Mye styr med å selge hi-fi til utlandet?

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Jeg har, som enkelte sikkert har lagt merke til, en forforsterkerløsning som jeg skal selge som er tungrodd i et tregt marked.

Jeg har tenkt tanken på ebay eller audiogon og lurer på om noen vil dele erfaringer med disse kanalene. Sammenlignet med å selge i Norge ser jeg for meg følgende:

1. Jeg vil nå flere potensielle kjøpere
2. Jeg må kanskje styre med toll og moms?
3. Sending blir antakelig via Tollpost eller tilsvarende?
4. Betaling via Paypal?

Setter stor pris på om noen vil kommentere dette og avklare et par småting slik at jeg eventuelt får lagt den ut internasjonalt.
 
N

nb

Gjest
Du slipper å styre med toll og moms siden du sender ut av Norge.
Paypal er nok greiest for betaling. Men greit å være fleksibel - si at du godtar bank transfer og PayPal, eventuelle kjøpere vil nok foretrekke PayPal men for deg som selger er det jo helt kurant med bankoverføring.
Du kan sende med et av de internasjonale spedisjonsfirmaene, posten eller hvasomhelst. Prisene kan nok variere en del, så sjekk litt rundt. Vet ikke om JetCarrier kan sende fra Norge til USA, men kan være verdt å se på.
Du må betale et gebyr til PayPal og eBay, jeg vet ikke hvor mye det er, men noen få prosent må du nok regne med.
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Takk for fint svar NB.

Har noen testet ebay vs Audiogon og vil si noe om hvilket sted som vil være mest gunstig for å selge litt ukjente ting?
 
N

nb

Gjest
Du kan jo høre om du kjenner noen som kjenner Roysen - han har vel handlet HiFi verden rundt og har sikkert en del peil på hva som er hot og not.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Har sendt til Sverige med posten og det er ikke noe problem, har benyttet forskudd via bank og Paypal.
Hvis du skal benytte bank må du sjekke hvilket "IBAN" nummer du har da selger trenger dette for å overføre fra utlandet til Norge
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Da blir det utlandet.

Kan jo begynne med Sverige - de har jo tilsvarende gratisannonsering som her inne.
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.746
tore_v1 skrev:
Da blir det utlandet.

Kan jo begynne med Sverige - de har jo tilsvarende gratisannonsering som her inne.
jeg har god erfaring med det svenske hifimagasinet, som det er link til på bruktbørsen.

Vet ikke hva du skal selge, men er det en dyr forforsterker, kan det være en løsning å henvende seg til noen av de fimaene i UK, som averterer bak i HiFi-News.

Det har jeg også gjort, med god erfaring.

Har også solgt på Audiogon med godt resultat, men vær da obs på spenningsproblematikk (230/110 V)

Er det amerikansk utstyr, vil du få en veldig mye dårligere pris i USA, både fordi det utstyret er mye billigere der, og pga valuta, frakt osv.

Mye å tenke på - lykke til!
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Har solgt endel på audiogon og benyttet paypal.
Det fungerer utmerket.
Både Audiogon og Paypal har gode prosedyrer som sikrer god handel.
Det er enkelt å annonsere på audiogon også.
Har benyttet Fedex; de er veldig servicevennlige. De sender deg all nødvendig dokumentasjon og pakke kan innleveres på posten som sender den til Fedex Gardermoen.
Paypal tar 3% av salgssum.

Yasman
 
Topp Bunn