NÅ ER DET OVER OG UT FOR CD

Smibakkjen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
398
Antall liker
5
Sted
Sogn og Fjordane
Med dagens vekslingskurs på 9.33 NOK for 1 pund, er det heller ikke vanskelig å velge hvor en skal handle, 112 NOK på play.com eller 189 NOK pluss 29 NOK i frakt, altså 218 NOK på cdon.no. 106 kroner er mye penger når det er snakk om ett enkelt album, å for de av oss som handler en del plater, så kan det absolutt lønne seg å velge ett rimelig alternativ.
 

Vedlegg

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Det er vel nå, det egentlig begynner. Hvis man tar bort de overkomprimerte utgivelsene av noen artister, som er å anse som døgnfluer!

Blue-Ray er et spennende konsept, også innen musikk utgivelser!
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.196
Jeg må innrømme at jeg ikke har sjekket ut streaming,
siden jeg innbiller meg at det stort sett er dårlig MP3 kvalitet
på det som sendes ut.
Dessuten har man ikke superraskt bredbånd her hvor jeg bor.
Og kommunen her har ikke penger til å bygge ut kabelnettet med det første.

Det er greit å laste ned en FLAC av og til, men da må jag la computeren stå
og laste ned over natta.

Jeg prøvde en stund å rippe CDer til PCen,
men liker egentlig å gå til hylla og velge ut en LP eller en CD som jeg har lyst til å høre på.
 
N

nb

Gjest
slowmotion skrev:
Jeg må innrømme at jeg ikke har sjekket ut streaming,
siden jeg innbiller meg at det stort sett er dårlig MP3 kvalitet
på det som sendes ut.
Dessuten har man ikke superraskt bredbånd her hvor jeg bor.
Og kommunen her har ikke penger til å bygge ut kabelnettet med det første.

Det er greit å laste ned en FLAC av og til, men da må jag la computeren stå
og laste ned over natta.

Jeg prøvde en stund å rippe CDer til PCen,
men liker egentlig å gå til hylla og velge ut en LP eller en CD som jeg har lyst til å høre på.
Betal-Spotify er 320kBit Ogg/Vorbis, det er ganske bra. 320kBit er ganske mye, og Ogg er en mer effektiv codec enn mp3 så vidt jeg vet. Tror de aller aller fleste vil slite med å skille det fra CD i de fleste tilfeller. I teorien trenger du 0,32 Megabit for å streame dette, så det er ikke så mye som skal til.
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
lanserer et nytt fenomen : "plate-allergi"

cd'en er bedre enn sitt rykte,men folk flest er ikke villige til å bla opp 10 tusen++ for en spiller.det er ikke rart at folk ikke hører forskjell på mp3 og cd når man anvender en plastikk dvd-spiller som kilde.

jaja.hvor ble det av gleden og forventningene til en kommende utgivelse der man tidlig en mandag sto utenfor sjappa med pengene klar i neven.

mvh. s,
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.196
Det er likevel datakomprimert på en måte som gjør at man mister informasjon.
Det er ikke lossless, så vidt jeg vet.
Man kan godt si at det er greit, for man hører ikke forskjell likevel.
Men det er IMNSHO en nedgående spiral, som har vært med på og
bringe oss dagens utgivelser med dårlig lyd.

( I tillegg er det jo voldsomt med dynamikkkompressjon på dagens utgivelser, men det er en annen historie)

Det er ikke den retningen vi ønsker å gå, er det vel?
Hvis musikken ikke finnes på annet medie enn MP3, så er det jo greit,
da må man klare seg med det.
Men jeg synes det er betenkelig at det liksom skal være greit at MP3 er bra nok.
 
N

nb

Gjest
slowmotion skrev:
Det er likevel datakomprimert på en måte som gjør at man mister informasjon.
Det er ikke lossless, så vidt jeg vet.
Man kan godt si at det er greit, for man hører ikke forskjell likevel.
Men det er IMNSHO en nedgående spiral, som har vært med på og
bringe oss dagens utgivelser med dårlig lyd.

( I tillegg er det jo voldsomt med dynamikkkompressjon på dagens utgivelser, men det er en annen historie)

Det er ikke den retningen vi ønsker å gå, er det vel?
Hvis musikken ikke finnes på annet medie enn MP3, så er det jo greit,
da må man klare seg med det.
Men jeg synes det er betenkelig at det liksom skal være greit at MP3 er bra nok.
Joda, helt enig med deg i prinsippet. Men for meg veier lett fordelen ved å ha fryktelig mye musikk lett tilgjengelig opp for bakdelene. Og for veldig mye av det som blir utgitt er det ikke bitraten/grad av lossy komprimering som er avgjørende, men hva som er gjort under innspilling og mastring i studio. For meg kan det til tider se ut som at det er fy-fy å lytte til en top notch innspilling i f.eks mp3-format, mens det er helt ok å lytte til en elendig innspilling i CD-kvalitet. Jeg er ikke i tvil om hvem av de to som låter best i alle fall.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.196
nb skrev:
Joda, helt enig med deg i prinsippet. Men for meg veier lett fordelen ved å ha fryktelig mye musikk lett tilgjengelig opp for bakdelene. Og for veldig mye av det som blir utgitt er det ikke bitraten/grad av lossy komprimering som er avgjørende, men hva som er gjort under innspilling og mastring i studio. For meg kan det til tider se ut som at det er fy-fy å lytte til en top notch innspilling i f.eks mp3-format, mens det er helt ok å lytte til en elendig innspilling i CD-kvalitet. Jeg er ikke i tvil om hvem av de to som låter best i alle fall.
Enig med deg i det.
Men jeg vil ha både i pose og sekk.
Hvis den "top notch" innspillingen finnes i CD-kvalitet eller bedre
( og jeg liker musikken ), så betaler jeg heller ekstra for det.
Den derre "bra nok" mentaliteten liker jeg ikke. ;)
 
V

vredensgnag

Gjest
Jeg syns det er spennende med Live Nation konseptet på iTunes Store - og tror vi kommer til å få mange live kvalitetsopptak i høy oppløsning tilgjengelig over nettet.

Sjekk her, f.eks., 24/96 FLAC. Med noen riktig flotte opplevelser blant dem.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=40663.0

Om kort tid sitter vi hjemme og kjøper billett til toppkonserter i topp oppløsning, som vi kan følge direkte - enten kun lyd, eller med lyd og bilde.

;D
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.196
Takk for påminnelsen.
Jeg har funnet flere gode liveopptak på archive.org


;)
 
V

vredensgnag

Gjest
Jeg syns det er veldig spennende at jeg kan lytte til nyoppføringer, fra kvalitetsgrupper og -solister - og gjerne følge et band eller en strykekvartett gjennom et helt år med konserter. Den muligheten har vi (får vi) nå ...
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
vredensgnag skrev:
Jeg syns det er spennende med Live Nation konseptet på iTunes Store - og tror vi kommer til å få mange live kvalitetsopptak i høy oppløsning tilgjengelig over nettet.

Sjekk her, f.eks., 24/96 FLAC. Med noen riktig flotte opplevelser blant dem.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=40663.0

Om kort tid sitter vi hjemme og kjøper billett til toppkonserter i topp oppløsning, som vi kan følge direkte - enten kun lyd, eller med lyd og bilde.

;D
Skal vi avlive artistenes mulighet for å tjene penger på at vi går på konsert og? ;D
 
V

vredensgnag

Gjest
Skink_123 skrev:
vredensgnag skrev:
Jeg syns det er spennende med Live Nation konseptet på iTunes Store - og tror vi kommer til å få mange live kvalitetsopptak i høy oppløsning tilgjengelig over nettet.

Sjekk her, f.eks., 24/96 FLAC. Med noen riktig flotte opplevelser blant dem.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=40663.0

Om kort tid sitter vi hjemme og kjøper billett til toppkonserter i topp oppløsning, som vi kan følge direkte - enten kun lyd, eller med lyd og bilde.

;D
Skal vi avlive artistenes mulighet for å tjene penger på at vi går på konsert og? ;D
Jeg betaler gjerne for slike ting - bare gjør det tilgjengelig. Men grupper bruker dette for å promovere seg selv og vinne flere tilhengere.
 

Smibakkjen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
398
Antall liker
5
Sted
Sogn og Fjordane
mikefish skrev:
lanserer et nytt fenomen : "plate-allergi"

cd'en er bedre enn sitt rykte,men folk flest er ikke villige til å bla opp 10 tusen++ for en spiller.det er ikke rart at folk ikke hører forskjell på mp3 og cd når man anvender en plastikk dvd-spiller som kilde.

jaja.hvor ble det av gleden og forventningene til en kommende utgivelse der man tidlig en mandag sto utenfor sjappa med pengene klar i neven.

mvh. s,
Nå står en klar ved postkassen og venter på postmannen;-) Forhåndsbestilte b.l.a. AC/DC - Black Ice på nettet, den lå i postkassen lørdagen og platen skulle slippes mandagen etter.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.766
Antall liker
21.652
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
NÅ ER DET OVER OG UT FOR CD

Hehe, jeg driver og ripper Nigel North: Bach on the Lute Box Set (Linn Records). Rundt hullet i CD-platen står det:

THIS CD SOUNDS EVEN BETTER THROUGH A LINN CD PLAYER.

Best å kjøpe seg en CD-spiller fra Linn før de blir dyr vintage, hva?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hehe - det spiller ingen rolle hva som står rundt hullet - det er helt uaktuelt å kjøpe CDspiller igjen. Det kommer aldri til å skje - ikke hjemme hos meg.
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
jo kjenner meg igjen der Smibakkjen ! skal vokte meg litt for å kaste glass i steinhus igjen.

mvh. s,
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
TRalala...

http://www.hardware.no/artikler/skybasert_lagringslosning_/80303 ... duverden, dele itunes biblioteket over nett...
Eller Cd biblioteket da!!! Seffern!!!
Men hva da?
http://unite.opera.com/application/322/ ... TRalala...

Nå begynner det å ta form, det jeg så for meg for snart 2 år siden nå... Opera hadde det da, nå begynner resten av
verden å dilte etter..

Hva betyr dette...?
Jo man kan ta en Iphone, installere opera mini 5.02, legge til "unity" app, så "stream_media" (i unity app)
koble seg opp mot sin maskin hjemme i stua og lytte på sitt eget cd bibliotek, hvor man enn er....
f.eks på en messe plugge inn sin "server Iphone" på en dac... og sette seg i stolen og lytte på annlegget under demo...

Eller man kan som utstiller på en messe bruke "noe slikt som dette" som Musikklager... ;D
Eller om man er på besøk hos noen og det er lyttekveld... da han man jo favorittmusikken med seg... via iphone...

Yes, it is fancy....

Funker visstnok på Iphone, Ipad og ipod.. og sikkert masse andre ting som kan kjøre denne opera app's...
Så det er nok ikke over og ut for cd'n... men man trenger ikke lenger å ha den med seg... "fysisk" ... ::) overalt.

Nå er det vel flere "mobil" plattformer etterhvert som kan dette... så iphone trenger man jo strengt tatt ikke å ha...
Eller iomega sak... Finnes mange alternativ etterhvert.. Drøsser med "PAD" typer der ute og....

Og en ting til... det er faktisk mulig idag å lese den FAKTISKE cd'n fra ens egen hjemmepc, og streame den via dertil egnet plattform/program/app, hvor som helst via internett... Den kan være montert i ett virtuell cd drev... hjemme i stua, i ett faktisk fysisk drev... ...

Høh, idag har man til og med muligheten å lage cd'er virtuellt!!!
http://www.virtualcd-online.com/vcd/apps/videolibrary/index.cfm?lg=0&Item=fnktn170

Eller...
http://www.virtualcd-online.com/vcd/apps/videolibrary/index.cfm?lg=0&Item=fnktn190


mvh
 

Vedlegg

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Skink_123 skrev:
vredensgnag skrev:
Jeg syns det er spennende med Live Nation konseptet på iTunes Store - og tror vi kommer til å få mange live kvalitetsopptak i høy oppløsning tilgjengelig over nettet.

Sjekk her, f.eks., 24/96 FLAC. Med noen riktig flotte opplevelser blant dem.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=40663.0

Om kort tid sitter vi hjemme og kjøper billett til toppkonserter i topp oppløsning, som vi kan følge direkte - enten kun lyd, eller med lyd og bilde.

;D
Skal vi avlive artistenes mulighet for å tjene penger på at vi går på konsert og? ;D

Tja, man har allerede avlivet musikerenes mulighet (stort sett) til å få maks lyd på skivene. Alle de store studioene som hadde råd til å ha topp utstyr og store, gode opptaksrom blir lagt ned fordi ingen plateselskaper har råd til å bruke dem lenger. Så da får man ta konsekvensene av det, og ta til takke med hjemmeproduksjoner og lavbudsjett.

Musikere har hus og bil og barn og sånt de også. Koster penger som kjent.



Joda, vet at Plateselskapene var sidrompa når det gjaldt som mest. MEN, det var de som la ut pengene for topp-produksjonene, og jo mere penger de tjente på kommers tjongle-musikk til fjortisser, jo mere penger var de villige til å bruke på litt mer spesielle produksjoner.

Nå har de fleste kun råd til å satse safe på tweakede syngedamer i nesten ingen klær. Fordi de fortsatt tjener litt penger på disse.



Det er heldigvis fortsatt noen som klarer å holde hodet over vannet med gode produksjoner, men de blir færre og færre.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Valentino skrev:
Hehe, jeg driver og ripper Nigel North: Bach on the Lute Box Set (Linn Records). Rundt hullet i CD-platen står det:

THIS CD SOUNDS EVEN BETTER THROUGH A LINN CD PLAYER.

Best å kjøpe seg en CD-spiller fra Linn før de blir dyr vintage, hva?
På en gammel Miles Davis-plate står det: "Cannot be played on old tin-boxes no matter what they are fitted with". Trolig en parodi på de første stereo-plater, der det gjerne sto noe mumbo-jumbo om at kunne spilles på .... provided it is fitted with .....

På en annen Miles-plate står det: The music of Miles Davis should be played back at the loudest possible volume. En skøyerfant, denne Miles!
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Imperial skrev:
TRalala...

http://www.hardware.no/artikler/skybasert_lagringslosning_/80303 ... duverden, dele itunes biblioteket over nett...
Eller Cd biblioteket da!!! Seffern!!!
Men hva da?
http://unite.opera.com/application/322/ ... TRalala...

Nå begynner det å ta form, det jeg så for meg for snart 2 år siden nå... Opera hadde det da, nå begynner resten av
verden å dilte etter..

Hva betyr dette...?
Jo man kan ta en Iphone, installere opera mini 5.02, legge til "unity" app, så "stream_media" (i unity app)
koble seg opp mot sin maskin hjemme i stua og lytte på sitt eget cd bibliotek, hvor man enn er....
f.eks på en messe plugge inn sin "server Iphone" på en dac... og sette seg i stolen og lytte på annlegget under demo...

Eller man kan som utstiller på en messe bruke "noe slikt som dette" som Musikklager... ;D
Eller om man er på besøk hos noen og det er lyttekveld... da han man jo favorittmusikken med seg... via iphone...

Yes, it is fancy....

Funker visstnok på Iphone, Ipad og ipod.. og sikkert masse andre ting som kan kjøre denne opera app's...
Så det er nok ikke over og ut for cd'n... men man trenger ikke lenger å ha den med seg... "fysisk" ... ::) overalt.

Nå er det vel flere "mobil" plattformer etterhvert som kan dette... så iphone trenger man jo strengt tatt ikke å ha...
Eller iomega sak... Finnes mange alternativ etterhvert.. Drøsser med "PAD" typer der ute og....

Og en ting til... det er faktisk mulig idag å lese den FAKTISKE cd'n fra ens egen hjemmepc, og streame den via dertil egnet plattform/program/app, hvor som helst via internett... Den kan være montert i ett virtuell cd drev... hjemme i stua, i ett faktisk fysisk drev... ...

Høh, idag har man til og med muligheten å lage cd'er virtuellt!!!
http://www.virtualcd-online.com/vcd/apps/videolibrary/index.cfm?lg=0&Item=fnktn170

Eller...
http://www.virtualcd-online.com/vcd/apps/videolibrary/index.cfm?lg=0&Item=fnktn190


mvh
Høres veldig bra ut for de som har rippa Cd'er på hjemmePc'en. Men det blir vel mange tellerskritt hvis man skal sende musikk over mobilnettet?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
oyvjorge skrev:
Men det blir vel mange tellerskritt hvis man skal sende musikk over mobilnettet?
"Tellerskritt". Det var lenge siden. ;) Du får høre om de selger slike på Televerket. :)

Fra spøk til alvor:

Det blir billigere og billigere med datatrafikk over mobilnettet. Allerede nå kan du få ubegrenset nedlasting for et par hundre kroner i måneden som en tilleggstjenesten til enkelte abonnementer.
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Imperial skrev:
TRalala...

http://www.hardware.no/artikler/skybasert_lagringslosning_/80303 ... duverden, dele itunes biblioteket over nett...
Eller Cd biblioteket da!!! Seffern!!!
Da ser denne mer interesant ut http://www.hardware.no/artikler/pogoplug/80562, Kan kobble intill 4 USB eneheter og koster 700,-. Ellers så kommer jo Ubuntu server med støtte for Cloud.

Uansett er dette avleggs om få år når det kommer til underholdning.
Streaming er fremtiden, og etterhvert vil vi nok se lossless formater i tjenester som Spotify og Wimp.
De største innholdsleverandørene i Hollywood har nå forenet krefter for å levere streaming tjenester for film.
Når dette kommer for fult med tapsfrie formater er det overhode ingen grunn ti å eie en fysisk kopi, så lenge det finnes fysiske kopier vil det finnes piratkopier.

Når en går over til til streaming i form av abbonement eller leie av film/musik eller spill så vil en lettere få bukt med dette problemet også.

PS3 skulle ettersigende være umulig å hacke, nå er den vid åpen og en trenger ikke engang chippe den, det hele kan gjøres via SW. Neste generasjon spillkonsoll vil nok sansynligvis være bassert på oppkobbling mot server for tilgang til spill.
 
Topp Bunn