Rørutstyr Når rørforsterkeren står på

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
776
Antall liker
143
Det jeg lurer på er om jeg lar Preampen min stå på når jeg er ute av huset f.eks et par timer. Så ønsker jeg og slippe og varme opp alt utstyret igjen når jeg kommer hejm. Rør pre blir relativt fort varm, men effektrinn som er klasse A trenger 30-45min før de låter opptimalt syns jeg. Og man skal jo ikke slå av og på rørpre mens effekt trinn står på..


Det jeg tenker på er om rørene foretrekker at det står og spiller svak musikk når jeg er vekke eller at det ikke går noen signal gjennom dem??
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Skulle gå greit det. Men jeg liker ikke å ha røramper stående på når huset er tomt. Har sett litt for mange rør gå opp i røyk, og foretrekker da å være i nærheten sånn for sikkerhets skyld.
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Ingen problem å la Eklipsen stå på men du er ute en tur, så luftig som den er. Den jeg hadde syntes ikke jeg ble noe særlig varm at jeg ble urolig noen gang.
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.734
Antall liker
4.578
Sted
Nøtterøy
Skulle gå greit det. Men jeg liker ikke å ha røramper stående på når huset er tomt. Har sett litt for mange rør gå opp i røyk, og foretrekker da å være i nærheten sånn for sikkerhets skyld.
Enig med music her. Ved et par anledninger gnistret det ut av et rør og rørsokkelen på min ARC forsterker. Dyr affære forresten. Kan være en feil på et rør bare. Skal ikke mere til.
Etter de to episodene lot jeg aldri forsterkeren stå på uten oppsyn.
 

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
776
Antall liker
143
Så da blir den beste løsningen og slå av efekttrinnene, slå av preampen for så og slå på effekttrinnene, når jeg da kommer hjem igjen så er det av med effekt, på med preamp og så på med efekt igjen.. Litt mye av og på men rekner med at efekt trinn kan stå på uten at preamp står på??
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Nå vet ikke jeg hvor varm effekt forsterkeren din blir, men tror jeg hadde vært mer bekymret for den enn pre'en.
Hvis du leser manualen har du jo et annet valg:


The left selectorswitch balances the outputs and allows you to MUTE the amplifier or put it on
STAND BY. The five LEDs under the knob indicate the chosen setting, each possible setting has its
own LED.
When the outermost left LED is lit permanently, the device is in STAND BY mode, e.g. the tubes
are heated up but no anodecurrent is passed through them. Simultaniously the outputs of the
amplifier are muted, which is represented by the lighting of the orange LED for MUTE, next to the
red LED for STAND BY. The STAND BY position is remote controllable.

Tror all denne på av greia er mer skadelig. En termostat for varmekabel er er mer brannfarlig etter min mening. Skrur du av den når du går ut av huset?:confused:
 

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
776
Antall liker
143
Nå vet ikke jeg hvor varm effekt forsterkeren din blir, men tror jeg hadde vært mer bekymret for den enn pre'en.
Hvis du leser manualen har du jo et annet valg:


The left selectorswitch balances the outputs and allows you to MUTE the amplifier or put it on
STAND BY. The five LEDs under the knob indicate the chosen setting, each possible setting has its
own LED.
When the outermost left LED is lit permanently, the device is in STAND BY mode, e.g. the tubes
are heated up but no anodecurrent is passed through them. Simultaniously the outputs of the
amplifier are muted, which is represented by the lighting of the orange LED for MUTE, next to the
red LED for STAND BY. The STAND BY position is remote controllable.

Tror all denne på av greia er mer skadelig. En termostat for varmekabel er er mer brannfarlig etter min mening. Skrur du av den når du går ut av huset?:confused:

Selvsagt, denne muligheten har jeg ikke tenkt over... Enkel er den også.
Ja efekt trinnene blir varme, men har målt temp på de og de ligger under anbefalt max temp. Snakket med han som har laget/produsert de...
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.337
Antall liker
8.426
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Trist hvis huset skulle brenne ned pga dette.
Jeg slår av når jeg ikke er tilstede.

Steinar.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Jeg har ikke noe valg. Mine slår seg av automatisk om de ikke får signal på en stund.
 
Topp Bunn