Musikk og intelligens

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
1.060
Sted
Bergen
Virgil Griffith er en kar som har forsket på den utrolig viktige sammenhengen mellom intelligens og musikk. Ikke overraskende hører dumme folk på Lil Wayne, Beyonce og gospel. Mens smarte folk hører på Radiohead, Sufjan Stevens og U2 (?). OverTheTop intelligente mennesker hører imidlertid på Beethoven.

Om man blir dum av å høre på Lil Wayne eller om man hører på Lil Wayne fordi man er dum sier undersøkelsen ingenting om.

Link til hjemmeside: Musicthatmakesyoudumb

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.584
Torget vurderinger
24
Stemmer på en prikk dette. Koser meg med Beethoven-samlingen min.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.937
Torget vurderinger
8
Jaaa Jaaa Sluket :p
Har mye Beethoven samlinger jeg og... på Spotify og Wimp :p
Jaja.. smarte folk går glipp av mye go musikk da :)

Counting Crows sååå høyt? hehe..dei e jo bra.

Men jeg kan høre på alt, men hvor ligger jeg da? Må da være super intiligent + motsatt av og til, etter noen øl for mye..

madman

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
669
Sted
Sætre
Torget vurderinger
2
Da er det nok rett før du tipper over Sluket :cool:
-m

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.584
Torget vurderinger
24
Må tilstå at med unntak av Beethoven eies det her kun musikk av Metallica av alle de som står listet opp.

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
81.554
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Befriende å se at alle som liker jazz må være staure dum :cool:;)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.484
Glad jeg er fra ca. midten og ned dum, det er jo der mesteparten av den gode musikken er. Tenk hvor fælt det må være å være så smart at du kun kan høre på Beethoven.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.265
Torget vurderinger
1
U2 tilhører lavpanneavdelingen....

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
2.134
Sted
Sortland
Vel; jeg har aldri skjønt Beethoven. (Eller Radiohead,U2, Stonesosv.......)

Shubert og Zappa derimot.

Hvor kommer jeg da?

:D

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
2.134
Sted
Sortland
Åja...så det nå: 'Classical'..langt under middels...:confused:

Får håpe at min kjærlighet til Beastie Boys veier litt opp :cool:

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Intet menneskelig skal være meg fremmed: Jeg føler meg like komfortabel med jazz som med Beethoven. Og ganske mye av det som er innimellom. Det må man kalle en fleksibel intelligens.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.713
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg kan ikke påstå at U2 er for dumme folk.
For det aner jeg ikke, har unngått å høre på de greiene siste 20 år.

Dumme folk drikker øl og hører hornmusikk. Sånn som meg.

Smarte folk hører Beethoven. Sånn som meg. Akkurat nå.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.819
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Mens smarte folk hører på Radiohead, Sufjan Stevens og U2 (?). OverTheTop intelligente mennesker hører imidlertid på Beethoven.
Der nevnte du tre favoritter gitt som jeg har omtrent komplett i platesamlingen. Har til og med vært på Sufjan konsert i Grieghallen sammen med kona, og var vel ca 35år eldre enn nest eldste tilhører i forsamlingen. PS: Hvem er U2?

Når det er sagt tar jeg gjerne en blowout med lowbrow musikk som Hendrix og Zeppelin også.

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.484
Jeg kan ikke påstå at U2 er for dumme folk.
For det aner jeg ikke, har unngått å høre på de greiene siste 20 år.

Dumme folk drikker øl og hører hornmusikk. Sånn som meg.

Smarte folk hører Beethoven. Sånn som meg. Akkurat nå.

Beethoven er oppskrytt.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ja. Hvor er Zappa? Jeg vil tro til høyre for bildeutsnittet? :cool:

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Antall liker
2.117
Torget vurderinger
2
Det vil sikkert være stor forskjell på hvilken gruppe/klasse i samfunnet en amerikaner (eller en som studerer i USA) som hører på hip-hop og klassisk. Hvis man ser på det som kommer lengst ned på listen så er det Reggae, Hip Hop/Rap og R&B, som sannsynligvis er mer utbredt i fattigere samfunnslag enn feks Beethoven. I USA så vil ofte rike og resurssterke få ungene inn på bra utdanning med "extracurricular activities" som ofte går i å lære dem å spille instrumenter innen klassisk musikk.

Hvis man ser på de forskjellige høyskolene og universitetene så er det ofte mange av de lenger sør-øst i USA. Ser det er Alabama, Missisippi, Tennessee, South Carolina, Florida som har flest universiteter og høyskoler som ligger med lavest gjennomsnittsscore. Kan hende det er mer utbredt med Reggae der nede enn lenger nord, hvor de mer prestisjefylte universitetene ligger.
Musicthatmakesyoudumb: Schools

Høyeste SAT score er California Institute of Technology (Cal. Tech.) med SAT: 1520
[SIZE=-2]1. Radiohead 2. Pink Floyd 3. Coldplay 4. The Beatles 5. Led Zeppelin 6. Green Day 7. Nirvana 8. Jimmy Eat World 9. Classical 10. Linkin Park

[/SIZE]
Bilde basert på sjanger
http://musicthatmakesyoudumb.virgil.gr/mtmydGenreLarge.png

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Zappa er grenseløs, og sprenger selvfølgelig skalaen. Forfatteren av testen er sikkert for dum til å forstå Zappa. Derfor han ikke finnes på skalaen.
R

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Antall liker
2.117
Torget vurderinger
2
Zappa er grenseløs, og sprenger selvfølgelig skalaen. Forfatteren av testen er sikkert for dum til å forstå Zappa. Derfor han ikke finnes på skalaen.
R
Hvis Zappa ikke er blant de 10 som flest har som favoritt på et av universitetene i USA så kommer det ikke med på listen.

1. Get a friend of yours to download, using Facebook, the ten most frequent "favorite music" at every college via that college's Network Statistics page on Facebook (manually -- as not to violate Facebook's ToS). These ten "favorite musics" are perhaps indicative of the overall intellectual milieu of that college.
  2. Download the average SAT/ACT score (from CollegeBoard) for students attending every college.
  3. Presto! We have a correlation between musical tastes and dumbitude (smartitude too)!

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.164
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Musikk og gehør er en viktig del av hjernen og intelligens. Spilte selv Lisa gikk til skolen i Høvik kirke som 3-åring! Det er rart hvordan jeg spilte klassiske verk før barneskolen som jeg kun hadde hørt som 1 åring. Eller at man hører et stykke en gang og klarer å gjengi mange av stemmene mange år senere.

Hvor mange av dere spiller egne instrumenter eller synger hver dag og har gjort det hele livet?

Sist redigert:

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Antall liker
2.117
Torget vurderinger
2
Musikk og gehør er en viktig del av hjernen og intelligens. Spilte selv Lisa gikk til skolen i Høvik kirke som 3-åring! Det er rart hvordan jeg spilte klassiske verk før barneskolen som jeg kun hadde hørt som 1 åring. Eller at man hører et stykke en gang og klarer å gjengi mange av stemmene mange år senere.

Hvor mange av dere spiller egne instrumenter eller synger hver dag og har gjort det hele livet?
Kirke ja. Hvis det ikke hadde vært for Gospel så hadde Kristen musikk nesten kommer opp til Heavy Metal :cool:
http://musicthatmakesyoudumb.virgil.gr/mtmydGenreLarge.png

mtmydGenreLarge.jpg

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.479
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hmmm, skalaen på grafen er vist i SAT score. Det er ikke så mange av oss som har tatt den testen, men den påstås å være koblet til IQ. I følge en omregningstabell jeg fant går skalaen på grafen fra en gjennomsnittlig IQ på 100 (SAT 876) til en smått genial IQ på 140 (SAT 1436). Eneste mulige konklusjon er at folk som liker musikk er over gjennomsnittlig intelligente, uansett preferanse. Føles det bedre nå? :)

http://iqcomparisonsite.com/SATIQ.aspx

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
3.619
Sted
Oslo
Selve siden er dum allerede i domenenavnet. Den blander sammen årsak og virkning. Det finnes ingen undersøkelser som viser at musikken du lytter til påvirker din intelligens, men det finnes undersøkelser som tyder på at din intelligens påvirker hvilken musikk du lytter til.

Så da er det kanskje ikke noen særlig grunn til å ta nettsiden særlig alvorlig :cool:

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.506
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Tror dette har mer med kultur å gjøre. På samme måte er det statistisk bevist at det er mer sannsynlig at barnet ditt blir kriminell, eller havner i et lavlønnyrke dersom barnet heter Precious, Jada, Shanice, eller Deshawn, Terrell, Darnell, Trevon m.m.

Vedder også en hundring på at Annika, Ava, Avery, Beckett, Sander og Elon statistisk sett hører mindre på Lil Wayne og oftere på Beethoven enn den første navnegruppa. Og der er naturligvis en sammenheng, men det er en spuriøsitet.

Man kan kalle barnet sitt Elon eller Ava og fostre det opp på Beethoven selv om man bor i den hardeste ghettoen i Bronx. Og leser man statistikken kan det til og med virke som en god ide. Dessverre dikteres ikke hvor høy SAT score du får eller hvor suksessfull du blir av at du heter Elon og lytter til Beethoven, men at det er mer sannsynlig at dine foreldre kaller deg Elon og har lyttet mer til Beethoven under din oppvekst (og ikke denne karen) dersom du har hatt gode oppvekstsvilkår.

Sist redigert:

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.649
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Interessant, vi mangler bare en undersøkelse der sammenheng mellom intelligens og eierskap til forskjellige typer HIFI utstyr undersøkes.

Hvordan samsvarer IQ med horn, apekister, elektrostater og planarer. Mange interessante underkategorier å undersøke.
Tar vi med rør vs solid state og eierskap til visse kabler hadde det virkelig blitt morsomt:eek:

Final

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Antall liker
254
Torget vurderinger
2
Og det er ikke alltid inteligens og den sosiale inteligens samsvarer, ei er det langt fra geni til idiot heller.....

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.277
Jeg er så dum at det tok et par sekunder før jeg skjønte den grafen. Nå skal det sies at den stopper ved Beethoven, og de videre klassiske verker er ikke med i det hele tatt. Selv er jeg vokst opp med opera, så jeg er nok så smart at jeg er utenfor klassifisering.

Dessuten er ikke Norah Jones og Frank Sinatra Jazz.

Topp Bunn