Musikken var bedre før!

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.618
Antall liker
9.172
Sted
Trondheim

Her er det brukt Melodyne, men kan du høre det?
Jeg synes det hele høres computergenerert. Det er alt for homogent og mangler fullstendig sjel.

Nå skal det sies at de beste gruppene kan jo synge homogent (uten Melodyne og Autotune) da:

 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.392
Antall liker
20.814
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det man gjør i Melodyne er, som vist i NRKs utmerkede artikkel, å flytte tonehøyden manuelt. Man gjør ingenting med klangen, bare legger hele spekteret på "riktig sted".

Det jeg kan tro skjer på enkelte enklere opptak, gjort med Garageband f.eks. er at manipuleringen fører til en utarming/avflatning av stemmekarakteristikken på grunn av begrenset bitdybde og samplerate i prosesseringen. Garageband regner i 16 eller 24 bit fixed point 44.1 kHz. Ikke akkurat studiokvalitet. Jeg tror det er det du hører i opptaket av Nordic Blue.
Til sammenlikning regner stereoanlegget mitt i 32 bit floating point og 88.2 kHz (og det er i reproduksjon og ikke produksjon).

Voces 8 rett inn i en kameramikk:


Tillegg: De Blue Heron-kuttene gir meg lyst til å ta fram igjen La Venexianas innspilling av Monteverdis 8. madrigalbok, de om krig og kjærlighet. Er jo litt morsom å vite at man ikke vet om det er fikset litt ved hjelp av disse verktøyene på den innspillingen heller.
 
Sist redigert:

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Korsen klarte vi å lytte på Queen og salige Freddy M uten Autotune, Melodyne og Harmonizer på vokalen?
Jesus, gje meg styrke!
https://www.nrk.no/kultur/xl/slik-forandra-autotune-musikken-for-alltid-1.14981350
Fra samme artikkelen, til å spy av...., dessuten sparer man vanvittige summer i studio... hah...



SEEB: Espen Berg og Simen Eriksrud er nokre av dei største EDM-produsentane i verda. Duoen har jobba med store band som Coldplay, Bastille og OneRepublic. Dei er mest kjend for remiksen av Mike Posner-låten «I took a pill in Ibiza», som er spelt over 1,2 milliardar gongar på Spotify.
FOTO: OLE KRISTIAN ÅRDAL / NRK
I dag har Simen og Erik blitt så vande med å høyre hundre prosent reine tonar, at dei rett og slett blir fysisk uvel av å høyre popmusikk utan autotune.

Da kan man jo like gjerne ta den helt ut og gjøre "dere" arbeidsløse i samme slengen....

 
L

Lassencad

Gjest
Man må huske på at på de sidste 100 år er der sket meget på musik fronten. Jazz kom til ... Jazz var iøvrigt meget upopulær i de fine kredse . Blues skulle en tur forbi England før man lyttede mere til den type musik her i Europa .
Største delen af den type musik vi lytter til i dag har rod i blues. Men er det ikke bare sådan en ny generation altid vil forkaste den den gamles generations musik.

At musikken var bedre end før er jeg ikke helt sikker på jeg synes er helt rigtigt. Jeg nyder en del af den type musik som min søn lytter til. Og meget af det er godt . Gode tekster gode melodier. Omvendt lytter min søn også til det jeg kan lide. Han er jo også opvokset med min musik.

Der har altid været musik kunstnere der ikke kunne/kan synge. Men musikken og måden det fremføres på gør det alligevel er spænende at lytte til.
Der hvor jeg synes at musikken var bedre end før er mest af teknisk art . Autotune/ loudness war/ komprimering / Osv osv
Optagelser er så manipuleret/ødelagt inden de når vores anlæg. Her er der ingen tvivl i min verden at musikken var bedre før.
Men selve musikken er lige så god som før. Før var det meget godt musik . Men der var også meget dårligt. Det er nøjagtigt det samme i dag . Meget godt men også meget skidt :) Bare på en anden måde.
 
Topp Bunn