Hamram
Overivrig entusiast
Var ikke saltet og en såkalt "versting"..?bambadoo skrev:Nei, men piggdekk var faktisk bare bra for svevestøvet. Det var alle piggfrie dekk som var verstingene.
Var ikke saltet og en såkalt "versting"..?bambadoo skrev:Nei, men piggdekk var faktisk bare bra for svevestøvet. Det var alle piggfrie dekk som var verstingene.
Hvis det er tilfelle at det bare er en som hevder dette, noe jeg tviler sterkt på, vet jeg hvem legen er. Klinikken hans er en av landets dyktigste på diagnostisering og behandling av pasienter i alle aldre med lungesykdommer og luftveisallergier. Det han mener er vel at støvet piggdekkene produserer er for grovt til at det er noe helsefarlig.blekansikt skrev:Det er vel ikke akkurat bred enighet om at piggdekkslitasje ikke fører til svevestøv, er det vel? Så vidt jeg har lest er det først og fremt én lege som hevder dette.R.Solhaug skrev:Her hagler det med moteriktige svar; å uffda, piggdekk er ut vettu, svevestøv & bla-bla.
Det er forlengst slått fast at svevestøvet ikke stammer fra piggdekkslitasje på veidekke.
Mvh. RS
Sommardekk, så vel som piggfrie dekk er også farlege. Spesielt på våt is.slowmotion skrev:Hvis piggfrie vinterdekk er så farlig med hensyn til veistøv, hva da med sommerdekk?
FHI er et organ som er styrt av søsteren til statsministeren, og de sier alt som anses for god politikk i forhold til hans meninger. Sist bevist da Norge kjøpte vaksine mot svineinfluensa. FHI sier at de vurderet denne til å være den beste vaksinen, mens faktum er at AP-regjeringen på forhånd hadde en avtale med produsenten. FHI kan man ikke stole på, etter min ydmyke mening.Gjestemedlem skrev:Folkehelseinstituttet: *
En bil med piggdekk produserer opp til 100 ganger mer støv enn en tilsvarende bil med piggfrie dekk på grunn av økt slitasje av veidekke. Støvet samler seg langs veiene og virvles stadig opp der det er stor trafikk. Partiklene fra veislitasje består hovedsakelig (> 90 %) av mineralpartikler fra de steintypene som er brukt i veidekket, resten er blant annet fra oljeprodukter i asfalten og andre typer slitasjepartikler. Mineralpartiklene dominerer i den grove fraksjonen av PM10 (størrelse 2,5-10 µm). Nyere befolkningsstudier tyder på at svevestøv som domineres av grove slitasjepartikler kan bidra til utløsning og forverring av luftveisproblemer.
* Nasjonalt folkehelseinstitutt (FHI) er et forvaltningsorgan underlagt Helse- og omsorgsdepartementet. FHI er en nasjonal kompetanseinstitusjon for myndigheter, helsetjeneste, rettsapparat, påtalemyndighet, politikere, media og publikum.
Men at en eller annen rallykjørende frpfjoms synes svevestøv er godt for helsen, uproblematisk, skyldes akebrettkjøring eller ikke eksister i det hele tatt er vel ikke så overraskende.
Lager piggfrie vinterdekk mere svevestøv enn sommerdekk?Audiophile-Arve skrev:Sommardekk, så vel som piggfrie dekk er også farlege. Spesielt på våt is.slowmotion skrev:Hvis piggfrie vinterdekk er så farlig med hensyn til veistøv, hva da med sommerdekk?
Jeg har aldri sett en test/undersøkelse på dette, men logikken tilsier at piggfrie dekk kan lage mer svevestøv enn sommerdekk, da de har større friksjon mot underlaget.slowmotion skrev:Lager piggfrie vinterdekk mere svevestøv enn sommerdekk?Audiophile-Arve skrev:Sommardekk, så vel som piggfrie dekk er også farlege. Spesielt på våt is.slowmotion skrev:Hvis piggfrie vinterdekk er så farlig med hensyn til veistøv, hva da med sommerdekk?
Neppe - hvis du tenker på asfaltstøv. Men de piggfrie vinterdekkene har et mønster og en mykere gummublanding, som gjør at dekkene slites fortere. Dermed blir det mer gummistøv - eller hva man skal kalle det - i luften. Av en gummi som inneholder større mengder av skumle stoffer som er tilsatt for å holde den myk i kulden. Ikke bra for allergikere, det heller.slowmotion skrev:Lager piggfrie vinterdekk mere svevestøv enn sommerdekk?Audiophile-Arve skrev:Sommardekk, så vel som piggfrie dekk er også farlege. Spesielt på våt is.slowmotion skrev:Hvis piggfrie vinterdekk er så farlig med hensyn til veistøv, hva da med sommerdekk?
