Nå er sykkelsesongen snart over

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg har klart meg nok en sommer uten å knerte en eneste syklist, selv om det har vært nære på et par ganger, når de plutselig popper ut i veibanen i gangfelt uten å stå av sykkelen rett foran bilen, eller andre steder de måtte finne det for godt å skifte fra fortau til vei, eller når de kommer igjennom rundkjøringen mot kjøreretningen, eller når de plutselig svinger til venstre uten å gi tegn til det eller når de sykler på rødt eller når de smyger seg forbi på innsiden når jeg blinker til høyre eller alt mulig annet de finner på å gjøre i trafikken.

En ting jeg aldri har skjønt er at det er så mange syklister som ikke følger trafikkreglene. Man skulle jo tro de også har interesse av å leve litt lenger, uten men og skader.

O

OldBoy

Gjest
Nå har jeg klart meg nok en sommer uten å ha blitt knertet av en enste bilist, selv om det har vært nære på et par ganger, når de vrenger forbi uten å holde avstand, kjører forbi for å vrenge til høyre rett foran deg. Når de ikke skjønner at det blir mindre ventetid for all parter når man slippes syklende over fotgjengerfeltet, i stedet for at alle skal vente på at man kommer seg av sykkelen og går langsomt over. Ja, langsomt, det er ikke SÅ lett å gå med sykkelsko.

Jeg sykler helst på fortau, nettopp for å holde meg unna biler, men møter jeg noen takk for det når fortauet tar slutt? Nei, og da sykler jeg faktisk heller i veibanen, og krever min plass.

Sykling i praksis burde prøves av alle bilister, og ikke minst av de planleggerne som liksom ivaretar syklistenes interesser. Sistnevnte har ikke skjønt mye.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
OldBoy skrev:
Nå har jeg klart meg nok en sommer uten å ha blitt knertet av en enste bilist, selv om det har vært nære på et par ganger, når de vrenger forbi uten å holde avstand, kjører forbi for å vrenge til høyre rett foran deg.
Jepp, det er mange farlige bilister også, men i denne tråden er det altså syklistene som skal få gjennomgå. Farlige bilister er ingen unnskyldning for å ikke oppføre seg på sykkelen.

Når de ikke skjønner at det blir mindre ventetid for all parter når man slippes syklende over fotgjengerfeltet, i stedet for at alle skal vente på at man kommer seg av sykkelen og går langsomt over. Ja, langsomt, det er ikke SÅ lett å gå med sykkelsko.
Se der ja, har vi en slik råtass som jeg snakker om. Ingen har så dårlig tid at det forsvarer å skape farlige situasjoner i trafikken. Holder du ikke vikeplikten din når du kjører bil heller? Det kan jo hende at man sparer tid dersom man bryter vikeplikten da også.

Jeg sykler helst på fortau, nettopp for å holde meg unna biler, men møter jeg noen takk for det når fortauet tar slutt? Nei, og da sykler jeg faktisk heller i veibanen, og krever min plass.
Jeg visste ikke at jeg burde stoppe og takke syklister når fortauet tar slutt. Det sparer vel ikke tid...

Sykling i praksis burde prøves av alle bilister, og ikke minst av de planleggerne som liksom ivaretar syklistenes interesser. Sistnevnte har ikke skjønt mye.
100 % enig. De burde tatt en studietur til f.eks Danmark hvor det stort sett er et sykkelfelt på de fleste veier i tettbygde strøk. Vi har en slik vei med sykkelfelt i mitt nabolag, men av en eller annen merkelig grunn er det enkelte syklister som likevel sykler i veibanen i stedet for å bruke sykkelfeltet.

De fleste bilister har sikkert prøvd å sykle. Det har i alle fall jeg. Jeg innså at det er tryggest å være den som sitter i bilen når det smeller. Jeg er for øvrig hensynsfull i trafikken, bortsett fra mot syklister som bryter trafikkreglene. Da hopper jeg ut, river av dem hjelmen og kjører over den, så de skjønner hvor lite den beskytter de tette hodene deres.

K

kbwh

Gjest
Er det ikke blitt slik nå at sykkelfelt har fått normale forkjørsregler i veikryss nå, dvs. at man som syklist ikke lenger har vikeplikt uansett?

Reglene er uansett utrolig forvirrende, og enda en god grunn til å bruke veibanen som syklist. Syklister som opptrer uforutsigbart sinker trafikken, akkurat som bilister som gjør det samme.

O

OldBoy

Gjest
BT skrev:
OldBoy skrev:
Når de ikke skjønner at det blir mindre ventetid for all parter når man slippes syklende over fotgjengerfeltet, i stedet for at alle skal vente på at man kommer seg av sykkelen og går langsomt over. Ja, langsomt, det er ikke SÅ lett å gå med sykkelsko.
Se der ja, har vi en slik råtass som jeg snakker om. Ingen har så dårlig tid at det forsvarer å skape farlige situasjoner i trafikken. Holder du ikke vikeplikten din når du kjører bil heller? Det kan jo hende at man sparer tid dersom man bryter vikeplikten da også.

Det er ikke spørsmål om å skape farlige situasjoner. Det er et spørsmål om gjensidig smidighet. Hvis du, som bilist, lager en liten luke til meg, som syklist, smetter jeg over fotgjengerfeltet før du får sukk for deg. Begge sparer tid. En såkalt Win-Win-situasjon, hvis du har hørt om det.

Jeg visste ikke at jeg burde stoppe og takke syklister når fortauet tar slutt. Det sparer vel ikke tid...

Med så mange treige bilister som deg, tenker jeg at jeg fortsetter med å sykle uti veibanen. Der er jeg i min fulle rett. En meter fra kantstripen og i 18 kilometer i timen. Så kan du og andre likesinnede koke over av ergrelse. Plager ikke meg det aller minste.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
OldBoy skrev:
BT skrev:
OldBoy skrev:

Det er ikke spørsmål om å skape farlige situasjoner. Det er et spørsmål om gjensidig smidighet. Hvis du, som bilist, lager en liten luke til meg, som syklist, smetter jeg over fotgjengerfeltet før du får sukk for deg. Begge sparer tid. En såkalt Win-Win-situasjon, hvis du har hørt om det.

Visst har jeg hørt om det. Jeg skjønner godt poenget ditt. Jeg synes fortsatt like lite om at trefikkreglene brytes. Det skaper farlige situasjoner, og mange personskader, og ja jeg har sett hvilke skader slikt fører til.

Med så mange treige bilister som deg, tenker jeg at jeg fortsetter med å sykle uti veibanen. Der er jeg i min fulle rett. En meter fra kantstripen og i 18 kilometer i timen. Så kan du og andre likesinnede koke over av ergrelse. Plager ikke meg det aller minste.
Nei, jeg har observert at det definitivt ikke plager mange syklister det minste å irritere bilistene, samtidig som de selv går rundt og er irriterte. Jeg for min del irriterer meg ikke så veldig over å bli sinket i trafikken. Det jeg er opptatt av er trafikksikkerhet. Jeg blir nok aldri en god anarkist...

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.595
Sted
Holmestrand
Det er merkelig hvor opptatt norske trafikanter er på hvordan alle andre oppfører seg i trafikken. Syklister over bilister og forgjengere, bilister over syklister (og fotgjengere), fotgjengere ...

Da jeg lærte å kjøre bil, ble vi opplært til at din hovedoppgave var å sørge for andres sikkerhet. Med andre ord være defensiv. Dette er en glemt kunst i Norge. Folk kjører forbi på høyre side. De kjører i venstre felt samme hvor de skal, og samme hvor sakte de kjører.

Pass på deg sjøl, vær oppmerksom og hensynsfull i stedet for å gremme deg over hvor "dumme" alle er!

