Nå kommer endelig SHM-SACD, mange pop/rock utgivelser...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.002
    Hva er SHM-SACD?
    Fra før har vi SHM-CD. Dette er et forbedret, mer transparent polycarbonat materiale som CD'er lages av. Dette nye materiale gir mer skarptskårede og presise fordypninger i selve materialet på CD platen. Noe som medfører mer presis avlesning av CD-platen med mindre jitter og feil, og i siste instans; bedre lyd!

Utviklet av JVC og Universal Music i samarbeid. Gis kun ut på det japanske markedet.

Her er hva Robert H. Levi i Positive Feedback skriver om SHM-CD:
    I first listened to the regular CD supplied, focusing on Stan Getz/Joao Gilberto "Corcovado." It sounded quite smooth and focused with very good definition and depth. I then played the Verve 20 Bit CD Reissue from 1997 which sounded a tad brighter, but that’s about it. I then listened to the SACD Verve Reissue from 2002 on my ModWright 9100 with tube power supply …it was improved in every way. It was SACD of course, but it had substantially more definition and air …better depth, too. It was then I played the SHM-CD of this cut. Oh boy, it sounds like the SACD!

What? How could this be? A CD formulation that actually works? I tried the SHM-CD on all my CD sources: ModWright Sony 9100, 999, E.A.R. Acute Tube CD Player, and Alesis Masterlink. I heard improvement on ALL players with the SHM-CD versus the regular editions.

I heard more definition, more air, smoother textures and nuances, a lot more depth, reduced digititus of all types, more of an analog sound and feel, bigger dynamics micro and macro …the whole ball of wax. I put some L’Art du Son on the SHM-CD for even better results.

Noe sier meg at forbedringa med SHM vil være enda større for SACD, enn for CD.

Her er de første SHM-SACD'er for utgivelse den 23 juni:

Marvin Gaye / What's Going On (SHM specification) Limited

Allman Brothers Band / Live Fillmore East (SHM specification) Limited]

Velvet Underground / The Velvet Underground and Nico (SHM specification) Limited]

Police / Synchronicity (SHM specification) Limited]

Steely Dan / Aja (SHM specification) [Limited]

Derek & the Dominos / Layla (SHM specification) Limited]

The Who Who's NExt (SHM specification) Limited]

The Rolling Stones / Let It Bleed (SHM specification) Limited]

Ella Fitzgerald & Louis Armstrong / Ella and Louis [Limited]

Sarah Vaughan / Sarah Vaughan with Clifford Brown (SHM specification) Limited]

and there's more....

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.002
    Marvin Gaye / What's Going On (SHM specification) Limited

Allman Brothers Band / Live Fillmore East (SHM specification) Limited]

Velvet Underground / The Velvet Underground and Nico (SHM specification) Limited]

Police / Synchronicity (SHM specification) Limited]

Steely Dan / Aja (SHM specification) [Limited]

Derek & the Dominos / Layla (SHM specification) Limited]

The Who Who's NExt (SHM specification) Limited]

The Rolling Stones / Let It Bleed (SHM specification) Limited]

Ella Fitzgerald & Louis Armstrong / Ella and Louis [Limited]

Sarah Vaughan / Sarah Vaughan with Clifford Brown (SHM specification) Limited]

and there's more....

Velvet Underground, Steely Dan's Aya og Sarah Vaughan har tidligere ikke vært utgitt på SACD av Universal.

PS! Det blir stive priser på disse SHM-SACD'er. :-\

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.002
    Prisen pr disc vil ligge rundt 48 US dollars. Og så kommer frakt i tillegg.

Selvfølgelig vil den endelige lydkvaliteten avhenge av masteringa og hvilke taper som ligger til grunn. Har de gjort en ny DSD mastering fra de originale analoge tapene? Eller kanskje de bruker en 24/96 digitalmastertape som er kildematerialet for CD utgivelser? Hvem mastrer?
    Mange uavklarte spørsmål. Hvis jeg skal betale 48 dollar pr stk, da skal de jammen være gode!

http://www.stevehoffman.tv/forums/showthread.php?t=202850&page=12&highlight=sacd+predictions

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.136
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Stor fare for at Aja på nytt må kjøpes inn.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.002
    mteinum skrev:
    Har ikke denne, kun Gaucho. Så denne har jeg siktet meg inn på.

Har også siktet meg inn på "Ella & Louis". Denne har jeg i to SACD utgaver. Den amerikanske Verve utgaven som kom i 2003 (singel layer disc) og den japanske utgaven som kom noen år etter. Begge låter svært bra. Men spesielt den japanske utgaven låter bare sublimt bra. Tror det er en av de beste og mest perfekte analog-til-DSD transfer jeg har i min samling. Denne er det skikkelig "mastertape" følelse av. Klarer de å forbedre denne med SHM-teknikken, ja, da er det bare å ta av seg hatten!

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    728
    Torget vurderinger
    1
    Hva er poenget med plast og metall og skarpe kanter? Er det ikke bare å få alle bits inn i en server og streame de 100,00% riktig ut via en god DAC med god kontroll på klokken, da?

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.136
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Jo, men det er ikke bare-bare med DSD som finnes på SACD platene. Første problem er å rippe dem - og det stopper ganske brutalt der.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    mteinum skrev:
    Veldig stor fare, hvis jeg skulle slumpe til å få meg en kompatibel avspiller. Samt Marvin Gaye, som heller ikke finnes i edle utgave i mine hyller. Men så var det det med formatet, da. Er dette hybrid-disker?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.002
    baluba skrev:
    mteinum skrev:
    Veldig stor fare, hvis jeg skulle slumpe til å få meg en kompatibel avspiller. Samt Marvin Gaye, som heller ikke finnes i edle utgave i mine hyller. Men så var det det med formatet, da. Er dette hybrid-disker?
    Ja.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.002
    Mer SHM-SACD nytt, fem album av klassisk musikk kommer også:
    Bach Orchestral Suites 2 and 3 (Richter), Liszt piano works (Arrau). Brahms Ein deutsches Requiem (Karajan), Saint-Saens, Organ Symphony (Barenboim), Bartok Concerto for Orchestra (Solti).

Utgivelsene er annonsert på Universal Musics japanske hjemmeside. Så dette er offisielt.

I tillegg ryktes det at hele Steely Dan katalogen kommer på SHM-SACD.

Dette er engentlig større enn mange klar over. Universal Music er verdens største plateselskap med et utall av labler under paraplyen. Og det at Universal et par år rundt 2002-2004 var inne i SACD, men så trekte seg ut og nå starter opp igjen, dette er meget lovende!

I tillegg har det skjedd spennende utvikling med SACD teknologien den siste tiden. Mange sier at siste utgave av Grimm AD1 A/DSD konverter løfter SACD til nye lydlige høyder. 5 Nat King Cole tittler fra Analouge Production er mastret med bruk av denne converter. Folk som har hørt låter fra harddiscen i Super Audio Center (hvor digitalmasteren klargjøres for SACD med copyprotection) sier det låter skremmende bra. I tillegg har det skjedd ting med softwaren på Sonoma Systems hos Super Audio Center som gjør at de kan arbeide med dobbel og trippel samplefrekvens enn SACD's 2.8MHz.

SACD død? Neida, høyst levende!

Hva med de 5 første albumene til Supertramp utgitt på SHM-SACD i en state-of-the-art DSD mastering med bruk av Grimm A/DSD converter? Oh my God.... ::) :)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Det er ikke sånn at ting er enten/eller. Enten er SACD død, eller så er SACD levende.
    SACD er et nisjeformat for audiophile. Mye det samme som Lp er.
    SACD er et nisseformat for audiofile, vinyl er et nisjeformat for musikkelskere.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.074
    Torget vurderinger
    1
    Men er ikke det de samme bits som er i en vanlig SACD da? -er det materialet plata er laget av som er forskjellen?

G

Gjestemedlem

Gjest
    bjornh skrev:
    Men er ikke det de samme bits som er i en vanlig SACD da? -er det materialet plata er laget av som er forskjellen?
    Joda, men SACD-spillerne har tydeligvis så dårlige drivverk i at det ikke klarer å lese de vanlige platene feilfritt. De nye ekstrasuper platene er skarpere i bitsene med penere huller slik at de sløve laserne skal få en hånd og holde i på sin vei gjennom platen.

Her kan man jo tydelig se at den nye plasten låter minst 33% mer super enn den gamle på alle parametre. Det blir jo mer enn dobbelt så supert til sammen.

http://shm-cd.co-site.jp/about/about_e.html

Vedlegg

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.002
    Gjestemedlem skrev:
    Espen R skrev:
    Det er ikke sånn at ting er enten/eller. Enten er SACD død, eller så er SACD levende.
    SACD er et nisseformat for audiofile, vinyl er et nisjeformat for musikkelskere.
    Skjønner ikke hvofor du har et behov for å angripe SACD?

