Når bare 12" eller større er nok. Tråden for JBL fans.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hifigal

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    79
    Antall liker
    35
    Takker Leif, da er de svært likt nå - da har vi forklaringen! :)

    om du tenker deg overgangen mellom driver og horn, som der hvor membranet er i driveren, vil beste integrasjon bli når disse står rett over hverandre, sett fra siden
    da vil signalet være ca løpetidskorrigert og faseriktig
    mvh
    Leif
     

    hifigal

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    79
    Antall liker
    35
    Skal lodde sammen filteret, men har du andre alternativer å foreslå enn Dynabels grønne? - funker best med 3,3 og 10 ohm som vel gir 4 db demping i 8 ohm.... :)

    og når du har filteret klart dropper du sukkerbitene og de grønne motstandene ( om det er de som kommer fra Dynabel som låter giftig)
    mvh
    Leif
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.962
    Antall liker
    13.311
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Partsexpress selger Dayton cement/kiste motstand
    har du en variabel L-pad?
    fine til du finner nivået eller om du ønsker å kunne regulere det....
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.573
    Antall liker
    103.026
    Torget vurderinger
    23
    Vis vedlegget 277521

    Har eksperimentert litt, Leif og Sluket med å trekke 2405 bakover , slik som på bildet. ved å trekke den bakover og vinkle litt nedover blir det en utrolig ro i lydbildet og detaljene i diskantområdet kommer veldig godt frem - uten noen tendens til skarphet - merkelige greier - noen som kan forklare dette? - tror jeg rett og slett lager en slik minimalistisk løsning med en valnøttplate diskanten kan ligge løst oppå, slik at jeg kan variere både løpetid og vinkel i alle retninger etter smak og behag + lage en ny sokkel i valnøtt for basskasse - minimalistisk fri assosjasjon over de gamle studiomonitorene - tegninger følger... :)

    Dette ser bra ut - way to go, mye bedre å prøve ut på denne måten før en endelig bestemmer seg. Blir nok bælbarskt til slutt! :cool:
    Dette låter bedre fordi vi sier det! ;);)

    Oftest så havner diskant/mellomtonedrivers spoler ganske så i nærheten av hverandre i slike konstruksjoner, når de er endelig løpetidskorrigert (litt avhengig av filter osv.) Da faller ting på plass og blir mer helhetlig (sømløst om du vil) Vinklingen er også med og lager bedre integrering og mindre "flakking" i lydbildet. Du kan gjerne lime på litt nuppegummi - den svarte bølgede selvklebende typen som bl.a. Dynabel fører... foran diskanten, oppå buttcheeks, just in case. Works fer me, mate.
    Gjør samme eksersisen med bass/buttcheeks også, så blir det hele knall!
     

    hifigal

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    79
    Antall liker
    35

    hifigal

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    79
    Antall liker
    35
    Bra svar!!! - og takker for det mer utførlige svaret , ingen tvil om at dette funker, takker også for tipset om nuppegummi, har du bilde av den løsningen? :)[
    QUOTE=Sluket;1877370]
    Vis vedlegget 277521

    Har eksperimentert litt, Leif og Sluket med å trekke 2405 bakover , slik som på bildet. ved å trekke den bakover og vinkle litt nedover blir det en utrolig ro i lydbildet og detaljene i diskantområdet kommer veldig godt frem - uten noen tendens til skarphet - merkelige greier - noen som kan forklare dette? - tror jeg rett og slett lager en slik minimalistisk løsning med en valnøttplate diskanten kan ligge løst oppå, slik at jeg kan variere både løpetid og vinkel i alle retninger etter smak og behag + lage en ny sokkel i valnøtt for basskasse - minimalistisk fri assosjasjon over de gamle studiomonitorene - tegninger følger... :)

    Dette ser bra ut - way to go, mye bedre å prøve ut på denne måten før en endelig bestemmer seg. Blir nok bælbarskt til slutt! :cool:
    Dette låter bedre fordi vi sier det! ;);)

    Oftest så havner diskant/mellomtonedrivers spoler ganske så i nærheten av hverandre i slike konstruksjoner, når de er endelig løpetidskorrigert (litt avhengig av filter osv.) Da faller ting på plass og blir mer helhetlig (sømløst om du vil) Vinklingen er også med og lager bedre integrering og mindre "flakking" i lydbildet. Du kan gjerne lime på litt nuppegummi - den svarte bølgede selvklebende typen som bl.a. Dynabel fører... foran diskanten, oppå buttcheeks, just in case. Works fer me, mate.
    Gjør samme eksersisen med bass/buttcheeks også, så blir det hele knall![/QUOTE]
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.962
    Antall liker
    13.311
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    JA

    Vi snakker om denne typen? : https://www.parts-express.com/dayton-audio-dnr-60-6-ohm-10w-precision-audio-grade-resistor--004-6 - prøvde Lpad, men jeg synes det påvirket lyden i neg retning? ble mer flatt... det var dynabel sine, men det var tidlig i prosessen så kanskje placebo...... Arne :)


    Partsexpress selger Dayton cement/kiste motstand
    har du en variabel L-pad?
    fine til du finner nivået eller om du ønsker å kunne regulere det....
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.573
    Antall liker
    103.026
    Torget vurderinger
    23
    Bra svar!!! - og takker for det mer utførlige svaret , ingen tvil om at dette funker, takker også for tipset om nuppegummi, har du bilde av den løsningen? :)[
    QUOTE=Sluket;1877370]
    Vis vedlegget 277521

    Har eksperimentert litt, Leif og Sluket med å trekke 2405 bakover , slik som på bildet. ved å trekke den bakover og vinkle litt nedover blir det en utrolig ro i lydbildet og detaljene i diskantområdet kommer veldig godt frem - uten noen tendens til skarphet - merkelige greier - noen som kan forklare dette? - tror jeg rett og slett lager en slik minimalistisk løsning med en valnøttplate diskanten kan ligge løst oppå, slik at jeg kan variere både løpetid og vinkel i alle retninger etter smak og behag + lage en ny sokkel i valnøtt for basskasse - minimalistisk fri assosjasjon over de gamle studiomonitorene - tegninger følger... :)

    Dette ser bra ut - way to go, mye bedre å prøve ut på denne måten før en endelig bestemmer seg. Blir nok bælbarskt til slutt! :cool:
    Dette låter bedre fordi vi sier det! ;);)

    Oftest så havner diskant/mellomtonedrivers spoler ganske så i nærheten av hverandre i slike konstruksjoner, når de er endelig løpetidskorrigert (litt avhengig av filter osv.) Da faller ting på plass og blir mer helhetlig (sømløst om du vil) Vinklingen er også med og lager bedre integrering og mindre "flakking" i lydbildet. Du kan gjerne lime på litt nuppegummi - den svarte bølgede selvklebende typen som bl.a. Dynabel fører... foran diskanten, oppå buttcheeks, just in case. Works fer me, mate.
    Gjør samme eksersisen med bass/buttcheeks også, så blir det hele knall!
    [/QUOTE]

    Denne typen. Finnes i flere tykkelser, selvklebendet. Fine til å ta refleksjoner fra 1k og oppover.

    nuppe.jpg
     

    hifigal

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    79
    Antall liker
    35
    JBL Valnøttre og blåfarge

    Til mitt JBL studiomonitor prosjekt trenger jeg å få tak i noe materialer i Valnøtt, fortrinnsvis heltre, - fordi det er Valnøtt JBL brukte i sine klassiske studiomonitorer? - Noen som vet hvor man kan få tak i dette?. Og noen som vet hva fargekoden på JBL sin klassiske blåfarge , brukt på 4350 osv er? mvh Arne S :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.962
    Antall liker
    13.311
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Grelv fikk resten av min JBL blå og der står vel koden på boksen
    mvh
    Leif
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Mener å huske fra et av LMC eller HEL sine prosjekter at JBL blå var RAL 5007.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Her er progresjonen i tankeprosessen... :)
    Ganske morsom tankeprosess, der man må tenke på kostnader, byggemetoder, utseende og ikke minst, hva som låter best.

    Progresjon.jpg
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Hadde jeg hatt plass skulle jeg rasket til meg to Everest kabinetter..steike for en pris da! Konkurssalg står det. Er vel ikke Hornslet som er konkurs?
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Kan virke slik. Synes det er rart at JBL tillater dette, skulle tro de i det minste kjøpte dette for destruksjon.
     

    jjcale

    Medlem
    Ble medlem
    21.06.2007
    Innlegg
    33
    Antall liker
    4
    Blir Ivertfall 13 uorginale par med everest i omløp etter dette (har bare sett på bildene og talt, hvor mange som har gått ut dørene før auksjonen blir spekulasjoner men sikkert minst like mange.), ser ut som ivertfall k2 kabinettene er utstyrt med serienummer. Det er garantert dei som prøver å selge disse som ekte vare med tvilsome elementer og delefilter. Trur JBL hadde vore bedre tent med å få desse ut av omløp ja. Blir spennende å følge med på bruktmarkedet og prisene frammover.
    jbl 5.jpg
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Gikk på ett impulskjøp idag, 3vegs PA høyttaler som jeg har trua på, dersom de spiller like bra som jeg håper så kanskje de blir gjort litt mer stuevennlige :)

    Like disse:

    50CS3115.jpg
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Hvor stuevennlig noe er kommer ann på stua forøvrig. Den der så sint ut, :) Har du hørt Altec Lansing Model 19? For et sabla trøkk det er i dem!
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Hadde store planer om å kjøpe E2 og K2 kabinett på auksjonen idag men synes det ble for dyrt til slutt :(

    Noen herfra som kjøpte noe?
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Hva havnet prisene på til slutt?

    Vurderte det selv, men siden det er tilnærmet umulig å skaffe orginale drivere og delefilter, så blir det med vond bismak for min del.
     

    Goophy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    4
    Ikke noe problem å få tak i deler. Dette sjekket jeg opp selv.
    Hvor, hvem og hva?
    Kan du skaffe 1501AL og 476Be? Jeg og veldig mange flere andre har prøvd å få tak løse elementer i flere år.
    Vil anbefale deg å lage en tråd om det for audioheritage isåfall, er mange der som betaler svært godt for sånt.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Ett sett gikk for 6k - etter hva jeg har fått med meg.
    En av de første var såpass billig men de fleste gikk for 7-9000DK, denne prisen kan ganges med ca 1,6 for å få pris inkl avgifter og i NOK.

    Var i kontakt med en som var å kikket på de på mandag og de fleste hadde feil/sår i finer, dette sees også på bildene. I tillegg var de færreste ferdige/komplette og mange manglet bl.a. også frontbaffelen! Nesten så lurer på om det er snakk om b-varer og at det er grunn til at JBL ikke har kjøpt de opp? Men for all del, veldig bra utgangspunkt for DIY.

    Ikke noe problem å få tak i deler. Dette sjekket jeg opp selv.
    Blir imponert dersom du får tak i dette uten problem for selv personer som har jobbet i JBL hele livet og som i dag driver med salg av JBL hiend i USA får ikke tak i dette uten noe videre. Norske importøren og reperatøren kjøper varene fra Harman og de selger ikke dette løst, en får kun kjøpt rep.kit med mindre en sender org varen til Harman.

    Der finnes alltid noen ytterst få som får tak i likevell men det er IKKE lett å få tak i org deler til K2 og E2 :)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Hadde tilgangen til orginaldeler vært god, så kan vi regne med at kabinettene hadde gått for mer.
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Ett sett gikk for 6k - etter hva jeg har fått med meg.
    En av de første var såpass billig men de fleste gikk for 7-9000DK, denne prisen kan ganges med ca 1,6 for å få pris inkl avgifter og i NOK.

    Var i kontakt med en som var å kikket på de på mandag og de fleste hadde feil/sår i finer, dette sees også på bildene. I tillegg var de færreste ferdige/komplette og mange manglet bl.a. også frontbaffelen! Nesten så lurer på om det er snakk om b-varer og at det er grunn til at JBL ikke har kjøpt de opp? Men for all del, veldig bra utgangspunkt for DIY.

    Ikke noe problem å få tak i deler. Dette sjekket jeg opp selv.
    Blir imponert dersom du får tak i dette uten problem for selv personer som har jobbet i JBL hele livet og som i dag driver med salg av JBL hiend i USA får ikke tak i dette uten noe videre. Norske importøren og reperatøren kjøper varene fra Harman og de selger ikke dette løst, en får kun kjøpt rep.kit med mindre en sender org varen til Harman.

    Der finnes alltid noen ytterst få som får tak i likevell men det er IKKE lett å få tak i org deler til K2 og E2 :)

    Jaha? Jeg sjekket med min kontakt før auksjonen tok av. Ble dessverre litt over mitt budsjett...
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Jaha? Jeg sjekket med min kontakt før auksjonen tok av. Ble dessverre litt over mitt budsjett...
    Misforstå meg rett, tviler ikke på at du fikk det svaret men en skal enten ha særdeles gode kontakter eller alternativt få ett svar som ikke nødvendigvis er korrekt.

    Jeg har tidligere hørt med bl.a. Dahlens som sa de kunne ordne det men fikk kontra beskjed i etterkant da Harman ikke selger det løst. Jeg har også kontakt med folk med SVÆRT gode kontakter som heller ikke kommer noen veg lenger med slikt kjøp. (dette er folk som personlig kjenner de som har utviklet K2 og E2 høyttalerne og har jobbet i JBL i alle år)

    Men får du tak i så er det bare å bestille for de ytterst få eksemplene på løse deler går svært dyrt på bruktmarkedet av den nevnte grunn :)
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    1501AL og 476Be er vel faktisk de du får tak i! men hornet + overgang mm blir veldig "vrient". Jeg er selv gammel JBL mann og mine kontakter kunne ikke hjelpe. Alt kan selvfølgelig kjøpes som reservedeler men da blir totalen jo helt uinteressant høy. Tror for øvrig at vi snakker og B-vare som er blitt avvist i kvalitetsrunden. Ellers hadde de gått til levering.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.962
    Antall liker
    13.311
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    fikk tak i D2 uten problemer.....
    alt kan skaffes imo
    mvh
    Leif
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    1501AL og 476Be er vel faktisk de du får tak i! men hornet + overgang mm blir veldig "vrient". Jeg er selv gammel JBL mann og mine kontakter kunne ikke hjelpe. Alt kan selvfølgelig kjøpes som reservedeler men da blir totalen jo helt uinteressant høy. Tror for øvrig at vi snakker og B-vare som er blitt avvist i kvalitetsrunden. Ellers hadde de gått til levering.
    På generelt basis er ikke 1501AL og 476BE enkle å få tak i selv om en kjøper de som reservedeler da JBL har innført policy om innbytte. Som b-vare kan det selvsagt være noen unntak dersom en er heldig å får tak i noe slikt. Men vet jo om ett par stk som har begge de du nevner men tror ikke det er mange rundt om i verden som har fått tak i dette løst nytt fra JBL :) (Det ligger forøvrig ihvertfall ett par 1501AL til salgs nå, rundt 2000Eruo for paret)

    fikk tak i D2 uten problemer.....
    alt kan skaffes imo
    mvh
    Leif
    Kjøpte du nye D2? Brukt D2 er noe helt annet enn nye hifi produkter da D2 blir brukt i mange PA høyttalere.

    D2 er proff produkt og dermed i utgangspunktet adskillig enklere å få tak i som løs del, men selv de er ikke enkle å få tak i nye lenger. Men som brukte er de enkle å få tak i.
     

    Goophy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    4
    1501AL og 476Be er vel faktisk de du får tak i! men hornet + overgang mm blir veldig "vrient". Jeg er selv gammel JBL mann og mine kontakter kunne ikke hjelpe. Alt kan selvfølgelig kjøpes som reservedeler men da blir totalen jo helt uinteressant høy. Tror for øvrig at vi snakker og B-vare som er blitt avvist i kvalitetsrunden. Ellers hadde de gått til levering.
    Jeg har motsatt erfaring, horn og diverse får man tak i som B-vare, men de dyrere elementene finnes ikke mer som B-vare og leveres kun ut hvis de får en i erstatning tilbake.
    Selv de som jobber med produksjonen har ikke mulighet til å kjøpe ut drivere (har jeg blitt fortalt, om det stemmer er ikke godt å si).

    Dette er dog noe som har dukket opp de siste par årene, før fikk man kjøpt alt. Selv om det var ekstremt dyrt.
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    D2 er ikke noe stress å få tak i. 476Be skal også la seg gjøre. Usikker på 476Mg.

    1501AL-1 og 1501AL-2 er for unobtanium å regne.

    1500AL og 1501AL var det en del som forsvant ut bakdøra.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan like godt legge hodet på blokka nå som senere. Everest er IMO noe av det kuleste som er gjort av komersielle ting. Og som seg hør og bør så er de også veldig vanskelige å fremstille med overfres, sag og kjøkkenbord som eneste hjelpemiddel. Guido Behringer har gjort et kloneprosjekt og brukte myyye tid på det. Han har vel anbefalt å kjøpe de sånn i etterkant.

    Dum(snill) som jeg er så har jeg lagt beslag på seks par av Everest-kabinettene fra Hornslet (67000 og 66000). Tanken er å sikre meg selv et par, kjøre et diy-prosjekt på de og gjøre de øvrige kabinettene tilgjengelige for diy-folket. Da er og blir dette et diy-prosjekt uten å gå JBL i næringen. Det hadde vært synd om Hornslet-kabinettene i etterkant ble solgt som ekte varer og de i relaliteten er en (dårlig) kopi.

    Så det er sagt, jeg har heller ikke til hensikt å tjene meg rik på dette :) For den som skulle være interessert, så må jeg selvsagt ha igjen for utgiftene med kjøp og frakt. Henting blir neste helg og da får jeg ta de mer i øyensyn. Om det skulle være merker i fineren, så tenker jeg det uansett relativt quick-fix når vi snakker diy.

    Det er litt som må planlegges og tegnes. Bla. så må hornene utformes (ikke noe big deal i seg selv) og egnende drivere settes sammen til et fungerende system. Prosjektet kommer til å bli dokumentert i galleri-tråden min. Noe spesielt billig diy prosjekt blir det nok uansett ikke, men her kan man flekse en del på drivervalg om man går med aktiv/DSP deling.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Tytte, ikke bare er du gal, du er snill også! :) Hva har du for tanker rundt drivere?

    Edit: Annet enn at DSP gir fleksibilitet. Tenker på konkrete valg om du har noen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn