Høyttalere Nærfelt - studiomonitorer som gjelder??

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.875
Antall liker
1.897
Sted
Sortland
Skal endelig skifte ut anlegget fra 1995....
Men sitter ca 125 cm fra høyttalerne, noen som har tips til hva som kan fungere?
Tenker B&W 606 eller 707?
Skeptisk til bassport på baksiden da jeg kun har 40 cm tilgjengelig fra høyttalerens front til bakvegg.
Focal Shape 65 ser ut som et alternativ, men jeg hadde satt pris på tips fra andre som har vært i samme situasjon :)
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Skal endelig skifte ut anlegget fra 1995....
Men sitter ca 125 cm fra høyttalerne, noen som har tips til hva som kan fungere?
Tenker B&W 606 eller 707?
Skeptisk til bassport på baksiden da jeg kun har 40 cm tilgjengelig fra høyttalerens front til bakvegg.
Focal Shape 65 ser ut som et alternativ, men jeg hadde satt pris på tips fra andre som har vært i samme situasjon :)
Verdens beste* nærfelt-høyttalere:

https://www.genelec.com/theones

* https://www.audiosciencereview.com/...nelec-8341a-sam™-studio-monitor-review.11652/
 
M

MusicBear

Gjest
Skal endelig skifte ut anlegget fra 1995....
Men sitter ca 125 cm fra høyttalerne, noen som har tips til hva som kan fungere?
Tenker B&W 606 eller 707?
Skeptisk til bassport på baksiden da jeg kun har 40 cm tilgjengelig fra høyttalerens front til bakvegg.
Focal Shape 65 ser ut som et alternativ, men jeg hadde satt pris på tips fra andre som har vært i samme situasjon :)
1. En høyttaler hvor diskant/mellomtone gjengis via et coax høyttalerelement. Som eksempel; google Seas Loki
2. Budsjett?
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.875
Antall liker
1.897
Sted
Sortland
Takk for tips.
Et par presiseringer er på sin plass -
1 - de skal stå på en hylle, maks høyde er ca 40 cm
2 - budsjett, litt avhengig av hvor lenge jeg gidder å vente :rolleyes:
også litt i forhold til forholdene de skal jobbe under - så jeg syns ikke det er nødvendig å bruke mer enn 20''.
Helst så nær 10k som mulig.
Gulvstående til 70k er uansett ikke aktuelt :cool:
 

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
418
Antall liker
112
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Har brukt aktive studiomonitorer de siste årene. Har hatt mye " vanlig " hifi utstyr også, men behovet meldte seg for mindre bokser i hus. Mye på grunn av småtassene som plukket på fars rørpre og div. Har 2 par i dag. Eve audio sc205 og Focal solo6 be. Synes begge parene har vært lettere å integrere i rommet enn mye annet jeg har dratt inn i huset. Også en fordel med eq/DSP. Låter meget bra begge parene og er veldig fornøyd for tiden. Bruk en god pre eller en dac med volum så kommer du langt for relativt lite penger. Har ikke hørt Shape men ser de får gode tester på nett om det betyr noe.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hmm...

Et par Jbl LSR308P, kombinert med en LSR310 sub? Under 10k for det hele.

Så har du jo Kef LS50 wireles.

Johan-Kr
 

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
418
Antall liker
112
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Focal cms 65
Neumann kh80 eller kh120
Focal Alpha65

alle med port i front.
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.875
Antall liker
1.897
Sted
Sortland
OK, med de forutsetninger du setter over her, så er det kun aktive studiemonitorer som kommer best ut av det for din del. Men (!) studiomonitorer MÅ lyttes til før du velger ut noe, da noen av de kan være riktig så sære og helt uegnet som hjemme høyttalere.
Er kommet til samme konklusjon.

Takk for hjelp og gode tips.

Focal er vel nokså safe?
 

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Innlegg
635
Antall liker
534
Torget vurderinger
7
Hvis jeg var i din situasjon ville jeg gått for Harbeth P3ESR (finnes også som Anniversary-utgave som noen mener låter enda bedre) https://harbeth.co.uk/hifi-speaker/11/Harbeth-P3ESR-loudspeaker
De er små, og låter helt fantastisk bra (lukket konstruksjon). Jeg oppgraderte riktignok til større Harbeths i min stue på 25 kvm, men hadde ikke behøvd å gjøre det.

Jeg forstår ikke helt at aktiv vs passiv skal bety så mye for enkle toveishøyttalere. Du går sikkert ikke feil med Focal, heller. Bra merke. Låter bra i bil (ikke hørt i stue).
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg elsker jo små aktive høyttalere og har hørt litt på mange forskjellige. Min oppfatning er at det er like store variasjoner i kvalitet og lyd i proff-bransjen som i hifi-bransjen, og det er heller ikke slik at en god proffmonitor er en dårlig hifi-høyttaler.
God lyd er god lyd og måleparametrene som avgjør det handler om nesten 100% om frekvensrespons og resonanser.

For nærfeltslytting har jeg erfart at det største problemet med aktive høyttalere er egenstøy, altså white noise fra diskanten. Kali Audio LP-6 er for eksempel høyttalere jeg synes låter pinlig bra til prisen, men de har en egenstøy fra forsterkerne som diskvalifiserte disse til mitt bruk.
Av den grunn kan passive høyttalere med gode separate forsterkere være klart foretrukket. Det finnes en del interessante videoer på Youtube som kan gi pekepinn på hva man kan se litt nærmere på, her er en som lar deg høre tre varianter mot hverandre;



Det er klart, har man budsjettet er Genelec det beste man finner. Alternativt (hvis man ikke trenger sexy design eller kvalitetsfinish) kan man gå passivt med JBL 705i og et par hypex forsterkere; https://www.lydogakustikk.no/produkt/jbl-lsr705i/

Ellers synes jeg ikke man skal se vekk ifra nymotens lifestyle produkter som feks Kef LSX, Phantom Reactor osv da de låter helt ufattelig i forhold til størrelse. Plassering kan nok spille veldig inn på hva som fungerer best, men jeg ville ikke mistet troen på muligheten for godlyd for 10-15 k selv om størrelse må begrenses.
 
U

Utgatt11378

Gjest
Jeg gikk litt tilfeldig over til aktive høyttalere og har vel aldri angret. KRK Rokit S3 med tilhørende S10 Sub, da sammen med PC og en Steinberg Audio Interface.
At lyden er svært god og prisen er tilsvarende lav ser nå jeg bare som et + .
 
M

MarkusH

Gjest
Aktive studiomonitorer får man ikke gått feil med mener jeg, jeg har et par selv faktisk og det er både morro, bass og trøkk i massevis. Ikke koster det shorta og bruker man f.eks en billig brukt DAC i tillegg så trenger man strengt talt ikke noe mer. Eneste problemet mitt er at jeg har så mye å velge i av andre høyttalere at de to parene jeg har som er aktive bare blir støvende ned ....
 

Einstein

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2014
Innlegg
1.592
Antall liker
3.666
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Mange gode alternativer, men et tips er jo også ta en titt på Amphion, som leverer både til studio og hjemmebruk og er således proff på nærfelt. (Har hatt gulstående 3LS selv, som jeg angrer litt på at jeg kvittet meg med.) Litt an på størrelse - og prisen er jo litt i overkant - men Argon 3S har passiv radiator og tåler normalt vanskelige plasseringer. Også to mindre modeller i Argon-serien. Ikke norsk forhandler, men kontakt eventuelt bare fabrikken direkte, så tror jeg de vil være behjelpelig med både det ene og andre. :)

https://amphion.fi
 
Sist redigert:

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.875
Antall liker
8.159
Torget vurderinger
1
Jeg tenker på KEF LSX som nye datahøyttalere. De er egnet for nærfeltslytting.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Her ville jeg så definitivt sett til proffmarkedet, ja. Genelec, AE, PMC eller Focal..

MarkusH: Det spørs hva du legger i å gå feil. Med et par gode studiomonitorer er det ENDA viktigere å vite hva du gjør vedr. match. Fordi slike høyttalere er bygget for å avsløre. Og det gjør de. På godt og vondt. Men de ER også LETTERE å jobbe med nettopp av den sammme grunn. Fordi de uten omsvøp forteller deg HVOR feilen ligger i nettopp din kjede av komponenter. Så spørs det, da...Takler du egentlig den grenseløse ærligheten? Jeg er av dem som absolutt elsker en bånn ærlig monitor, og det er det grunn til..
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.422
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Jeg vurderte for en tid siden å kjøpe Acoustic Energy AE-1 og bare bli ferdig med hifi-jaget. Har ikke hørt dem, men gamle AE-1 var virkelig gode i nærfelt. Nye, aktive AE-1 Active ser ut til å være sånn akkurat passe både i forhold til bang-for-buck og hifi-kvalitet.