Selv ser jeg på meg selv som en musikkelsker. Jeg har eid færre stereokomponenter i hele mitt audiofile liv enn hva flere her på sentralen kjøper i løpet av ett år.

Hvis Deph ikke har annet enn sure oppstøt å komme med i denne tråden, så får han heller holde seg borte.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Espen R skrev:
    Skjønner ikke hvofor du har et behov for å angripe SACD?
    Sorry, det ser ut som det har sneket seg inn en uheldig typografisk feil der.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.002
    bjornh skrev:
    Bjørn, når det gjelder SHM-CD som det har blitt utgitt ganske mange tittler av, så er det i de aller fleste tilfellene brukt eksisterende digitalmastere som er brukt for ordinære ikke-SHM utgivelser. Altså: den eneste forskjellen her er SHM-materialet i CD'en.
    På noen tittler er det knapt mulig å høre noen forskjeller, på andre tittler bare litt og i andre tilfeller er det betydelige forskjeller*. Jeg siterete Hr Levi fra Positive Feedback fordi han er en svært habil kritiker når det gjelder lyd, slik jeg ser det.

At Deph, nb (sannsynligvis) og andre ikke mener at materialet på CD'en ikke skal kunne ha noe å si for lyden så lenge de samme 0 og 1 finnes på en vanlig CD og en SHM-CD, det får så være. Vi andre ser og hører ting for hva de er, ikke evalurerer ting i forhold til om det stemmer med hva vi har puttet inn i vår hjerner av logiske konklusjoner.

Hvorfor ikke bare se ting for hva det er? Hvis en SHM-CD låter bedre, så låter den bedre.

*Dette er hva andre sier. Jeg har selv ikke hørt en SHM-CD. Men jeg har lest ganske mye brukererfaringer på diverse forum.

G

Gjestemedlem

Gjest
    La oss anta at det er riktig da, at disse nye CD/SACDene låter bedre enn de gamle, med identisk innhold. Kan ikke dette like godt da leses som at plastdisker og laseravlesing er en svært uheldig måte å lagre musikkfiler på, og at det finnes mye bedre løsninger som f.eks. en minnepenn e.l. som ikke er avhengig av superduperplast, bevegelige deler og laseravlesing overhodet for å sende innholdet til en DAC?

Hvis de vanlige CDene og SACDene er plaget av suboptimal avlesing, så er vel hele designet dårlig i utgangspunktet da, og kanskje man bør se etter bedre måter å lagre og formidle filene på. SACD er i så måtte en bremsekloss fordi det er lagt inn sperrer mot å legge innholdet på bedre medier og bruke bedre egnede spillere til musikkfilene.

Filformatet i seg selv er det jo ingenting å utsette på.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.002
    Gjestemedlem skrev:
    La oss anta at det er riktig da, at disse nye CD/SACDene låter bedre enn de gamle, med identisk innhold. Kan ikke dette like godt da leses som at plastdisker og laseravlesing er en svært uheldig måte å lagre musikkfiler på, og at det finnes mye bedre løsninger som f.eks. en minnepenn e.l. som ikke er avhengig av superduperplast, bevegelige deler og laseravlesing overhodet for å sende innholdet til en DAC?

Hvis de vanlige CDene og SACDene er plaget av suboptimal avlesing, så er vel hele designet dårlig i utgangspunktet da, og kanskje man bør se etter bedre måter å lagre og formidle filene på. SACD er i så måtte en bremsekloss fordi det er lagt inn sperrer mot å legge innholdet på bedre medier og bruke bedre egnede spillere til musikkfilene.

Filformatet i seg selv er det jo ingenting å utsette på.
    Jammen her er vi helt enige. Dagens "plastikkformater" er et lydlig kompromiss, som Lp også er det.
    DSD fra harddisc låter bedre enn SACD på plastikk. Det er kompromisser her, som på stort sett alle andre områder.

Men man får gjøre det beste ut av det man har. Hvis SHM er med på å tette gapet mellom en DSD master og en konsument SACD, er jo det bra. Det jeg ikke liker at det skal være så himla dyrt.
    Når det er sagt, så låter mange SACD'er fra vanlig polycarbonat fremragende!

Man kan ønske seg det ene og det andre med henhold til nedlasting fra nettet og frie formater. Men det er eierne av musikken som bestemmer hva vi får. Og så lenge de mener at de ikke vil slippe high-rez musikk ut til konsumentene med mindre de er 100% sikre på at dette ikke kan kopieres/fildeles, så får vi være glad for SACD. Jeg er ihvertfall det!

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.641
    Torget vurderinger
    96
    Gjestemedlem skrev:
    Espen R skrev:
    Feil. Vinyl er et nisjeformat for nostalgikere som har en egenutviklet evne til å ignorere støy og degradering av lydkvalitet
    hver gang plata spilles.
    Gi meg en god grunn til at jeg ikke kan være musikkelsker fordi jeg liker SACD og andre digitale format?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Espen R skrev:
    baluba skrev:
    mteinum skrev:
    Ja.
    Jeg holdt på å skrive uff da, og sannelig skrev jeg det også. Ikke fordi det er dårlig nytt, men fordi det er en håndfull plater man av forskjellige grunner kjøper på ny og på ny. Her på listen var det to av dem, "Aja" og "What's Going On". Nå kan det ligge an til at de blir kjøpt enda en gang, i alle fall "Aja". Som er den platen jeg har kjøpt fleste ganger av alle. ::)

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.312
    Torget vurderinger
    1
    Polkagris skrev:
    Feil. Vinyl er et nisjeformat for nostalgikere som har en egenutviklet evne til å ignorere støy og degradering av lydkvalitet
    hver gang plata spilles.
    Gode pressinger avspilt på en high-end vinylrigg er praktisk talt støyfrie.
    Når det gjelder slitasje er denne ubetydelig på et optimalt oppsatt avspillerutstyr.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.002
    baluba skrev:
    Espen R skrev:
    baluba skrev:
    mteinum skrev:
    Ja.
    Jeg holdt på å skrive uff da, og sannelig skrev jeg det også. Ikke fordi det er dårlig nytt, men fordi det er en håndfull plater man av forskjellige grunner kjøper på ny og på ny. Her på listen var det to av dem, "Aja" og "What's Going On". Nå kan det ligge an til at de blir kjøpt enda en gang, i alle fall "Aja". Som er den platen jeg har kjøpt fleste ganger av alle. ::)
    Vel, kanskje du redder deg i land her. ;) Det er litt motstridende informasjoner her, noen sier at de er hybrid discer mens andre sier at de er singel layer SACD. Hva som er riktig..si det. jeg er svært dårlig i japansk.

Men uansett, det er DSD sjiktet som er det spennende her. Alle tittlene kan du få kjøpt som SHM-CD'er (tror jeg).

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.002
    Med dagens yen mot norske blir prisen 288 Nok.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Espen R skrev:
    baluba skrev:
    Espen R skrev:
    baluba skrev:
    mteinum skrev:
    Ja.
    Vel, kanskje du redder deg i land her. ;) Det er litt motstridende informasjoner her, noen sier at de er hybrid discer mens andre sier at de er singel layer SACD. Hva som er riktig..si det. jeg er svært dårlig i japansk.

Men uansett, det er DSD sjiktet som er det spennende her. Alle tittlene kan du få kjøpt som SHM-CD'er (tror jeg).
    Noe som betyr at det kan rippes til HDD i hirez?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.578
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nei, men du kan jo kjøre det inn i en god ADC og ta det opp slik mange gjør med vinyl. SACD er i praksis et analogmedium.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Nei, men du kan jo kjøre det inn i en god ADC og ta det opp slik mange gjør med vinyl. SACD er i praksis et analogmedium.
    Jfr mitt siste innlegg i tråden for nye kjøp (i dag).

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.641
    Torget vurderinger
    96
    Voff skrev:
    Polkagris skrev:
    hver gang plata spilles.
    Gode pressinger avspilt på en high-end vinylrigg er praktisk talt støyfrie.
    Når det gjelder slitasje er denne ubetydelig på et optimalt oppsatt avspillerutstyr.
    Og hvis jeg har medvind og sola i ryggen, kan jeg på en god dag løpe 10 km mye raskere enn jeg pleier. Men svært sjelden....
    At man kan spille en av 20 plater man har "nesten" støyfritt betyr lite hvis den aller minste knitring ødelegger illusjonen på favorittpassasjen
    i et klassisk stykke. Jeg hørte en ny pressing av Diana Kralls Live In Paris på en rigg til ca 20k. Til og med her var det tydelige tracking problemer
    på et par steder, med hvesende sibilanter. Hvis man må bruke flere månedslønner og ha et lite antall plater som spiller feilfritt, og i tillegg vite om en hel
    vitenskap for å justere det til, sier jeg takk og farvel.

Jeg tror ikke slitasje er ubetydelig, og i allefall ikke på pickup'en...

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.074
    Torget vurderinger
    1
    Espen R skrev:
    bjornh skrev:
    Bjørn, når det gjelder SHM-CD som det har blitt utgitt ganske mange tittler av, så er det i de aller fleste tilfellene brukt eksisterende digitalmastere som er brukt for ordinære ikke-SHM utgivelser. Altså: den eneste forskjellen her er SHM-materialet i CD'en.
    På noen tittler er det knapt mulig å høre noen forskjeller, på andre tittler bare litt og i andre tilfeller er det betydelige forskjeller*. Jeg siterete Hr Levi fra Positive Feedback fordi han er en svært habil kritiker når det gjelder lyd, slik jeg ser det.

At Deph, nb (sannsynligvis) og andre ikke mener at materialet på CD'en ikke skal kunne ha noe å si for lyden så lenge de samme 0 og 1 finnes på en vanlig CD og en SHM-CD, det får så være. Vi andre ser og hører ting for hva de er, ikke evalurerer ting i forhold til om det stemmer med hva vi har puttet inn i vår hjerner av logiske konklusjoner.

Hvorfor ikke bare se ting for hva det er? Hvis en SHM-CD låter bedre, så låter den bedre.

*Dette er hva andre sier. Jeg har selv ikke hørt en SHM-CD. Men jeg har lest ganske mye brukererfaringer på diverse forum.
    Jeg har ingenting i mot forbedringer. Tvert i mot. Det eneste jeg ville sagt, er at det finnes bedre formater der ute, men det er en helt annen diskusjon, og som vi vet, ikke fullt så tilgjengelig enten det er DVD-A eller Blu-Ray. Andre kan være av en annen oppfatning enn meg.

Uansett synes jeg dette er riktig interessant, men registrerer at platene er kostbare noe jeg synes er meget, meget trist. Jeg skulle gjerne ha hatt et par av dem, for å lytte litt selv.

Hvis et SACD drivverk avleser plater dårlig, kan man ikke bare gjøre bruk av f.eks. DVD-leser drivverk i stedet?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I og med at det nå finnes en SACD-plug til Foobar, så vil det i alle fall være mulig på spille det av over pc direkte fra platen. Det gjør at jeg alvorlig vurderer innkjøp av BD-brenner til laptop. Jeg har jo tenkt å spille av cd-er også over maskinen når jeg får satt bruken av maskinen mer i system. Dessuten gir det nye muligheter for backup til bankboksen.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.312
    Torget vurderinger
    1
    Polkagris skrev:
    At man kan spille en av 20 plater man har "nesten" støyfritt betyr lite hvis den aller minste knitring ødelegger illusjonen på favorittpassasjen
    i et klassisk stykke. Jeg hørte en ny pressing av Diana Kralls Live In Paris på en rigg til ca 20k. Til og med her var det tydelige tracking problemer
    på et par steder, med hvesende sibilanter. Hvis man må bruke flere månedslønner og ha et lite antall plater som spiller feilfritt, og i tillegg vite om en hel
    Jeg har over tusen LP plater og kun et par tre stykker støyer; de skal da også skiftes ut. Det er forøvrig spesielt på klassisk musikk at LP'en er total overlegen CD'en når det gjelder lyd. Nå har ikke jeg hørt SACD og det er godt mulig at dette representerer digitallyd som overgår det meste, men personlig venter helller på nedlasbare high-res datafiler. SACD (og CD) er jo bare lagringsmedier for datafiler.
    Sporingfeil skyldes suboptimal justering. For mange er justeringen og tweakmulighetene er endel av sjarmen ved vinyl.
    Hvesende siblianter er vel ikke ukjent på CD heller?

