Nå kommer endelig SHM-SACD, mange pop/rock utgivelser...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    "Who's Next / The Who." New 2010 DSD Transfer from the Analog Tapes
    "461 Ocean Boulevard / Eric Clapton." New 2010 DSD Transfer from the Analog Tapes
    "Every Good Boy Deserves Favour / The Moody Blues." - New 2010 DSD Transfer from the Analog Tapes
    "Aya / Steely Dan." - New 2010 DSD Transfer from the Analog Tapes
    "Synchronicity / The Police." - 2003 A&M SACD DSD master
    "Velvet Underground and Nico / Velvet Underground." New 2010 DSD Transfer from the Analog Tapes
    "Live At Fillmore East / Allman Brothers Band." New 2010 DSD Transfer from the Analog Tapes
    "What's Going On / Marvin Gaye" - From the 2008 Mobile Fidelity DSD master
    "Layla" / Derek & The Dominoes. - New 2010 DSD Transfer from the Analog Tapes
    "Let It Bleed / The Rolling Stones" From the 2002 ABCKO SACD

Legg merke til at den ene DSD mastertapen de bruker kommer fra Mobile Fidelity..

I tillegg kommer tittlene med jazz og klassisk.

Jeg kommer til å gå konkurs! :-\
    Jøje meg, det var jo en imponerende katalog. Er jo oppe i over 10 titler snart.

men si meg.. Kjøper du først og fremst musikk etter hvilket format det kommer ut på?

Kanske noe for en musikklubb å tenke på: Måndens musikkplate på SDACD. Så slipper man å kjøpe alt på en gang i alle fall.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.002
    Gjestemedlem skrev:
    Espen R skrev:
    "461 Ocean Boulevard / Eric Clapton." New 2010 DSD Transfer from the Analog Tapes
    "Every Good Boy Deserves Favour / The Moody Blues." - New 2010 DSD Transfer from the Analog Tapes
    "Velvet Underground and Nico / Velvet Underground." New 2010 DSD Transfer from the Analog Tapes
    "Live At Fillmore East / Allman Brothers Band." New 2010 DSD Transfer from the Analog Tapes

Legg merke til at den ene DSD mastertapen de bruker kommer fra Mobile Fidelity..

I tillegg kommer tittlene med jazz og klassisk.

Jeg kommer til å gå konkurs! :-\
    Jøje meg, det var jo en imponerende katalog. Er jo oppe i over 10 titler snart.

men si meg.. Kjøper du først og fremst musikk etter hvilket format det kommer ut på?

Kanske noe for en musikklubb å tenke på: Måndens musikkplate på SDACD. Så slipper man å kjøpe alt på en gang i alle fall.
    I tillegg kommer to jazztittler og fem klassiske plater den 23 juni.
    Ikke har jeg Aja, Velvet Underground & Nico og Live at Fillmore East, så disse har jeg planer om å kjøpe. Alle betegnes som klassikere.

Dette er bare en av flere bebudede SHM-SACD pakker fra Universal.

Hvorfor ikke litt entusiasme og positivitet over god musikk som sannsynligvis kommer til å låte fremragende? Det er jo dette vi (burde) har til felles vi som er på HFS.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Disse nye SHMuck SACD'ne kan bli interresante de, det kommer selvsagt an på masteringen.

Når det gjelder SHMuck CD'ne som har vært på markedet en stund så er det en ren scam.
    De bruker den digitale masteren de får tak i og øker nivået med 3dB eller mer, og ofte er det ikke den beste
    masteringen som benyttes engang. :p

Når det gjelder plastikken som det skrytes av så har den minimal/ingen betydning for lyden.
    Tester har vist at antall C2 errors er litt lavere enn en vanlig CD, men det er veldig lite å¨hente.
    Noen få millisekunder pr skive.
    De som påstår at de hører forskjell er ganske enkelt på bærtur. Og husk på nivåhevningen.

Blir artig å se hva de får ut av Who's next, og Aja.

:mad:

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.002
    Tor Nado skrev:
    Disse nye SHMuck SACD'ne kan bli interresante de, det kommer selvsagt an på masteringen.

Når det gjelder SHMcuck CD'ne som har vært på markedet en stund så er det en ren scam.
    De bruker den digitale masteren de får tak i og øker nivået med 3dB eller mer, og ofte er det ikke den beste
    masteringen som benyttes engang. :p

Når det gjelder plastikken som det skrytes av så har den minimal/ingen betydning for lyden.
    Tester har vist at antall C2 errors er litt lavere enn en vanlig CD, men det er veldig lite å¨hente.
    Noen få millisekunder pr skive.
    De som påstår at de hører forskjell er ganske enkelt på bærtur. Og husk på nivåhevningen.

Blir artig å se hva de får ut av Who's next, og Aja.

:mad:
    Tror jeg ingenting på.

Les åpningsinnlegget mitt og les hva Hr Levi i Positive Feedback skriver. Du får ikke mer dybdefølelse, textures og romfølelse ved å øke nivået med 3db.

At det er gitt ut mye dritt på SHM-CD, det er sikkert. Leste f.eks anmeldelser av Supertramp på SHM-SACD på nettet. Disse var omtrent like ille som de originale CD'ene. Fordi det er samme elendige komprimerte digitalmaster som brukes både for CD og SHM-CD.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.002
    Tor Nado skrev:
    Ganske utrolig statement fra deg.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det finnes sikkert et lite marked for dette, men jeg synes det er litt tullete å satse på noe annet enn nedlasting nå.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    orso skrev:
    Det finnes sikkert et lite marked for dette, men jeg synes det er litt tullete å satse på noe annet enn nedlasting nå.
    Ja selvsagt, men da mister man virkningen til mirakelplastikken. Skal vi kalle det Snåsa-effekten ? ;D
    Gjelder RedBook.

Espen R skrev:
    dybdefølelse, textures og romfølelse

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.002
    orso skrev:
    Fakta: Plateselskapene som eier musikken vil på dette tidspunkt ikke la forbrukerne laste ned high-rez musikk med de store kjente artistene, med mindre de er helt sikre på at materialet ikke lar seg kopiere og fildeles.
    Altså: du vil ikke få denne muligheten som du her ønsker deg med det første.
    Så hvis du i dag ønsker å høre disse artistene med best mulig lydkvalitet, hvilke alternativer har du? Og hvorfor ikke da benytte seg av de alternativene som finnes fremfor å sitte stille å se på?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.002
    Paul McGowan i PS Audio har i siste nyhetsbrev kapitulert. Fra å være litt negativ til SACD sier han nå rett ut at DSD/SACD er det formatet som låter nærmest den analoge virkeligheten. Bedre enn high-rez PCM.

"When we came out with the PWT/PWD combo we decided against SA-CD because of the digital rights management issues and the restrictive nature of doing things the way Sony demands. I still stand by that decision, but now understand that the real heart and soul of SA-CD is DSD and DSD is an open format just like WAV. I am writing this piece to inform the world about DSD and how analog it is. Compared to high resolution WAV, DSD is clearly better. Not light years, not thousand shades, but better. More analog. The "experts" will wail and gnash their teeth telling you that DSD has higher distortion and more noise than PCM and is a technically inferior format. They may be correct but they aren’t listening to the music. I can tell you categorically: DSD needs to stay alive just as high resolution WAV has a permanent place in our lives."

http://newsletter.psaudio.com/pdf/March_2010_Newsletter.pdf
    (siste halvdel av nyhetsbrevet)

The "experts" will wail and gnash their teeth telling you that DSD has higher distortion and more noise than PCM and is a technically inferior format. They may be correct but they aren’t listening to the music." ;D ;D ;D
    Ha-Ha-Ha, det er som jeg skulle sagt det selv!

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    1
    Tor Nado har rett og Espen R er som vanlig på bærtur;)

N

nb

Gjest
    Espen R skrev:
    Paul McGowan i PS Audio har i siste nyhetsbrev kapitulert. Fra å være litt negativ til SACD sier han nå rett ut at DSD/SACD er det formatet som låter nærmest den analoge virkeligheten. Bedre enn high-rez PCM.
    Åja, han med Noise Harvester, veggkontaker for støpsel, audiofile sikringer, HDMI-kabler som gir ekstra godt bilde og slikt. Litt av en autoriet :p

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.149
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Her var det da utrolig mye negativitet. Finnes en egen sutre-tråd for slikt :D

Må si jeg gleder meg over at det kommer flere SACD-titler med forhåpentlig god mastring. SACD er vanlig redbook fullstendig overlegen, og jeg trodde vi alle er på jakt etter best mulig lyd? Ser noen her kommer med spark om kabler. Det er vel den sedvanlige målemafiaen som fornekter at vi andre faktisk har ører å høre med og øyne å se med. Og at det faktisk er lett å både høre og se forskjeller ut i fra hvilke kabler man bruker.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    lars_erik skrev:

Må si jeg gleder meg over at det kommer flere SACD-titler med forhåpentlig god mastring. SACD er vanlig redbook fullstendig overlegen, og jeg trodde vi alle er på jakt etter best mulig lyd? Ser noen her kommer med spark om kabler. Det er vel den sedvanlige målemafiaen som fornekter at vi andre faktisk har ører å høre med og øyne å se med. Og at det faktisk er lett å både høre og se forskjeller ut i fra hvilke kabler man bruker.
    SACD'ne kan bli bra de, vi får se. men SHMuck Cd'ne er en ren scam, ingen tvil om det.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.149
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ja, at det er mye skitt er det ikke tvil om. Vil anbefale Mobile Fidelity, både redbook og SACD. Som oftest det beste som er å oppdrive av mastringer. Null loudness. Sikler etter Patricia Barber i MFSL SACD. Det hadde vært fantastisk.

N

nb

Gjest
    lars_erik skrev:

Jeg betaler gjerne for gode masteringer, det være seg på SACD eller Redbook. Jeg er ikke interessert i en ny og revolusjonerende type plast.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.002
    Tor Nado skrev:
    lars_erik skrev:

SACD'ne kan bli bra de, vi får se. men SHMuck Cd'ne er en ren scam, ingen tvil om det.
    Tor Nado er like påståelig som vanlig.

The SHM-CD Jazz Reissue Sampler UCCU9626/7 is a honey …you get both a regular CD and a new SHM-CD of the same material to compare. Be ready to be surprised in the best ways. With almost the definition of SACD, the SHM sounds like real music and is superior to normal CD sound in every way I know. The leap of mellifluousness increases in top CD playback machines. This is a great achievement and may signal the resurgence of CDs …who knows? It makes sense that better pits is better sound. This is a new kind of pressing material so don’t look for SHM on blanks at the store. My highest recommendation for those that maintain and grow your CD collections and want the best of the best.

(Fra Positive Feedbacks artikkel om SHM-CD)

Jeg er rimelig sikker på at SHM vil bety like mye, eller mer, for lyden på SACD, som for CD.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.002
    ...og det er klart: det er de samme folka som hevder at Mobile Fidelity har køddet med CD laget på sine SACD'er sånn at CD ikke låter like godt som SACD.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Tor Nado skrev:
    lars_erik skrev:

Tor Nado er like påståelig som vanlig.

The SHM-CD Jazz Reissue Sampler UCCU9626/7 is a honey …you get both a regular CD and a new SHM-CD of the same material to compare. Be ready to be surprised in the best ways. With almost the definition of SACD, the SHM sounds like real music and is superior to normal CD sound in every way I know. The leap of mellifluousness increases in top CD playback machines. This is a great achievement and may signal the resurgence of CDs …who knows? It makes sense that better pits is better sound. This is a new kind of pressing material so don’t look for SHM on blanks at the store. My highest recommendation for those that maintain and grow your CD collections and want the best of the best.

(Fra Positive Feedbacks artikkel om SHM-CD)

Jeg er rimelig sikker på at SHM vil bety like mye, eller mer, for lyden på SACD, som for CD.
    Da kan man vel rippe begge platene og se om innholdet er likt eller ikke.

Vil rippene fra SHM-CD låte bedre enn de vanlige?

Kanskje noen er snill å lager et superplastfilter til Foobar og SB også slik at vi kan få superplastgodlyden på de eksisterende filene også.

Lov å håpe! :D

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.926
    Sted
    Phobos
    Det låter bare bedre enn vanlig om de lagres på en SSD-disk på en Linux-server i stedet for en litt slapp greenpower disk i WHS.
    Det har noe med teksturen og oppbygningen på disken å gjøre.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.574
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kaffesprut på tastaturet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    En noe mindre kjent hemmelighet i dataaudiofile kretser handler om hvordan man forbedreder harddisken man skal bruke som musikkserver. Hemmeligheten består i å formatere disken med følgende mønster: "546F72616C6620476A657273746164". Men dette er litt avansert teknologi så det er ikke alle forunt å oppleve virkningen.

Grafen under demonstrer tydelig forbedringene i avlesningsmønsteret.

Vedlegg

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.034
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Dette blir spennende å legge øret til, Espen R!
    Hører kanskje mer enn noensinne nå (etter LP kom i hus) at SACD er det som låter mest "analogt".

Mvh
    Rolf

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.926
    Sted
    Phobos
    Føler ikke jeg går glipp av stort selv om jeg belager meg på magnetisme i stedet for hakk:

Sjekk filstørrelsen forresten. 40% av en ordinær CD-plate på 1 sang :)

Skulle gjerne ønske at DSD lot seg rippe 100% til PC også.

Vedlegg

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.002
    Universal hadde SHM-SACD pressekonferanse i Japan i dag.

Begynner å lekke litt info fra denne pressekonferansen.
    Universal har planer om å utgi en ny serie med SHM-SACD'er hver andre måned. 8)

N

nb

Gjest
    marsboer skrev:
    Føler ikke jeg går glipp av stort selv om jeg belager meg på magnetisme i stedet for hakk:

Sjekk filstørrelsen forresten. 40% av en ordinær CD-plate på 1 sang :)

Skulle gjerne ønske at DSD lot seg rippe 100% til PC også.
    Voksent. Det å mappe drev som x, y eller z er for øvrig en sikker indikator på at vi har med en nerd å gjøre ;D

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.002

Observerer på utenlandske nettforum at det diskuteres hvilke bånd/masters som ligger til grunn for disse utgivelsene. Noen som har kontakter i Japan som kjenner mennesker som jobber med dette prosjektet har vistnok fått følgende info:
    - Rolling Stones og Police er fra eksisterende DSD masters brukt for tidligere SACD utgivelser.
    - The Who og Velvet Underground & Nico er fra de originale analoge stereo mastertapene.
    - Moody Blues, Derek and the Dominoes, Steely Dan og Allman Brothers Band er fra analoge master-duplikater lagd for japanutgivelser.
    -Marvin Gaye er usikkert om er fra Mobile Fidelity DSD masters.

Det som er sikkert er at ikke noen PCM digitalmasters er brukt. Dette setter jeg personlig stor pris på!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nok engang lurer jeg på hvorfor What's Going On er valgt? Er det på grunn av det stilige coveret?

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    baluba skrev:
    Nok engang lurer jeg på hvorfor What's Going On er valgt? Er det på grunn av det stilige coveret?
    musikk(ut)valget på enkelte superduperformater er i det hele tatt et stort mysterium for meg. ::)

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.136
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Espen R skrev:
    Pent! :) Men hvilken generasjon?

Espen R skrev:
    -Marvin Gaye er usikkert om er fra Mobile Fidelity DSD masters.
    Jeg er i utgangspunktet godt fornøyd med mofi utgivelsen, tror ikke denne handles inn på nytt.

--

NB! Dette er ikke hybrid plater:

Reissue features the high-fidelity SHM-SACD format (fully compatible with standard SACD player, but it does not play on standard CD players) and the 2010 DSD remastering. *SHM-SACD (Super High Material SACD) is the ultimate Super Audio CD that utilizes the materials and technologies that were developed for the SHM-CD to further enhance the audio-resolution. Please note that SHM-SACDs are fully compatible with regular SACD players, but they do not play on standard CD players.

A

asvaberg

Gjest
    eeeh, Morten.

Hvis det ikke er hybrid plate, men SACD - hvordan får du lyttet til den da - du har vel ikke SACD-snurrer?

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.136
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    asvaberg skrev:
    Hvis det ikke er hybrid plate, men SACD - hvordan får du lyttet til den da - du har vel ikke SACD-snurrer?
    Mofien er hybrid, den andre blir pynt til en SACD spiller kommer i hus...

A

asvaberg

Gjest
    Kjenner jeg deg rett så kommer det ikke inn noe som ikke matcher "interiøret" forøvrig :)

Og du må vel ha en som dekoder internt, ellers må du vegen om en HD receiver.....

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.002
    mteinum skrev:
    asvaberg skrev:
    Mofien er hybrid, den andre blir pynt til en SACD spiller kommer i hus...
    Du får det virkelig gøy i tiden fremover. Vet du har en drøss hybride SACD discer. :)

Vet ikke hvilke krav du har, men Sony XA-5400 spilleren oppgradert med Vacuumstate sine løsninger er en killer! Min Sony spiller oppgradet til Vacummstate Level7 m/terra firma clock er et av disse skjeldne HiFi-produkter som gir deg en glede og frydfullhet på et sjelelig nivå (for de som skjønner hva jeg her mener..) som gjør at du ikke ser deg om etter noe annet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn