Nå dødde drivverket mitt :'( :'(

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Jeg bruker et Sony X3000-es driverk. Her er det plata som flytter seg i forhold til laseren.

Satt å hørte på musikk, satti cd 2 fra Eric Clapton 461 Ocean Boullevard, så skjer det rare ting:
Driverket går til utgangsposisjon og står der å hakker (fysisk altså). Jeg slo av speller'n, og nå er det ikke liv i selve drivverket i det hele tatt :(

Heldigvis har jeg dvd-spiiller også, men faen så kjipt! Første gongen noe har røki for meg :-/

Is there anybody out there (som ken komme med tips)?

PK

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Necroth skrev:
Må være kablene som er for dårlige
ja er ikke sikkert signalet kommer helt frem me billigere kabler, prøv å legg dem slik at de ligger i nedoverbakke hele veien!
Nei, er velmulighet for at lasern er gåen (eller er det slik at det ikke er liv i den i det hele tatt? ) ?

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Spilleren funker ellers.. bare selve drivverket som er dødt, Den som snurrer..
Internkabler kan ha løsna... selvsagt.. Jeg bruker optisk i nedoverbakke ;)

PK

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Hvis laseren er støvete så vil den ikke kunne lese noe og går tilbake til start. Fukt en bomullspinne med vann +oppvaskmiddel og prøv å rense FORSIKTIG på laserlinsa. Stø hånd: bruk godhånda (venstre om du er kjeivhendt) og hold rundt håndleddet med den andre.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Takker.. har fått liv i det.. men har blitt ustabilt og overfølsomt for bevegelse ??? :(

PK

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Er linsa helt ren? Prøv å "skylle", altså samme metode med noe absolutt rent. Destillert vann el.l.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Skal gjøre det.. Men skjer slike ting helt plutselig?
Virker som det er mekanisk/elektrisk.

Pk

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Laseren samler støv som alt annet, og over tid vil den gro igjen. Hvis linsa skal lyse og lese av refleksjonen fra cd platen må den være ren. Denne nedsmussingen skjer fort med spillere i rom med mye støv, røyk o.l. Mange tror at laseren er gåen, men det er ofte feil. Laseren er jo en led-lampe og de skal jo vare en evighet - 70000 timer har jeg lest.

Det står mange spillere på loft og i kjeller som bare trenger en liten runde med bomullspinner og såpevann.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Såpe er jo fint på laserlinser da...... ;)

Prøv heller med en liten dråpe Kodak linseveske på en Q-tips.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Skal teste litt forskjellig.. drivverket er ustabilt som mor mi, så noe må gjøras.. Bruker dvd-spillen nå, så musikk er det heldigvis nok av ;D
Alt som fordamper bør vel fungere?

Når spilleren ikke greier å lese plata er det bare et lite dunk som skar tel.. Kan det fortsatt vara støv? Jeg har tru på ei lodding eller en ledning, men...

PK

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har ikke peiling hva som kan forårsake dine problemer :-[ men har positiv erfaring med Kodak linsevske for å rense laserlinser.

Håper du får orden på problemet raskest mulig.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Det kan være kontaktsvikt i ledninger evt i kopling på ledningene som styrer drevet. Når de beveges kan kontakten bli brutt, og et dunk er det som må til...

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Gjest skrev:
Det kan være kontaktsvikt i ledninger evt i kopling på ledningene som styrer drevet. Når de beveges kan kontakten bli brutt, og et dunk er det som må til...
Det er dette jeg tror det er... Jeg har skrudd opp cd-spilleren igjen, og nå virker den mye mer stabil... Jeg skrudde ut hele drevet med laser, og tok alle kontakter ut og inn... Virker som en solid byggd sak, egentlig.. Takker for all hjælp hittil. Plager dekk mer hvis problemet vedvarer..

Mvh

PK

tomerik

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2006
Antall liker
253
Sted
Arendal
Torget vurderinger
1
Min gamle Teac P600 drivverk stoppet også i ytterstilling og var ustabil når jeg byttet spor på CD`n. Dette ble løst med å bytte driv-reima som kjører laser picup`n frem og tilbake, samt ved å legge på ett par dråper tynn olje på de skinnene som driverket løper på. Kanske det samme kan hjelpe din spiller?

efuglset

Medlem
Ble medlem
16.03.2007
Antall liker
13
Torget vurderinger
2
Hei, ser dette er gammel tråd, men har du denne sony-spilleren fremdeles? Jeg vurderer en slik som transport... Takk for tilbakemelding :) Erik

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.118
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Jeg bruker et Sony X3000-es driverk. Her er det plata som flytter seg i forhold til laseren.

Satt å hørte på musikk, satti cd 2 fra Eric Clapton 461 Ocean Boullevard, så skjer det rare ting:
Driverket går til utgangsposisjon og står der å hakker (fysisk altså). Jeg slo av speller'n, og nå er det ikke liv i selve drivverket i det hele tatt :(

Heldigvis har jeg dvd-spiiller også, men faen så kjipt! Første gongen noe har røki for meg :-/

Is there anybody out there (som ken komme med tips)?

PK
Vanligsvis er oppstart ved isetting av en CD plate at den teller kuttene før endelig oppstart og markerer det på displayet , Man vil og høre CD spinne i denne fasen, om laseren var ende veis vil du høre denne og returnere , dvs den går raskt tilbake ,
Hvis den ikke gjør er vanligste årsak er laser relatert , enten laseren tatt kvelden , eller den lille bevegelige flatkable stippen" som føder laser sleiden fått brudd , som er vanlig etter X antall opererasjoner , denne fåes som reserve del til flere modeller ,Selv følgelig kan og motor, er tatt kvelden.
Er det en topp loader så må du sjekke aller først om microbryteren som gir beskjed om at luken er lukket før oppstart , viktig for den aktiverer oppstart sekvensen , test både manuallt og med fjern kontroll at det ikke den som føkker ,,,,,,,

Topp Bunn