Når skal piggdekk bli påbudt?

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Har piggdekk bedre egenskaper enn piggfrie på saltvåt vei? What?
Om jeg ikke husker feil, var det et piggfritt dekk som var aller best på akkurat dette, men så lenge ikke alle har akkurat dette dekket, vil de fleste piggdekkene være bedre. Altså; setter man sikkerhet høyt, men ikke er villig til å kjøpe det aller dyreste dekket på markedet, framstår piggdekkene som de sikreste, jevnt over.

Uansett er dette statistikk og test det er snakk om, og neppe direkte overførbart til hver enkelt av oss. Vi kjører på forskjellig føre, i forskjellige biler, og med forskjellig hastighet. Videre har vi forskjellig erfaring på glatt føre, og noen har gamle dekk, mens andre har nye. 8)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
Basiskonstruksjonene til piggdekk og piggfrie dekk er gjerne ganske like, men dekket blir dårligere på asfalt, tørr eller våt, av å pigges.
 

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Innlegg
981
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Har kjørt med både pigg og piggfritt siste ti årene og er i grunnen stort sett godt fornøyd med begge. Har to bilar i dag, skodd med pigg og piggfritt (riktignok ikkje på samme bil ;D). Parkerer bilen med piggfritt dei få dagane det er blank is på vegane.

Pigg eller ikkje - det verste er uansett gamle vinterdekk, uansett type og uansett føre. Kjør med ferskvare.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.911
Torget vurderinger
12
LydKarl skrev:
Har kjørt med både pigg og piggfritt siste ti årene og er i grunnen stort sett godt fornøyd med begge. Har to bilar i dag, skodd med pigg og piggfritt (riktignok ikkje på samme bil ;D). Parkerer bilen med piggfritt dei få dagane det er blank is på vegane.

Pigg eller ikkje - det verste er uansett gamle vinterdekk, uansett type og uansett føre. Kjør med ferskvare.
Dette er sannsynligvis det viktigste punktet når det gjelder vinterdekk. Kjøp topp kvalitet og skift de ofte. Man kan spare der man ønsker i livet, men på dekk er det usedvanlig dumt. Jeg pleier å bruke dekk maks 2 sesonger og mener det er stor forskjell på egenskapene fra sesong 1 til 2. Dette er selvfølgelig ikke ABX-testet så dermed er det nok ikke særlig troverdig her på bruket.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Valentino skrev:
Min bror har en liten bigesjeft i bruktbilimport fra Tyskland og han anbefaler "mellomeuropeiske" vinterdekk til sine kunder på sørvestlandet. Slike fikser kaldvått føre langt bedre enn "nordiske" vinterdekk, pigger eller ikke.
Dette får jeg absolutt ikke til å stemme! Jeg har lest og lært akkurat det motsatte. Skal du ha piggfrie dekk, bør du satse på Q klassen. Disse er kun godkjent for 160 km/t, men har seigere gummi slik at de biter vesentlig bedre på isføre. Mellomeuropeiske dekk må være av typen som er godkjent for høyere hastigheter, og har dermed en hardere gummiblanding. Derfor blir man anbefalt på f.eks. tyskimporterte biler, å skifte til nordiske piggfrie vinterdekk. Dette så sant man ikke har intensjon om biltur med fri fart på tyske motorveier..

Når det ellers gjelder piggdekk, er de dårligere på det meste utenom blank is. Her det da viktig å merke seg: Tester av piggdekk mot piggfrie dekk, som viser at piggdekk er overlegne på isføre, gjelder helt nye dekk. Dagens lille miljøpigg slites utrolig fort ned på tørr asfalt. Det er dermed ikke så mange mil før du har et dekk som er vesentlig dårligere enn et piggfritt. Piggfrie dekk holder på sine egenskaper mye lenger enn dagens piggdekk. En av årsakene til dette, bortsett fra selve slitasjen på piggene, er at piggdekk har hardere gummiblanding. Denne harde gummiblanding slår svært negativt ut på vinterføre så snart piggene er nedslitt.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Mens dere andre får krangle videre i beste HFS-ånd, sier jeg bare "pigg eller ikke, ja takk"

 

Panama Red

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.08.2009
Innlegg
3.200
Antall liker
3.686
Sted
Landås
Torget vurderinger
1
Etter å ha kjørt på snø/is frie veier er det en stor fordel med en skikkelig dekkvask før du begir deg ut på snø/is dekte veier.
Det setter seg en del asfalt på gummien, noe som kan reduserer veigrepet. Dette gjelder både med og uten pigg.
Det skader ikke å gi sommerdekkene samme behandling. Spesielt er det viktig at dekkene blir vasket etter endt sesong. Sammen med riktig lagring forlenger dette dekkenes levetid.
 
Topp Bunn