Musikken var bedre før!

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
EDM er vel det området som er mest i utvikling om dagen, naturlig nok siden sjangeren er nyere enn mange andre. Mainstream EDM i form av tropical house, bigroom etc. er selvsagt dørgende kjedelige greier, men i periferien i de hardere subsjangerne utenfor det man noensinne får høre på radio her i Norge, som f.eks hardstyle og nå spesielt raw-versjonen av hardstyle skjer det en masse spennende greier hvor man i dag får servert en type låter som det så sent som i 2010 ikke fantes eksempler på.

Dette er en type musikk man i Norge ikke blir eksponert for med mindre man oppsøker den, og det er vel ikke til å legge skjul på at den gjennomsnittlige hifisentraler ligger godt over den typiske lyttegruppen i alder, så jeg skjønner godt at mange ikke får med seg det som skjer. I tillegg er det definitivt snakk om en "aquired taste" som ikke akkurat fenger massene ved første lytt.

Det som har skjedd de siste årene er at i motsetning til annen EDM så benyttes "kicket", det vil si bass beaten, nærmest som et eget instrument og ikke bare en grunnlinje. I tillegg har hardcore elemente smeltet sammen med mer melodiøse sjangere, så man får en greie med masse energi og driv.

Det sies også blant produsentene at hardstyle-kicket er noe av det aller vanskelige å få til innen EDM-produksjon. Jeg så en video av en typisk fremgangsmåte en gang og det var helt latterlig mye som skulle til for å få den riktige kombinasjonen av aggresivitet, massivt attack og fraspark.

Et eksempel på hardstyle i 2019 - ikke noe man typisk hører i mainstream i Norge:

Her er et sett med raw versjonen av hardstyle - røffere i kantene og dystrere generelt:
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg klikket på videoen med et åpent sinn, men må nok innse at jeg ikke HAR et så åpent sinn. ;) Ganske kjedelige greier, dessverre.

...Og "live"? Gjør de gutta noe annet enn å trykke play og vifte med armene?

Næh... ;) Jeg får heller akseptere at jeg har blitt gammel, gitt. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.015
Torget vurderinger
2
Virker som om noen av poengene i artikkelen har forsvunnet i løpet av disse 7 sidene debatt. Et viktig poeng er at mesteparten av listemusikken i dag er "industriprodukter", der et stort "maskineri" med profesjonelle aktører innenfor hvert sitt felt må til for å lage et produkt på nokså kynisk vis. Om det dermed er bedre eller dårligere skal jeg ikke ha sagt så mye om, men dette med uforutsigbarheten og kreativiteten fra de mer dopede 60 og 70-talls komponister, lider i hvertfall tungt under industrialiseringen av komposisjon. Der en eller noen få folk tidligere jammet fram til dels geniale produkter med et konkret fingeravtykk, er det nå svært vanskelig å peke på hvem som har skrevet de forskjellige låtene for en nær uendelig rekke med dyktige syngedamer.
Så om det fortsatt muligens er både musikalsk dyktig og kvalitativt høyt nivå, er det i det minste betydelig kjedeligere og mer forutsigbart, jevnt over. Heller Doors enn Eilish, for å si det sånn, selv om sistnevnte har et ganske så genuint uttrykk, faktisk.

Jeg oppdager fortsatt en del morsom musikk på Spotify, men mesteparten av dette har røtter i noe jeg kjenner fra før. Dagens anbefaling: In This Moment, LA-basert band med en strålende vokalist!
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.814
EDM er vel det området som er mest i utvikling om dagen, naturlig nok siden sjangeren er nyere enn mange andre. Mainstream EDM i form av tropical house, bigroom etc. er selvsagt dørgende kjedelige greier, men i periferien i de hardere subsjangerne utenfor det man noensinne får høre på radio her i Norge, som f.eks hardstyle og nå spesielt raw-versjonen av hardstyle skjer det en masse spennende greier hvor man i dag får servert en type låter som det så sent som i 2010 ikke fantes eksempler på.

Dette er en type musikk man i Norge ikke blir eksponert for med mindre man oppsøker den, og det er vel ikke til å legge skjul på at den gjennomsnittlige hifisentraler ligger godt over den typiske lyttegruppen i alder, så jeg skjønner godt at mange ikke får med seg det som skjer. I tillegg er det definitivt snakk om en "aquired taste" som ikke akkurat fenger massene ved første lytt.

Det som har skjedd de siste årene er at i motsetning til annen EDM så benyttes "kicket", det vil si bass beaten, nærmest som et eget instrument og ikke bare en grunnlinje. I tillegg har hardcore elemente smeltet sammen med mer melodiøse sjangere, så man får en greie med masse energi og driv.

Det sies også blant produsentene at hardstyle-kicket er noe av det aller vanskelige å få til innen EDM-produksjon. Jeg så en video av en typisk fremgangsmåte en gang og det var helt latterlig mye som skulle til for å få den riktige kombinasjonen av aggresivitet, massivt attack og fraspark.

Et eksempel på hardstyle i 2019 - ikke noe man typisk hører i mainstream i Norge:

Her er et sett med raw versjonen av hardstyle - røffere i kantene og dystrere generelt:
Jeg blir jo påvirket av ungdommene i huset, og synes det er spennende å høre deres musikk. Har hørt denne sjangeren du spiller her noen ganger. Det er jo musikk som krever veldig mye av anlegget, nytter ikke med pinglete stativhøyttalere for at denne musikken skal komme til sin rett. Blir nok veldig elsk eller hat dette.

EDM har jo utviklet seg fra disco og er laget for å være spesielt dansbart, bassen slår i 4 fjerdededels slag hver takt. En av de første MDM låtene var: Donna Summer - I Feel Love fra 1977...

 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Jeg klikket på videoen med et åpent sinn, men må nok innse at jeg ikke HAR et så åpent sinn. ;) Ganske kjedelige greier, dessverre.

...Og "live"? Gjør de gutta noe annet enn å trykke play og vifte med armene?

Næh... ;) Jeg får heller akseptere at jeg har blitt gammel, gitt. :)
Haha, neida. Jeg er ingen unggutt selv lenger, heller. Poenget med innlegget mitt var uansett ikke det kvalitative eller at det er snakk om unike prestasjoner, men at det faktisk skjer en viss utvikling i nisjene, ikke bare i EDM, men også i andre sjangere. Bittelitt av det som funker drypper jo tilbake i mainstream over tid, men det er jo en kjennsgjerning at folk flest liker formulaisk musikk som ligner på det man har hørt før, så det er jo ikke rart at topplistene inneholder ting man blir lei av etter 2 lytt. Nisjemusikken er jo gjerne motsatt. Det er først etter flere gjennomlyttinger at fascinasjonen oppstår.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
I rettferdighetens navn må det også sies at det finnes mye spennende rap om man går litt utenfor hitlistene. Ta f.eks en lytt til National Rap Show med Tommy Tee på Nrk, så kan man få en liten pekepinn.

Litt artig er det at Spotify oppsummerer musikkåret mitt og ser på lyttevanene ved årsskifte. Spotify mente jeg var 27 år, mens jeg i virkeligheten er godt over 40. (Men føler meg som 29). Det kan ha sammenheng med at Spotify i stor grad blir brukt til å sjekke ut nye ting, mens klassikerne blir spilt på fysisk format.
 
  • Liker
Reaksjoner: MML
S

Slubbert

Gjest
...Og "live"? Gjør de gutta noe annet enn å trykke play og vifte med armene?
Sjekk ut feks. Cory Wythe, a.k.a. Marvel Years (søk med andre ord på Marvel Years på Spotify etc). Han er en EDM-DJ og samtidig en råbra gitarist som blander fete gitarlicks og riff med funky DJ'ing. Skikkelig kult.

Ellers er svaret "ja", å være en god DJ er også i høyeste grad en musikalsk "skill". De beste gutta gjør veldig mye mer enn å trykke play og vifte med armene.


Cory Wythe, the producer and guitarist better known as Marvel Years, has found a welcome place for himself within the increasingly popular glitch-hop / electro-soul dance music scene. In just a short period of time, his progression has become outright impossible to ignore. Much more than your average DJ/producer, Marvel Years incorporates electric guitar in his live performances. His approach to blending electronic beats and shredding soulful guitar on his original tracks and remixes creates a sound that is a unique hybrid of EDM combing glitch, retro-funk, classic rock, soul, jazz and hip-hop. “Classic rock has been a huge influence on me,” Wythe explains. “I love breathing new life into those older songs. I think that’s a good medium for bringing new listeners into my music because they can relate to that stuff. I improvise (on live guitar) over a lot of my stuff.”
 
Sist redigert:
S

Slubbert

Gjest
Ellers er en bra introduksjon til elektronisk musikk for de som er mer vant med rene instrumentbaserte sjangre, artisten/DJen GRiZ. Han drar også med seg mye innflytelse fra klassisk/retro funk i særdeleshet.

 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Merk at "Live" i denne sammenhengen er gjerne en serie sett med en varighet på 8-10 timer totalt hvor hver artist har alt i fra 30 minutter til 1.5 timer på sitt sett. Publikum er der for å ta av med fet lyd og lysshow og mange ser knapt artistene frami der. Det er altså ikke slik at man drar dit og ser på en artist sprade rundt på scenen for så å dra hjem. Dette er helnattseventer og en opplevelse i seg selv. Både lyd og lys på de største hardstyle-eventene er helt vanvittig.


Denne er også ganske morsom - samme event:
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.543
Antall liker
3.025
Sted
Oslo
Jeg har aldri likt listepopp, så i min ungdom var jeg nysgjerrig og jaktet på andre ting, kunne bruke timer i platebutikker og venners samlinger, og fant mye bra. Så kom småbarnsperioden og den typen interesse og nysgjerrighet ble nedprioritert. Så gikk småbarnsperioden over og jeg har tid igjen og synes jeg finner ut at det har skjedd mye bra i mellomtiden.

En grunn til at man ikke ikke blir enige om de helt fantastiske låtene idag kan være at i gamledager hørte vi alle på de samme radiokanalene, fulgte (noen ganger) med på sammme hitlistene, var på de samme diskotekene osv. Vi har lettere å styre. Nå hører vi alle på helt forskjellige medier og kanaler.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.613
Antall liker
9.170
Sted
Trondheim
Det er vel så enkelt som at før hadde man en god del filtrering før noe slapp på markedet. Nå kan hvem som helst publisere noe de har laget på nettet uten noen som helst kvalitetskontroll.

Dermed er det ikke sagt at alt som slapp gjennom før var så veldig bra, men mye av det verste ble aldri gitt ut. Den gangen måtte man bruke sine egne surt oppsparte midler for å kjøpe en plate - da var det viktig at det man kjøpte faktisk hadde noen kvaliteter. Før måtte man velge hva man ville høre på, nå må man velge hva man ikke vil høre på. Det siste er mye vanskeligere.

Jeg sier heller ikke at det ikke lages bra musikk nå, men den forsvinner lett i all støyen og er vanskeligere å finne. Man må huske på at ikke alle er så veldig interessert i musikk, men bare følger strømmen, og strømmen er den mest kommersielle musikken.

Og dere som viser til live DJing - der er det jo ikke musikken som er det sentrale. Det er jo bare en moderne versjon av en "rave", der tjo og hei og veive med armene er poenget. Greit nok det, men det sier jo egentlig ikke så mye om den musikken som lages.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
De beste gutta gjør veldig mye mer enn å trykke play og vifte med armene.
Det var gutta i videoen jeg siktet til.
Sjekk videoen med C2C, de har vunnet mesterskap i DJing, eller "turntablism" som det også kalles. Litt mer om hva det går ut på her.
Det er jo noe helt annet, og litt artig å se på (en liten stund), men "musikken" de "lager" er IMO ikke spesielt interessant i seg selv.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
De beste gutta gjør veldig mye mer enn å trykke play og vifte med armene.
Det var gutta i videoen jeg siktet til.
Sjekk videoen med C2C, de har vunnet mesterskap i DJing, eller "turntablism" som det også kalles. Litt mer om hva det går ut på her.
Det er jo noe helt annet, og litt artig å se på (en liten stund), men "musikken" de "lager" er IMO ikke spesielt interessant i seg selv.
Litt for mange russebusser som har kjørt rundt med den musikken på taket her de siste årene.
 
S

Slubbert

Gjest
Smak og behag, jeg synes det er en svært fengende låt. Ellers finnes det plenty mer "progressiv"/sær elektronisk musikk også, feks. Tipper, The Inifinity Project, Shpongle eler Carbon Based Lifeforms, der er det ganske mange lag med harmonier og rytmikk. Det er kanskje primært syremusikk, men kan være interessant i nykter tilstand også.
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.875
Antall liker
1.897
Sted
Sortland
Er du gammel nok husker du "Treff" serien.....
Nei - alt var ikke like bra 'før' heller 😂
 

TerryGib

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2011
Innlegg
1.678
Antall liker
2.875
Sted
Bergen
Det er ganske mye som var veldig poppis tidligere som helst burde ha vært glemt, slik som denne perlen fra 1981
https://www.youtube.com/watch?v=hw7Dhof9Kv8 (Link fremfor video for å beskytte sarte sjeler.)

(Sorry Spirre, det var for fristende)
Takk ska du faen meg ha:mad:
- Fremdeles flau over å ha ropt ut artistnavnet etter 3 sekunder i musikkquiz med mange deltagere.
Faktisk verre enn Happy Pharrell
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.044
Antall liker
1.452
Torget vurderinger
1
Gutter, der har begynt å diskutere smak fremfor innholdet i artikkelen i åpningsinnlegget. Repeterer denne:

Virker som om noen av poengene i artikkelen har forsvunnet i løpet av disse 7 sidene debatt. Et viktig poeng er at mesteparten av listemusikken i dag er "industriprodukter", der et stort "maskineri" med profesjonelle aktører innenfor hvert sitt felt må til for å lage et produkt på nokså kynisk vis. Om det dermed er bedre eller dårligere skal jeg ikke ha sagt så mye om, men dette med uforutsigbarheten og kreativiteten fra de mer dopede 60 og 70-talls komponister, lider i hvertfall tungt under industrialiseringen av komposisjon. Der en eller noen få folk tidligere jammet fram til dels geniale produkter med et konkret fingeravtykk, er det nå svært vanskelig å peke på hvem som har skrevet de forskjellige låtene for en nær uendelig rekke med dyktige syngedamer.
Så om det fortsatt muligens er både musikalsk dyktig og kvalitativt høyt nivå, er det i det minste betydelig kjedeligere og mer forutsigbart, jevnt over. Heller Doors enn Eilish, for å si det sånn, selv om sistnevnte har et ganske så genuint uttrykk, faktisk.

Jeg oppdager fortsatt en del morsom musikk på Spotify, men mesteparten av dette har røtter i noe jeg kjenner fra før. Dagens anbefaling: In This Moment, LA-basert band med en strålende vokalist!
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.385
Antall liker
20.790
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Feilleste akkurat overskriften.

Mozart var bedre før,

leste jeg,

og tenkte: Nå har de gått helt av skaftet på HFS.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.385
Antall liker
20.790
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
They are the last of the glorious tribe of the Mohicans. Their bones will whiten as their deeds are forgotten
- James Fennimore Cooper, The Deerslayer

De fleste av Mozarts samtidige huskes bare av erato og otare...
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
En blondine konverserte en musiker ved et middagsbord:
Har Beethoven komponert noe i det siste?
Musikeren: Nei, men han har dekomponert nokså mye. :)
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.613
Antall liker
9.170
Sted
Trondheim
Det er vel Monty Python som har en sang som heter "Decomposing composers"? (Den finnes på albumet "Monty Python sings" som selvfølgelig står i samlingen :) )
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.385
Antall liker
20.790
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Freddy sang rent!

Tillegg:
Som artikkelen er inne på sørget Darwin for at prosentvis færre vokalister som sang surt nådde opp i gamle dager. Men altså mild bruk av Autotune og Melodyne er jævlig utbredt. Nå i disse koronatider med slike lappeteppeopptak til Youtube/FB enda mer så. Det meste hadde vært skikkelig dårlig uten prosessering av enkeltsporene både i tid, for rytmikkens del, og tonehøyde. Det er ikke lett å synge riktig sammen uten å være sammen.

Egentlig er det beste å kunne synge som en engel (når man vil/gidder) og ha en bror som kan å traktere tangentene:


(Jeg tror det er vanskelig å bruke både Autotune og den manuelle Melodyne på dette opptaket.)
 
Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Skulle ønske det var et slags "autotune" i realtime på hva som publiseres av skrablerier i mediene. Noe som kunne luke ut skrivefeil, og i dette tilfellet; setninger som overhodet ikke gir noen menig. Trenden er urovekkende, blir bare verre og verre.
Fra dagens DN på nett:

Skjermbilde 2020-04-20 kl. 08.48.45.jpg
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Tilbake til autotune, melodyne og harmonizer; forferdelige greier at alt av musikk skal dumpes inn i diverse programmer på en Pc, alt blir bare mekansisk, små subtile nyanser, sjel og nerve går tapt. Til slutt skal møkka kjøres gjennom digitale komprimeringsgreier før det dyttes ut til publikum.:(
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.613
Antall liker
9.170
Sted
Trondheim
Jeg la merke til dette utsagnet:

"Andy Hildebrand fekk sjølv mange hatfulle meldingar og drapstruslar på grunn av oppfinninga si. Ein dag kom ein produsent mot han med eit herja uttrykk i ansiktet.– Han sa at eg hadde forandra livet hans. 'Før var jobben min å finne gode songarar. No er jobben min å finne folk som ser bra ut.'"
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.385
Antall liker
20.790
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Er ikke bare i pop disse verktøyene brukes, dere som liker klassisk og jazz.

Med moderne regnekraft kan Autotune også brukes live. Vil du være helt sikker på å unngå den må du på helakustisk konsert. Om du får gjort det i 2019 er en sak for seg.
 
Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
På 80-tallet under plate-innspillinger av klassisk musikk ble det stadig mer vanlig med nærmik og re-takes av hvert enkelt instrument, sånn at man fikk det hele perfekt.
En kjent nordisk pianist nektet å være med på karusellen, han gikk inn i studio og spilte som regel ett take og gikk ut; «sådan spillede jeg det i dag» svarte han produsenten 😀
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.613
Antall liker
9.170
Sted
Trondheim
Det er vel derfor mange setter sånn pris på de gamle Mercury-innspillingene fra sent 50-tall og liveinnspillinger.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.613
Antall liker
9.170
Sted
Trondheim
Vil ikke Melodyne og Autotune fjerne en del av det karakteristiske i stemmene. Ray Davies og Jimi Hendrix med Autotune? Kan ikke forestille meg det.
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.351
Antall liker
1.244
Torget vurderinger
1
Ja, selvsagt(!) var musikken mye bedre før, sangerne også. Samantha Fox og Sandra klarte seg fint uten auto tune. Puppene var også mye bedre før også, om jeg husker rett...
 
Topp Bunn