjøtet, vil jo kommunen kunne hjelpe, fordi eiendomsgrenser alltid skal tinglyses.

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.365
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Det er offentlig vei. Alle har rett til å parkere på den ene siden av gaten. Det er bare 2 innkjørseler på den siden, og selvsagt parkerer ingen forran de.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det er mange måter å løse dette på, alt avhengig av om du vil ha krig eller fred.
Fred:
Alt. 1: Flytt
Alt. 2: Selg bilen
Alt. 3: Slutt å parkere på "hans plass"
Alt. 4: Kjøp huset til naboen og selg det igjen når han har flyttet
Krig:
Alt. 1: Ta igjen med samme mynt
Alt. 2: Bytt ut registreringsnummeret med ditt registreringsnummer på parkeringsplassen "hans"
Alt. 3: Kjøpe noen vrak og plasser på parkeringsplasene hans, evt noen gamle campingvogner
Alt. 4: Anmeld alt naboen foretar seg i sakens kjerne.
Alt. 5: <sensurert p.g.a. oppfordring til straffbare forhold>

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Den eneste riktige måten å løse dette på er å anmelde neste gang det skjer vandalisering på en av bilene. Da kan politiet ordne opp.
Roger

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.544
Torget vurderinger
24
Ta det opp med kommunen / Veivesenet, er det en offentlig gate har han selvsagt ikke krav på noe som helst, med mindre det foreligger en spesialavtale som da skal kunne dokumenteres. Høyst usannsynlig at slikt foreligger. All form for hærverk og utidig oppførsel type uansvarlig kjøring er bare å melde til politiet som Roger er inne på; lar man være så gavner dette intet - og fyren fortsetter garantert. Har opplevd det samme i den blindgata jeg bor i. Om politiet henlegger en sak som sådan, det er noe helt annet. Men i tilfelle av gjentatte anmeldelser (og gjerne fra flere i gata) så MÅ de uansett reagere på en eller annen måte, og signaleffekten av dette overfor denne karen er egentlig det som betyr noe.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.528
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Sånne P-skilt er ulovlige, hvis det er offentlig parkeringsplass, og du kan anmelde fyren for de. Da vil politiet gi pålegg om fjerning av skiltene...

Johan-Kr

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.738
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Denne fyren er sannsynligvis lotto-millionær, mao ikke som andre.:)

Nei, jeg tror jeg ville fulgt forslaget om å anmelde forholdet til politiet. Ok, kanskje ingen ting skjer, men du har i det minste en kopi av anmeldelsen å slå i bordet med. I den grad det hjelper da. Men dokumentasjon er uansett kjekt å ha.

Er det noen form for borettslag/boligsameie der du bor? Det virker jo som flere av naboene kjenner problemet, og dere kunne kanskje danne felles front mot denne kroppen?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.347
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Du skriver at flere føler seg redde. Er det framsatt noen form for trusler eller er det noen som føler seg truet så bør dette meldes til politi. Trusler blir tatt alvorlig.

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.365
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Problemet er at jeg bor i et gammelt strøk med eneboliger med mange pensjonister som er redde for å si noe. De yngre med småbarn "heier" på meg som de sier - men ingen gjør noe utover å være irritert.

Dette har pågått i en årrekke. Jeg har ikke latt meg irritere før, bare smilt og vært hyggelig.

Men nå er det nok, hærverk på materiell er uakseptabelt men uten bevis er jeg redd jeg kommer til kort.

Har fått forslag på viltkamera - plassere det i bilen slik at det filmes ved bevegelse. Slik jeg forstår det er det ulovlig overvåkning og kan ikke brukes som bevis?

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.365
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Du skriver at flere føler seg redde. Er det framsatt noen form for trusler eller er det noen som føler seg truet så bør dette meldes til politi. Trusler blir tatt alvorlig.
Han har truet med litt ymse, jeg har svart at hvis han fortsetter med slikt ringer jeg politiet. Det var da jeg ble "naboen fra helvete".

For mange år siden banket han noen unger i gata som gjorde noen sprell. Da ble han selv tatt " litt" av en av foreldrene...

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Problemet er at jeg bor i et gammelt strøk med eneboliger med mange pensjonister som er redde for å si noe. De yngre med småbarn "heier" på meg som de sier - men ingen gjør noe utover å være irritert.

Dette har pågått i en årrekke. Jeg har ikke latt meg irritere før, bare smilt og vært hyggelig.

Men nå er det nok, hærverk på materiell er uakseptabelt men uten bevis er jeg redd jeg kommer til kort.

Har fått forslag på viltkamera - plassere det i bilen slik at det filmes ved bevegelse. Slik jeg forstår det er det ulovlig overvåkning og kan ikke brukes som bevis?
Viltkamera eller ett kamera som avgir alarm inne hos deg når noe er i ferde.

For å "ta" en slik fyr hadde jeg sannsynligvis lagret bilder tatt av f.eks. viltkamera og lagt det inn på pc.

Konvertert bilde hvis nødvendig til rett format slik at det så ut som ett bilde tatt av ett vanlig kamera.
Pass bare på at bilder er tatt i rett vinkel, slik at det er mulig - at du kunne ha tatt disse bilder med mobilkamera eller annet vanlig digitalt kamera.

Hvis du har fyren avbildet er det jo ingen tvil om hvem som har vært på ferde - fyren er jo avslørt uansett.

Ellers ville jeg ha fulgt rådene om anmeldelse og kontakt med kommune og veivesenet.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.738
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Hvis det ikke er noe hjelp å få fra naboene, og du ønsker å gå videre med dette, ser det ut for at du må gjøre det på egen hånd. Så da er det vel ikke noe annet å gjøre enn å kontakte politi, veivesenet og kommunen.

Lykke til!

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.365
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Takker for råd. Har vært i kontakt med trafikketaten for å få fjernet skiltene.

I neste omgang skal jeg få fjernet treene på tomta hans som henger ut over gjerdet og ut i gaten:cool:

Ny bil er på veg i løpet av våren. Tror jeg skal beholde den gamle en stund. Vet en plass den har lov å stå så lenge den er registrert... Har jo fått et kallenavn jeg må leve opp til!

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Antall liker
214
Torget vurderinger
4
Be han vise dokumentasjon/vedtak på at det er hans parkering. Hvis han ikke klarer det er saken klar. Øremerking av offentlig eiendom er så vidt jeg vet ikke lov. Skriv en mail/brev med svarfrist til han med kopi til naboer og kommunen der du legger frem problemstillingen og ber han fremvise dokumentasjon. Da er kommunen inneforstått med dette og bør gjøre rede for veistrekningen dette gjelder og finne frem vedtaket.

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Antall liker
51
Torget vurderinger
4
Forsøk å finn en måte å ta han på fersken. Feks et GSM-basert kamera montert inne i bilen som varsler deg ved bevegelse utenfor bilen og sender bilde til deg. Da er det bare å løpe ut og høre med han hva han driver med... :) Ellers så må jeg jo innrømme at "samme mynt" også er forlokkende... ;)

R

Roysen

Gjest
Med sånne personer eskalerer det ofte ut i noe værre dersom man tar igjen med samme mynt. Jeg ville gått til vegvesen, politi og kommunen.

Mvh
Roysen

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.399
Torget vurderinger
2
Vær vennlig og ikke kom med oppfordringer til vold da dette ikke er lovlig, og ikke noen god løsning på et offentlig forum.

Mvh
Høvdingen

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Antall liker
51
Torget vurderinger
4
Ellers så må jeg jo innrømme at "samme mynt" også er forlokkende... ;)
Altså parkere han inne osv... Eller kjøpe en billigbil med skilter og la den stå på plassen hans.

T

Tittentei

Gjest
Ta med deg en cognac, bank på døra en kveld og be om en fredelig resolusjon.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.738
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Vær vennlig og ikke kom med oppfordringer til vold da dette ikke er lovlig, og ikke noen god løsning på et offentlig forum.

Mvh
Høvdingen
Ehem. Jeg ser at mitt forsøksvis spøkefulle, men akk så misoppfattede, forslag om å kontakte Espen Lie på en overmåte fiktiv epostadresse, er blitt slettet fra et av mine innlegg, muligens fordi det er tolket som oppfordring til vold?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.493
Torget vurderinger
0
Kommer mannen med trusler bør du anmelde dem og kan du besvise at han truet deg, vitner eller mobilkamera, bør du i samme slengen be politiet sjekke om denne mannen har våpenkort og vurdere om de bør inndra det!! Slike typer bør ikke ha tilgang på skytevåpen.

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.812
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Ta kontakt med samferdselsetaten. De liker dårlig at det settes opp skilt i hytt og pine. Tipper de reagerer fortere en politiet. Anmeld hærverk og få plassert kamera ibilen som filmer når det er bevegelse. Dersom vdkommede gjør dumme ting, brenn på en CD og gi til hele gaten i tillegg til han.

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Antall liker
736
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Du bør ta ett standpunkt ,hvor langt er du villig personlig til og gå hvis denne herremannen ikke er helt tilregnlig (og han høres litt løs ut)

Harn perioder hvor han drikker eller nyter andre ting hvor han kan være ustabil ?

Tenk over saken,vis du ikke er sikker på att du kan kontrolere fyren med samme mynt,da bør du gå andre veier,som Politi og snakke med naboer om felles sak til alles beste

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.365
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Jeg har fått tilbakemelding av naboer og tidligere kollegaer av han at han er mentalt ustabil.

I første omgang skal jeg få bort P-skilt og noen trær for å vise at han ikke er sjef i gata. 1 nabo er med på dette.

Blir det noe mer blir det kameraovervåkning og politisak.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.347
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Du får be han skjerpe seg ellers setter du kremen av HFS debattanter på han og skal argumentere han i senk til han fjerner skilt og slikt :)

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
356
Sted
Southwest
Torget vurderinger
3
Hvis han ikke er helt i vater bør du kanskje være litt forsiktig. Ikke bare bare å hisse slike karer opp.
Ta en telefon til HA. (ikke alliansen;)) De ordner vel sånt mot betaling. Så slipper du å gjøre noe selv.
Kom en trykkeriarbeider gående med et vinkeljern i hånden mot meg i et lokale hvor jeg arbeidet en gang. Fortsatte å gå mot ham til jeg så øynene hans, da sprang jeg som fan.:)

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Antall liker
51
Torget vurderinger
4
Du får be han skjerpe seg ellers setter du kremen av HFS debattanter på han og skal argumentere han i senk til han fjerner skilt og slikt :)
Et par timer kabeldiskusjon og han blir hentet av menn i hvite frakker... hehe

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Antall liker
2.285
Sted
Tromsø
Ta det opp med kommunen / Veivesenet, er det en offentlig gate har han selvsagt ikke krav på noe som helst, med mindre det foreligger en spesialavtale som da skal kunne dokumenteres. Høyst usannsynlig at slikt foreligger. All form for hærverk og utidig oppførsel type uansvarlig kjøring er bare å melde til politiet som Roger er inne på; lar man være så gavner dette intet - og fyren fortsetter garantert. Har opplevd det samme i den blindgata jeg bor i. Om politiet henlegger en sak som sådan, det er noe helt annet. Men i tilfelle av gjentatte anmeldelser (og gjerne fra flere i gata) så MÅ de uansett reagere på en eller annen måte, og signaleffekten av dette overfor denne karen er egentlig det som betyr noe.
Sluket kommer med den rette fremgangsmåten. Først sjekker man fakta og deretter trår man frem med forsiktighet med å benytte de korrekte kanaler. Desverre er det slik at det tar tid og energi for å rydde opp i det som enkelte håpløse individer klarer å skape.

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.450
BlackVueDR400G-HD2_01.jpg

Dette kameraet monteres ved bakspeilet inni bilen og filmer vanligvis det som skjer på veien foran deg. Poppis i blant annet russland og kina. Det har også en funksjon som gjør at kameraet går i "parkert-modus" hvor det tar opp når noen eller noe utløser bevegelsessensoren i kameraet...

Koster 1500-2000 kr på Ebay. Ganske sikker på at det er enkelt å selge på Finn om du ikke skulle ha bruk for det mer, dette er en populær dashcam-modell også her i landet :)
Kan såvidt skimtes foran/bak speilet her (grønn ring):

mitsubishi-evo-10-blackvue-400hd-005.jpg

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.289
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Var det tramteateret eller Prima Vera som sang "Det enkleste er pistol" ?

Hvis det er noen trøst så er han sikkert mye mer irritert og plaget enn du er. Jeg ville ignorert gubben og eventuelt tatt en telefon til kommunen og presentert saken - de er tross alt lovpålagt å ta hånd om "syke" mennesker. Egentlig ingen sak for vegvesen etc.

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Bare ett virkningsfult råd som gjelder: Selg huset og flytt.

Du kommer til å fokusere såpass mye på dette problemet - og har allerede gjort det i deler av livet ditt - at det å fortsatt bli boende der er vel strengt tatt ganske negativt?

Her er det ikke noe "vinne / tape" dilemma som mange mener å hevde. Kamera, Vegvesen, Politi, etc - bare enda mer stress på noe du ikke kan vinne, hvis ikke naboen da tar dette ut ekstermt - men selv da har du jo allerede tapt...

Gjør deg selv en tjeneste og flytt til et annet hus. Tenk for deg selv et par minutter; hvordan ville du hatt det på den nye plassen? Bra? Ja, ikke sant.

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.365
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Jeg selger ikke, og flytter ikke. Smiler hver dag og har det bra! Det har også mine barn, med venner i gata og skole noen hundre meter unna.

Fikk svar fra trafikketaten tidligere denne uka; de skulle sørge for at P-skiltene blir tatt ned :D

Neste blir fjerning (eller i alle fall kraftig beskjæring) av tre... med kommunen på parti.

Flere naboer smiler med meg!

En forleden dag stod han og ventet på meg om morgenen etter at jeg hadde parkert der ingen andre trodde at nokon kunne parkere. Prøvde å prate med han, men han kastet seg inn i sin egen bil, spant av gårde så steinspruten sto, fikk sleng - men dessverre klarte å få kontroll før han smalt i murveggen. Skjer dette igjen er han anmeldt til politiet. Det er i alle fall 4 barn under 8 år i de nærmeste husene, og flere litt eldre barn i 100m omkrets, som alle er en del ute i gata til fots, på blades, løpehjul og sykkel. Og dette var i den tiden på døgnet da barna beveger seg mot skolen. Total uakseptabel adferd!

Brattis

Medlem
Ble medlem
02.11.2003
Antall liker
2
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
4
Hei,
Kommunen tar ikke ansvar,Politi tar ikke ansvar ei heller Vegvesen.
Nei, sett opp et kamera(ikke video) som reagerer på bevegelse deretter kan man bare
fremlegge beviset og si at man tok bilde av gjerningsmannen i gjerningsøyeblikket.
Da er det IKKE definert som overvåking.

Lykke til!

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.289
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Hei,
Kommunen tar ikke ansvar,Politi tar ikke ansvar ei heller Vegvesen.
Nei, sett opp et kamera(ikke video) som reagerer på bevegelse deretter kan man bare
fremlegge beviset og si at man tok bilde av gjerningsmannen i gjerningsøyeblikket.
Da er det IKKE definert som overvåking.

Lykke til!
Tro ikke det er så galt faktisk. Nå sier trådstarter og at vegvesenet er på gli, så jeg er optimist på etatenes vegne...

Synes nesten synd på han naboen som bruker så mye energi på å markere sitt revir - sover sikkert dårlig om natta og. Ignorer ham, ikke bruk energi på ham er nå mitt råd. Og apropos flytting så vil jo det innebære at nabon vant og da blir han sikkert enda mer sykotisk.

Topp Bunn