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg har kjøpt meg nye sko. Men jammen var det noen som lot seg irritere av det og...
Jeg går av og til i veien, men bare der det ikke er fortau, og når det kommer en bil så trår jeg klokelig til sides. Alternativet er ikke verdt å utforske. :eek:

Når jeg en sjelden gang sykler merker jeg at bilene kan være litt i veien, spesielt når jeg skal krysse den. Kjedelig å måtte gå av, jeg prøver å unngå det om jeg kan, men jeg krysser stort sett veien der det ikke er gangfelt, for det er veldig få gangfelt her, bare ett faktisk, for det andre har de fjernet.
Når jeg kjører bil kan jeg derimot oppleve at syklistene er i veien, spesielt når de sykler sammen og to i bredden. Av og til kan man nesten bli nedrent på gangveiene og, når de kommer susende i full fart bakfra, trør man tilsides da i et uheldig øyeblikk kan man risikere å få seg en trøkk. :-\

Tror egentlig det beste er at alle kjøper seg nye sko, men prøv å unngå Nike. Sjansen for å bli gått ned er i alle fall minimal, jeg skal gjøre mitt for å unngå skader, gå veldig forsiktig og se meg for til høyre og venstre før jeg krysser både vei og fortau. Oppfordrer alle andre til å gjøre det samme. Ikke blir man irritabel av å gå heller… om det ikke begynner å regne da… ;)

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.595
Sted
Holmestrand
Komponenten skrev:
Jeg har kjøpt meg nye sko. Men jammen var det noen som lot seg irritere av det og...
Jeg går av og til i veien, men bare der det ikke er fortau, og når det kommer en bil så trår jeg klokelig til sides. Alternativet er ikke verdt å utforske. :eek:

Når jeg en sjelden gang sykler merker jeg at bilene kan være litt i veien, spesielt når jeg skal krysse den. Kjedelig å måtte gå av, jeg prøver å unngå det om jeg kan, men jeg krysser stort sett veien der det ikke er gangfelt, for det er veldig få gangfelt her, bare ett faktisk, for det andre har de fjernet.
Når jeg kjører bil kan jeg derimot oppleve at syklistene er i veien, spesielt når de sykler sammen og to i bredden. Av og til kan man nesten bli nedrent på gangveiene og, når de kommer susende i full fart bakfra, trør man tilsides da i et uheldig øyeblikk kan man risikere å få seg en trøkk. :-\

Tror egentlig det beste er at alle kjøper seg nye sko, men prøv å unngå Nike. Sjansen for å bli gått ned er i alle fall minimal, jeg skal gjøre mitt for å unngå skader, gå veldig forsiktig og se meg for til høyre og venstre før jeg krysser både vei og fortau. Oppfordrer alle andre til å gjøre det samme. Ikke blir man irritabel av å gå heller… om det ikke begynner å regne da… ;)
Aldri gått etter 4 tenåringsjenter i bredden som siiiiger nedover fortauet i knapt målbar hastighet, mens du kommer bak og skal rekke polet? Grrrr...
Som du ser er det alltid en mulighet for å ergre seg over andre.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Ringeklokke på sykkelen er påbudt i Norge (til deg xerxes). Det er det også å gå av sykkelen over gangfelt.
Hva hvis en bilist ikke er oppmerksom nok? Da dør du som syklist, synd..

Har opplevd flere situasjoner lik BT sine, og like irriterende hver gong. Tuta blir brukt.
Jeg møtte også en syklist i sterkt trafikkert rundkjøring.. MØTTE!!!! Livsfarlig! Gutten hadde ikke respekt for noe...

Bruk gang og SYKKELsti der det er, og legg dere godt ut på kanten når det er eneste mulighet.

PK

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
1.926
Torget vurderinger
1
Jau, det er mykje skryt å henta når ein kjem i 70 på gangvegen.... Å leggja seg heilt ute på kanten av vegen er jo alltid ein vinnar, slik at alle kører forbi deg i 80 med 3,7 cm klåring :eek:.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det er ingen tvil om at mange bilister også firer på trafikksikkerheten f.eks ved å kjøre forbi syklister med for liten avstand for å spare tid, og det er slett ikke bra.

Men når syklister som klager på dette i samme slengen innrømmer at de selv firer på trafikksikkerheten for å spare tid f.eks ved å sykle over veien i fotgjengerfelt når det kommer biler, da bør de kanskje gå i seg selv også, og ikke bare klage på de andre.

Et annet problem er alle syklistene som sykler i høstmørket uten lys på sykkelen. Det er også et brudd på trafikkreglene og som skaper farlige situasjoner.

Knutn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Antall liker
51
Jeg sykler så bilistene skal få luft å puste i.

Mvh Knut

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det er glimrende at folk sykler. Likevel hadde det vært fint om flere hadde tatt innover seg trafikkreglene.

Og veimyndighetene burde snart skjønne at de burde lage sykkelfelt i veiene i stedet for å lage egne sykkelstier. Mange syklister bruker jo av forskjellige grunner ikke disse sykkelstiene. Der kan de risikere selv å bli hindret av enda mykere trafikanter.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
2
BT skrev:
Det er glimrende at folk sykler. Likevel hadde det vært fint om flere hadde tatt innover seg trafikkreglene.

Og veimyndighetene burde snart skjønne at de burde lage sykkelfelt i veiene i stedet for å lage egne sykkelstier. Mange syklister bruker jo av forskjellige grunner ikke disse sykkelstiene. Der kan de risikere selv å bli hindret av enda mykere trafikanter.
Jeg har syklet ganske mye til jobben i sommer, men kjører bil normalt. Det eneste problemet jeg hadde i år var en annen syklist (med kondomdress) som kjørte på meg, ødela klokken min, men ikke en gang gadd å stoppe. Bilistene er stort sett greie de, men det er fryktelig dårlig tilrettelagt for sykling mange steder i Oslo. Det er heller ingen sammenheng i sykkelveinettet. For ikke å snakke om alle som graver og bygger uten å ta hensyn til verken billister, syklister eller fotgjengere.

Dessverre er det nok en del syklister som faktisk ikke kan trafikkreglene og sykler vel agressivt. Mulig at disse ikke har sertifikat og aldri har kjørt bil. Det er vel også enkelte billister som gjerne kunne tatt seg en sykkeltur for å se hvordan det er også.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.595
Sted
Holmestrand
pks skrev:
Ringeklokke på sykkelen er påbudt i Norge (til deg xerxes). Det er det også å gå av sykkelen over gangfelt.
Hva hvis en bilist ikke er oppmerksom nok? Da dør du som syklist, synd..

Har opplevd flere situasjoner lik BT sine, og like irriterende hver gong. Tuta blir brukt.
Jeg møtte også en syklist i sterkt trafikkert rundkjøring.. MØTTE!!!! Livsfarlig! Gutten hadde ikke respekt for noe...

Bruk gang og SYKKELsti der det er, og legg dere godt ut på kanten når det er eneste mulighet.

PK
Jeg snakket ikke om å sykle, men å gå på fortauet...
Ellers vet jeg hvem som taper når jeg sykler, så jeg har en svært defensiv stil. Jeg følger trafikkreglene så langt som praktisk mulig.Det er mer enn hva jeg kan si om gjennomsnittsbilisten.
i 60 km/t ned en bakke ligger en bil 1 (en) meter fra bakhjulet mitt. Jeg slipper vedkommende fram, hvorpå bilen senker hastigheten til ca 50.
Joda, bilister er fornuftige, vennlige og lovlydige.

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Antall liker
1
Jepp, sykkelsesongen er ugjendrivelig over for i år.
Nå er den er blitt vaska, polert, blitt skifta olje på og har fått full tank til vinteren.
..................oi, denna tråden er kanskje for trøsyklister? ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
På veg hjem fra jobb i går var det noe som virkelig sinket trafikken på veg opp Bøchmannsveien. Jeg lurte fælt på hva det var, fordi det gikk for tregt til at det kunne være syklister. Ganske riktig, det var en rulleskiløper som syntes det var passende å skøyte opp den traffikerte veien midt i rushtrafikken i ca 10 km/t. ;D

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Antall liker
0
For en stund siden gikk jeg paa fortauet og trillet minstemann. Mens vi tuslet og pludret hoerer jeg tuting bak meg. Vel vel, dette har vel ikkke noe med meg aa gjoere tenkte jeg og bablet videre. Tre sekunder senere oeker tutingen og jeg aner noe intens banning. Jeg snur meg og der kommer jaggumeg en mopedbil med en eldre mann vilt gestikulerende med sneipen i kjeften og med en spraakbruk hinsides all folkeskikk som forteller meg aa tre tilsides i en helvetes fart for her hadde han rett til aa kjoere. Tja, du har da god klaring til aa passere sier jeg i en vennlig tone, men utskjellingen fortsetter og under tiraden aktiviseres selvfoelgelig tiltreleet mitt og det utvikler seg til ett munnhuggeri av dimensjoner. Naa begynner minstemann aa bli redd(neida ikke mitt stolteste oeyeblikk) og jeg avslutter og ber mopedmannen om aa pelle seg videre og heldigvis kjoerer han videre.
Angrer fortsatt paa at jeg ikke fulgte innskytelsen om aa ta noekkelen hans og stikke.....

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Øyvind H skrev:
For en stund siden gikk jeg paa fortauet og trillet minstemann. Mens vi tuslet og pludret hoerer jeg tuting bak meg. Vel vel, dette har vel ikkke noe med meg aa gjoere tenkte jeg og bablet videre. Tre sekunder senere oeker tutingen og jeg aner noe intens banning. Jeg snur meg og der kommer jaggumeg en mopedbil med en eldre mann vilt gestikulerende med sneipen i kjeften og med en spraakbruk hinsides all folkeskikk som forteller meg aa tre tilsides i en helvetes fart for her hadde han rett til aa kjoere. Tja, du har da god klaring til aa passere sier jeg i en vennlig tone, men utskjellingen fortsetter og under tiraden aktiviseres selvfoelgelig tiltreleet mitt og det utvikler seg til ett munnhuggeri av dimensjoner. Naa begynner minstemann aa bli redd(neida ikke mitt stolteste oeyeblikk) og jeg avslutter og ber mopedmannen om aa pelle seg videre og heldigvis kjoerer han videre.
Angrer fortsatt paa at jeg ikke fulgte innskytelsen om aa ta noekkelen hans og stikke.....
;D ;D ;D

Jeg fikk motorstopp en gang i en trang, enveiskjørt vei hvor det er umulig å komme forbi. Jeg prøvde fortvilet å få start på bilen igjen, mens et eldre ektepar satt i sin bil bak og mannen sto på hornet, og han ga seg ikke. Etter en stund ble jeg en smule lei av levenet, så jeg gikk ut og bort til sjåføren. Han snurret ned vinduet for å rive kjeft, men før han fikk sagt noe spurte jeg ham høflig om vi ikke kunne bytte plass, så kunne han prøve å få start på min bil så kunne jeg sitte i hans bil og bruke hornet. Men det skulle jeg aldri ha foreslått fordi dette var jo nær på å påføre mannen hjerteinfarkt. Ansiktsfargen skiftet fra rødt til lilla og han fikk pustebesvær. Da han til slutt fikk summet seg truet han med politiet og litt av hvert. Virkelig sjarmerende. Jeg tror aldri jeg har sett noen være så flau som fruen som satt ved siden av ham.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
BT skrev:
Øyvind H skrev:
;D ;D ;D

Jeg fikk motorstopp en gang i en trang, enveiskjørt vei hvor det er umulig å komme forbi. Jeg prøvde fortvilet å få start på bilen igjen, mens et eldre ektepar satt i sin bil bak og mannen sto på hornet, og han ga seg ikke. Etter en stund ble jeg en smule lei av levenet, så jeg gikk ut og bort til sjåføren. Han snurret ned vinduet for å rive kjeft, men før han fikk sagt noe spurte jeg ham høflig om vi ikke kunne bytte plass, så kunne han prøve å få start på min bil så kunne jeg sitte i hans bil og bruke hornet. Men det skulle jeg aldri ha foreslått fordi dette var jo nær på å påføre mannen hjerteinfarkt. Ansiktsfargen skiftet fra rødt til lilla og han fikk pustebesvær. Da han til slutt fikk summet seg truet han med politiet og litt av hvert. Virkelig sjarmerende. Jeg tror aldri jeg har sett noen være så flau som fruen som satt ved siden av ham.

;D ;D ;D

Har en pondusstripe hengende på jobb: Lang bilkø hvor en sitter og tuter iltert bak i køen, så står det en og sier til han:

"Så fint at du tuter hele tiden, alle andre i køen foran deg sitter bare og venter på signal fra deg..."

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
For min del er det ikke så lenge til sykkelsesongen starter, etter jul blir det vel å sette igang trening før sommeren, men blir sikkert å holde meg inn de første månedene ..

Topp Bunn