MUSIKK og HJERNEN

Jamakr

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2003
Innlegg
1.589
Antall liker
2.183
Musikk og hjernen er tittelen på en bok som er gitt ut på Cappelen Damm forlag i dag. Undertittel: Om musikkens magiske kraft og fantastiske virkning på hjernen. Bokens forfattere er nevrologene Are Brean og Geir Olve Skeie.

Slik jeg forstår det er det sentralt for forfatterne å få fram budskapet: Det er hjernen vi lytter til musikk med, ikke ørene.

De har delt boka i tre bolker.
- Hva hjernen gjør med musikk
- Hva musikk gjør med hjernen
- Musikk som medisin

Ikke rukket å lese mer enn innledningen som tar med en del om menneskets evolusjon, og språk og lyd sin rolle i dette. Virker jo greit - selv om jeg undrer på setninger som "Å være emosjonell er en forutsetning for intelligens, og for å fungere i sosial sammenheng". Hvis de tenker på utviklingshistorie kan det være riktig, hvis de tenker på enkelt mennesker pr i dag - så er første del av setningen ikke nødvendigvis riktig. Nok om det.

Kan det i denne tråden være interesse for å diskutere temaer i boken - så tror jeg det kan være fint for mange. Spesielt hvis noen fremdeles tenker at hjernen er en "black box" det ikke finnes kunnskap om.
Må innrømme at jeg er bittelitt skeptisk til at to nevrologer skriver om temaet. Men, jeg forventer jo at forskning fra doktorgrader levert "i nærheten" av deres virke, må være tatt med som bakgrunnsmateriale. Blir spennende å lese.
Om den kan anbefales vet jeg ikke enda - men, går da ut fra det. Det må da være en flott ting at forfatterne og forlaget har satset på en slik bok. Og, Iben Sandemose som illustratør er da også spennende. En av forfatterne er jo også en meget god pianist, og det er da også tatt med i boken spesielle tema som kan ser på forholdet hjernen og profesjonelle musikere. Spennende - og må jo sies å være en god illustrasjon på hjernen - trening - plastisitet.
Mvh
JMK
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Du får komme tilbake til saken når du har lest hele boken. Spesielt det med magisk kraft virker jo forlokkende for oss på sentralen.
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.591
Antall liker
3.289
Kom til å tenke på denne, the tango brain: https://www.youtube.com/watch?v=D9EcsYTEcg8

Her har de animert hjernen på en lytter som hører på argentinsk tango. Metoden er magnetisk resonans kartlegging og viser hvordan cortex kan bli aktivert hos en lytter. Dette er sikkert ett aspekts som dekkes i boka nevnt i tråden.

Så, lev deg inn i tangoen og lat som om dette er bilde av nettopp deg og ditt hode...nå.

Så er jeg spent på om boka anbefales oss her på sentralen, eller om dette blir mere for fagfolka.
 
Sist redigert:

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.373
Antall liker
12.376
Sted
Sørlandet
Jeg kan anbefale denne når du først er i gang: https://www.ark.no/boker/Jon-Roar-B...bzX2yLEnRAGv4y1w9OIaAmw7EALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Boken handler om hvor viktig musikk er for menneskets læring gjennom alle livets faser. Grunnlaget formes i det ufødte barnet, for allerede på fosterstadiet påvirkes vi av lyder og rytmer. Boken tar for seg musikkens betydning før fødselen, i barndommen, på skolen, for tenåringen, for voksne og i alderdommen og døden. Med navneregister og litteraturliste.
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.903
Antall liker
1.495
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Når Jan Garbarek tyter i den jævla saksen sin da er Laban's hjerne en stor rød flekk som desperat fomler etter AV knappen .
 

Jamakr

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2003
Innlegg
1.589
Antall liker
2.183
Du får komme tilbake til saken når du har lest hele boken. Spesielt det med magisk kraft virker jo forlokkende for oss på sentralen.
Uff - jeg har visst blitt så vant til sterke utsagn og reklame - at jeg ikke reflekterte på ordbruken i undertittel. Ja, det kan jo bli interessant å se om de kommer tilbake med en definisjon av "magisk kraft". Men, bare så det er sagt - dette er fagpersoner av meget høyt format i sine felt. Min smule skepsis (les fordom) vil knyttes til om de kommer til å favne bredt nok. Og, ofte står fordommer for fall - for det er forenklede måter å se verden på før man har satt seg inn i ting.
(Når i all verden jeg skal rekke å lese får jeg se på - men, jeg føler meg litt forpliktet etter trådstarten).
Mvh
JMK
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.515
Antall liker
57.401
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Du må nok finne ut av om vi andre skal bruke tid på dette nå JM.;)
Ellers er det vel lite å lure på at hjernen er vel så viktig som ørene.
Ørene er der jo nærmest bare for at vi skal få det inn i skallen.
 

FSF

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
314
Antall liker
427
Torget vurderinger
4
Fint tilskudd til debatter og tanker rundt musikk og menneske! Selv deler jeg noe av din skepsis til at det er snakk om nevrologer (med utgangspunkt i at de har en medisinsk bakgrunn): Anatomi og nevrologi spiller store roller for persepsjon av lyd og musikk, men skulle likt å se at en av forfatterne hadde utgangspunkt i normalpsykologi for disse diskusjonene. Faktorer som oppmerksomhet, hukommelse, emosjoner, og generell erfaring, er alle faktorer som spiller en enorm rolle i opplevelse av lyd og musikk. Nå har jeg ikke lest boken, så for alt jeg vet har de inkludert dette i diskusjonen :)

En ting: Du skriver "Ikke rukket å lese mer enn innledningen som tar med en del om menneskets evolusjon, og språk og lyd sin rolle i dette. Virker jo greit - selv om jeg undrer på setninger som "Å være emosjonell er en forutsetning for intelligens, og for å fungere i sosial sammenheng". Hvis de tenker på utviklingshistorie kan det være riktig, hvis de tenker på enkelt mennesker pr i dag - så er første del av setningen ikke nødvendigvis riktig. Nok om det."

- Husk at emosjoner ikke bare er de bevisste følelsene vi sitter med her og nå (selvmonitorering av emosjonell tilstand), men er et hierarki av ubevisste signaler og inntrykk som styrer alt av det vi senere bevisst fokuserer på, opplever, føler, osv. Emosjoner går med andre ord langt forbi de typiske følelsene vi bevisst opplever her og nå :)



Min generelle erfaring med en slik faglig tilnærming til diskusjoner her på Sentralen er at de bidrar til en mer nyansert og konstruktiv debatt. Det står stor styrke i å vite egne og andres begrensninger heller enn å se etter egne og andres bekreftelser på standpunkter i en diskusjon.

Kanskje jeg plukker opp denne når jeg har rundet listen over bøker som allerede ligger på vent!
God lesning!
 

Jamakr

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2003
Innlegg
1.589
Antall liker
2.183
Min generelle erfaring med en slik faglig tilnærming til diskusjoner her på Sentralen er at de bidrar til en mer nyansert og konstruktiv debatt. Det står stor styrke i å vite egne og andres begrensninger heller enn å se etter egne og andres bekreftelser på standpunkter i en diskusjon.

Kanskje jeg plukker opp denne når jeg har rundet listen over bøker som allerede ligger på vent!
God lesning!
jeg er så enig. Men, i en travel hverdag er de veldig bekvemt å kjøre videre på sine gamle standpunkt og ideer. jeg kan ikke påstå meg fri for det. Men, forsøker la være.
Stabelen med gode bøker som burde vært lest er høy. Denne aktuelle er nok blant de mer lettleste - så det bør kunne gjøres.

Dine innvendinger - ikke gjengitt her - er de samme som jeg har. Men, jeg vet at dette er (i allefall vet jeg det helt sikkert for en av dem) person / personer forankret i en tverrfaglig virkelighet. Så jeg forventer en del om det vi kanskje kunne kalle mer cognitive science kunnskap presentert også. Vi får se.
Mvh
JMK
 
  • Liker
Reaksjoner: FSF

Jamakr

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2003
Innlegg
1.589
Antall liker
2.183
Du må nok finne ut av om vi andre skal bruke tid på dette nå JM.
Ellers er det vel lite å lure på at hjernen er vel så viktig som ørene.
Ørene er der jo nærmest bare for at vi skal få det inn i skallen.
Yepp. Tror nok lydbølger kan overføres inn i hjernen uten å gå veien via ørene, men har på gefülen at det vil være ubehagelig.
Og, jeg håper ikke å møte på en viss omtalt trombose i en av bedre sent enn alvor programmene. i det tilfellet ville ører ikke være så nyttige :)
Mvh
JMK
 

Jamakr

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2003
Innlegg
1.589
Antall liker
2.183
lest noen sider til. tror nok de har tanker om at dette skal kunne fungere som fagbok i noen utdannelser. Men, antakelig også kunne leses av mange andre.
fortsettelse følger...
Mvh
JMK
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
lest noen sider til. tror nok de har tanker om at dette skal kunne fungere som fagbok i noen utdannelser. Men, antakelig også kunne leses av mange andre.
fortsettelse følger...
Mvh
JMK
Venter i stor spenning på fortsettelsen. Fint om du kan oppsummere noen hovedsynspunkter mot slutten. :)
 

Jamakr

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2003
Innlegg
1.589
Antall liker
2.183
Det var da litt gøy og høre de to forfatterne i Nitimen i dag. Og, spørsmålene de fikk var da slett ikke ille?
Om vi glemmer detaljer i musikk eller om dette mer et oppmerksomhetsfenomen - kan kanskje diskuteres?
Mvh
JMK
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.384
Antall liker
3.559
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Har boka hjemme nå, men har ikke kommet skikkelig igang enda. Jeg likte at de på første side nevner de cellene jeg jobber med, gliaceller (astrocytter).
Den er tenkt som en lærebok i musikkens nevrobiologi.
 

Jamakr

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2003
Innlegg
1.589
Antall liker
2.183
Store problemer med å fullføre lesing av bøker. Men, korte abstracts derimot - de kan jo i allefall kopieres og deles …. Mvh JMK
Source:
MIT
Media Contacts:
Sarah McDonnell – MIT
Image Source:
The image is credited to Josh McDermott.
Original Research: Open access
“Universal and Non-universal Features of Musical Pitch Perception Revealed by Singing”. Nori Jacoby, Eduardo A. Undurraga, Malinda J. McPherson, Joaquín Valdés, Tomás Ossandón, Josh H. McDermott.
Current Biology doi:10.1016/j.cub.2019.08.020.
Abstract
Universal and Non-universal Features of Musical Pitch Perception Revealed by Singing
Highlights
• Pitch perception was probed cross-culturally with sung reproduction of tone sequences
• Mental scaling of pitch was approximately logarithmic for US and Amazonian listeners
• Pitch perception deteriorated similarly in both groups for very high-frequency tones
• Sung correlates of octave equivalence varied across cultures and musical expertise

Summary
Musical pitch perception is argued to result from nonmusical biological constraints and thus to have similar characteristics across cultures, but its universality remains unclear. We probed pitch representations in residents of the Bolivian Amazon—the Tsimane’, who live in relative isolation from Western culture—as well as US musicians and non-musicians. Participants sang back tone sequences presented in different frequency ranges. Sung responses of Amazonian and US participants approximately replicated heard intervals on a logarithmic scale, even for tones outside the singing range. Moreover, Amazonian and US reproductions both deteriorated for high-frequency tones even though they were fully audible. But whereas US participants tended to reproduce notes an integer number of octaves above or below the heard tones, Amazonians did not, ignoring the note “chroma” (C, D, etc.). Chroma matching in US participants was more pronounced in US musicians than non-musicians, was not affected by feedback, and was correlated with similarity-based measures of octave equivalence as well as the ability to match the absolute f0 of a stimulus in the singing range. The results suggest the cross-cultural presence of logarithmic scales for pitch, and biological constraints on the limits of pitch, but indicate that octave equivalence may be culturally contingent, plausibly dependent on pitch representations that develop from experience with particular musical systems.
 
L

Lassencad

Gjest
:)
Ja vores hjerne manipulerer med os
Især når det kommer til nydelse af musik.

De fleste vil bare ikke erkende det . Jeg har ikke læst bogen men har haft nogle sjove oplevelser igennem tiden. Hvor man må erkende hvor meget hjernen påvirker os ved musik
 
Topp Bunn