Musikk for Prog intereserte

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • larax

    Medlem
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    40
    Antall liker
    67
    Jeg har akkurat oppdaget det norske prog bandet GENTLE KNIFE. Dessverre, så har dem gitt seg etter to utgivelser, ingen av dem på vinyl, men er blant annet på Qobuz. Møtte og ble kjent med Astraea Antal på IQ konserten på Cosmopolitt tidligere i år. Fantastisk positiv og hyggelig dame. Fra websiden til Gentle Knife:
    Astraea Antal (’74) plays flutes, alto saxophone and various woodwinds.
    Astraea did Gentle Knife’s videos and visuals, ensured the band’s presence in social media, and made costumes part of the game.
    Gentle-Knife-Album-1-official-cover-c-Brian-M-Talgo-600x600.jpg 120-Booklet-2017-Cover.jpg
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Noen som har hørt noe på dette?
    Project Mankind:
     
    Sist redigert:

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.956
    Ja, det prosjektet ble vist nok startet opp av en som het Knut :unsure:
    Det var noe mumling om å befolke en hel planet (jord) med "mennesker" i hans bilde.
    Det virker i ettertid som han må ha vært tungt ruset på litt mer enn seg selv 🥳
    Stormannsgal narsissist :rolleyes:
    Det gikk vist ikke så bra dette prosjektet.


    Sorry Roger, klarte ikke å dy meg 🤣
     
    Sist redigert:

    Sporenstrex

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.10.2016
    Innlegg
    343
    Antall liker
    756
    Pagans Mind - God’s Equation» (2007)
    Var vel egentlig dette albumet som traff meg først.
    Glemmer aldri dagen hvor onkelen min fortalte at han hadde en kollega som spilte i metalbandet Pagans Mind, og jeg sa, / Hæ? Jeg har jo flere plater!

    C7979D82-160C-432F-9527-CCF701E85E67.jpeg
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.674
    Antall liker
    1.765
    Torget vurderinger
    1
    Fantastisk band, men nå er det leeeeeenge siden de kom med musikk. Og Camel og Yes konsertene er avlyst.
     

    Sporenstrex

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.10.2016
    Innlegg
    343
    Antall liker
    756
    Terra Odium - «Ne Plus Ultra»
    Tiårets beste progmetal, fra min side.
    Bollie Fredriksen fra Mandal er hjernen bak, med både Øyvind Hægeland og Steve Di Giorgio på laget.

    1DDB388D-CB92-4936-AF65-0054EBA0A154.jpeg
     
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.252
    Torget vurderinger
    1
    Modern-Rock Ensemble

    Ble tilfeldigvis facebook-venn med en ukrainer, Vladimir Gorashchenko, som viste seg å være yrkesmusiker.
    En veteran innefor jazzrock/progrock, utdannelse innen klassisk musikk/komposisjon.

    Sjangeren er klassisk 70-talls progrock á la Yes, Wakeman, Genesis, Camel, King Crimson, etc.
    -En sjanger hvor det ofte blir "mye form, men lite innhold". Tenker da på nyere band, med flinke musikere, men som mangler både originalitet og melodier.

    Vladimir skiller seg ut i dette selskapet, med gode melodier. Dette er musikk som tåler gjenhør.
    Under artistnavnet Modern-Rock Ensemble er det utgitt 2 CDer + div singler.

    Begge album ligger på Spotify og andre streamingtjenester:


    Night Dreams & Wishes (2019)

    Touch The Mystery (2016)
     

    larax

    Medlem
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    40
    Antall liker
    67
    Fantastisk bra låt med den svenske prog rockeren Nad Sylvan. Han er vel muligens best kjent som vokalisten til Steve Hackett.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Noen som har hørt noe på dette?
    Project Mankind:
    Syns det er litt tøft, men klarer ikke å bestemme meg om dette er bra eller ei... nå også på vinyl. Det er jo tøft nok det ;-)
     

    Ramses

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2007
    Innlegg
    629
    Antall liker
    22
    Spilte gjennom LP'en til Project Mankind i dag. Dette synest jeg holder i bøtter og spann!
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.012
    Antall liker
    4.358
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Adsecula, et Hamar-band med progmetall(y)
    Torgrim Elvsveen på gitar.
     
    Sist redigert:

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.629
    Antall liker
    15.452
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Il Cerchio d'Oro – Pangea E Le Tre Lune
    (Label: Black Widow, BWR 255)

    Il_Cerchio_d'Oro.jpg


    Il Cerchio D'Oro oppnådde aldri den suksessen de drømte om når de startet i 1974, men gav aldri opp og bevarte spillegleden og fikk tilslutt lønn for strevet på deres fjerde langspiller. -Ihvertfall i min portefølje. Nå i 2023 leverer de et gjennomgående kruttsterkt album innen sub-sjangeren RPI (Rock Progressivo Italiano). Jeg vil påstå at Pangea E Le Tre Lune er deres desidert beste album. Dette er så deilig 70'ish prog' at hårtusten på bjellene reiser seg i en flashback for de av oss som er avhengige av vintage Hammond, Mellotron og bassganger fra en klassisk rød 4,1 kg Rickenbacker 4003(y)!

    Dessuten kan labelen Black Widow med tilhold i italienske Genoa, etterhvert fått en rekke habile artister som er verdt å følge.

    Det mest latterlige er kanskje at de kun gir ut 66 eks. av Pangea og de tre månene på hvit vinyl - det kan vel kalles limited med god samvittighet, Ett av disse havnet med litt flaks i Gr.dalen men det er fremdeles mulig å krafse til seg en vinylskive på sort vinyl om du napper ut fingern raskt nok 🤔 👍 .
    (Om du lurer på hva "Pangea" betyr så referer det til er superkontinent som eksisterte for omkring 300–200 millioner år siden og som omfattet mesteparten av den kontinentale jordskorpen)

    Litt vilkårlig valgte spor :p:





    Ha en strålende musikknatt og likte du ikke skiva, så har du bare kastet bort litt av livet ditt, men til gjengjeld spart noen hundrelapper!

    (y)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.686
    Antall liker
    5.121
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Nydelig pakke.
    Kjøpte tolvtommeren når de ga den ut for endel år siden, men dette er en helt annen liga.

    #dagenstips Wobbler spiller i Oslo i November.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.956
    Først røk jeg på kjøp av gammel italiensk progrock i ny kledning, og nå danset syltelabbene over tastaturet slik at en av de siste 13 boksene med "The Songs & Tales of Airoea" sendes i retning Kvastebyen. Det tegner til å bli en vinylrik musikk sommer i det skiftende været. Takk for tipset Antonsen :cool:
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.252
    Torget vurderinger
    1
    De gamle er eldst!

    Dette albumet vokser for hver gang. Må ærlig innrømme at det er en nyoppdagelse. Broken China var dørge kjedelig, men dette er god gammel PF-sound i kjølevannet av Animals.

    Nå i fersk remix av Steven Wilson.
    IMG_9235.jpeg
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.956
    Synes Haken leverer meget god progmetall. Brukbar lyd også:
    Vis vedlegget 944688
    Det høres lovende ut Vicarious :cool:
    Jeg fikk ikke helt fot av Vector albumet fra 2018.
    Så langt synes jeg The Mountain fra 2013 er klart best, fulgt av den monumentale Visions skiva fra 2017.
    Men der kom album tittelen jeg har ventet på i etterkant av pandemien - Virus.
    Den skal sjekkes ut.
    Takker :)
     
    Sist redigert:

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.557
    Antall liker
    3.088
    Sted
    Oslo
    De gamle er eldst!

    Dette albumet vokser for hver gang. Må ærlig innrømme at det er en nyoppdagelse. Broken China var dørge kjedelig, men dette er god gammel PF-sound i kjølevannet av Animals.

    Nå i fersk remix av Steven Wilson.
    Vis vedlegget 944482
    Veldig fin plate. Jeg har vel hatt den omtrent fra starten. Den nye versjonen er ikke veldig forskjellig fra originalen, som heller ikke hadde så verst lyd. Litt klarer bare.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.557
    Antall liker
    3.088
    Sted
    Oslo
    Det høres lovende ut Vicarious :cool:
    Jeg fikk ikke helt fot av Vector albumet fra 2018.
    Så langt synes jeg The Mountain fra 2013 er klart best, fulgt av den monumentale Visions skiva fra 2017.
    Men der kom album tittelen jeg har ventet på i etterkant av pandemien - Virus.
    Den skal sjekkes ut.
    Takker :)
    En av ungene tipset meg om Visions, også på grunn av den underliggende historien. Monumental er ordet :cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn