Når bare 12" eller større er nok. Tråden for JBL fans.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.820
    Antall liker
    2.394
    Sted
    Portugal
    Det er lett å finne brukte på ebay.
    NEAR MINT PAIR JBL 125A 10" WOOFERS XCLNT L26 L36 DECADE CAST DRIVER NEW FOAM | eBay
    Mulig det er mulig å bytte kant oppheng.
    Da er de beste de her:
    JBL L26 L36 JBL125A JBL127A JBL 127H L40 4410A Speaker Foam Surround Kit - BEST | eBay
    JBL selger ikke nye kantoppheng.


    Ja, det var egentlig kant oppheng jeg tenkte på.
    Hva har dette å si for høyttaleren?

    Kant opphenget er jo av en annen type. Hadde det vært et standart skifte av oppheng hadde det nok ikke betydd så mye.

    Vil det være vanskelig å skaffe original element til disse, eller er det ikke verdt det?
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Drøye 2500,- ferdig levert på døren for nye basser. Spørsmålet må da være om det egentlig er verdt det.
    Kjenner ikke til denne spesifikke høyttaleren.
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Synes prisen på 4367 også er i stiveste laget. 4365 ble jo alt for dyr å produsere, så målet fra JBL med 4367 var først og fremst å få produksjonskostnadene ned. Det greide de sikkert, men gjenspeiles ikke akkuratt i prisen.
    Er disse brukbare på såkalt dårlige innspillinger og på moderat lydnivå.
    Ja, det synes jeg. Hadde et par for noen år tilbake på Audio Research rigg. Var egentlig ganske bra generelt :)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Hvilken av disse gamle rakkerne er best da?
    L26 eller L36.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Blås i de andre. Kompisen min hoppet av JBL kjøret.
    Men jeg ble jo nysgjerrig og kom over et ganske så pent par med L96 i utlandet. Det passet veldig bra siden jeg hadde bekjente på tur, og som plukker de med seg på veien. :cool:

    Er usikker på hva jeg har gjort her nå, men ble litt nysgjerrig på disse gamle JBLene når jeg leste rundt på nettet. L96 er sivilutgaven av 4313 WX?!
    Noen som har hørt de? Ble handlet pga total mangel på impulskontroll ;)

    IMG_1803.JPG
     
    Sist redigert:

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Til våren har S3900 2 års jubileum i stua mi, og flere jubileer blir det, for de skal ikke ut herfra. Jeg er kjempefornøyd, kort sagt. Utseendemessig kunne de kanskje ha gjort litt mindre av seg, men de er forlengst akseptert av fruen. De ser faktisk bedre ut i interiøret hos meg enn hva produktbildene tilsier.

    Men de har dessverre blitt en del dyrere siden jeg kjøpte mine.....

    Jeg synes S3900 ser feiende flotte ut jeg - disse kunne jeg lett hatt i stua mtp. design i allefall :)
    Men er dem bra , noen som har erfaringer med disse her inne ?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Til våren har S3900 2 års jubileum i stua mi, og flere jubileer blir det, for de skal ikke ut herfra. Jeg er kjempefornøyd, kort sagt. Utseendemessig kunne de kanskje ha gjort litt mindre av seg, men de er forlengst akseptert av fruen. De ser faktisk bedre ut i interiøret hos meg enn hva produktbildene tilsier.

    Men de har dessverre blitt en del dyrere siden jeg kjøpte mine.....

    Jeg synes S3900 ser feiende flotte ut jeg - disse kunne jeg lett hatt i stua mtp. design i allefall :)
    Men er dem bra , noen som har erfaringer med disse her inne ?
    Det høres ikke verst ut nei - disse kan nok "gli" inn i mange stuer dem skulle man tro :) Men ja, dem er blitt litt dyre ja :(

    Hva slags elektronikk bruker du på disse ?
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Jeg driver dem med Hegel H300, det går helt utmerket.
     

    leifarild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.11.2012
    Innlegg
    229
    Antall liker
    205
    Gutter, jeg trenger litt råd. Jeg har en god og gammel JBL B460 stående i stua. Den har vært i mitt eie i ca 19 år.
    Jeg tenkte å gi den litt tender love and care i treverket. Hva bør jeg gjøre, og hvilke midler bør brukes? Noen som har noen gode råd å komme med?
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Gutter, jeg trenger litt råd. Jeg har en god og gammel JBL B460 stående i stua. Den har vært i mitt eie i ca 19 år.
    Jeg tenkte å gi den litt tender love and care i treverket. Hva bør jeg gjøre, og hvilke midler bør brukes? Noen som har noen gode råd å komme med?
    Har ett par L150A som ble behandlet med noe vaselin / voks for treverk. Disse ble utrolig fine. Kan høre med han hva som ble brukt og komme tilbake til deg. L150A ser ut som samme treverk og finish som B460.

    Ikke ofte man hører om noen som har denne voksne 18" sub'en. Driver faktisk og prøver meg frem med en DIY liknende kasse for 15" , en 2225H. Men tror det blir for avansert for meg å få fint med vinkelen og stoff trekket.
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.820
    Antall liker
    2.394
    Sted
    Portugal
    Mange mener dette er den beste eldre JBL med 10" sammen med L110, 4313 og 4313b

    http://www.audioheritage.org/vbulletin/showthread.php?9854-JBL-L110-L96-4313B


    Blås i de andre. Kompisen min hoppet av JBL kjøret.
    Men jeg ble jo nysgjerrig og kom over et ganske så pent par med L96 i utlandet. Det passet veldig bra siden jeg hadde bekjente på tur, og som plukker de med seg på veien. :cool:

    Er usikker på hva jeg har gjort her nå, men ble litt nysgjerrig på disse gamle JBLene når jeg leste rundt på nettet. L96 er sivilutgaven av 4313 WX?!
    Noen som har hørt de? Ble handlet pga total mangel på impulskontroll ;)

     
    Sist redigert:

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Spiller dritkult, men disse jeg har fått hjem nå i dag var utstyrt med de helt utrolig elendige vippeterminalene (fjærer).
    De må jeg bytte bare for å få ro i sjelen ;)

    Ellers så spiller de dritkult for å si det forsiktig. Ikke savner jeg noen oppløsning heller. DYNAMIKK må bare skrives med stor bokstaver.

    Jeg må også gå over treverket litt så følger med på råd i denne tråden :)

    Skal også bytte opp de vaklevorne midlertidige stativene med noen sandfylte sokler på 30cm som jeg planlegger å snekre meg ila uken.
    60cm stativer ble for høyt.

     

    Vedlegg

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Noen som har formeninger og anbefalinger angående JBL 4365 og JBL 4367. Har mulighet for og kjøpe ett brukt eller demo sett av 4365, 4367 må kjøpes ny.
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.820
    Antall liker
    2.394
    Sted
    Portugal
    Noen som har formeninger og anbefalinger angående JBL 4365 og JBL 4367. Har mulighet for og kjøpe ett brukt eller demo sett av 4365, 4367 må kjøpes ny.
    Har ikke hørt de, men 4365 har nok de beste elementene.
     

    Rajapruk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2012
    Innlegg
    110
    Antall liker
    29
    Sted
    Göteborg
    4365 är brutalt stora och tunga! Det var ett helsike att få hem dem.
    4367 verkar betydligt enklare att hantera.
    Målet med 4367 var att låta lika bra som 4365, fast med mindre formfaktor och billigare komponenter, och det tror jag de lyckades med (jag har aldrig hört 4367).
     
    • Liker
    Reaksjoner: oen

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.091
    Antall liker
    1.070
    Torget vurderinger
    10
    Blås i de andre. Kompisen min hoppet av JBL kjøret.
    Men jeg ble jo nysgjerrig og kom over et ganske så pent par med L96 i utlandet. Det passet veldig bra siden jeg hadde bekjente på tur, og som plukker de med seg på veien. :cool:

    Er usikker på hva jeg har gjort her nå, men ble litt nysgjerrig på disse gamle JBLene når jeg leste rundt på nettet. L96 er sivilutgaven av 4313 WX?!
    Noen som har hørt de? Ble handlet pga total mangel på impulskontroll ;)

    Vis vedlegget 420780
    Gratulerer! Virkelig stilige og tidløse. Slike, eller lignende JBL, har jeg også hatt lyst på i en årrekke, etter å ha hørt en demo i Tr.heim på midten av nittitallet.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Takk :)

    Og det spiller over enhver forventning. Men det tar nok noe tid før jeg kjenner de godt nok til å eksperimentere med kontrollene.
    De står nå blutacket fast til 50kg sandfylte sokler på spikes. Etterhvert skal de gås over, og da får jeg se om jeg oppgraderer etter oppskriften til Troels Gravesen. Har en dialog gående ang disse høyttalerne. Kanskje de må være med på en Danmarkstur til sommeren.

    Edit:
    Tar gjerne i mot tips på å gå over finishen på kassene.
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.820
    Antall liker
    2.394
    Sted
    Portugal
    Noen som har erfaring med Troels Gravesen sine oppgraderinger av JBL?

    JBL-L112

    JBL L100 Century
    Jeg har ikke prøvd noen av Troels Gravesens konstruksjoner, men han går grundig til verks og kan utvilsomt mye.
    Det er nok noe å hente på oppgradering av JBLs delefiltre fra 80 tallet.

    (Ikke bare bytte kondensatorer til annet fabrikat)

    Så spørs det hva man ønsker, originalt lydbilde eller noe annet.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Hvor får man hørt/sett 4367? Noen her som har noen erfaring med dem?
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har erfaring med Troels Gravesen sine oppgraderinger av JBL?

    JBL-L112

    JBL L100 Century
    Jeg har bestemt meg for å prøve Troels Gravesen oppgradering av ett par strøkne L112 jeg fikk kjøpt for en stund siden. Skal ta vare på orginal delene så kan ikke gjøre mye skade å prøve ut.

    L112 må bare recones først, har kjøpt rep-sett. Vil også spille en uke på de etter reconing som de er før jeg setter i gang. Så vet jeg bedre om jeg liker oppgraderingen eller ikke.

    Jeg har også L150A som er nesten samme høyttaler som L112 når det gjelder kvalitet på kasse, elementer og delefilter. Disse liker jeg utrolig godt og har ikke tenkt å røre noe som helst på disse. Nydelig mellomtone, crisp diskant som aldri blir slitsom og veldig god bass. Låter musikalsk og en av de beste til å gjengi både manns og kvinne stemmer av det jeg har hatt i hus.

    Men spennende å prøve ut hva Troels Gravesen oppgradering evt kan tilføre L112. Skal gi tilbakemelding i denne tråden når det er gjort. :)


    kilde : JBL-L112

     

    Vedlegg

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.820
    Antall liker
    2.394
    Sted
    Portugal
    Mener du recone eller kantbytte?

    Reconing med uoriginale deler blir ikke bra.
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Trodde det var samme sak. Aldri gjort dette før. Mine L150A var nylig reconet når jeg kjøpte dem.
    Er vertfall disse kant opphengene eller hva det heter som er tørre og sprøe på L112

    googlet og leste meg frem på Lansing Heritage forum at dette settet var anbefalt av flere :



    Så blir å bruke dette uansett om det heter reconing eller kantbytte siden jeg nå har det hjemme :)
     

    Vedlegg

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Noen som har erfaring med Troels Gravesen sine oppgraderinger av JBL?

    JBL-L112

    JBL L100 Century
    Jeg har bestemt meg for å prøve Troels Gravesen oppgradering av ett par strøkne L112 jeg fikk kjøpt for en stund siden. Skal ta vare på orginal delene så kan ikke gjøre mye skade å prøve ut.

    L112 må bare recones først, har kjøpt rep-sett. Vil også spille en uke på de etter reconing som de er før jeg setter i gang. Så vet jeg bedre om jeg liker oppgraderingen eller ikke.

    Jeg har også L150A som er nesten samme høyttaler som L112 når det gjelder kvalitet på kasse, elementer og delefilter. Disse liker jeg utrolig godt og har ikke tenkt å røre noe som helst på disse. Nydelig mellomtone, crisp diskant som aldri blir slitsom og veldig god bass. Låter musikalsk og en av de beste til å gjengi både manns og kvinne stemmer av det jeg har hatt i hus.

    Men spennende å prøve ut hva Troels Gravesen oppgradering evt kan tilføre L112. Skal gi tilbakemelding i denne tråden når det er gjort. :)


    kilde : JBL-L112
    Blir spennende å høre. Troels var litt keen på å gå over mine L96 for å gjøre samme oppgraderingen på de.
    Opprinnelig er det jo samme delefilter på L96 og L112, men ettersom det er forskjeller på bassene, mener han at det nye delefilteret til L112 ikke nødvendigvis passer til L96.

    Jeg kan vurdere å gå over de originale delefilterne og bytte komponent for komponent med samme verdier til noe av bedre kvalitet. De begynner jo å bli noen år nå.
    Høyttalerterminalene er jo i utgangspunktet en vits, og må uansett byttes for at jeg skal få fred i sjelen.

    Ellers er jeg enig med deg i at voicingen er god, diskanten er krisp, og stemmegjengivelsen er helt rå.
    10"eren i L96 er kjapp og kraftfull mtp bass. Så jeg er imponert over disse gamle kassene.
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Det er det at disse Danskene liker å forandre og tukle på ting. Det er greit at man skifter på komponentene til det bedre, men at de ''konstruerer'' om en klasikker som L112 liker jeg ikke noe særlig. Jeg har 2 par av disse L112, og vil ikke forandre på noe. Lydbildet på gamle JBL er ikke særlig dyp, men mere frampå. Det var godt at det ikke ble forandret på baffel topologien. Disse skal kunne brukes både liggende og stående- mvh Guit
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Du sier noe der....

    Har gode erfaringer fra andre vintagehøyttalere og bytting til komponenter av bedre kvalitet.
    Er jo en ganske enkel jobb også vil jeg tro.
    Samtidig er jo det Troels gjør med sin endring i delefilter også spennende, og dette vil også være reversibelt om man vil gå tilbake senere.

    Det med lydbilde og dybde på disse JBLene synes jeg ikke er så ille, men det er svært mye å hente med nitidig plassering av høyttaler i rommet.
     
    Sist redigert:

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Det ble bygget etter datidens krav og ønsker. Som gutta på Lansing Heritage og oen sier, så er valget å beholde lydbildet som det er. Forandring i delefilteret vil også endre spredningen av lyden. Bruk av 4-ordens deling, vil løfte lydbildet noe. Vi får høre hva du kommer frem til ved å prøve:)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Spennende... Vet ikke om jeg har kompetanse for dette selv. Jeg må muligens aliere meg med noen som kan hjelpe.
    Det må leses mer på :)

    Var nysgjerrig, og åpnet JBLene mine i dag for å kikke inni. Det hele ser helt begredelig ut på alle måter.
    Delefilteret er på toppen av alt limt fast innvendig meg koblinger på undersiden av filteret som er umulige å komme til.
    Er redd for å ødelegge deler i filteret om jeg bender det løs. :mad:

    Er det noen ut i fra filterskjemaet kan merke bildet med de rette verdiene?



     

    Vedlegg

    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn