Når mørket senker seg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    ;D

    Fantastisk intervju det der...

    Spenstig oppsett du har i stua også, må jeg si!
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Den mannen er et musikalskgeni, tror han hadde klart seg som stand up komiker også

    Takk jeg klager ikke ;D
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg tatt noen målinger da jeg skal bytte spdif kabel. Den jeg har er diy og på 14,5m noe som er lengre en standeren støtter, den nye blir av bedre kvalitet og ca 8,5m.

    Jeg vet ikke hvor robust spdif standeren er, så blir det forbedringer?


    Slik ser frekvensresponsen ut uten glatting




    Jeg har også fått bra kontroll på RT60, bass er vanskelig å temme og muligens må jeg fjerne litt mer av den tynne dempingen, men alt i alt er det ikke så verst.
     

    Vedlegg

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Etter mye finlytting kan jeg ikke si det ble den største endringen selv om jeg hadde beveget meg utenfor spdif standeren, muligens en liten endring på opptak der vokalen beveger seg helt på grensen til overstyring.

    Dagens vannfall viser utfordringene i bassen, det under 20hz får leve sitt eget liv tiltakene for å bedre dette blir for dramatiske selv for meg. Får starte med ryggen på 82hz, litt omplassering av HH burde ta hånd om denne.
     

    Vedlegg

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Imponerende oppsett dette, Infinity fra sine glansdager er noe jeg selv har høyt på ønskelista. Men kanskje i noe mindre utgave som Renaissance 90 eller en av de mindre i IRS serien.
    Lytting i mørket er også noe jeg setter pris på, man får lettere senket skuldrene :D
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.500
    Antall liker
    15.319
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Heftig, heftig! Jeg har engang hørt et par lignende Infinity, kanskje samme modell som du har - unnskyld min uvitenhet! De hadde servostyrte basser etter det jeg huske og spilte kjellerdypt. Ble drevet av 4 stk monoblokker fra Parasound. Husker at døren slo i karmen da bassen pushet luft - var nok litt lite rom! Fremdeles et HiFi minne som friskt huskes. Kan tenke meg at det høres fortreffelig og skjønner at du ikke tenker på oppgradering. Nice :)

    OU812
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Det er når jeg hører på disse forholdsvis gamle høyttalerne( 20 år +/-) at man innser at god lyd ikke nødvendigvis er drivkraften bak design og utvikling av anleggets viktigste komponent, noen ganger virker det faktisk som vi går baklengs inn i fremtiden ;)

    Nå er det påskeferie og med min bedre halvdel bortreist store deler av denne blir det mye tid til musikk og hifi………….
    Ser ut som jeg allerede har sikret meg 3 hifitreff om dette ikke er tilstrekkelig får jeg kanskje organisere ett her også


    Får slenge med en passende Waits låt for påsken…

    Med en passelig mengde påskedrikk er det vel ikke umulig at en del hifiere vil fremstå noe i nærheten av dette ;D

     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32

    Her er The Piano Has Been Drinking-versjonen fra Bounced Checks jeg snakket om hos KW (eller var det her på søndag...)

    Roy
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ser ut som om jeg har mye å gå på målemessig ja. Kan du poste frekvensresponsen med 1/3 smothing?
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Det er alltid noe og jobbe med og har man ikke et dedikert rom må man si stopp en gang.

    Siden jeg har hardiskbasert avspilling vurderer jeg å leke litt med EQ om jeg finner en med god kvalitet som ikke koster en formue
     

    Vedlegg

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Veldig jevn og fin kurve det der med helling mot diskanten. Imponerende at det måler så jevnt spesielt under 100Hz og bassen går helt i kjelleren.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.996
    Roald skrev:
    Det er når jeg hører på disse forholdsvis gamle høyttalerne( 20 år +/-) at man innser at god lyd ikke nødvendigvis er drivkraften bak design og utvikling av anleggets viktigste komponent, noen ganger virker det faktisk som vi går baklengs inn i fremtiden ;)

    Nå er det påskeferie og med min bedre halvdel bortreist store deler av denne blir det mye tid til musikk og hifi………….
    Ser ut som jeg allerede har sikret meg 3 hifitreff om dette ikke er tilstrekkelig får jeg kanskje organisere ett her også


    Får slenge med en passende Waits låt for påsken…

    Med en passelig mengde påskedrikk er det vel ikke umulig at en del hifiere vil fremstå noe i nærheten av dette ;D
    En meget passende påskehymne Roald ;D
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    Veldig jevn og fin kurve det der med helling mot diskanten. Imponerende at det måler så jevnt spesielt under 100Hz og bassen går helt i kjelleren.


    Nå går det virkelig i kjelleren, -3dB hvor ble du av?
    Frekvensresponsen etter dagens pip og flytteøkt.






    Nå blir det finlytting for å sette nivået på bassen fra 140 – 0hz.

    Topper og bunner er ikke fraværende men redusert betraktelig i bredde og nivå. Finnes det målinger fra rom med idealmål for hifi som viser hvor bra det kan bli, samt målinger fra et svanå level2/3 behandlet rom?
     

    Vedlegg

    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Spennende kurve det der, selv om nøyaktigheten av nederste oktaver er heller tvilsome ;D
    Flytteøkt?..... snakker vi om store forandringer
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Husk det er viktig og skille mellom tvilsomt og misunnelse ;D her er en nærmere titt basstårnet sitt arbeidsområde.



    Så resten, og her er jeg litt tvil om det som skjer fra 10k og opp, men det har vi lurt på tidligere også
     

    Vedlegg

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Tja ble vel noen meter til sammen, men hadde jeg flyttet fra a til b så 25cm for bass og 5cm for panelene. Må lytte litt mer før jeg mener for mye om endringene, men den lille toppen ved 100hz er muligens et problem
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Ble ikke mange timene med søvn……. :eek:

    Om noen av de faste besøkende eller andre ønsker å riste meg løs fra denne rosa skyen dropp gjerne innom med ærlige tilbakemeldinger

    ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Apropo kamfilter effekt, hvor mye er ønskelig?..eller er dette også bare smak og behag?
    Legger med ett bilde av en måling her hjemme der absorbering er valgt fremfor diffusering
     

    Vedlegg

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Takk til 8x12 for ærlig tilbakemelding etter gårsdagens besøk, greit å få bekreftet at jeg ikke var helt bortskrudd.

    Medbrakt musikk fikk klart frem utfordringene med nok(litt mye) bass og etterklangstid som øker i nedre del av frekvensområdet.

    Om det er noen som har gode forslag til tiltak som senker etterklangen mellom 25-100hz ta gjerne kontakt her eller på pm, det gjelder også eventuelle selgere…

    Pri 1 er nå flat RT60 eventuelt synkende under 100hz, det siste er sannsynligvis utopi i en ”vanlig” stue.

    Når det gjelder kamfilter er nok det en smakssak, og et rom uten vil nok levere innholdet mer korrekt isolert sett, men opplevelsen mener jeg blir mindre troverdig. Dette pga at vi alltid omgir oss med mer eller mindre reflekterende flater og ikke valser rundt i lyddøde rom.

    Jeg finner meg til rette i rom som ligger mellom 0,2-0,5s, noen opptak kler 0,2 andre 0,5 og det meste er spiselig mellom disse.
     

    Suomela

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.02.2009
    Innlegg
    384
    Antall liker
    40
    Sted
    Jönköping, Sverige
    Roald skrev:
    Om det er noen som har gode forslag til tiltak som senker etterklangen mellom 25-100hz ta gjerne kontakt her eller på pm, det gjelder også eventuelle selgere…

    Pri 1 er nå flat RT60 eventuelt synkende under 100hz, det siste er sannsynligvis utopi i en ”vanlig” stue.
    Hej Roald,

    Jag ser inte vilket elektronik du benytter men kanske finner du någon nya idéer i denna tråd på hometheatershack.com.
    JohnM, som skrivit REW, verkar genom nogrann EQ under Behringer Feedback Destroyer DSP-1124P ha lyckats få ner efterklang betydligt.
    Själv har jag köpt en DSpeaker Anti-Mode 8033. Får se vad denna tillsammans med en ensam sub kan göra for efterklangen min.


    /Suomela
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Roald skrev:
    Om det er noen som har gode forslag til tiltak som senker etterklangen mellom 25-100hz ta gjerne kontakt her eller på pm, det gjelder også eventuelle selgere…
    Fra 100 Hz til ca 50 Hz kan du bygge store trekant bassfeller av porøst materiale til hjørnene. Se bilde under. Disse virker langt ned i frekvens (se data hos Realtraps med Megatraps). Er de store, bør tettheten være lavere enn de tradisjonelle rockwool akustikkplatene. Litt tykke absorbenter hvor gulv møter vegg og vegg møter tak vil også gjøre en god del under 100Hz. Spørs hvor mye tiltak du kan gjøre. Ideelt sett bør jo alle slike hjørner behandles. Du kan også kle disse med membran slik at de reflekterer mellomtone og diskant. Litt store poly diffusorer med rockwool kan også være en løsning. Da får du både bassfelle og diffusor. Mike Lavigne har f.eks gjort dette i rommet sitt.

    Under rundt 50Hz er nok membran bassfeller eller tunede Helmholtzer det beste. RPG har noen.
    http://www.rpginc.com/products/modexplate/index.htm

    http://www.novatone.co.uk/acoustics-sound-light-design-audio-visual/products/modex™-corner

    http://www.novatone.co.uk/acoustics-sound-light-design-audio-visual/products/modex™-module
     

    Vedlegg

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.885
    Antall liker
    13.904
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Er bildet av en DIY-versjon? Har du link til byggebeskrivelse?

    R
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    @Suomela det blir nok ingen elektronikk som korrigerer hos meg, etter å ha lånt øret til mange forskjellige DSP løsninger er jeg ganske bestemt på fysisk korrigering

    @orso Det er allerede 5stk HH plassert i rommet så det er fysiske begrensninger å ta hensyn til og panelresonatorer som er det mest aktuelle har jo like like smal båndbredde som HH .

    Får la tankene kverne litt så er det ikke umulig at en finurlig løsning blir utprøvd.

    Det er tross alt ingen grunn til å deppe, basstårnene spiller for det meste på lag med rommet og kvaliteten på de lavere frekvensene har jeg bare hørt bedre utendørs 8)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Gjør det noe at panelresonatorer alá Modex Plate virker i et større området? Det ser jeg som utelukkende positivt. Man får ikke for mye demping i bassen.

    Det er undertegnedes DIY bassfelle RoDA. Byggebeskrivelsen sitter i hodet mitt.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Orso: kan du ta et print screen av hode ditt og legge det ut her ?? :p
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Absolutt ikke men finnes det noen som har effektiv virkningsområde på mer enn 10hz?

    Og skal det bli noe særlig virkning trengs muligens 2 pr område, og når hver har en flate på 1,5-2m2 går man fort tom for steder å henge de.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Roald skrev:
    Absolutt ikke men finnes det noen som har effektiv virkningsområde på mer enn 10hz?

    Og skal det bli noe særlig virkning trengs muligens 2 pr område, og når hver har en flate på 1,5-2m2 går man fort tom for steder å henge de.
    Tror det kommer ann på hvor godt man treffer makspunktet og mange slike punkter det er snakk om. Men det kreves nok helt sikkert flere. En radioshack og sinustoner kan hjelpe deg å kartlegge. Ville ha spurt om råd på Gearslutz. Folk med god peiling der.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.885
    Antall liker
    13.904
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    orso skrev:
    Det er undertegnedes DIY bassfelle RoDA. Byggebeskrivelsen sitter i hodet mitt.
    Den så flott ut!
    R
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Roald skrev:
    Og skal det bli noe særlig virkning trengs muligens 2 pr område, og når hver har en flate på 1,5-2m2 går man fort tom for steder å henge de.
    Du har vel snart nådd en grense der annlegget må vike for plasering av mer akustiske tilltak ;D. Men seriøst synes jeg du besitter ett av det bestlydene oppsett jeg har hørt.
    Hvis trangen for opplevelse av et ennå høyere lydnirvana skulle blir for stor, er det bare å komme seg ut på konsert eller ta en tur hjem til meg ;D ;D ;D
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Disse hadde jo overraskende bredt arbeidsområde, men hvor mye utslag i tid ville det gitt?
     

    Vedlegg

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    8x12_TOM skrev:
    Roald skrev:
    Og skal det bli noe særlig virkning trengs muligens 2 pr område, og når hver har en flate på 1,5-2m2 går man fort tom for steder å henge de.
    Du har vel snart nådd en grense der annlegget må vike for plasering av mer akustiske tilltak ;D. Men seriøst synes jeg du besitter ett av det bestlydene oppsett jeg har hørt.
    Hvis trangen for opplevelse av et ennå høyere lydnirvana skulle blir for stor, er det bare å komme seg ut på konsert eller ta en tur hjem til meg ;D ;D ;D
    Det ble plass til litt mer demping ;D

    Skråstilt lydhimling over lerretet, litt lys ble det også


    Fikk også plass til en 60x60x90 over helmholtzeren med litt lys til blu ray samlingen
     

    Vedlegg

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har du rockwool i taket? Tenker på det svarte.
    Og ser gjerne hvordan det ser ut bak lytteposisjonen.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Litt film vises det også
     

    Vedlegg

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.885
    Antall liker
    13.904
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Heftig lydalter!
    Er dette i stua di?

    R
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    Har du rockwool i taket? Tenker på det svarte.
    Og ser gjerne hvordan det ser ut bak lytteposisjonen.
    Det svarte er filt, lettvint og fjerne om man vil gjøre endringer….. Under filten er det akustikkplater for profilhimling.

    Slik ser det ut bak lytteposisjonen
     

    Vedlegg

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Heftig lydalter!
    Er dette i stua di?

    R

    Fremdeles ;)
    Er dette i stua di?? Sjokkert Holy Crap! Gliser

    Var overbevist om at dette var egen lyttehule. Hemmelig

    Gromt oppsett, moro med gamle storheter fra Infinity! Kult

    R
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Slik skal en stue til en audiofil innredes ja!
    Her har du ikke mye plagsomme refleksjoner fra bakvegg.
    Skulle gjerne hatt lerret og projektor selv. Det er noe annet å se Avatar på enn en 42" skjerm.

    Dette må flytte bra med luft. Mine høyttalere blir skikkelig pinglete i sammenligning. Vel, kanskje hvis jeg stabler alle i en haug så nærmer jeg meg. ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn