Når platesamlingen blir for stor

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Lyngen skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Senere leste jeg en artikkel i InfoWorld skrevet av en dame som hadde benyttet Apple iPad en stund. En av de tingene hun kritiserte var nettopp hva man må gjøre for å veksle mellom programmer (og stenge dem).
    Det finnes én fysisk knapp på fronten ;). Jeg lurte litt jeg også, men enklere kan det vel ikke bli. Lurte i stad på hvordan jeg fikk låst skjermen ved regilytting, men det var den andre knappen i fronten. Alt er enkelt med Apple :).
    Ja, knappen var nøkkelen, men den tenkte jeg overhode ikke på. Jeg så isteden forgjeves etter noe i programvinduet på skjermen. Knappen var altså ikke intuitiv for meg. Enkelt når man vet det, men altså ikke intuitivt.

    Hva er "regilytting"?

    Tidligere tenkte jeg på iPad som kontrollpanel, men når jeg i går kveld satt i lenestolen så er jeg glad for den langt lettere iPhone. IPad blir for tung og stor selv det det er morsommere å bruke den.
    En iPad gir dog mer plass til informasjon. Jeg savner ofte litt kontekst når skjermene blir små. Squeezebox Touch og t.o.m. Squeezebox Controller er f.eks. langt bedre enn Squeezebox, Squeezebox 3 og Transporter på dette området. Jeg har dog tenkt tanken om å kjøpe den rimeligste Apple iPod Touch kun for bruk som fjernkontroll. Den er ganske rimelig.

    Dessuten er vel generell internettbruk m.m. langt bedre med en iPad? Ditto for evt. e-bøker?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Liotheles skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    marsboer nevner SqueezePad. Andre skriver ofte om iPeng, og det er godt mulig at det finnes flere aktuelle fjernstyringsprogrammer m.m. for Apple iPad, iPhone og iPod Touch. Kan noen av dere fortelle om fordeler og ulemper med de forskjellige programmene?

    Kjenner
    På forhånd takk.
    Jeg er også interessert i dette og fant en tråd om Squeezepad vs iPeng:
    http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=83112

    Edit: Husk at iPeng har separate versjoner for iPad og iPhone/iPods
    Takk.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.324
    Torget vurderinger
    49
    Et trykk for å komme til "desktop" og dobbelklikk for å bytte åpne programmer .
    Dobbelklikk og hold på programmet til det vibrerer for å lukke det helt .
    Ikke helt intuitivt nei , jeg har heldigvis ungdommer i huset ;D

    Jeg bruker også et program som heter Mpad til remote styring av Bryston Bdp1 , fungerer glimrende , og ser flott ut .
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Da har jeg skaffet meg en WD Elements på 2TB for 600,-. Så da ble digitallagringen og streamingen en billig affære for 1350,-. iPhone fra jobben 8).



    Fikk formatert den for Mac og opprettet et iTunes bibliotek :D. Dungen fikk æren ved å bli førstemann inn.

    Beholder mp3 versjoner (for iPod) på den interne og sletter de med lossless i tillegg. Fant ikke noen smart måte å gjøre det på da alle er infiltrerte. Ellers blir det en langsom jobb, men gjelder ikke så mange da.

    WD´n suser ikke mye, men den lager brum når den ligger mot underlag så jeg må finne noe mykt som kan redusere vibrasjonene for lyden sjenerer.


    Så da har jeg penger til ny DAC :). Og nytt drivverk eller mest sansynlig ny blu-ray spiller, men det blir i neste uke.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hepp

    iMac som styres av iPhone-app og med en ekstern harddisk tilkoblet iMac-en, ble det løsningen din?
    iTunes som avspiller/rippeprogram?
    Digitalt ut fra iMac til ekstern DAC?

    Høres ut som greit og enkelt det. :)
    Hvordan fikser du backup?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Ja, og er spent på hvor fornøyd jeg blir over tid. Det perfekte system finnes vel neppe og det nærmeste er for dyrt. Backup har jeg ikke tenkt igjennom, men det går vel å kopiere til en annen ekstern hd?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Helt enig, det er ikke noen snarveier dessverre. Fikk satt opp Ikea"racket" mitt i går og har hørt litt i dag på SB Touch kontra Marantz.
    Nedslående resultater, og det selv om SB Touch fikk tjuvstart med Whistlerkabler og Mara'n kun har Blue Jean... ::)
    Det er så hinsides stor forskjell at jeg frykter veldig for hvor dyrt det kan bli med en DAC som skal være klar for oppgaven.
    Du har solgt Cary og kjøpt DAC?

    Har veldig lyst på Rega DACen her, for å kunne klemme inn Server/evt NAS i budsjettet. Men er undrende til hvordan den låter i forhold til Marantz. Tidligere erfaringer med tre som skal vokse inn i himmelen har ikke vært oppløftende i så måte. Men jeg skal ikke være for bastant angående noe som helst før jeg har hørt SBen med ekstern DAC, den innebygde er nok ikke all verden og er nok den som gjør forskjellen større enn nødvendig.

    Ikke minst er det en million ganger mer brukervennlig å spille fra harddisk, det teller også.

    Gjør samme jeg også, ripper til en disk og har kopi på en annen.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.324
    Torget vurderinger
    49
    Vet ikke om det er samme dac i touch som i min vanlige Squeezebox duet , men den låter veldig flatt ,grått og kjedelig rett i forforsterkeren . Denon 3910 dvd spiller høres ut som high end i forhold ;D

    Men er nok redd både din Marantz og Lyngens Cary kan bli vanskelige å overgå med billig dac'er ......men brukervennlig er det ....når allt er rippet og klart .......hmm ;)
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    E.I.A. skrev:
    Vet ikke om det er samme dac i touch som i min vanlige Squeezebox duet , men den låter veldig flatt ,grått og kjedelig rett i forforsterkeren . Denon 3910 dvd spiller høres ut som high end i forhold ;D

    Men er nok redd både din Marantz og Lyngens Cary kan bli vanskelige å overgå med billig dac'er ......men brukervennlig er det ....når allt er rippet og klart .......hmm ;)
    Jeg tror det er meget stor forskjell på Squeezebox dac'en og såkalt billige dac'er som Rega DAC. Det er godt mulig at Rega DAC matcher eller i hvert fall kommer nær på den som finnes i Marantz spilleren.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    E.I.A. skrev:
    Vet ikke om det er samme dac i touch som i min vanlige Squeezebox duet , men den låter veldig flatt ,grått og kjedelig rett i forforsterkeren . Denon 3910 dvd spiller høres ut som high end i forhold ;D
    Hvis jeg ikke husker helt galt:
    • DAK-delen i Logitech Squeezebox Duet/Receiver er noe rimeligere/dårligere enn i Slim Devices Squeezebox 2, Slim Devices Squeezebox 3, Logitech Squeezebox 3/Classic og muligens Logitech Squeezebox Boom
    • DAK-delen i Logitech Squeezebox er (betydelig?) bedre enn i Logitech Squeezebox 3/Classic
    • Slim Devices/Logitech Transporter overgår alle de andre

    Se forøvrig SqueezeboxWikis Squeezebox Hardware comparison:
    • Squeezebox 2, Squeezebox 3: Burr-Brown PCM1748E, 44.1 & 48k
    • Transporter: AKM4396, 44.1k, 48k & 96k
    • Squeezebox Receiver: Wolfson 24-bit WM8501, 44.1kHz & 48kHz
    • Squeezebox Boom: Texas Instruments TAS3204
    • Squeezebox Touch: AKM4420, 44.1k, 48k & 96k

    Men er nok redd både din Marantz og Lyngens Cary kan bli vanskelige å overgå med billig dac'er ......men brukervennlig er det ....når allt er rippet og klart .......hmm ;)
    Du må vel formodentlig i hvert fall fort opp i en Hegel HD10 eller HD20? Hvordan er din Marantz i forhold til Hegels dyreste CD-spiller? Det finnes sammenligninger mellom Hegel-DAKene og Hegels CD-spillere.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg mener å ha lest at analog utgangen på Touch er bedre enn de andre med unntak av Transporter.

    Det er stor forskjell på selv en el-cheapo DAC (Beresford TC-7520) hektet på digital ut på en SB3 enn analog ut fra samme og folk sier digital ut på Touch er bedre så du har nok noe å glede deg til der, uten at det behøver å bli altfor dyrt.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Apropos Squeezebox Touch's DAK og analogutganger:
    http://forums.slimdevices.com/showpost.php?p=581808&postcount=30

    [JohnSwenson skriver (min uthevinger):]
    [...]
    As to your first question, yes you can get better sound by going with an external DAC. Its very hard to tell you which one, thats a very personal choice. I build my own DACs so I can't tell which of the commercially available ones will sound "the best". I haven't done much listening to commercial DACs recently. I certainly have not heard everyone on your list.
    [...]
    The Touch even on its own can sound quite good. To get the best out of its analog outs there are some things you can do which elevate the performance. There are quite a few threads about this both here and in the audiophile forum. There are quite a few people that hang out here that don't believe any of these things make any difference. There is nothing stopping you from trying them out and seeing if it makes a difference for you.

    Member soundcheck has a webpage http://soundcheck-audio.blogspot.com/p/squeezebox-touch-great-base-for-network.html with many such tweaks and and a small script which can be downloaded to the Touch which implements some more.

    For me the number one things are:

    Run external server, not a USB drive plugged into the Touch.
    Use a wired connection to the server (not WiFi)
    In the server transcode any format you play to PCM

    These are all things you can do without changing the Touch in any way.

    Then there are soundchecks tweaks which change some parameters and turn things off inside the Touch. These are reversible, a factory reset takes them out so there is no risk to trying them.

    Then there are hardware tweaks (only recommended for hardware experts). The analog outs have cheap electrolytic caps in series, getting rid of these can significantly improve the sound. But this voids your warantee, is actually pretty tough to do and has significant risk of destroying the Touch, so don't attempt unless you really know what you are doing. Another hardware tweak is to unplug the screen. (you can still use any of the other remote control methods) All of these together will give pretty astonishing results directly from the analog outs.

    Try some of the software tweaks before deciding on getting an external DAC.

    John S.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    CDWMcInSpots skrev:
    "Dropouts" med trådløst nettverk
    [...]
    Det finnes programvare for datamaskiner som viser hvilke trådløse nettverk som finnes i ditt område, hvilke kanaler de benytter og hva signalstyrken er. Dette er et nyttig verktøy for å finne den beste kanalen. Dette kan forøvrig variere fra rom til rom i samme hus og t.o.m. mellom forskjellige posisjoner i samme rom. Kvaliteten på dine trådløse nettverksenheters antenner, mottagere, sendere m.m. har også betydning.
    Jeg kryssposter dette innlegget her som en oppfølging.

    CDWMcInSpots skrev:
    Trådløst nettverk: Deteksjon m.m.

    CDWMcInSpots skrev:
    Trådløst nettverk

    mteinum skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Mye kan skape problemer inkl. ... pianoer. .. Dette kan man (lett) monitorere med (nedlastbar) programvare på en bærbar PC.
    [...]
    [...]
    Har gode erfaringer med wifi-analyzer for android, men mangler piano så dette får jeg dessverre ikke sjekket selv.
    Jeg husker ikke hvilket program jeg forsøkte tidligere i år på en bærbar Windows XP PC, men det skal jeg finne ut slik at jeg kan installere det på PCen jeg kjøpte i går.
    [...]

    inSSIDer

    Jeg hadde god nytte av programmet inSSIDer tidligere i år da jeg skulle finne beste plassering for min trådløse nettverksrouter. Programmet er enkelt å forstå og bruke. Jeg plasserte nettverksrouteren på mulige steder og gikk rundt i leligheten med en bærbar PC. Da kunne jeg se hvor god dekningen var på hvert sted (den kan t.o.m. variere innen et rom) med hver routerplassering og hvilke nabonettverk som konkurrerte om kanalene. Dermed kunne jeg også velge en kanal som i minst mulig grad kom i konflikt med naboenes trådløse nettverk.

    Jeg fant igjen programmet i går via ”Best Free Wi-Fi Network Finder Utility”. Jeg skal også prøve NutsAboutNets’ NetSurveyor og NetStress. NirSoft hadde også flere interessante programmer inkl. WirelessNetView og BluetoothView.
     

    Vedlegg

    Vinyldust

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.02.2002
    Innlegg
    148
    Antall liker
    1
    Hei om du syntes det er moro med pc og alle dens problemer, er er det jo disent lyd fra det idag, riktig gjort vel å merke. Selv er jeg blitt brutal. Alle plater jeg ikke spiller, ikke er historiske, ikke klassikere, ikke personlig forhold til, har jeg kvittet meg med. Lever ikke lenge nok til å spille de som er igjen alikevel. Men har selvsagt reservert litt plass for nye godbiter fra mine yndlinger. vh.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Har satt et par cd-rack ned i boden som blir gradvis fylt opp av CDer jeg ikke har noe spesielt forhold til. Beholder alle favoritter og alle nye plater i stua. Vurderer å ikke foreløpig rippe alle klassiske plater og kanskje heller ikke jazz plater.

    Ripper, ripper, ripper, ripper, ripper, ripper, ripper, ripper, ripper, ripper, ripper, ripper, ripper, ripper,

    Snart 600 plater. Kjedelig, men det går. Verre er det at Mac´en ikke tar alle platene. Misstenker at det en en mekanisk feil og gleder meg ikke til lang servicetid når musikkavspillingen er helt oppe å går.

    Så vet enda ikke hvor fornøyd jeg blir da jeg alikevel er ved Mac´en og setter inn plater hele tiden.

    Men har nå byttet ut LG blu-ray´en med en:




    Valgte den på grunn av prisen og ikke minst designet og praktiske knapper. Innmaten er fra oppo spillere. Denon som merke svinger det ikke av, men det er egentlig uvesentlig.

    Kommer trolig til å prøve ut Bladelius TYR DAC og en Hegel H10.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Lyngen skrev:
    [...]
    Verre er det at Mac´en ikke tar alle platene. Misstenker at det en en mekanisk feil og gleder meg ikke til lang servicetid når musikkavspillingen er helt oppe å går.
    Flere har tidligere skrevet at man kan få problemer med enkelte CDer og foreslo en eller flere av følgende løsninger:
    • Flere rippeprogrammer fordi forskjellige programmer klarer forskjellige problem-CDer
    • Flere optiske drev (f.eks. eksterne) av forskjellige modeller/fabrikat fordi forskjellige optiske drev klarer forskjellige problem-CDer
    • Optiske drev kan gå varme ved langvarig ripping, og må da avkjøles før de atter virker bra. Det kan være en fordel med f.eks. to også av denne grunn

    Så vet enda ikke hvor fornøyd jeg blir da jeg alikevel er ved Mac´en og setter inn plater hele tiden.

    Men har nå byttet ut LG blu-ray´en med en:

    [Bilde av Denon blu-rayspiller]

    Valgte den på grunn av prisen og ikke minst designet og praktiske knapper. Innmaten er fra oppo spillere. Denon som merke svinger det ikke av, men det er egentlig uvesentlig.

    Kommer trolig til å prøve ut Bladelius TYR DAC og en Hegel H10.
    Da kan du vel spille CDer med Denon via DAK slik at alle dine CD-avspillingssorger er slukket?

    Jeg ble overrasket over at Denon skal ha begynt med OPPO-innmat/-drivverk.
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Jeg har vært borti at spilder nye CD'er uten kopisperre rett ut av platikkfilmen er umulig å rippe på min PC.Andre gamle derimot om de er ordentlig rispet og har spor i rippes som en drøm....
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    CDWMcInSpots skrev:
    Flere har tidligere skrevet at man kan få problemer med enkelte CDer og foreslo en eller flere av følgende løsninger:
    • Flere rippeprogrammer fordi forskjellige programmer klarer forskjellige problem-CDer
    • Flere optiske drev (f.eks. eksterne) av forskjellige modeller/fabrikat fordi forskjellige optiske drev klarer forskjellige problem-CDer
    • Optiske drev kan gå varme ved langvarig ripping, og må da avkjøles før de atter virker bra. Det kan være en fordel med f.eks. to også av denne grunn
    Ok, så du tror ikke det nødvendigvis er noe feil med Mac´en alså. Tenkte jo på å prøve et drivverk til macbook siden den ikke var så dyr. Tips til andre rippeprogram? De fungerer da med iTunes? Tenkte også tanken om at den blir for varm. Noen ganger så det ut som at det var noe i det, andre ganger ikke. Noen ganger tar den platen etter gjentatte forsøk. Når den ikke tar plata så er det som om den slurer og ikke får satt den i gang. Samme repeterende igangsetting før den gir opp og sender den ut igjen.

    Da kan du vel spille CDer med Denon via DAK slik at alle dine CD-avspillingssorger er slukket?
    Ja, det var defror jeg byttet til en Blu-ray spiller med litt mer solid inntrykk og med gode knapper. Fjernkontrollen ser også bra ut.

    Jeg ble overrasket over at Denon skal ha begynt med OPPO-innmat/-drivverk.
    Jeg anså det som bare en fordel i og med at oppo har fått mye skryt?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Lyngen skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Flere har tidligere skrevet at man kan få problemer med enkelte CDer og foreslo en eller flere av følgende løsninger:
    • Flere rippeprogrammer fordi forskjellige programmer klarer forskjellige problem-CDer
    • Flere optiske drev (f.eks. eksterne) av forskjellige modeller/fabrikat fordi forskjellige optiske drev klarer forskjellige problem-CDer
    • Optiske drev kan gå varme ved langvarig ripping, og må da avkjøles før de atter virker bra. Det kan være en fordel med f.eks. to også av denne grunn
    Ok, så du tror ikke det nødvendigvis er noe feil med Mac´en alså. Tenkte jo på å prøve et drivverk til macbook siden den ikke var så dyr.
    [...]
    Tenkte også tanken om at den blir for varm. Noen ganger så det ut som at det var noe i det, andre ganger ikke. Noen ganger tar den platen etter gjentatte forsøk. Når den ikke tar plata så er det som om den slurer og ikke får satt den i gang. Samme repeterende igangsetting før den gir opp og sender den ut igjen.
    Kanskje er den helt OK, kanskje ikke. Eksterne optiske drev med USB-tilkobling er uansett ganske rimelige. Finn ut hva som sitter i din maskin (i Windows ville jeg tittet i Device Manager) og kjøp noe annet, helst fra en annen fabrikant med rimelig godt renommé på området.

    Lyngen skrev:
    Tips til andre rippeprogram?
    Jeg har ingen kunnskap om rippeprogrammer for Apple Macintosh. Du kan jo spørre i Apple-vennetråden.

    Lyngen skrev:
    De fungerer da med iTunes?
    Dette er egentlig uavhengig av hverandre. Rippeprogrammet produserer og tagger audiofiler. Disse kan importeres i Apple iTunes og andre musikkavspillingsprogrammer. Forvirringen oppstår kanskje fordi mange programmer både kan rippe CDer og avspille musikk(?) Jeg har f.eks. rippet med Exact Audio Copy (EAC) og deretter importert de taggede musikkfilene i Apple iTunes (og Squeezebox Server).

    Lyngen skrev:
    Jeg ble overrasket over at Denon skal ha begynt med OPPO-innmat/-drivverk.
    Jeg anså det som bare en fordel i og med at oppo har fått mye skryt?
    Jeg ble overrasket fordi jeg trodde Denon, evt. D&M Holdings, lagde sine egne drivverk m.m., og spesielt i sine hjemmekinorelaterte produkter som (vel) er et fokusområde for Denon.
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    CDWMcInSpots skrev:
    Lyngen skrev:
    Jeg ble overrasket over at Denon skal ha begynt med OPPO-innmat/-drivverk.
    Jeg anså det som bare en fordel i og med at oppo har fått mye skryt?
    Jeg ble overrasket fordi jeg trodde Denon, evt. D&M Holdings, lagde sine egne drivverk m.m., og spesielt i sine hjemmekinorelaterte produkter som (vel) er et fokusområde for Denon.
    Tviler sterkt på at Denon benytter Oppo innmat. Har ikke stått et ord om det i tester jeg har lest. Denon og Marantz har samme eiere og benytter stort sett samme innmat i sine Blu-ray spillere.
    Oppo bruker Qdeo by Marvell mens Denon benytter Anchor Bay bildeprosessor. Oppo bruker SABRE32 Reference 32-bit DACs mens Denon bruker Burr-Brown DACs.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Trond_B skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Lyngen skrev:
    Jeg ble overrasket over at Denon skal ha begynt med OPPO-innmat/-drivverk.
    Jeg anså det som bare en fordel i og med at oppo har fått mye skryt?
    Jeg ble overrasket fordi jeg trodde Denon, evt. D&M Holdings, lagde sine egne drivverk m.m., og spesielt i sine hjemmekinorelaterte produkter som (vel) er et fokusområde for Denon.
    Tviler sterkt på at Denon benytter Oppo innmat. Har ikke stått et ord om det i tester jeg har lest. Denon og Marantz har samme eiere og benytter stort sett samme innmat i sine Blu-ray spillere.
    Oppo bruker Qdeo by Marvell mens Denon benytter Anchor Bay bildeprosessor. Oppo bruker SABRE32 Reference 32-bit DACs mens Denon bruker Burr-Brown DACs.
    "Denon og Marantz har samme eiere" som heter "D&M Holdings" og eier:
    • Denon
    • Marantz
    • McIntosh Laboratory
    • Boston Acoustics
    • Snell Acoustics
    • Escient
    • Denon DJ
    • Calrec
    • Allen & Heath
    • D&M Professional
    • D&M Premium Sound Solutions

    Firmanavnet D&M Holdings stammer fra sammenslåingen av Denon og Marantz:
    http://www.dm-holdings.com/eng/about/history/

    D&M Holdings Inc. was created in May 2002 when the operations of Denon Ltd. and Marantz Japan Inc. merged-hence the name D&M Holdings.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Da sier jeg meg ferdig med dette prosjektet med tanke på produkter :D. Men gjenstår mye ripping og ordning av iTunes biblioteket samt at jeg må på iPhone til å funke over Airport´en.

    Lånte en Bladelius Tyr m/Dac samt en Hegel H10 DAC. Dessverre var Tyr´en uinnspillt hvorav NAT hevder den åpenbarer seg etter en uke. En erfaring jeg tar med meg er at det er for dumt å låne splitter nye hvis butikken mener den forandrer seg mye. Egentlig burde dem ikke låne de ut i det hele tatt før innspilling. De blir jo til at man lytter og vurderer fra første time uansett. Jeg la til en viss forbedringspotensiale, men årsaken til at jeg ikke hadde den lengre var at jeg ikke fikk en eiefølelse for den og derav føltes det ikke riktig å ha den en uke. Bladeliusen føles temmelig nøytral da ingenting stakk seg ut. Det jeg savnet av mer engasjement, mer basstrykk, større lydbilde og renere/klarere klang mente NAT kommer etter en viss tid. Jeg er skeptisk til store forandringer i all den overdrivelse som ofte høres i bransjen, men jeg fikk aldri prøvd det ut og kan heller ikke påstå noe som helst imot.

    Men det var noen andre ting som ikke gikk i favør. Den er diger og i den ene finishen som finnes skriker den etter oppmerksomhet. Men ja, den er stilig og føles svært godt bygd. Jeg synes det er for svakt med kun en eneste RCA inngang hvorav jeg måtte ha brukt en overgang til XLR. Det er mye trykking for å kommer til riktig inngang og i tillegg må man bøye seg lang ned for å se displayet som er for langt inn fra fronten. Av en eller annen grunn funket ikke toslink inngangen. Lyden brytes og det låt ikke godt over Airport Express, men antar det er noe feil med akkurat den.

    Jeg ville gjerne ha en boks i stedet for to, men faktisk var det flottere med Hegel H10 ved siden av Sugden.

    Hegelen skuffet overhodet ikke og viste seg som en god match med Sugden. Virker temmelig nøytral og med god oppløsning og forfinethet. I allefall ikke mindre enn hva jeg forventer for 7k. Ingen voldsomme forskjeller fra Beresford som kamuflerer detaljene litt, kanskje ikke helt opp til min gamle Cary spiller men neppe langt fra heller. Så jeg tror jeg skal bli godt fornøyd med den. Faktisk så låt Hegelen litt vel avslørende på dårlige innspiller med Bladeliusen i bruk, men med Sugden var det ikke noe problem. Kanskje er Sugden hakket varmere enn jeg har innbilt meg selv om den ikke er noe utpreget varm og snill. Jeg fikk litt av den samme følelsen som når jeg tenkte å bytte ut Focalene til fordel for Kudos. Det føles nesten som galskap å selge så gode produkter som Focal og Sugden. Skal jeg matche dem må jeg langt opp i high-end klassen, særlig med Microene. Når jeg da i tillegg ikke kan spille med mye bass så passer de som hånd i hansken i mitt hjem. Så jeg regner med at oppsettet blir værene her så lenge jeg bor her.

    Så da får dere gratulere meg som Hegel eier. Og ja jeg som har kritisert dem endel ;). Men aldri CD-spillerne og DAC ene deres :).

    Vurderer å selge REL Stampede subben siden jeg ikke bruker den ofte grunnet både at jeg ikke vil forstyrre naboer og at jeg ikke klarer å integrere den særlig godt (bare én mulighet for plassering). Men så er den kanskje kjekk og ha også? Med filmer særlig for jeg har egentllig aldri vært så opptatt av bassmengde på musikk. Kvalitet fremfor mengde sier nå jeg.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ville ha gått for Helgen H20. Mulig en Antimode kan hjelpe deg til å integrere suben.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer med ferdigstilt prosjekt!
    Deler dine tanker når det gjelder basskvalitet kontra kvantitet, og at det er dumt å bytte vekk Sugden og Focal.

    Kongetest av Hegelen din her:
    http://www.lydogbilde.no/test/hegel-hd10

    Ripping er kjedelig, men det er så vanvittig brukervennlig når det er ferdig og skal spilles at det er (nesten) verdt det.
    Har vært litt smånervøs en stund nå, men med backupdisk på plass og nattlig backup føles det bedre :)

    EDIT: ....og AJ AJ AJ, en liten ting til. En HD2 foran HD10en din som usb-til-spdif konverter skal visstnok funke som bare det!
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    orso skrev:
    Ville ha gått for Helgen H20. Mulig en Antimode kan hjelpe deg til å integrere suben.
    Jeg mener å ha lest at H20 store fordel lå i USB forbedring eller var det ved balanserte innganger? Og at det ikke var så stor forskjell på dem med de inngangene jeg har bruk for. Og med rabatten så tenkte jeg at de ikke er verd den dobble prisen. Dessuten synes jeg det er unødvendig med display på en DAC. Jeg liker å ha inngansvelger på boksen :).

    Eneste minus jeg la merke var at lysdioden er alfor sterk, men fikk tips om å bruke en sort tusj.

    Det skal dog sies at jeg ikke fikk testet mye grunnet jobb, så inntrykkene kan jo endres litt fremover.

    Hva er Antimod?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    RoDa skrev:
    Gratulerer med ferdigstilt prosjekt!
    Deler dine tanker når det gjelder basskvalitet kontra kvantitet, og at det er dumt å bytte vekk Sugden og Focal.

    Kongetest av Hegelen din her:
    http://www.lydogbilde.no/test/hegel-hd10

    Ripping er kjedelig, men det er så vanvittig brukervennlig når det er ferdig og skal spilles at det er (nesten) verdt det.
    Har vært litt smånervøs en stund nå, men med backupdisk på plass og nattlig backup føles det bedre :)

    EDIT: ....og AJ AJ AJ, en liten ting til. En HD2 foran HD10en din som usb-til-spdif konverter skal visstnok funke som bare det!
    Takk takk!

    Jeg venter med back-up til alle albumene er på plass. Ja, det skal bli gøy å bruke systemet når roen har senket seg :).
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Lyngen skrev:
    Jeg venter med back-up til alle albumene er på plass.
    Da er det bare å kneppe hendene og be om at det ikke ryker mens du ripper nest siste CD? ;D ;D ;D
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Lyngen skrev:
    Jeg mener å ha lest at H20 store fordel lå i USB forbedring eller var det ved balanserte innganger?
    Hva er Antimod?
    1) Det var først og fremst coax inngang nr. 1 som var HD20 sin styrke over HD10. Årsak: Evne til å "normalisere" 75ohm
    2) En "dings" for å integrere subwoofer(e). Antall subwoofere avhengig av modell
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    RoDa skrev:
    Lyngen skrev:
    Jeg venter med back-up til alle albumene er på plass.
    Da er det bare å kneppe hendene og be om at det ikke ryker mens du ripper nest siste CD? ;D ;D ;D
    Den krasjer nok på siste plate ja ;D. Nå... hvor mange plater har du rippet? Jeg er på nummer 1034 8). Har kvittet meg med mange plater (noen poser til utdeling på jobben pluss noen rett i søppelkasse, samt endel som jeg jeg ikke bryr meg om å rippe men legges på kottet), så samlingen har blitt redusert. Det er positivt synes jeg. Resten er samlet i boden. En dag blir vel de borte også.

    Du har alså gått for NAS. Lurer litt på fordeler/ulemper i forhold til mitt valg via iMac. Får du også forsinkelse i lyden? Din fordel er vel at du ikke trenger å være avhengig av at PC/Mac står på. Men det er jo bare et tastetrykk da pluss eventelt å sette Airfoil til active og veksle mellom Spotify og iTunes.

    Føles jo fantastisk å finne frem plata ved hjelp av et par tastetrykk samtidig som jeg har ivaretatt muligheten for å sette inn en fysisk favorittplate. Gøy å bare ha fremme musikken som har best forhold til. Ikke stappfullt, men god rom for nye plater.

    Men er litt usikker på om det føles litt heavy med så mange artister på iPhone når man også blander med klassisk, akustisk og jazzplater. Jeg kommer nok trolig til å rippe samtlige sjangre.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Steike som dere står på! Bare litt over 500 her.... :-[
    Syns NAS er helt gull og har null problemer med hastighet, reaksjonsevne eller avbrudd.
    Deilig å kunne klappe igjen lokket på PCn og høre musikk. Med NAS på loftet er det også stille i fjøset. :)
    Ledningsløst er også fint, ingen kabler til eller fra anlegget.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Jeg har rippet mellom 8000 og 10000 CDer. Det kom 108 CDer i posten i går, så jeg har da litt å gjøre framover. Men jeg har jo holdt på i 7-8 år også...

    Men jeg lagrer CDene i hyller sortert på komponist og spiller CDer når jeg er hjemme. Fra harddisk kun når jeg er på reise eller på kontoret.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Heftig lagringskapasitet på reiseanlegget med andre ord? :eek:
    Hvorfor (i alle dager) spiller du ikke rippet musikk hjemme?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Fordi jeg liker å gå langs CD-hyllene og bli inspirert for å sette noe på. Og fordi det er alt for lett å hoppe rundt i musikken når man spiller fra harddisk. Jeg liker å spille hele CDer. Med CDer får man et slags "fysisk" forhold til artistene som for meg ihvertfall mangler med harddiskspilling.

    På reise har jeg en iPod Classic (faktisk 2) med 160 GB disk, så det rekker for en stund. Det er lett å bytte ut sangene på iPoden.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn