Når sikringene går blir bekymringene tilbake.

Olav E

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Innlegg
593
Antall liker
726
Torget vurderinger
4
Hei!

Vi hadde en hyggelig kveld med ” Rock And Roll Hall Of Fame - The 25th Anniversary Concerts” i blu-ray utgave på storskjerm som ble avsluttet litt tidligere enn ønsket. Uten noen form for forvarsel forsvant all diskant og deler av mellomtoneområdet. En skikkelig festbrems med andre ord.

Litt enkel sjekk avdekket at sikringene som beskytter diskantbåndene i mine Magnepan 1.7, vår gått i begge høytalerne; - samtidig! Moderat lyttevolum, dvs ½ - ¾ styrke, ingen strømutfall, ingen snubling i kabler, ingen blopper eller andre ulyder ble registrert. Forsterkeren er en Wyred4Sound STI-500. Spilleren er en Oppo BDP-95EU. Alt skikkelig kablet. Alt har fungert utmerket, og fungerer fortsatt utmerket, - bortsett fra sikringsløse Maggier forståss. Sikringene er 4A 240V kvikke i størrelse 6 x 32 mm glass.

Noen formening om årsak?
Noen tips om hvor jeg kan få kjøpt nye?
Og uten å dra i gang den store sikringsdiskusjonen; - noen forslag til oppgradering til såkalte hifi-sikringer til fornuftige priser?

På forhånd takk for hjelpen!

Mvh Olav E.
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Når BEGGE sikringene for diskantbåndene går, kan jeg ikke skjønne annet enn at du har hatt "peaks" i diskantområdet som en årsak, uansett 1/2 til 3/4 styrke på forsterkeren?
Ser ikke for meg at det kan være noe galt med hverker forsterkeri eller spiller.

Derimot kan jo dynamikken i slike innspillinger av og til "gaine" forsterkeren til å gi en output som kanskje er på grensen (eller over) hva høyttalerne tåler. Det er i alle fall min gjetning.

Sikringer bestiller du vel greiest hos ELFA: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?toc=20435

"HiFi-sikringer"? Noen tror fortsatt at jorden er flat..........
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Og Clas Ohlson har vel muligens slikt som hyllevare.

Kjenner ikke til hvem som har hiend-sikringet, muligens svalander? Jeg synes nok de koster mer enn jeg tror (vet ikke) de smaker. Det er sølvtråd i de vanlige også :)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.510
Antall liker
35.406
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Interessant at kilden var BluRay heller enn CD. Filmlyd er vanligvis ganske ukomprimert, så du må regne med at toppene kan ligge opp mot 25 dB over gjennomsnittlig lydtrykk. Når gutta hører på rock, skulle det ikke forundre meg om gjennomsnittlig lydtrykk ligger rundt 90 dB, og da vil høyttalerne innimellom bli bedt om å levere 110 - 115 dB i korte øyeblikk. Vi tåler korte pulser med så mye lyd uten at det høres "høyt" ut, ettersom øret mest reagerer på gjennomsnittsvolumet. Det er likevel noe helt annet for anlegget enn komprimert CD-lyd med kanskje 12-15 dB fra gjennomsnitt til peak.

Maggiene har nominelt 4 ohm impedans og følsomhet 86 dB @ 2,83 V. Det betyr at de drar 2 W for å levere 86 dB, og 5 W (4,5 V og 1,1 A) når de cruiser ved 90 dB. Men i toppene opp mot 110 dB prøver kanskje forsterkeriet å sende 45 V, 11 A og 500 W til høyttalerne, sånn omtrent. Det kan forsterkerne greie i korte øyeblikk, men all den effekten skal jo bli til varme noe sted, og det er kanskje ikke så rart om noe smelter til slutt.

Når impedansen i virkeligheten går langt under de nominelle 4 ohm, og til og med under 2 ohm øverst i diskanten, vil det jo bli en del strøm av det også helt øverst (selv om det vil være mye mindre energi i musikksignalet der oppe enn i bassen).



http://www.hometheaterhifi.com/spea...quasi-ribbon-full-range-speakers.html?start=3

Bytt sikringer, og ha et par sikringer i reserve til neste party.
 

Olav E

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Innlegg
593
Antall liker
726
Torget vurderinger
4
Takk for gode svar.

Asbjørnsen betraktninger er interessante ut fra generell karakter. Tråden burde med fordel ført tilbake til den generelle tråden?

Siden det er masse god musikk på nevnte dvder, blir det nok flere lytteseanser på volumer som gir livefølelse. Jeg må nok bunkre en neve sikringer!

Mvh Olav E.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.510
Antall liker
35.406
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Eller skaffe deg høyttalere som tåler trøkket uten å blåse sikringer. ;)
 

Olav E

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Innlegg
593
Antall liker
726
Torget vurderinger
4
Asbjørn skrev:
Eller skaffe deg høyttalere som tåler trøkket uten å blåse sikringer. ;)
He he! Den lekende og svevende forføreriske lyden av Magnepan og enda mer trøkk? Finnes det til overkommelig pris? ;)

Mvh Olav E.
 

Olav E

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Innlegg
593
Antall liker
726
Torget vurderinger
4
Scrooge skrev:
Magnepan 3.6. ;D
Ante jeg det ikke!

Da følger jeg plan A. Koser meg med 1.7 inntil det kommer noen pent brukte 3.7 på brukten. ;)

Mvh Olav E.
 
Topp Bunn