Sannsynlegvis ikkje. Men det er likevel farlege å køyre på enn piggdekk på glattisen.slowmotion skrev:Lager piggfrie vinterdekk mere svevestøv enn sommerdekk?Audiophile-Arve skrev:Sommardekk, så vel som piggfrie dekk er også farlege. Spesielt på våt is.slowmotion skrev:Hvis piggfrie vinterdekk er så farlig med hensyn til veistøv, hva da med sommerdekk?
Veivesenet testa ett produkt for en stund siden.Barbaresco skrev:Og når skal det bli forbudt å forurense med alt det saltet de pøser på for at folk skal kunne kjøre rundt uten pigger eller kjetting? Et av de store miljøspørsmål, pluss at det ødelegger biler fra de fleste land, unntatt noen få solide!
Man observerer innimellom disse som avpasser farten, og totalt glemmer bakenforliggende trafikk. Avpasser man farten, må man samtidig huske på at man er pliktig til å slippe forbi annen trafikk, om nødvendig ved å stoppe/kjøre til siden. Når man havner bak disse sinkene i trafikken føler man ofte at de burde hatt på seg nisselue, eller eventuelt mistet sertifikatet da de bryter mot vegtrafikklovgivningen...BBking skrev:Hvis man på intelligent vis avpasser farten etter kjøreforholdene er piggdekk totalt unødvendig. Er man avhengig av piggdekk for å kunne kjøre, betyr det at man egentlig ikke burde inneha sertifikat for bil. Traktor vil sansynligvis være et tjenlig kjøretøy for disse. Vekk med nisseluen, forby piggdekk!
Helt enig, men det er litt gøy å diskutere det likevel.Trondmeg skrev:Det er litt vanskelig å diskutere bruk av dekk i Norge på et generelt grunnlag. Fordi over det ganske land finner du de fleste føreforhold og veistandarder. Det som passer et sted er ikke nødvendigvis det som passer overalt. I tillegg vil forskjellige biler ha forskjellige behov.
hifreak skrev:Bor selv på vestlandet der vinteren er 95% våt eller tørr veibane. (Kanskje vi er naboer..?) Snø og is tilhører fortiden, men det er det tydeligvis mange som ikke bryr seg om. Det er kvalmende å se hvor mange som kommer aggresivt kjørende i SUV'ene sine som veier 2 tonn+, og selvfølgelig med piggdekk, på tørre veier!!! eller enda værre er at det stort sett er våte saltete sleipe veier, der piggfrie vinterdekk er overlegent bedre en piggdekk!!(Dette er direkte feil, sett i forhold til testene fra NAF. Piggdekkene har gjennomgående bedre resultater på både bremselengde og unnamanøvre. Setter man sikkerhet høyt, bør man altså velge piggdekk.) Man trenger ikke drive rakettforskning for å forstå at disse personene gjør 100 ganger mer veislitasje en nødvendig, og produserer forgiftene svevestøv deretter. Så lenge de ikke er komplette idioter, så er det bare egoisme igjen på listen over hva som beveger seg i hodene til de som driver på denne måten. Kommer det en eller to dager med ordentlig vinterføre, så kutt 50% på farten, og man kunne kjørt med sommerdekk uten å komme i fare.(På speilblank is er det kun piggdekk som hjeløper, og de få dagene i året jeg faktisk har bruk for vinterdekk, er det på grunn av "speilholke". Naboens bil skled av veien da den stod parkert, og den er skodd med piggfrie dekk. Uansett dekktype og hastighet man kjører i, er det viktig å huske på at man må slippe fram trafikk som vil forbi. Gjør man ikke dette, er man i tillegg til å være lovbryter, med på å skape farlige situasjoner. Altså; kjør med vett i alle henseende! ) Det som også er veldig typisk, er at de samme personene skriker ofte høyest over hvor dårlige veier vi har osv!.
Det er sikkert noen steder i norge hvor piggdekk kan ha sine fordeler. Kan nok tenke meg at lenger nord i landet, der snø og is "okkuperer" veiene, er det ikke akkurat "hull i hodet" å vurdere pigger på dekkene, selv om det stort sett dreier seg om å tilpasse fart og kjørestil uansett.
Kjør pent folkens, og helst piggfritt.
Eg ser deg for meg som deltakar i ein spennande reality-serie; Vi treng ein dag med mildver etter ei kald periode med relativt mykje snø. Ein del skråsikre bilistar utstyrast med eigna køyretøy, skodde utan piggdekk (kjettingar er heller ikkje tillatt). Ein startar i Stryn, køyrer riksveg 60 til Breim, og plasserer ekstra tett med kamera mellom Olden og Innvik. (Det vert truleg ganske få bilar på Utviksfjellet, så det er lite å filme der..) Og BeBe, du får ikkje traktor eller beltekøyretøy....BBking skrev:Hvis man på intelligent vis avpasser farten etter kjøreforholdene er piggdekk totalt unødvendig. Er man avhengig av piggdekk for å kunne kjøre, betyr det at man egentlig ikke burde inneha sertifikat for bil. Traktor vil sansynligvis være et tjenlig kjøretøy for disse. Vekk med nisseluen, forby piggdekk!
Dette har ein sammenheng med at mine regummierte piggdekk uten pigg havnar under kategorien "Vinterdekk uten pigg".Valentino skrev:Signifikant flere påkjørsler bakfra med piggfritt. Er det en geografisk sammenheng også, tro?
LydKarl skrev:SSB:
Emne: 10 Næringsvirksomhet
Tabell: 06737: Innblandede kjøretøy i veitrafikkulykker med personskade, etter type dekk og ulykkestype
Motorkjøretøy innblandet i veitrafikkulykke 2008 Personbil (oktober-mars)
Vinterdekk uten pigg
A. Påkjøring bakfra 396
B. Andre ulykker med samme kjøreretning 78
C. Møting ved forbikjøring 23
D. Andre møteulykker 434
E. Samme og motsatt kjøreretning med avsvinging 93
F. Kryssende kjøreretning 205
G. Fotgjenger krysset kjørebanen 6
H. Fotgjenger gikk langs eller oppholdt seg i kjørebanen 5
I. Akende o.l. 1
J. Enslig kjøretøy utfor veien 340
K. Enslig kjøretøy veltet i kjørebanen. Påkjøring av dyr, parkerte biler mv. 17
L. Andre ulykker 30
Piggdekk
A. Påkjøring bakfra 264
B. Andre ulykker med samme kjøreretning 49
C. Møting ved forbikjøring 16
D. Andre møteulykker 415
E. Samme og motsatt kjøreretning med avsvinging 106
F. Kryssende kjøreretning 180
G. Fotgjenger krysset kjørebanen 4
H. Fotgjenger gikk langs eller oppholdt seg i kjørebanen 3
I. Akende o.l. 0
J. Enslig kjøretøy utfor veien 318
K. Enslig kjøretøy veltet i kjørebanen. Påkjøring av dyr, parkerte biler mv. 14
L. Andre ulykker 37
EDIT:
Har kun tatt med perioden oktober-mars
He-he, du er på Off-topic nå.reidarkb skrev:Er ikke veldig bevandret her på forumet, men trodde jeg ble med i et et hifi / lydforum forum..???
Velkommen til HFS hvor du blir idiotforklart over en lav sko, eller i dette en lav piggreidarkb skrev:Er ikke veldig bevandret her på forumet, men trodde jeg ble med i et et hifi / lydforum forum..???
Nyttige idioter? ;D Neida, spøk tilside. Etter å ha kjørt piggfritt i over 10 år kjøpte jeg nå en arbeidsbil påmontert nye piggdekk. Jeg føler meg litt som Bambi på glattisen med dem, på tørr asfalt. På ekstremis, altså våt is, er det ikke annet enn kjetting som duger, eller la bilen stå.ErosLoveking skrev:Hvordan ville forresten et hardpakka snødekt veidekke være uten en og annen piggskodd idiot?
Takker og bukker. Mine X-Ice holder en sesong til, men det er jo kjekt å planlegge tidlig. Ser forresten at Alpin ikke rekker høyere enn "empfehlenswert" mens fem andre dekk får "besonders empfehlenswert" i den ADAC-testen jeg linket til. Men Alpin scorer best på slitestyrke.Valentino skrev:Jeg ser at Michelin Norge reklamerer med 3 modeller i Alpin-serien (X-Ice er de "nordiske"):coolbiz skrev:Interessant. Jeg antar at det er sånne dekk som tyske ADAC driver og tester. Hvor får man kjøpt sånne her i Gnore?Valentino skrev:Min bror har en liten bigesjeft i bruktbilimport fra Tyskland og han anbefaler "mellomeuropeiske" vinterdekk til sine kunder på sørvestlandet. Slike fikser kaldvått føre langt bedre enn "nordiske" vinterdekk, pigger eller ikke.
http://www.michelin.no/no/front/affich.jsp?&lang=NO&codeRubrique=20060301181010
Man kjører selvfølgelig Michelin.