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.641
    Torget vurderinger
    96
    Voff skrev:
    Polkagris skrev:
    Jeg har over tusen LP plater og kun et par tre stykker støyer; de skal da også skiftes ut. Det er forøvrig spesielt på klassisk musikk at LP'en er total overlegen CD'en når det gjelder lyd. Nå har ikke jeg hørt SACD og det er godt mulig at dette representerer digitallyd som overgår det meste, men personlig venter helller på nedlasbare high-res datafiler. SACD (og CD) er jo bare lagringsmedier for datafiler.
    Sporingfeil skyldes suboptimal justering. For mange er justeringen og tweakmulighetene er endel av sjarmen ved vinyl.
    Hvesende siblianter er vel ikke ukjent på CD heller?
    Totalt overlegen er sterke ord. Jeg har jo ikke svært mye erfaring med vinyl, men er enig i at det kan låte helt fantastisk. At det er et støybefengt format kommer du ikke unna, åkke som. Du får aldri den totale stillheten som omslutter en god digital gjengivelse. Har hørt flere klassiske opptak i 16/44,1 som i mine ører bare låter helt naturlig. Sibilanter og andre artifakter i digital lyd er, etter min erfaring da, kun resultat av 1) Dårlige innspillinger eller; 2) Dårlig rom/anlegg kombo. Nr 1 er mye sjeldnere enn folk tror mener jeg. En jevn frekvensgang med lite etterklang og ekko i rommet gjør digital lyd til en mye bedre opplevelse. Dessuten er jo dagens digitale kilder mye mer organiske i klangen enn ved CD formatets fødsel.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.002
    Siste SHM-SACD nytt. Alle SHM-SACDer vil bli stereo singel layer discer.

Her er litt marketing-talk fra Universal:
    In 2010 SA-CD's aims higher. The concept is a new material, and a return to the origins of the format.

Current mainstream Hybrid SA-CD's consist of an SA-CD layer on top of the redbook CD layer. A hybrid SA-CD layer is made up of reflective films, as CD requires a degree of transparency for the laser to get to that layer.

In this series, SA-CD goes back to its roots; single layer disks need for this reflectivity, so not a single bit of the music information is lost.
    Also in order to allow capture of all the music uncompressed, SA-CD layer is only 2 channel stereo.
    In order to give more accurate reproduction, clear polycarbonate material is used, as used in SHM-CD with the same benefits.

Of course, you can't get high quality audio, despite having a great quality disk - the master tape needs to be utilized properly.
    Each title in this series is carefully selected from the best existing DSD master, or a brand new transfer from the analog master.

Using "SHM" Specifications & SA-CD, master tape quality sound can be achieved.
    For example- a sense of scale reaches you without stress on the ears, the relaxed analog-like textures, a sense of realism unfolds - please sit back and enjoy.

SHM-SACD single layer disks, rock titles:

"Who's Next / The Who." New 2010 DSD Transfer from the Analog Tapes
    "461 Ocean Boulevard / Eric Clapton." New 2010 DSD Transfer from the Analog Tapes
    "Every Good Boy Deserves Favour / The Moody Blues." - New 2010 DSD Transfer from the Analog Tapes
    "Aya / Steely Dan." - New 2010 DSD Transfer from the Analog Tapes
    "Synchronicity / The Police." - 2003 A&M SACD DSD master
    "Velvet Underground and Nico / Velvet Underground." New 2010 DSD Transfer from the Analog Tapes
    "Live At Fillmore East / Allman Brothers Band." New 2010 DSD Transfer from the Analog Tapes
    "What's Going On / Marvin Gaye" - From the 2008 Mobile Fidelity DSD master
    "Layla" / Derek & The Dominoes. - New 2010 DSD Transfer from the Analog Tapes
    "Let It Bleed / The Rolling Stones" From the 2002 ABCKO SACD

Legg merke til at den ene DSD mastertapen de bruker kommer fra Mobile Fidelity..

I tillegg kommer tittlene med jazz og klassisk.

Jeg kommer til å gå konkurs! :-\

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.002
    mmm...dette ser veldig lovende ut, bortsett fra prisen på discene da.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.002
    Disse SHM-SACD'ene blir nå listet på stadig flere nettbutikker, som CDBANQ.com

The Who - Who's Next [Japan LTD SHM-SACD] UIGY-9022
    Item Id: UIGY-9022

* Japanese-only limited edition SHM-SACD.
    * Digitally remastered with superior sound quality.
    * Complete obi-strip & Japanese introductory/lyrics sheets included.
    * SHM-SACD (Super High Material SACD), playable ONLY on SACD players, enables greater transparency, more open sound, lower distortion and better resolution that leads to more sound details.
    * SHM-SACD achieves higher quality audio through the use of a polycarbonate plastic with improved transparency derived from LCD display manufacturing technologies.

Release Date 2010/6/23
    Notes Limited Edition
    List Price (JPY$) 4,286

Informasjon fra Japan sier at Universal virkelig har lagt seg i selene for dette prosjektet mht til best mulig lyd og bruk av de beste kildene. SHM-SACD har oss som målgruppe og i Japan vil de bli solgt i high-end HiFi butikker. Det er så gøy at slike ting som dette skjer. :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn