Når bare 12" eller større er nok. Tråden for JBL fans.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    Lassencad

    Gjest
    Hr Hunsbedt

    Hvad hedder den blå farve du har givet fronten . Overvejer også at male mine i den farve.

    Vh
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Endelig nogle fornuftige højttalere :)
    5674 er jo tøft og vanvittig men kan ikke forstå annet enn at det alt i alt må være ganske stor nedgradering av lydkvalitet iforhold til både Stage Accompany høyttalerne og hans tidligere Everest med custom suber:
     

    Vedlegg

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Har aldri hørt 5674 men har jo hatt flere oppsett med samme 2226 bassene og samme diskant/mellomtone (2352 hornet med 2447/51) og det spiller bra det men ikke i akkurat i nærheten av Everest :) Og Stage Accompany høyttalerne kunne jeg virkelig tenkt meg å hørt.

    men som sagt råtøft oppsett og ganske spekatulert når det står oppreist i ei «vanlig» stue.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Ja når man ikke har hørt dette system er det jo svært at give sin mening fra sig :rolleyes:
    Indehaver mener selv at bla Everest ikke når dette system til (sokkeholderne et dansk udtryk)

    Indehaver har jo været importør af JBL Everest Og er importør af Stage Accompany
    Når han kommer med sådan en udtalelse er der jo nok noget om det.

    Jeg selv hørte dette system for nogle år siden og har stræbt efter det lige siden. Har aldrig hørt noget så godt og levende siden. Får en til på ny at finde hele sin musik samling frem og nyde musik i timer uden lytte træthed ;)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Hadde i grunn planer om å slakte slike kasser selv da jeg skulle bygge dagens løsning men ingen av selgerne ville la meg kjøpe kun elementene og de bodde langt avsted så frakt ble urealistisk kostbart.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    For en fantastisk jobb du har gjort her, Arve!

    Her er et prosjekt jeg har holdt på med en stund. JBL 4771A og 4748A er ikke akkurat noen nusselige studiomonitorer eller bokhyllehøyttalere, og man bør nok ha stue med plass til mer enn tv og potteplanter for å få lirket inn dette. Men jeg har trua på at det vil låte bra med en god forsterker og litt tuning (DSP). Montering gjenstår. Skal også lage til stoffdeksler som festes med magneter (bygget inn i høyttalere).

    Vis vedlegget 534561

    Vis vedlegget 534560

    Slik så settet ut da det ankom. Dette var tilnærmet likt slik de originalt så ut da de ble bygget på lisens i Danmark på begynnelsen av 90-tallet:

    Vis vedlegget 534566

    JBL 4771A (høyttalere):

    2 x JBL 2404H (horn JBL Buttcheaks)
    1 x JBL 2445J (horn JBL 2380A)
    2 x JBL 2226H
    1 x JBL N4770A (High power delefilter)
    (per høyttaler)

    Dette er temmelig store og tunge høyttalere. Her er målene:

    Høyde: 1250mm
    Bredde: 750mm
    Dybde: 533mm
    Vekt: 115kg

    Videre info:

    Delfilter se satt opp med deling på 800 Hz og 7kHz
    Følsomhet er 100dB LF og 112 dB HF (1W/1m)
    40Hz - 17kHz +/-3dB (dette gjelder for JBL4770A, uten 2404H Buttcheaks)

    JBL 4748A (subber):

    Low frequency transducer JBL 2241H

    Frequency responce: 35 - 800Hz (+/- 3dB)
    Sensitivity: 98 dB/SPL
    Crossover frequencies: 80Hz to 150Hz, 30Hz low cut

    Høyde: 800mm
    Bredde: 850mm
    Dybde: 530mm
    Vekt: 53kg
     

    Dynamax Audiolabs

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.03.2019
    Innlegg
    1
    Antall liker
    18
    Endelig nogle fornuftige højttalere :)
    5674 er jo tøft og vanvittig men kan ikke forstå annet enn at det alt i alt må være ganske stor nedgradering av lydkvalitet iforhold til både Stage Accompany høyttalerne og hans tidligere Everest med custom suber:
    Hej Baldrick.

    Nej, det er opgradering :cool:

    Man skal altid huske at bedømme en højttaler ud fra hvilke præmisser den er udviklet .

    STAGE ACCOMPNY M-59:

    Stage Accompany M-59 (og lille broderen M-57) er studiomonitors, og de er udviklet til "nearfield" lytning. Bånd-elementet på 6" gengiver fra 1400Hz og op, og derved kan båndelementet problemfrit benyttes med store bas-mellemtoner på 12". Fordelen ved store bas-mellemtoner er at disse gengiver med mindre forvrængning en små mellemtoner. Båndelementet har samme areal som 15 stk. 1" diskant-domes og gengiver derfor mere dynamisk og med mindre forvrængning end nogen tilgængelige diskant-domes. Fakstisk gengiver båndet bedre end de fleste små kompression-drivers + horn, da det har lavere forvrængning og lyden er mere "smooth". Men fordi båndet spreder lyden 180 grader horisontalt men kun 3-4 grader vertikalt skal disse monitors placeres på stativ så båndet er i højde med lytterens ører. Opstillet i små rum og med lytteposition tæt på højttalerne gengiver M-59 et detalje og lydunivers af sin helt egen kaliber - bl.a. fordi lyden kobler anderledes til det lille rum, således at der opstår "magi" i lyden takket være samspillet mellem rum og højttaler. Dette er naturligvis ikke muligt med at Biografsystem der måler 290cm i højden.

    JBL EVEREST:

    Denne højttaler blev udviklet som "show-piece" da Harman koncernen i 2006 fejrede 60 års jubilæum. Den var primært tiltænkt det asiatiske/japanske marked, idet Harman koncernen dengang omsatte tæt ved 90% af sine High-End højttalere i Japan. 99% af alle kunderne i Japan benytter højttalerne i små rum, og derfor valgte man at begrænse gengivelse i nedre frekvenser til -3 dB ved 45Hz. Det fungere udemærket (men ikke ekseptionelt..), i små rum, mens det er en katastrofe i store rum (som mit), hvor der simpelthen er for "tynd" klangbalance. Derfor udviklede jeg et dobb. 18" bas-system med fokus på antrit og øget volumen i bassen, da rendyrket sub-woofer designs med tunge membraner er umuligt at få til at fungere sammen med Everest hurtige 15" enheder. Men største "problem" med EVEREST (FAILURE DESIGN..!) er hornet som er alt for bredt og især alt for kort til en delefrekvens på 750Hz. Det bliver hurtigt hårdt for ørerne, og der savnes krop på mange instrumenter samt stemmer, fordi hornet ikke kan producere dette, og stemmer hænger ikke ordentligt sammen!! WORSE: "spalten" mellem driver og horn (the sloth between driver and horn) er horisontal og ikke vertikal grundet det valgte horndesign og det er ikke godt. Lydbilledet bliver bredt, men savner punktformighed, højde på de udøvende samt dybdeperspektiv. JBL's biograf højttaler model 4675 er et eksempel på en højttaler der gør det rigtigt, og den er længder bedre end EVEREST på de parametre hvor EVEREST dumper..

    JBL 5674:

    Modellen blev i medio halvfemserne udviklet til at efterfølge JBL 4675 systemet som reference system i Hollywoods Academy Theaters. Redigering samt premiere af film foretages i disse biografer, og kun det bedste er godt nok. JBL skulle så at sige udvikle "verdens bedste 3-vejs højttalersystem"! Men det akustiske miljø er jo noget helt andet end i et privat hjem, fordi disse biograf-sale jo er kæmpe store (+1000 personer), og gulv, vægge og lofter er beklædt med tæpper. Dette er meget vigtigt at huske når man forsøger at anvende højttalerne privat, da det kræver tuning af såvel systemet som rummet. Jeg har kun haft systemet i 2 uger, og det står opstillet i "råt" rum med masser af bare flader = hø'j refleksion. Men takket være den kontrollerede spredning i hornenes design går det fint med at lytte. Jeg har mindre refleksion fra vægge end da jeg benyttede EVEREST eller M-59 = Succes . Systemet gengiver temmeligt fænomenalt - faktisk i særklasse. Forklaringen findes i at der benyttes kompression driver på 4" med 3" exit via et horn på 112 x 112cm til at gengive fra 300 til 2500Hz. Følsomheden er 113dB på driver og hornet indregnet 118dB. Hele det vitale stemme og mellemområde i stort set alle typer lydspor er dækket af dette gigantiske horn, med en ligeså gigantisk "motor" som stort set aldrig kommer op i "omdrejninger" uanset hvor højt der skal gengives. Du kan nok godt forstå, at INGEN pap- eller anden form for traditionel højttalermembran nogensinde kan følge med sådan en "raket-motor". Desuden er diskanten også en 4" driver med et 1,5" exit til et horn på 50 x 60 cm med en dybde på 30 cm. Hele højtone spektret fra 5674 får EVEREST til at lyde som en IPOD højttaler.. Bassektionen med 4 x 15" + 2 x refleksporte i samme areal som en 15" (= højt tuningspunkt men for optimal "speed", giver et "snab-attack" der kobler perfekt med hornet i overgangsområdet ved 300Hz. Detaljering er grundet den høje tuningsfrekvens i særklasse, intet savnes i forhold til EVEREST (snarere tværtimod), og summen af detaljering, "punch" og "stor" lyd fra denne mega-store bas-sektion gengiver trommer og pauker på en måde at det overstiger EVEREST med flere længder ved direkte sammenligning. EVEREST indeholder en samling meget store kompromisser, som resultat af at design og form blev dikteret større prioritering under udvikling, end egentlig spitzen-klasse performance..! Jeg har lyttet til de største high-end højttaler systemer fra B&W, Dynaudio, Gryphon, Goebbel, Martin Logan, Raidho, Sonus Faber, Stenheim, PCM, Wilson Audio, osv. osv. på messen i München. Alle sammen systemer til mellem 600.000 og 3,5 million kroner. INGEN af disse systemer vil kunne stå distancen imod 5674 ved optilling under de vilkår hvortil 5674 er udviklet: At gengive i mega-store lokaler med ægthed og "live" feeling helt uden kompression og forvrængning af lyden. ALLE de nævnte systemer falder igennem på manglende membranareal = de forvrænger og lyder presset i hele tone-området såsnart man prøver at få dem til at gengive det som 5674 systemet gengiver ubesværet.

    Med til historien hører at mit lytterum er tæt ved +200m2 med 2,5-4,5 meter loftshøjde, men det ses jo ikke på billederne mine du ar fundet på www :cool:

    Og det er grundet mit store rum jeg altid har haft svært ved at finde en tilstrækkelig god højttaler. Men den er fundet nu .. ;).

    Med venlig hilsen
    Hans-Henrik Sannerúd


    IMG_4515.jpg
     

    RuneSound

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.05.2018
    Innlegg
    58
    Antall liker
    150
    Sted
    Kr. Sand
    Torget vurderinger
    1
    Hei jbl eksperter! Var på dynga i dag, og i og med jeg er hardt påvirket av både askeladden og Øysteins sundes kjekt og ha, ble det med 3 stk jbl høyttaler/horn som en kar ville kaste hjem i dag... lurer defor om noen har noe info her, verdi ol..? Kan jo ble et ok filmlyd prosjekt, passer kanskje ikke helt i hifi verden? (Bruker her til vanelig zu druid/decware)

    Tips og info mottas med stor takk!:)
    06221FFC-172D-4918-96E2-0573C396EF5D.jpg

    DD52BA01-7CF1-4500-91DB-EB4423662F46.jpg

    B3E601B4-4A3C-4EEF-A53F-6C40E559B264.jpg

    B3E601B4-4A3C-4EEF-A53F-6C40E559B264.jpg
    DDE5AB49-0E13-4652-8D0B-4E9EE4A15C4C.jpg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    2446 driverne er gode! 2380 horna har jeg ikke hørt men trur dem er helt ålreite.
    Ser ut som 2226 basselementer? Dem er ganske bra!
    Kassene er noe tynt skrammel og ikke bra!
     

    RuneSound

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.05.2018
    Innlegg
    58
    Antall liker
    150
    Sted
    Kr. Sand
    Torget vurderinger
    1
    Fikk ikke helt til bildene på iPhone, sorry for det... drivere 2035hpl og 2466..kun 2stk av disse som funker ser det ut som, holder på og teste horna...
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.297
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    kanon plukk...meget kompetente drivere
    bruker de selv i 2380horn på front i kinosystemet mitt
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Hej Baldrick.

    Nej, det er opgradering :cool:
    Det viktigste er at eier er fornøyd :)

    Jeg vet jo fra tidligere at du har vært kritisk til bassrespons fra E2. Nå har jeg ikke veldig mye erfaring med E2 men har da hørt de ved ett par anledninger og kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse. Men klart nå har jeg ikke prøvd de i 200kvm rom med slik takhøyde heller :) Fakta er ihvertfall at E2 på papiret ikke har all verdens dypbass nei, men tåler samtidig ganske mye EQ så det er bare en liten low shelf EQ i bunn så spiller de relativt flatt ned til 25-30hz (tuning er 34hz) og bør greit tilfredsstille de aller fleste bassbehov i normale lytterom.

    At komplett 5674 oppsettet garanterer spiller mektig og på en imponerende måte hos deg betviler jeg absolutt ikke men utifra egen erfaring med både bassdel og diskant fra 5674 så tror jeg nok at min preferanse ikke er lik din :)
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    625
    Antall liker
    2.709
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Hr Hunsbedt

    Hvad hedder den blå farve du har givet fronten . Overvejer også at male mine i den farve.

    Vh
    Hvis du vil få den blandet, så er koden RAL-5007 (Brilliant Blue) Da kan du gå inn i hvilken som helst malingsbutikk og få blandet opp en liter. Jeg har brukt Jotun Lady Supreme Finish, glans 15, med skumrulle. Det ble veldig bra og ser ut som det er sprøytet.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Hr Hunsbedt

    Hvad hedder den blå farve du har givet fronten . Overvejer også at male mine i den farve.

    Vh
    Hvis du vil få den blandet, så er koden RAL-5007 (Brilliant Blue) Da kan du gå inn i hvilken som helst malingsbutikk og få blandet opp en liter. Jeg har brukt Jotun Lady Supreme Finish, glans 15, med skumrulle. Det ble veldig bra og ser ut som det er sprøytet.
    Tusind Tak :)
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Hr Hunsbedt

    Hvad hedder den blå farve du har givet fronten . Overvejer også at male mine i den farve.

    Vh
    Hvis du vil få den blandet, så er koden RAL-5007 (Brilliant Blue) Da kan du gå inn i hvilken som helst malingsbutikk og få blandet opp en liter. Jeg har brukt Jotun Lady Supreme Finish, glans 15, med skumrulle. Det ble veldig bra og ser ut som det er sprøytet.
    Dette er ingen fasit, siden ruller reagerer litt på forskjellig underlag... MEN jeg liker selv og bruke den rulla med kortest bust...
    Fordi det ikke gir slike små kanter som KAN komme med skumgummiruller....(det er lettere og se hvor du har vært...).
    Selv har jeg brukt høytrykkspumper og ditto pistoler profft... men hjemme har jeg brukt BOSCH malingsprøyte med flott resultat..

    https://www.komplett.no/product/815473/hjem-fritid/verktoey/malingssproeyter/bosch-malesproeyte-pfs-5000-e?gclid=CjwKCAjw1dzkBRBWEiwAROVDLG2DTP9-gPHBvy40F0IiGMU0yagGMk13-8jXonjbgHG5xbc4fJfKoxoCwqQQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds#

    Mine 2 kroner og 50 øre
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.935
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    De nye HVLP sprøytene ( relativt nye i Norge, da..) er flotte greier, men det er ikke alle som har muligheter til å bruke slikt i heimen... Sjøl savner jeg de der tåpelige maleputene med håndtak - de funket utmerket i vinduskarmer....:cool:
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Hej Baldrick.

    Nej, det er opgradering :cool:
    Det viktigste er at eier er fornøyd :)

    Jeg vet jo fra tidligere at du har vært kritisk til bassrespons fra E2. Nå har jeg ikke veldig mye erfaring med E2 men har da hørt de ved ett par anledninger og kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse. Men klart nå har jeg ikke prøvd de i 200kvm rom med slik takhøyde heller :) Fakta er ihvertfall at E2 på papiret ikke har all verdens dypbass nei, men tåler samtidig ganske mye EQ så det er bare en liten low shelf EQ i bunn så spiller de relativt flatt ned til 25-30hz (tuning er 34hz) og bør greit tilfredsstille de aller fleste bassbehov i normale lytterom.

    At komplett 5674 oppsettet garanterer spiller mektig og på en imponerende måte hos deg betviler jeg absolutt ikke men utifra egen erfaring med både bassdel og diskant fra 5674 så tror jeg nok at min preferanse ikke er lik din :)
    Tillad mig lige at svare på dette indlæg :)



    så tror jeg nok at min preferanse ikke er lik din...... Nej da det skal den jo heller ikke være.
    Jeg har igennem flere år været inviteret til private HiFi/Musik aften . Rigtigt mange
    I den forbindelse er det fedt at se hvor forskellige vi er. Hvor forskelligt vores sammensætning er . Og ikke at glemme lyden der kan i mine øre være så rædselsfuldt at lytte på... men indehaver er glad og tilfreds og jeg skal ikke begynde at omvende ham til hvordan jeg vil have at det skal lyde . Jeg har også set sammensætning af anlæg hvor mit første indtryk er at det må lyde helt forkert. Dette indtryk holder kun til de første sekunder at musik blæser ud af højttaleren og man må overgive sig lyden er rar og behagelig. Og man får lov til at spille sin medbragte musik.

    De værste oplevelser er når den person der inviterer har fundet de 2 indspilninger og man høre dem 200gange den aften. :) Den musik man har med bliver i posen
    Nej det ville da være kedeligt hvis vi alle var enige.
    I min lydverden skal det være en rar og behagelig lyd. En lyd der gør at man kan lytte sin musik i mange timer uden at bliver træt i hovedet. Her nåede jeg førts til i 2014 da jeg købte et sæt 2vejrs JBL Biograf højttalere det blev dog hurtigt til en 3vejrs . Har ikke set mig tilbage siden.
    Jeg selv holder tit musik hygge aften her. Dog mest om vinteren. Og ikke alle er enige i min lyd. Dog nyder alle at kunne give den lidt gas og spille højt længe uden nogen kommer og klager da jeg bor i hus

    Når alt dette er sagt har jeg lyttet til meget dyre såkaldt Highend anlæg og er gået dybt skuffet hjem med en dårlig oplevelse.
    Jeg selv har også haft HiFi højttalere som hele tiden lå i nærheden af deres ydeevne.
    Dem jeg har i dag er det lige modsat. Uanset hvor højt jeg vægler at spille giver mine øre op før anlæg. Lyden er uanset lydstyrke ren og klar. Men ikke alt skal spilles højt men man kan :)

    Tillykke til Audiolab med de store skrummel af et sæt højttalere. Mon ikke der går noget tid før de bliver skiftet ud. :)
     
    2

    2xJ

    Gjest
    De nye HVLP sprøytene ( relativt nye i Norge, da..) er flotte greier, men det er ikke alle som har muligheter til å bruke slikt i heimen... Sjøl savner jeg de der tåpelige maleputene med håndtak - de funket utmerket i vinduskarmer....:cool:
    HVLP er nydelig og bruke på mindre ting.. ikke minst om en bruker lakkbasert beis.
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    625
    Antall liker
    2.709
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Hr Hunsbedt

    Hvad hedder den blå farve du har givet fronten . Overvejer også at male mine i den farve.

    Vh
    Hvis du vil få den blandet, så er koden RAL-5007 (Brilliant Blue) Da kan du gå inn i hvilken som helst malingsbutikk og få blandet opp en liter. Jeg har brukt Jotun Lady Supreme Finish, glans 15, med skumrulle. Det ble veldig bra og ser ut som det er sprøytet.
    Dette er ingen fasit, siden ruller reagerer litt på forskjellig underlag... MEN jeg liker selv og bruke den rulla med kortest bust...
    Fordi det ikke gir slike små kanter som KAN komme med skumgummiruller....(det er lettere og se hvor du har vært...).
    Selv har jeg brukt høytrykkspumper og ditto pistoler profft... men hjemme har jeg brukt BOSCH malingsprøyte med flott resultat..

    https://www.komplett.no/product/815473/hjem-fritid/verktoey/malingssproeyter/bosch-malesproeyte-pfs-5000-e?gclid=CjwKCAjw1dzkBRBWEiwAROVDLG2DTP9-gPHBvy40F0IiGMU0yagGMk13-8jXonjbgHG5xbc4fJfKoxoCwqQQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds#

    Mine 2 kroner og 50 øre
    Jeg har flere ganger lurt på å anskaffe meg en slik sprøyte, så at du har gode erfaringer med Bosch var nyttig å få vite. Kan denne også brukes med større dyser for å få et bra resultat med Warnex?
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Om jeg ikke husker helt feil nå.. så følger det vel med flere dyser (3) og så er det justering ift mengde og ønsket resultat... min anbefaling er og bruke kun vannbasert for renhold sin skyld....
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    625
    Antall liker
    2.709
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Om jeg ikke husker helt feil nå.. så følger det vel med flere dyser (3) og så er det justering ift mengde og ønsket resultat... min anbefaling er og bruke kun vannbasert for renhold sin skyld....
    Ja, enig med deg i det. Bruker egentlig kun vannbasert/akrylmaling. Har ikke jobbet så mye med oljebasert lakk, så det er ikke veldig aktuelt.
     

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har et lite spørsmål jeg håper noen her kan svare på eller dele sine erfaringer med:

    Jeg har for tiden noen slanke høyttalere med små elementer (Piega Premium 3.2). - Det er en detaljert, raffinert, og fantastisk høyttaler, men jeg savner litt mer attakk og nærhet til lyden. Har tidligere hatt et par JBL 4311 innom som jeg syns klarte dette spesielt på de lavere frekvensene. - Min hypotese er at mer "direkte" bass med et større element vil gi en mer naturtro og fri bassgjengivelse enn hva mindre elementer i en smal kasse klarer (selv om de f.eks. oppgis til å gå like dypt). Kan dette stemme?

    En annen ting: Byttespøkelset kiler meg på ryggen og jeg har alltid hatt en forkjærlighet for JBL monitorer (Kenrick har jeg nærmest runda på Youtube...). Har sett meg ut et par JBL 4429 som en mulig neste høyttaler, men er litt usikker på hvordan denne ville prestert i mitt nåværende oppsett og rom. Har 60 MI-transistorwatt og en stue på cirka 3.5m X 8-9 (stereoen står innerst i stua så lytteposisjon blir cirka 2.5-2 meter unna oppsett). Kunne dette latt seg gjøre, eller blir 60w noe labert, eventuelt, er rommet usaklig lite for disse høyttalerne?
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Dine spørgsmål er lidt svære at svare på.


    (Kenrick har jeg nærmest runda på Youtube...). Det har jeg også. Virkelig gode videoer .Men de er så forbandet dyre deres renoveret højttalere

    60W til en 4429 er nok lige i underkanten. Jbl elsker strøm masser af effekt . Mon ikke du kan låne et sæt 4429 hos en forhandler.

    Vh
     
    • Liker
    Reaksjoner: FSF

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Kjøp 4429 og bytt til rørforsterker! Med 60-70 rørwatt er du i himmelen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    625
    Antall liker
    2.709
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Restaurering og oppfiksing av JBL 4771A og JBL 4748A

    Her er noen få bilder av ferdig resultat. Jeg har ventet godt over en mnd på nye diafragmer til buttcheaksene, de kom for et par uker siden. Vi fikk tatt noen målinger utendørs, og på tross av at baffelplaten var løsnet på den ene høyttaleren, slik at jeg måtte lime inn litt forsterkninger, så ble måleresultatet bra. Utrolig tøff lyd må man si. Masse trøkk og herlig midbass. Det frister veldig å anskaffe ett sett til meg selv hvis det skulle dukke opp på brukten! Her er bildene etter siste omgang med olje og montering:

    IMG_20190518_164507.jpg


    IMG_20190518_164806.jpg


    IMG_20190518_165018.jpg


    IMG_20190518_165147.jpg


    IMG_20190518_165446.jpg


    IMG_20190518_165507.jpg


    IMG_20190518_165731.jpg


    IMG_20190518_165820.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.796
    Torget vurderinger
    23
    Dette ser da utrolig delikat ut!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn