Nødvendig å følge retningsanvisningen som er påstemplet kabler fra produsent?

R

Roysen

Gjest
Tja. Selv de er litt hipp som happ. Transparent Audio har en stor boks lett synlig på kabelen. Den inneholder en induktor (spole) og Transparent gjør et poeng ut av at den skal være på pluss-siden. Det er egentlig ikke så viktig, av samme grunner som diskutert tidligere i tråden. Men det er også et lite filter integrert i høyttalerenden av kabelen. Dette er et Zobel-filter (motstand + resistor) mellom pluss og minus.

Poenget med det filteret er å dempe eventuelle høyfrekvente resonanser, egentlig for å beskytte forsterkeren mot eventuell kapasitiv last ved høye frekvenser. Mange forsterkere har tilsvarende filtre innebygget på utgangene. Det fungerer tydeligvis også, og jeg vil hevde at det er der de filtrene skal være - inni effektforsterkeren. Det er forsterkerkonstruktøren som vet hvor stor fasemargin utgangstrinnet har og hvor mye kapasitans det tåler, så det er forsterkerkonstruktøren som er nærmest til å vite hvilken filtrering som trengs for å holde ting stabile. Det er ikke helt opplagt at folk som Transparent Audio nødvendigvis har rett i sine anbefalinger.

Når noen av oss først betaler dyrt for en "bredbåndet" effektforsterker uten utgangsfiltre (fordi slike filtre degraderer lyden, må vite), og så betaler dyrt en gang til for høyttalerkabler med eksakt de samme filtrene i lett synlige plastbokser, så blir det hele litt komisk. Spesielt når garantien for enkelte "bredbåndede" forsterkere som Spectral ikke engang gjelder med mindre kunden bruker slike filterkabler for å holde tingen stabil.

Several rude things have been said about my output network (ie
the Zobel network C6,R18, and the output inductor L1 with its
damping resistor R19) but I have left it unaltered as while it may
be sub-optimal in some respects, IT WORKS, conferring what appears
to be complete immunity to instability with capacitative loading.
I suspect that L1 could be reduced in value and size, without
any ill-effects, but testing this against all possible real-life
loads is very lengthy, so there is a powerful incentive to stick
with the output network that worked for your Grandfather...
The Trimodal Power Amplifier Project

Innsiden av en Hegel-forsterker med samme type utgangsfilter som inni en Transparent-kabel:
Hvilken generasjon Transparent Audio nettverksboks er det du beskriver her?

Mvh
Roysen
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.432
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Reference XL. Ja, den er noen år gammel, men noen av oss er gærne nok til å finne ut hva som er inni. :)

FTHXOR5GE1Y30UD.LARGE.jpg


En Opus MM. Ser fortsatt ut som en enslig induktor, synes jeg:

F7ACO7TGE1YIS52.LARGE.jpg


En Transparent strømkabel jeg selv dissekerte. Stålringer tredd rundt kabelen, holdt på plass med krympeslange og smeltelim. Mye smeltelim.



Innmaten av sånne kabelbokser er ikke rakettforskning, akkurat.
 
V

vredensgnag

Gjest
Men, men ... når det er en boks på kabelen, så er det jo veldig bra, ikke sant?

Litt rart at folk på den ene siden hevder de er opptatt av å ha en fullkomment uforstyrret signalkjede, og på den andre siden mener at slikt er ok. Ordet opplagt melder seg, men jeg legger det til side, heller litt whisky i glasset og stapper min pipe.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.534
Antall liker
9.693
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Øl og popkorn vreden, ikke whisky og popkorn. Hvor mange ganger må det sies før det synker inn?
 
R

Roysen

Gjest
Disse bildene vet vi er fra orginale produkter? I følge Transparent Audio har de nettverksboskene flere funksjoner. Det er korrekt at de fungerer som et filter for høyfrekvent informasjon. Det skal imidlertid være svært høyt opp i frkevens - langt over det hørbare. Så skal de impedansematche komponentene i begge ender. Dette gjøres ved at de innhenter informasjon om kjøperens komponenter før kabelen produseres. I tillegg fasekorrigeres hele frekvensspekteret. Mulig det også foretas mer.

Mvh
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
Men, men ... når det er en boks på kabelen, så er det jo veldig bra, ikke sant?
Vreden,

Den er under beltestedet. Transparent Audios kabler lyder godt og markedsføres med at deres gode lyd blant annet skyldes en rekke teknologier som skal befinne seg i filterne. Dette er selvsagt årsaken til at folk både kjøper kablene og tror på markedsføringen. Det handler i svært liten grad om at det finnes en boks på eller ikke.

Mvh
Roysen
 
V

vredensgnag

Gjest
Personlig, altså min oppfatning, det vil si, hva jeg tillater meg å tro - er at dersom en kabel er utstyrt med en boks, så er den uegnet til oppgaven.

Det forundrer meg, dypt og stort, bredt og høyt, at folk kjøper slikt.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.271
Antall liker
1.173
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Nok en god kabel tråd ...Frem med popcorn å vaffel god helg
Mvh ;)
Det må du ikke gjøre for da blir du feit da disse diskusjonene ingen ende vil ta.... Nesten så jeg lurer på om vi har blitt for mange AVForum folk her inne nå. Kjenner igjen noen av debatantene. Selv har jeg meldt meg av - lytter med egne ører og lar det bli med det.
 
Sist redigert:
R

Roysen

Gjest
Jeg har ingen problemer med din oppfattning, Vreden. Svaret på hvorfor folk kjøper kablene er nok temmelig enkelt - lyden.

Mvh
Roysen
 
V

vredensgnag

Gjest
Jeg har ingen problemer med din oppfattning, Vreden. Svaret på hvorfor folk kjøper kablene er nok temmelig enkelt - lyden.

Mvh
Roysen
Men en eller annen jævla kabelleverandør skal vel ikke vilkårlig få lov til å drive og filtere mitt musikksignal, hva er det for noe tøys?

Kjøp deg en forsterker med tonekontroller, om det er dette du er ute etter.
 

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Innlegg
1.947
Antall liker
1.284
Torget vurderinger
2
Jeg har ingen problemer med din oppfattning, Vreden. Svaret på hvorfor folk kjøper kablene er nok temmelig enkelt - lyden.

Mvh
Roysen
Men en eller annen jævla kabelleverandør skal vel ikke vilkårlig få lov til å drive og filtere mitt musikksignal, hva er det for noe tøys?

Kjøp deg en forsterker med tonekontroller, om det er dette du er ute etter.
Jeg mener at det er lengden og tverrsnittet som har noe å si, hvor det er større forskjell mellom små tverrsnitt enn
store. Ellers er det greit at bananpluggen ikke er møkkete og at de er skrudd på skikkelig, om det er manuell stramming.
Jeg er kjemiker og ikke fysiker, så jeg har ikke lest så nøye på denne siden, men det virker i hvertfall som en vitenskaplig
fremgangsmåte: https://passlabs.com/articles/speaker-cables-science-or-snake-oil
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Så skal de impedansematche komponentene i begge ender. Dette gjøres ved at de innhenter informasjon om kjøperens komponenter før kabelen produseres.
Smart, da er de sikret at eieren kjøper en ny kabel hver gang en komponent byttes ut og har en annen impedans enn forløperen.
Ikke er de stort verdt på brukten heller, da det skal noe til at neste eier har komponenter som passer.
Eller kan de sendes til fabrikanten og endres hver gang man bytter komponenter? Smart det også, for det er vel neppe gratis........
 
R

Roysen

Gjest
Så skal de impedansematche komponentene i begge ender. Dette gjøres ved at de innhenter informasjon om kjøperens komponenter før kabelen produseres.
Smart, da er de sikret at eieren kjøper en ny kabel hver gang en komponent byttes ut og har en annen impedans enn forløperen.
Ikke er de stort verdt på brukten heller, da det skal noe til at neste eier har komponenter som passer.
Eller kan de sendes til fabrikanten og endres hver gang man bytter komponenter? Smart det også, for det er vel neppe gratis........
Nope, kablene sendes inn til fabrikken evt autorisert distributør for rekalibrering for å matche til nytt utstyr. Det koster veldig lite.

Mvh
Roysen
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Nope, kablene sendes inn til fabrikken evt autorisert distributør for rekalibrering for å matche til nytt utstyr. Det koster veldig lite.
OK. Litt tungvint kanskje, men ihvertfall forholdsvis sympatisk om det koster veldig lite.
 
R

Roysen

Gjest
Det avhenger så vidt meg bekjent av modellen, men uten at jeg vil arresteres dersom jeg tar feil tror jeg at vi snakker om hundrelapper.

Mvh
Roysen
 

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Innlegg
1.947
Antall liker
1.284
Torget vurderinger
2
Jeg er glad i hifi og god musikk, men det kan bli litt mye homeopati innimellom.
Av og til så henger ikke alt på greip
"Bruker råd: La lyden gå i pil rettningen på kabelen. Pil rettningen indikerer produksjonsrettningen, og dermed molekylstrukturen i kabelen."
Molekyler? Er det ikke kobberatomer?

Noen ganger er det langt mellom byggekostnader og utsalgspris, som denne magiske strømrenseren til 6000 kr.

IsoTek_EVO3_Solus_inside.jpg


De skal få lov til å selge alt de vil til hvilken pris de vil, men forbrukeren kan (bør?) også være skeptisk...
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Kjempesmart med magnet i pluggen :)

Men hvis ikke hele boksen du skal plugge den inn i er magnetisk så spiller ikke retningen noen rolle :)
Det stemmer delvis, men jeg har også matchende speaker binding posts fra HFC i mine høyttalere.
Disse er også magnetiske. Men mine Rougue rør amper har ikke dette.
High Fidelity sine patenter dreier seg strengt tatt mest om signalkabler, selv om de er innom strømkabler også. Høyttalerkabler er nok ikke relevant her. Noen revolusjonerende oppfinnelse er det imidelrtid ikke, og de gjør ikke forsøk en gang på å forklare noe i retning av en forbedring av signalet.
Hvis du ser Waveguiden på Ultimate, gjelder nok patentbeskyttelsen også for ht kablene.
 

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Innlegg
730
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
Det er faen(!) ikke rart vi blir sett på som noen raringer. Er glad jeg har et avslappet forhold til det hele. Ikke blir dere enige noen gang heller, så hvorfor gidder dere?
 
N

nb

Gjest
Det avhenger så vidt meg bekjent av modellen, men uten at jeg vil arresteres dersom jeg tar feil tror jeg at vi snakker om hundrelapper.

Mvh
Roysen
US$ 0.02 på at de ikke gjør noesomhelst, men pakker den fint inn og sender den tilbake.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Det at det er benyttet kordeller med to forskjellige farger tror nok jeg også er mest for å briefe med tvinne-skillza sine på Monsterbedriften, og at det skal se bra ut.

For en legmann virker det ikke helt utenkelig at det kan ha en eller annen obskur, magisk effekt når kabler er tvunnet på den måten og er retningsbestemte. Godt markedsføringstriks kanskje bare, da. :)
Det kan godt hende at tvinningen har en viss betydning. Men tvinningen blir jo lik uansett hvilken retning vi "ser" inn i kabelen - er den f.eks. links fra den ene kanten, blir den links også fra den andre kanten. Så det med retningsavhengighet i dette tilfellet, ville jeg ha vært veldig skeptisk til.
Den blir jo ikke lik fra begge kanter. Fra den ene siden vil mønsteret peke utover som en "V", men fra andre siden vil det ligne en "A" uten tverrligger.
Det er i og for seg riktig - det er "V" og "A" sett fra hver sin kant. Men hvis man snur kabelen, får man "V" og "A" igjen - og fra samme kant. Forutsetter at man kobler pluss mot pluss begge gangene.

Vis vedlegget 231221

Hvis pluss-lederen - som her er rechts - vil den fortsatt være rechts, selv om man snur kabelen. Og tilsvarende for den andre lederen.
Sorry Ulf, men jeg skjønner ikke hva du mener med dette innlegget.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.864
Antall liker
38.662
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Jeg er glad i hifi og god musikk, men det kan bli litt mye homeopati innimellom.
Av og til så henger ikke alt på greip
"Bruker råd: La lyden gå i pil rettningen på kabelen. Pil rettningen indikerer produksjonsrettningen, og dermed molekylstrukturen i kabelen."
Molekyler? Er det ikke kobberatomer?

Noen ganger er det langt mellom byggekostnader og utsalgspris, som denne magiske strømrenseren til 6000 kr.

Vis vedlegget 231378

De skal få lov til å selge alt de vil til hvilken pris de vil, men forbrukeren kan (bør?) også være skeptisk...
Dette må da være fra Edge :p

mvh
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg vet om en Norsk kabelprodusent som har slikt klosser i hver ende på kablene sine. Det er treklosser som bare sitter over kabelen som pynt. Om man vil betale for noe sånt får være opp til hver enkelt. Og det er jo da en interessant diskusjon hvilket treslag som låter best. Jeg holder en knapp på gran i avsender-enden, og rogn i mottager-enden. Da blir de retningsbestemte, på samme måte som gran er fin oppfyringsved og rogn er godt å legge i om kvelden så det holder varmen over natta.
 
R

Roysen

Gjest
Det er mange som har pynteklosser på kablene sine. Ikke alle påstår dermed at de inneholder noe som gjør noe med signaler. Noe er også bare pynt og ikke påstått som noe annet.

Mvh
Roysen
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Den blir jo ikke lik fra begge kanter. Fra den ene siden vil mønsteret peke utover som en "V", men fra andre siden vil det ligne en "A" uten tverrligger.
Det er i og for seg riktig - det er "V" og "A" sett fra hver sin kant. Men hvis man snur kabelen, får man "V" og "A" igjen - og fra samme kant. Forutsetter at man kobler pluss mot pluss begge gangene.

Vis vedlegget 231221

Hvis pluss-lederen - som her er rechts - vil den fortsatt være rechts, selv om man snur kabelen. Og tilsvarende for den andre lederen.
Sorry Ulf, men jeg skjønner ikke hva du mener med dette innlegget.
Jeg mener at det ikke spiller noen rolle om du kobler dine tvinnede kabler MED eller MOT pilretningen. Står du f.eks. i forsterkerenden, og ser et "V"-mønster i tvinningen, vil du se et "V"-mønster også om du kobler motsatt - så lenge du kobler pluss mot pluss og minus mot minus.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.487
Antall liker
84.310
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Helt klart viktig å følge retningsanvisningen. Her billedliggjort på YouTube. Først ser du og hører du når kabelen er koblet feil vei, så skjønner du når kabelen blir koblet riktig vei. God fornøyelse!

 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.568
Antall liker
3.134
Sted
Oslo
Kjempesmart med magnet i pluggen :)

Men hvis ikke hele boksen du skal plugge den inn i er magnetisk så spiller ikke retningen noen rolle :)
Det stemmer delvis, men jeg har også matchende speaker binding posts fra HFC i mine høyttalere.
Disse er også magnetiske. Men mine Rougue rør amper har ikke dette.
High Fidelity sine patenter dreier seg strengt tatt mest om signalkabler, selv om de er innom strømkabler også. Høyttalerkabler er nok ikke relevant her. Noen revolusjonerende oppfinnelse er det imidelrtid ikke, og de gjør ikke forsøk en gang på å forklare noe i retning av en forbedring av signalet.
Hvis du ser Waveguiden på Ultimate, gjelder nok patentbeskyttelsen også for ht kablene.
Nei, skal du se på hva patentbeskyttelsen gjelder skal du se på patentkravene. Ingenting annet.
 
L

larkus

Gjest
Jeg vet om en Norsk kabelprodusent som har slikt klosser i hver ende på kablene sine. Det er treklosser som bare sitter over kabelen som pynt. .
Hvilken produsent tenker du på? Og hvordan vet du at det bare er til pynt?

mvh
larkuz
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Den blir jo ikke lik fra begge kanter. Fra den ene siden vil mønsteret peke utover som en "V", men fra andre siden vil det ligne en "A" uten tverrligger.
Det er i og for seg riktig - det er "V" og "A" sett fra hver sin kant. Men hvis man snur kabelen, får man "V" og "A" igjen - og fra samme kant. Forutsetter at man kobler pluss mot pluss begge gangene.

Vis vedlegget 231221

Hvis pluss-lederen - som her er rechts - vil den fortsatt være rechts, selv om man snur kabelen. Og tilsvarende for den andre lederen.
Sorry Ulf, men jeg skjønner ikke hva du mener med dette innlegget.
Jeg mener at det ikke spiller noen rolle om du kobler dine tvinnede kabler MED eller MOT pilretningen. Står du f.eks. i forsterkerenden, og ser et "V"-mønster i tvinningen, vil du se et "V"-mønster også om du kobler motsatt - så lenge du kobler pluss mot pluss og minus mot minus.
Tror faktisk du har rett. :D
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Jeg vet om en Norsk kabelprodusent som har slikt klosser i hver ende på kablene sine. Det er treklosser som bare sitter over kabelen som pynt. Om man vil betale for noe sånt får være opp til hver enkelt. Og det er jo da en interessant diskusjon hvilket treslag som låter best. Jeg holder en knapp på gran i avsender-enden, og rogn i mottager-enden. Da blir de retningsbestemte, på samme måte som gran er fin oppfyringsved og rogn er godt å legge i om kvelden så det holder varmen over natta.
Jorma Design som vist er Svensk er et eksempel, men helt uden nytte er klodserne nu ikke , Joma skriver på disse træ-klodser, firmanavn , kabeltype , serienummer, og angiver vist også retning på nogle typer , plus at træklodersene holder kablet sammen, trådsalt pænere end en kabel strap af plastik.
Og jeg tror ikke de klodser udgør ret meget af den samlede pris. Synes faktisk det er en elegant løsning.
 
Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har lytta litt til minst tre ulike produsentar kablar som har påteikna signalretning. Eg bomma på dette i fyrste del av utpøvinga, men kunne ikkje detektere tydeleg skilnad når eg snudde kabelen motsatt veg. Nyfiken som eg er, prøvde eg å skifte retning på alle kablane etter tur, men kunne ikkje detektere skilnad i lyden. Heller ikkje då eg snudde den eine kabelen (på den eine kanalen) kunne eg høyre noko spesielt. Det skulle vere ei viss skjerming ved dette, men som sagt, for meg ikkje høyrbare skilnadar.

Så eg trur slike eventuelle skilnadar er så minimale at dei ikkje har praktisk innverknad på lyden.
 
Topp Bunn