Ser i ettertid at du må ha disse veldig nær vegg. Mulig det finnes bedre løsninger.
 
Sist redigert:
U

utgatt32256

Gjest
OK, med de forutsetninger du setter over her, så er det kun aktive studiemonitorer som kommer best ut av det for din del. Men (!) studiomonitorer MÅ lyttes til før du velger ut noe, da noen av de kan være riktig så sære og helt uegnet som hjemme høyttalere.

Forslag (under 10.000 for to stykker):
https://www.procom.no/studiomonitorer/fluid-audio-fpx7.html
Støtter dette tipset.
Bruker selv de rimeligere Fluid Audio Fx8,og er overrasket over hvor bra de spiller.
Fpx7 bruker coaxiale element med bånddiskanter i midten.
 

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Innlegg
877
Antall liker
903
Torget vurderinger
4
Kan helhjertet anbefale genelec 8040, (og antakelig de mindre søsken til nærfelt/ små rom). Disse spiller, med anstendig kilde, så bra, at man lurer på om proaudiosjappa skal få kjempe om tusenlappene neste gang det skal handles noe for å bytte ut Respons. Dip-switcher eller SAM, Genelecs enn korreksjon, gjør at de kan tunes greit til hvordan man plasserer de.

Jeg kjøpte de (Genelec) som erstatter for noen særdeles godt likte britiske monitorer, på et lite furterom her i heimen. Snakk om utklassing. Britene hørte nesten ødelagt ut sammenlignet.

Tilfeldigheter gjorde at jeg enten samtidig snublet over Adam A5x til en pris man ikke kunne si nei til.
Disse og sykt gode, om enn mer analytiske og detaljerte. Økonomi, utseende og størrelse gjorde at Genelec røk ut. Mest utseende - de så store og odde ut i det lille rommet.
Angrer, angrer, angrer. Skulle aldri solgt de.

Etter dette har jeg gått og tenkt på Genelec Ones (8350), som nye hovedhøyttalere. Men klarer ikke å svelge designet helt for stuebruk...
 
Sist redigert:

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Innlegg
877
Antall liker
903
Torget vurderinger
4

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Innlegg
877
Antall liker
903
Torget vurderinger
4
Ellers så kan jeg anbefale PMC DB1 Gold. Disse er passive. Gjorde dypt inntrykk på Roy i stereopluss.
låt flott hos NAT, med Devialet forsterker/streamer.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.875
Antall liker
8.159
Torget vurderinger
1
Gold 5 er ikke overvettes dyre heller. Har tro på dem.
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.875
Antall liker
1.897
Sted
Sortland
Mange gode tips her, takk til alle som har bidratt (y).
Budsjettkomiteen er fortsatt i arbeid, men om det går riktig veg så er nok ATC SCM11 en foreløpig favoritt.
Har dårlig plass, derfor ryker f.eks. Arendal 1723 S Bookshelf ut, Genelec klarer jeg ikke utseendet på så de kan egentlig være så gode de bare vil -
tåpelig innstilling - men slik blir det nok.
Nestfavoritt pr. dags dato (og føre, forhold og humør) er nok Amphion Helium 510.
Fordelen med ATC'ene er at de er bare 24 cm dype, noe som gjør at de kan plasseres lengre fra bakvegg enn de som er 30-35 cm dype.
Dac og trådløs inngang har jeg ikke bruk for og det ønsker jeg derfor ikke å bruke pengene på ;):).
Har sett etter en løsning lenge - og kommer nok til å bruke litt mer tid.
 

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Innlegg
877
Antall liker
903
Torget vurderinger
4
SCM11 er nok fin, da den er helt lukket. Og ACT er jo pro-audio med stuefinish, no nonsence.
Er nettopp sammenligning med ACT, om enn vesentlig dyrere, fra denne tråden som gjorde at jeg trykket «bestill» på. Tannoyene.
Er de i nærheten av ACT SCM20, så er det jo intet annet enn sensasjonelt... Vi tester ;)


45E1EF67-1D99-4F8D-845F-BB8A102777B4.jpeg
 
Topp Bunn