Diverse Når er nok nok?

Status
Stengt for ytterligere svar.

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Man kan mener hva man vil, men det betyr ikke at det er fakta. Påstår du at kritikken kommer av misunnelse så må du bevise det. Man kan slå seg på brystet med "mine meninger" så mye man vil, det betyr ingenting. Jeg kan mene at månen er en ost, men bevisbyrden ligger på meg.

Denne retten til å mene hva som helst og ikke skulle bli konfrontert med det er en pest og plage i det moderne samfunn. Ens meninger er ikke noe hellig som er beskyttet. Gir man til uttrykk for disse meningene i det offentlige rom så åpner man for å få meningene sine analysert og muligens kritisert. Rett og rimelig.
Man må ikke bevise noe som helst dersom man ikke føler for å gjøre det. Det hjelper for troverdigheten dersom man gjør det, men det er ikke nødvendigvis fakta selv om man har samlet nok data til å sannsynliggjøre at det er mye misunnelse involvert.

Det er forøvrig ikke så mye som skal til for å sannsynliggjøre at misunnelse kan være involvert så lenge mennesker er involvert, det er bare å vise til historiske erfaringer. Det er selvfølgelig ikke dermed sagt at man kan konkludere med at misunnelse faktisk er årsaken.

Jeg synes ikke det er en relevant å sammenligne disse setningene;
"Jeg tror det kan være en del misunnelse" og "Jeg mener at Månen er laget av ost".

For alle over 10 år er setning nr 1 noe man vet av erfaring at det som regel alltid kan være en faktor. Setning nr 2 er en ekstraordinær påstand.

Merkelig att det i vår opplyste tidsalder med lett tilgang til fakta ikke går ann å ta innover seg att produsenter og pushere av super kabler og jalla dingsbomser med magiske egenskaper til hifibruk enter er svindlere eller langt ute i tåka.

P.S. Kjører som ei kjerring.
Det er fascinerende hvor lite interessert folk er i fakta. Det er langt mer spennende å fantasere fritt og heller dokumentere meningene sine med bekreftelser fra likesinnede. Når det er sagt, det er overraskende vanskelig for menigmann å finne frem til faktaopplysninger angående forskjellige temaer i hifi-verden. Jeg er som oftest veldig fakta-orientert og liker å sette meg inn i ting jeg interesserer meg for. Men å finne frem til veldokumenterte studier annet enn ren synsing og sirkelrunking (en part bekrefter sine funn ved å vise til en annen part som henviser til en tredje som henviser til den første) innenfor hifi har vist seg særdeles tidkrevende og vanskelig.

Når du TROR noe så svekker det hele argumentet ditt. om jeg TROR du tar feil så har jeg et akkurat like godt argument som deg(eller svakt i dette tilfellet). Det handler ikke om folk er misunnelige eller ikke, men hvordan man argumenterer for det. Ved å tro så henger konklusjonen og dingler i vinden.

Jeg har ikke tenkt å kritisere deg for det, det vil i ytterste konsekvens være ad hom, for jeg trenger bare kritisere argumentene dine. Hva du tillegger hva du tror her er sammenlignbart med hva jeg tror månen er laget av og om den faktisk er laget av ost.

Bare så det er sagt så kan det godt være at noen er misunnelige, men uten noe bevis for det så burde man la være å fronte dette som en årsak for kritikk.
Her må du skille mellom en tro og en påstand. Man kan fint si at man tror en del av kritikken kommer av misunnelse uten å påstå at den faktisk gjør det. En påstand vil være å hevde at du kritiserer fordi du er misunnelig. Å tro er å anta, uten å ha noen videre grunnlag for å gjøre nettopp det.

Min holdning til temaet er:
-Folk som kjøper f. eks dyre kabler er dumme, og folk som selger dem er svindlere. Jeg liker ingen av persontypene, derfor reagerer jeg noen ganger. Det har ingen ting med misunnelse å gjøre.
-Slike fenomener som overprisede tweaks ødelegger for hobbyen i den forstand at de hindrer rekrutering til hobbyen (alle som driver med hifi blir sett på som idioter), og tar markedsandeler fra skikkelige aktører og produsenter.
-Folk bruker selvfølgelig pengene på hva de vil, men innimellom blir fristelsen for stor til at man kan la være lette hjertet litte grann. Folk har frihet til å bruke pengene på det de vil, og jeg påberoper meg friheten til å påpeke idioti.

God helg!
I mine øyne er det idiotisk å klage over at man ikke går ned i vekt når man spiser sjokolade og drikker brus til frokost, middag og kvelds. Jeg merker dog at min definisjon av idioti i stor grad har sammenheng med mitt humør. Det er stor forskjell på hva jeg synes er idiotisk når jeg er sulten kontra mett, for eksempel :)
Er dine holdninger til dette basert på mer enn bare at du ikke skjønner at folk er villig til å bruke penger på ting du definerer som tull? Det er et ærlig spørsmål, for jeg sliter med å finne gode vitenskapelige tester på om ting og tang utgjør en forskjell.
Og inntil da er jeg ikke villig til å sette himmel og jord i bevegelse for å teste alt selv. Og når jeg ikke gidder å teste alt selv og heller ikke finner mye dokumentasjon på at ting ikke utgjør forskjell, kan jeg heller ikke med god samvittighet idiot-erklære andre som har erfaringer med temaene.

Det er jo på sett og vis idioti, det også :p

Hvis man ikke har prøvd å gi komponenter og lyd best mulig arbeidsbetingelser gjennom vibrasjonsdemping, strømrensing, akustikktiltak og kabler er jeg tilbøyelig til å kalle vedkommende idiot. Om disse tiltakene trenger å ha astronomiske beløp knyttet til seg er en annen sak, men ikke i det hele prøve å ta problemstillingen på alvor grenser i mitt hode opp mot idioti.
Tja, dersom det skulle være grunnlag for å tro at disse tingene skal kunne utgjøre en lydmessig forskjell, så vil jeg være tilbøyelig til å være enig.
Det viser seg at det ikke er bare bare å finne ut hva man skal tro, ser du :cool:
 
A

ANM

Gjest
Skjønner ikke hvor det skal være så hissig stemning jeg. Smile og kose seg å nyte musikken. Ingen er vel idioter for at man vil bruke penger på kabler eller føtter, og ikke alle er tunghørte og misunnelige for at man synes det er bortkastet penger. Som jeg sa innledningsvis, er det for dyrt la vær å kjøp.

Ps! Impulse jeg har spist en bolle og selvfølgelig er platespilleren din flott! Slapp av!
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
EIA, jeg skrev ikke på noen måte at Hint låt dritt uten dempeføtter. Tvert imot! Hvor i himmelens navn har du det fra?? Les hele testen en gang til, mann! Sakte!
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Jeg slapper av, ANM. Jeg syntes du var vel sleivete i kjeften der, men vi er enige i endel i det siste innlegget ditt. Det skal du ha. Så da fikk du deg en bolle, altså. Ser ikke helt bort ifra at jeg fyrte av litt ekstra fordi dette så langt har vært en drittdag, bare så det er sagt.
 
A

ANM

Gjest
Jeg slapper av, ANM. Jeg syntes du var vel sleivete i kjeften der, men vi er enige i endel i det siste innlegget ditt. Det skal du ha. Så da fikk du deg en bolle, altså. Ser ikke helt bort ifra at jeg fyrte av litt ekstra fordi dette så langt har vært en drittdag, bare så det er sagt.
Ikke noe å fyre for min venn, det var i utgangspunktet ment med glimt i øye, men du tok den ikke og jeg kunne ikke dy meg. :)

Peace out!
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.284
Antall liker
3.369
Torget vurderinger
49
EIA, jeg skrev ikke på noen måte at Hint låt dritt uten dempeføtter. Tvert imot! Hvor i himmelens navn har du det fra?? Les hele testen en gang til, mann! Sakte!
Kanskje ikke "dritt", men jeg hadde aldri klart og leve med "hulhet i stemmene og summarisk diskant".
Spesielt ikke hvis jeg kunne fikset det med noen sinnsykt dyre dempeføtter ;):cool:
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.284
Antall liker
3.369
Torget vurderinger
49
Synes faktisk det var litt frekt og beskylde meg for og ikke ta demping seriøst.
Demper til og med kaffe maskinen med "The Shelf" fra Black Diamond Racing
God helg 8)

IMG_0240.jpg
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Hvis man ikke har prøvd å gi komponenter og lyd best mulig arbeidsbetingelser gjennom vibrasjonsdemping, strømrensing, akustikktiltak og kabler er jeg tilbøyelig til å kalle vedkommende idiot. Om disse tiltakene trenger å ha astronomiske beløp knyttet til seg er en annen sak, men ikke i det hele prøve å ta problemstillingen på alvor grenser i mitt hode opp mot idioti.
Tja, dersom det skulle være grunnlag for å tro at disse tingene skal kunne utgjøre en lydmessig forskjell, så vil jeg være tilbøyelig til å være enig.
Det viser seg at det ikke er bare bare å finne ut hva man skal tro, ser du :cool:
"Dersom det skulle være grunnlag for å tro at disse tingene skal kunne utgjøre en lydmessig forskjell" ??? ??? Jeg er tilbøyelig til å spørre hvilken planet du egentlig lever på.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
EIA, jeg skrev ikke på noen måte at Hint låt dritt uten dempeføtter. Tvert imot! Hvor i himmelens navn har du det fra?? Les hele testen en gang til, mann! Sakte!
Kanskje ikke "dritt", men jeg hadde aldri klart og leve med "hulhet i stemmene og summarisk diskant".
Spesielt ikke hvis jeg kunne fikset det med noen sinnsykt dyre dempeføtter ;):cool:
Vel, jeg kan jo ikke akkurat ta ansvaret for dine tolkninger, og når du mener det er useriøst, må du regne med litt motbør. Ikke sier jeg at den låter dritt, og ikke sier jeg at man trenger grisedyre dempeføtter. Hva den summariske diskanten og helheten angår, var det som det fremkommer i resten av teksten kun en anelse, og sammenlignet med mye dyrere ting. Bare så det er sagt. Er det fremdeles useriøst?
Nå har du jo bevist for hele verden at du tar demping seriøst. i alle fall av kaffemaskinen. ;)
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.284
Antall liker
3.369
Torget vurderinger
49
EIA, jeg skrev ikke på noen måte at Hint låt dritt uten dempeføtter. Tvert imot! Hvor i himmelens navn har du det fra?? Les hele testen en gang til, mann! Sakte!
Kanskje ikke "dritt", men jeg hadde aldri klart og leve med "hulhet i stemmene og summarisk diskant".
Spesielt ikke hvis jeg kunne fikset det med noen sinnsykt dyre dempeføtter ;):cool:
Vel, jeg kan jo ikke akkurat ta ansvaret for dine tolkninger, og når du mener det er useriøst, må du regne med litt motbør. Ikke sier jeg at den låter dritt, og ikke sier jeg at man trenger grisedyre dempeføtter. Hva den summariske diskanten og helheten angår, var det som det fremkommer i resten av teksten kun en anelse, og sammenlignet med mye dyrere ting. Bare så det er sagt. Er det fremdeles useriøst?
Nå har du jo bevist for hele verden at du tar demping seriøst. i alle fall av kaffemaskinen. ;)
Seriøst? nei
God reklame? ja
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
NÅR er nok nok? Og da mener jeg ikke NOK....Kabler har betydning for lyd....og dempning er viktig...men skal man av den grunn måtte akseptere at prisen er 100 ganger vanvittighet!

Jeg er 10000000% sikker på at grådigheten og avansene for slike produkter er langt over det jeg betrakter som KRIMINELT!
Fant dette innlegget i en annen tråd, og har fundert litt over det samme selv.
Hvor mye kan bransjen legge på prisene før noen står frem og sier WTF.
Spesielt på produkter som HELT åpenbart koster en "promille" av utsalgs summen å produsere.

Hørte en historie om en delegasjon fra USA som besøkte de lokale politikerne her hvor jeg bor(hørte det fra en av politikerne som da hadde trukket seg fra politikken) En fra USA spurte hvordan de i Norge klarte og opprettholde så høyt skatte og avgifts trykk uten at noen reagerte/demonstrerte. Lokal politikerne bare lo og sa at her i Norge var folk så "dumme" at de kunne ha dobblet dette uten at noen hadde reagert.

Er det litt det samme i Hifi, og at mange skrur opp prisene for at produktene skal "virke" bedre enn de er?
Jeg har ikke sett noen statistikk på dette, men jeg er ganske sikker på at mange millioner nordmenn IKKE har kjøpt slike "overprisede" produkter. Ja - jeg tipper at selv blant oss ihuga hifi-gærninger, har 99,9% eller noe sånt sagt WTF med lommeboken. Ganske enkelt ved å la være å kjøpe.

At noen kjøper "overprisede" produkter, gir ikke grunnlag for å skjære alle over én kam. Det er alltid noen som kjøper den dyreste luksusbilen eller det dyreste armbåndsuret - og de har sikkert sine grunner - men de fleste av oss gjør ikke det.
Man behøver ikke bevege seg så langt bort fra vårt eget interessesfære for å oppleve dette.

For mange år siden hadde jeg en prat med innehaveren av en hifi-forretning i Oslo. Han kunne fortelle om en over snittet bemidlet forretningsmann som hadde kjøpt leilighet på Aker Brygge. Her ville han installere et musikkanlegg. Og det skulle være det dyreste. Av alt! Høyttalerne skulle felles inn i veggen, så treverket måtte matche panelet.
Denne innehaveren forsøkte å antyde at han kunne sette sammen et litt rimeligere anlegg som låt mye bedre, men det var totalt uinteressant. Det skulle være det dyreste, dermed basta.

Som innehaveren sa, det er slike gærninger vi lever av. ;)
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
For å dra litt på dette med Rolex, bil og dyre stereokomponenter. Det handler om opplevd verdi for forbrukeren. En som kjøper en Omega eller Rolex med en normal lommebok, er gjerne over snittet interessert i ur og kjøper det fordi man ønsker å ha det. Ikke nødvendigvis fordi man bruker det som statussymbol.
Merk: En Rolex er kun et middels bruksur. Lange & Söhne, derimot... Se mitt innlegg # 2875 i klokketråden:cool:.


mvh
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.003
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Hadde verden blitt ett bedre sted hvis alle hadde kjøpt midfi og Casio? Nei. Det er typisk for "debatter" her på HFS at de som velger å ha utstyr av middels kvalitet ofte på død og liv skal snakke i lite flatterende termer om de som velger å kjøpe dyrt utstyr. Eller om overprisede kabler og tweaks som er "for dyre". Er det "for dyrt" så ikke kjøp det. Er det ikke ok at noen ser en glede i å ha dyrt og eksotisk utstyr og ønsker å strekke strikken ett stykke?

At noen er veldig opptatte av å vise frem her på HFS hva de har stående er ganske tydelig. Men la dem nå gjøre dette uten at det blir noe tema. Drittkasting om slikt kan veldig fort bli tolket som misunnelse....

Størrelsen på lommebøker er forskjellige, folks prioriteringer likeså. Kan man ikke la det være med det?

JP
Var ikke negativ tone her før ditt innlegg. Folk kan gjøre hva de vil! De kan kjøpe kabler for et helt u-lands budsjett, men også diskutere fornuften av det. Har ingenting med misunnelse å gjøre.
Enhver må avgjøre for seg selv hva som er fornuftig ut ifra eget budsjett og interesse.
Da er det ikke lengre forskjell på fornuft og galskap.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.168
Antall liker
10.692
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har hørt en lignende historie. Det var også Aker Brygge.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Min holdning til temaet er:
-Folk som kjøper f. eks dyre kabler er dumme, og folk som selger dem er svindlere. Jeg liker ingen av persontypene, derfor reagerer jeg noen ganger. Det har ingen ting med misunnelse å gjøre.
-Slike fenomener som overprisede tweaks ødelegger for hobbyen i den forstand at de hindrer rekrutering til hobbyen (alle som driver med hifi blir sett på som idioter), og tar markedsandeler fra skikkelige aktører og produsenter.
-Folk bruker selvfølgelig pengene på hva de vil, men innimellom blir fristelsen for stor til at man kan la være lette hjertet litte grann. Folk har frihet til å bruke pengene på det de vil, og jeg påberoper meg friheten til å påpeke idioti.

God helg!
I mine øyne er det idiotisk å klage over at man ikke går ned i vekt når man spiser sjokolade og drikker brus til frokost, middag og kvelds. Jeg merker dog at min definisjon av idioti i stor grad har sammenheng med mitt humør. Det er stor forskjell på hva jeg synes er idiotisk når jeg er sulten kontra mett, for eksempel :)
Er dine holdninger til dette basert på mer enn bare at du ikke skjønner at folk er villig til å bruke penger på ting du definerer som tull? Det er et ærlig spørsmål, for jeg sliter med å finne gode vitenskapelige tester på om ting og tang utgjør en forskjell.
Og inntil da er jeg ikke villig til å sette himmel og jord i bevegelse for å teste alt selv. Og når jeg ikke gidder å teste alt selv og heller ikke finner mye dokumentasjon på at ting ikke utgjør forskjell, kan jeg heller ikke med god samvittighet idiot-erklære andre som har erfaringer med temaene.

Det er jo på sett og vis idioti, det også :p
Jeg kunne sikkert spandert på meg en smiley eller to, da innlegget kan virke en smule hissig og surmaget. :cool: Jeg er forøvrig veldig avbalansert, men spissformulerte litt. La meg utdype: De som tror at en kabel må koste f. eks 300 000 kr for å få anlegget til å låte bra, skjønner mindre av hvordan et stereoanlegg fungerer enn mine barn i barneskolealder. Da er man litt mindre intelligent enn resten av den voksne befolkning. Hvis man betaler denne summen for eksklusivitet eller andre ting som ikke har med lyd å gjøre, så stiller ting seg annerledes. Likeledes selgere som hevder at slikt tøys er nødvendig for å få godlyden ut av høyttalerne farer med usannheter, altså per definisjon svindlere.

Dette har ingen ting med å dele ut ufine karakteristikker å gjøre, men et forsøk på logisk resonnement. Dessuten kan ikke jeg være den skarpeste kniven i skuffen heller, siden jeg sitter og småkrangler på HFS på en fredag ettermiddag. :p

Fortsatt god helg!
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Ikke så lurt å kalle andre for "idioter", "svindlere" etc. It takes one to know one.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Mulig det ikke er lurt (jeg er som sagt ikke spesielt lur), men jeg har forsøkt å argumentere for hvorfor det er sant. Sannheten svir noen ganger.

Slapp av folkens, ikke ta dette så høytidelig. Det er bare hifi. Og om noen på et internettforum kaller dere idiot eller svindler, så ikke la det ødelegge dagen, med mindre det viser seg å være sant...:D
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Sorry, men nå klarer jeg ikke å la være å trolle.

Det er patetisk å sitte sånn som jeg gjør og småerte folk som liker å brenne penger, og folk som tjener på det. Men jeg synes faktisk det er mer patetisk å sitte og kommentere denne tråden i andre tråder i stedet for å delta her. Men for all del, folk er forskjellige.

P.S! For mye ledig tid fører lett til småkrangling på HFS. (Skadet meg på trening i går, og fikk litt for mye tid i sofan i dag)

Fortsatt god helg! ;D
 

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
1.394
Antall liker
725
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Er det ikke sånn att alle har noe de liker og "flashe" med da ,ser jo tråder her inne med staselige hytter,svømmebasseng og jålete stuer,fine biler og klokker etc etc,og det er jo fint
Hva er da så galt med dyre sterio komponenter man viser fram på ett aufiofilt forum, for de som prioriterer dette isteden for denna tømmerhytta på fjellet ?

Bevise hva fornoe ?? att man har litt mer smak interesse for sin egen hobby enn andre og velger og bruke sine egne penger på dette ? og trives med det.
Vi kan ikke alle dyrke ett "Lada" samsfunn hvor snusfornuft ligger bak hver eneste investering og mening,fy fa… så kjedelig liv de må være.
Noen her inne trenger ett litt dypp litt oftere og komme seg ut blant folk,mye fint derute,så kan man sette prioriteringene deretter,ingen grunn til og lage hoggestabbe fordi noen har "bedre" bil eller kabler en deg,og om du ikke syntes det ? er det vel ikke nødvendig og kringkaste det for hele verden hvor dumt du syntes andre meneskers prioriteringer er,summen av alle laster er konstant heter det vel:)
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Når noen kjøper Rolex i stedet for Pulsar, er det flashing av statement og ikke noe annet,- er vi vel stort sett enige om? Det samme gjelder vel for biler. Det er greit nok for meg, men problemet for meg oppstår når fjotten med Rolex og Q8 i fullt alvor innbiller seg at han er "bedre" enn andre, fordi han har Rolex og Q8,-når han i fullt alvor anser andre som tilnærmet mindreverdig i forhold til seg sjøl.
Forstår veldig godt at det er irriterende når du møter noen du tillegger slike holdninger.

Da gjelder det å smile tilbake :cool:
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.003
Antall liker
11.403
Sted
Ytterst i havgapet...
Ser til min forundring at begrepet misunnelse er kommet opp her, men jeg burde vel tenkt at den kunne komme. Det kommer øyensynlig fra de som må forsvare logikken bak sine store investeringer med at de som ikke har så dyre anlegg bare er misunnelige.... ærlig talt, folkens - dette er rett og slett reinhekla svada.

Tråden startet med et resonnement om hvor fornuft og logikk slutter og galskapen eller toskeskapen overtar. Nå kan man selvsagt, tildels med stor rette, også påstå at "HiEnd HiFi" i utgangspunkter er en form for galskap. Fornuften i det er i alle fall ikke åpenbar... :) For min del må man gjerne kjøpe forsterkere og snurrespillere til mange titalls tusen kroner - helt flott. Kunne forsåvidt tenkt meg en del av det sjøl, men flere årsaker enn rent økonomiske gjør det fortsatt uaktuelt for meg, i tillegg til at jeg definitivt er real hardcore DIY, og mye av gleden for meg ligger nettopp i selve "produksjonsprosessen".

Trådstarter var særlig inne på kabelhaloien og hvor fornuften forsvinner. Selv har jeg teknisk bakgrunn, og har bl.a. jobbet med optiske detektorer, som stort sett er høyimpedive og derved notorisk følsomme for støy både på forsyningsspenning og fra omgivelser, særlig EM. Signalnivået er ofte også betydelig lavere enn i audio, og signalintegritet minst like viktig. Derfor forsvinner logikken fullstendig for meg når det snakkes om 1m apparatkabel til 10.000, og signalkabler i samme prisleie og gjerne over. At kabler kan lyde forskjellige av helt logiske og tekniske årsaker er stort sett godtatt, men det er i så fall ikke på grunn av interplanetarisk vikling, hyperrenset keramikk i pluggen, fravær av PVC eller PTFE, som i neste omgang er veien til nirvana....... det er i dette leiet at fornuften forlater, og snåseriet overtar. Det har definitivt heller ikke noe med misunnelse å gjøre i forhold til de som velger å kjøpe dette.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.554
Antall liker
3.746
Torget vurderinger
96
Det er hifibutikkene og kjedene som bør ta et oppgjør her. Hva blir en 17-åring med begynnende hifi-interesse møtt med hos de store kjedene og butikkene? kabler, kabler og atter kabler, duppeditter og fludium til latterlige priser. De begynner med en gang interessen er vakt, for å banke inn placeboeffekten fra børjan.
Jeg blir rett og slett kvalm av å se dårskapen og profittgrådigheten til OHC, som er en av de aller verste på dette. Skam.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.003
Antall liker
11.403
Sted
Ytterst i havgapet...
Når noen kjøper Rolex i stedet for Pulsar, er det flashing av statement og ikke noe annet,- er vi vel stort sett enige om? Det samme gjelder vel for biler. Det er greit nok for meg, men problemet for meg oppstår når fjotten med Rolex og Q8 i fullt alvor innbiller seg at han er "bedre" enn andre, fordi han har Rolex og Q8,-når han i fullt alvor anser andre som tilnærmet mindreverdig i forhold til seg sjøl.
Forstår veldig godt at det er irriterende når du møter noen du tillegger slike holdninger.

Da gjelder det å smile tilbake :cool:
Har faktisk møtt litt flere enn godt er av slike typer, men jeg gidder ikke engang smile til slike tullinger......:cool:
Ser DU opp til mennesker som mener du er mindre verdt, og at de skal ha diverse fortrinn i køene, kun fordi de tjener mer enn deg?? Neppe....
Minner litt om de "strykjerns-båtførerne" jeg har truffet sørpå, som mener at sjøveisreglene ikke gjelder for dem, fordi de har større båt.....
 
A

ANM

Gjest
Jeg begynner å ha troen igjen jeg. Her er det nok av entusiaster som faktisk har vendt tilbehørsbransjen ryggen. Da drømmer jeg bare om dagen da Nordost og de andre parasittene i bransjen mister helt grepet å ligger med buken i været.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.516
Antall liker
9.286
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Enkelte har behov for hele tiden å vise andre at de har mye penger, mens andre ikke har det behovet. Er det ikke så enkelt egentlig ?
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Selvfølgelig gjør jeg ikke det Aurora. Poenget mitt var at det, nå snakker jeg ikke om deg, men generelt, er en del folk som tror at de som har mye tror de er bedre enn de som har mindre. Fordommene går begge veier.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.003
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Rasjonalitet, rimelighet etc har intet med misunnelse å gjøre. Det har heller intet med å flashe overdådighet å gjøre.

Dette vet alle! Resten er bare rasjonaliseringer av det irrasjonelle.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Kjære vene for en tråd :cool:
Oppfordrer folket til å finne frem noe godt i glasset, et par favorittskiver og nyte kvelden.
Ha en flott kveld folkens :)
 

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
Personlig har jeg intet i mot at folk bruker pengene sine og heller ikke at de bruker de på noe jeg ikke ville valgt å bruke de på. Det er ikke misunnelse. Mener likevel at det må må være lov i et forum å få stille spørsmål om en del produkter og prisingen av disse. Eksemplet jeg husker best er prisingen på kawaro, eller egentlig mer det obskure i prisøkningen ved å endre treverk. Et annet alternativ til borderlineidioti er internkablingskostnaden fra Skogrand som ble ledd ut her for en tid tilbake. Å mene at slike eksempler eller rettere sagt reaksjonene handler om misunnelse er mislykket hersketeknikk.

når det er sagt, noen evner å selge sand i Sahara, det er bare det at jeg syntes det er unødvendig
 
Sist redigert:

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
Mon tro om jeg skal droppe dette særs stilfulle armbåndsuret:



Lange & Søhne..jpg
prisen er høy. Prestisjen driter jeg i.


mvh
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.003
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Mon tro om jeg skal droppe dette særs stilfulle armbåndsuret:



Vis vedlegget 362749 prisen er høy. Prestisjen driter jeg i.


mvh
Er det REMA eller Bunnpris som fører det?

Neida, bare ikke dra noe som har med rasjonalitet inn i det. Og det var vel det som var poenget, ikke hva vi kunne få oss til å gjøre.
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Enkelte har behov for hele tiden å vise andre at de har mye penger, mens andre ikke har det behovet. Er det ikke så enkelt egentlig ?
Den pauseknotten du har på avataren din er det råeste. Sony kassettspiller. Har så lyst på kassettspiller at jeg holder på å krepere.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.516
Antall liker
9.286
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Enkelte har behov for hele tiden å vise andre at de har mye penger, mens andre ikke har det behovet. Er det ikke så enkelt egentlig ?
Den pauseknotten du har på avataren din er det råeste. Sony kassettspiller. Har så lyst på kassettspiller at jeg holder på å krepere.
Takker for det, TC-K7B'n spiller som bare det. Med TDK Chrome tape så låter det bra.

Tror forresten at Rudi har broren fortsatt til salgs hvis det napper i lommeboka :)
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Enkelte har behov for hele tiden å vise andre at de har mye penger, mens andre ikke har det behovet. Er det ikke så enkelt egentlig ?
Den pauseknotten du har på avataren din er det råeste. Sony kassettspiller. Har så lyst på kassettspiller at jeg holder på å krepere.
Takker for det, TC-K7B'n spiller som bare det. Med TDK Chrome tape så låter det bra.

Tror forresten at Rudi har broren fortsatt til salgs hvis det napper i lommeboka :)
Før eller siden må jeg ha en, for å få 100% ro.
 

Bebophifi12

Bransjeaktør
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
377
Antall liker
70
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Personlig har jeg intet i mot at folk bruker pengene sine og heller ikke at de bruker de på noe jeg ikke ville valgt å bruke de på. Det er ikke misunnelse. Mener likevel at det må må være lov i et forum å få stille spørsmål om en del produkter og prisingen av disse. Eksemplet jeg husker best er prisingen på kawaro, eller egentlig mer det obskure i prisøkningen ved å endre treverk. Et annet alternativ til borderlineidioti er internkablingskostnaden fra Skogrand som ble ledd ut her for en tid tilbake. Å mene at slike eksempler eller rettere sagt reaksjonene handler om misunnelse er mislykket hersketeknikk.

når det er sagt, noen evner å selge sand i Sahara, det er bare det at jeg syntes det er unødvendig
Kan du utdype hva du mener mht Kaiser Kawero og å endre treverket? "Treverket" i Kaiser er Panzerholz, alle modellene til Kaiser bygges i dette. Det koster 20 ganger mer enn MDF og må bearbeides med spesialverktøy. Forskjellene i pris er mer eller mindre eksotiske finervarianter og de 27 lagene med Fazioli lakk som legges på etter finering. Tro det eller ei, i Tyskland koster slike prosesser mye og tar flere uker.

Standard utførelse er i halvmatt lakk. Er prisene på Kaiser for " obskure" er det bare å styre unna.

JP
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
"Dersom det skulle være grunnlag for å tro at disse tingene skal kunne utgjøre en lydmessig forskjell" ??? ??? Jeg er tilbøyelig til å spørre hvilken planet du egentlig lever på.
Nå misforsto du meg. Det er vanskelig å finne god dokumentasjon på at det er forskjeller av betydning med kabler, strømrensing og vibrasjonsdemping, eksempelvis. Ergo, det er vanskelig å finne ut av hva man skal tro på av myter/påstander som herjer i bransjen. Det kan ikke forventes at de som ikke har mye erfaring fra hifi-verden skal kunne forholde seg til alle mulige påstander uten noe som støtter oppunder.

Akustikk er da ikke gjeldende da dette er fryktelig godt dokumentert og kjempelett å høre forskjell på. Det er bare å klappe i et tomt rom og klappe i et møblert rom.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Personlig har jeg intet i mot at folk bruker pengene sine og heller ikke at de bruker de på noe jeg ikke ville valgt å bruke de på. Det er ikke misunnelse. Mener likevel at det må må være lov i et forum å få stille spørsmål om en del produkter og prisingen av disse. Eksemplet jeg husker best er prisingen på kawaro, eller egentlig mer det obskure i prisøkningen ved å endre treverk. Et annet alternativ til borderlineidioti er internkablingskostnaden fra Skogrand som ble ledd ut her for en tid tilbake. Å mene at slike eksempler eller rettere sagt reaksjonene handler om misunnelse er mislykket hersketeknikk.

når det er sagt, noen evner å selge sand i Sahara, det er bare det at jeg syntes det er unødvendig
Kan du utdype hva du mener mht Kaiser Kawero og å endre treverket? "Treverket" i Kaiser er Panzerholz, alle modellene til Kaiser bygges i dette. Det koster 20 ganger mer enn MDF og må bearbeides med spesialverktøy. Forskjellene i pris er mer eller mindre eksotiske finervarianter og de 27 lagene med Fazioli lakk som legges på etter finering. Tro det eller ei, i Tyskland koster slike prosesser mye og tar flere uker.

Standard utførelse er i halvmatt lakk. Er prisene på Kaiser for " obskure" er det bare å styre unna.

JP
Enig med Bebop at dette var et dårlig eksempel. Kawero er dyr, men (mye) av pengene går faktisk til å lage høyttaleren, ikke rett i lomma på sjarlataner.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Mon tro om jeg skal droppe dette særs stilfulle armbåndsuret:



Vis vedlegget 362749 prisen er høy. Prestisjen driter jeg i.


mvh
Er det REMA eller Bunnpris som fører det?

Neida, bare ikke dra noe som har med rasjonalitet inn i det. Og det var vel det som var poenget, ikke hva vi kunne få oss til å gjøre.
Mekaniske urverk handler i stor grad om å sette pris på håndverket. Er det irrasjonelt?
 
  • Liker
Reaksjoner: oct
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn