Musikk for Prog intereserte

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Hva høres det så på her idag? AGUSA, vel..Gått igjennom hele katalogen, og det er såvisst ikke det verste man bruker et halvt døgn på. Midt i krysspunktet mellom folk og prog, dette her. Minner litt om Jukka T. og gutta i Tasavallan Presidentti..
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Progressivo Italiano

    Goblin_logo.jpg

    Her har vi italiensk horror-prog av typen Stage & Screen med en must-have-boks bestående av 10 stk. vinylskiver på fersk blodrød transparent vinyl. Dette er ikke for sarte sjeler, men kun for de slanke, smaltelskende liebhabers av italienske skrekkfilmer herunder Dario Argento's filmer Profondo Rosso (aka Deep Red), Suspiria, Tenebrae og Opera.

    Italia har ikke bare storheter som Ennio Morricone innen filmmusikk. Claudio Simonetti kan også fortjene plass i historien for å ha startet Goblin-reisen tilbake i 1975 etter en musikalsk oppdragelse i Conservatorio di Santa Cecilia i Roma.

    Jeg vet ikke om jeg noensinne klarer å komme gjennom 10 plater fra Goblin's boks med Horror OST's,
    men jeg skal gi den et durabelig, helhjertet forsøk med ketchupflaska i venstre og slaktekniven i høyre.

    Goblin-06-Suspiria-1024x1024.jpg

    IMG_20220314_210113.jpg




    Så til dagens musikalske uttrykk fra Goblin:

     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Er du lettskremt, Grumps? Nesten så jeg går og bestiller denne selv.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    VINCENZO RICCA's
    The Rome Pro(g)ject


    Hadde en kort kontakt med Vincenzo for flere måneder siden og hadde nesten glemt - inntil jeg plutselig fikk tilsendt både en CD og LP.

    Dette er storslagen og teatralsk prog. hvor alle som har vært med siden early 70's vil suge musikken til seg.

    IMG_20220401_145816__01.jpg


    IMG_20220401_145632__01.jpg


    IMG_20220401_145650__01.jpg


    IMG_20220401_145521__01.jpg



    Eksempel på sådan:


     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Deiliiiiii....her klang det i 70-talls YES melodilinjer lang vei.
    Takk for tipset :cool:
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Hva høres det så på her idag? AGUSA, vel..Gått igjennom hele katalogen, og det er såvisst ikke det verste man bruker et halvt døgn på. Midt i krysspunktet mellom folk og prog, dette her. Minner litt om Jukka T. og gutta i Tasavallan Presidentti..

    Er vel mest inspirert av Bo Hansson....
    Agusa er veldig bra og unngår neoprogklisjeene som preger altfor mye moderne prog. Liker man instrumental prog fra de dype skandinaviske skoger ispedd folk og litt mystikk er dette tingen.....
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Hvis det noen som er interessert i Ukraina så har de en utrolig flink fyr som heter Svyatoslav Vakarchuk som var frontmann i bandet Okean Elzy, en av platene heter: Ya Na Nebi Buv - I Was In Heaven fra 2000. Mange andre gode skiver også, sikkert mange Ukrainere som sitter å hører på dette i bombe regnet mens de venter på bedre tider. Han er Ukrainas Åge Alexandersen eller Marius Muller, veldig bra musikk, mens teksten er nok litt uvant. Sang nr 7 på dette albumet f.eks. er en gem. Fantastisk, orginal og fengende, høres ganske prog ut. Selv om det nok er rock. Utrolig orginal og autentisk i uttrykket.
    Klassisk den blir bedre jo høyere du spiller den Hele albumet er fantastisk.. океан-ельзи-okean-elzy-янанебібув-Cover-Art-1.jpg
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Den har jeg + endel andre utgaver av plata.
     
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Hva høres det så på her idag? AGUSA, vel..Gått igjennom hele katalogen, og det er såvisst ikke det verste man bruker et halvt døgn på. Midt i krysspunktet mellom folk og prog, dette her. Minner litt om Jukka T. og gutta i Tasavallan Presidentti..

    Endel Agusa vinylplater til salgs på torget nå......
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken av utgavene foretrekker du ?

    Har faktisk ikke sammenlignet dem direkte. Har den der japanske ovenfor, en tysk 1974 pressing + Castle Communications vinyl m/single limited edition 1997 (denne har jeg aldri spillt!).
    Dessuten 4 CD utgivelser......
     
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.212
    Antall liker
    6.126
    Sted
    Under stjernene
    Har faktisk ikke sammenlignet dem direkte. Har den der japanske ovenfor, en tysk 1974 pressing + Castle Communications vinyl m/single limited edition 1997 (denne har jeg aldri spillt!).
    I tillegg 4 CD utgivelser......
    [/SITAT]
    Hvorfor ikke?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Voff: Disse ligger allerede inne digitalt hos meg..
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Noen som har fått Van Der Graaf albumene i hus og kan si noen bevingede ord om kvaliteten?
    Påska kom i vegen er :( så de ligger fortsatt på en eller anen sorteringsterminal (eller hva det nå heter).
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har fått Van Der Graaf albumene i hus og kan si noen bevingede ord om kvaliteten?
    Påska kom i vegen er :( så de ligger fortsatt på en eller anen sorteringsterminal (eller hva det nå heter).

    Hvilke utgaver tenker du på?
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    'Pawn Hearts', 'Godbluff', 'H to He...' og '...Wave...' kommer i nye remastrede utgaver.
    Snart ;)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    'Pawn Hearts', 'Godbluff', 'H to He...' og '...Wave...' kommer i nye remastrede utgaver.
    Snart ;)

    Hvis det er den samme nye mastringen (remiks egentlig tror jeg) som er på boksen fra i fjor så er den bra......
    Tipper at det er det. Vansklig å tro at de remikser katalogen hvert år :LOL:
     
    Sist redigert:

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Litt usikker på hvor jeg skulle legge dette, men tar sjansen på at det passer her.
    Må bare dele når musikere er så dyktige som denne herremannen.
    En av jazz/fusion virkelig store nålevende trommeslagere Dennis Chambers får en utfordring.
    For første gang får han lytte til Tools låt "Schism" fra albumet Lateralus UTEN trommesporet til Danny Carey.
    Så blir han utfordret til å legge på trommer "on the flight" ved andre gangs gjennomlytting, og kommer opp med dette o_O
    Imponert er fornavnet for min del - MAKELØST passer vel bedre.

     
    Sist redigert:

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.079
    Antall liker
    1.279
    Takker så mye POB.
    Denne (også) hadde gått meg hus forbi. Her er det ôrongodis, som de sier hos søta bror, fra start til slutt. Innimellom når man får anbefalt ny progrock, så sitter man med en følelse av: hva er det man prøver på her. Mange bare drar inn elementer som de mener bør være til stede i proggen, men resultatet er ofte en underlig smaksløs gulasj uten mål og mening. Dette derimot er IMHO ekte vare. Har kun hørt den på Spotify, og som vanlig er det en nedtur når man prøver å lytte seriøst. Hvor har du kjøpt vinylen?
    Steen
     
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror at du må inn på bandets hjemmeside. Det er kun presset 200 eks.

    Opplaget av 1.pressen på Bandcamp forsvant ila en uke. Stemmer ikke det POB?
     
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.079
    Antall liker
    1.279
    Takk for info Grumpy. Noen som vet hvor den kan rekvireres på CD?
    Steen
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.163
    Antall liker
    8.923
    Innimellom når man får anbefalt ny progrock, så sitter man med en følelse av: hva er det man prøver på her. Mange bare drar inn elementer som de mener bør være til stede i proggen, men resultatet er ofte en underlig smaksløs gulasj uten mål og mening.
    Dette er jeg enig i. Jeg «sliter» med å finne prog fra nåtid som fenger meg og som jeg finner interessant, det blir ofte svulmete og overdrevent «proggete». Synes også at noen fremstår som ganske ordinære musikere. Så må jeg skynde meg å si at de som det skrives om i de siste innleggene her har jeg ikke hørt.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Enig. Det meste av neoprogen er prog redusert til klisjeer - altså det motsatte av hva prog opprinnelig var. Jeg sliter såpass med finne noe som virkelig er verdt å lytte til at jeg knapt sjekker ut nye ting.
    Ofte er det helt tradisjonelle låter med vers og refreng arrangert for progorkester. Låtene er så pregløse at de like gjerne kunne vært arrangert som heavy metal, men neppe med særlig suksess fordi de gode riffene mangler, eller som puddelrock/FM-rock eller pop; begge deler uaktuelt da låtene har null hitpotensiale. Som regel har de en bassist som har hørt for mye på Chris Squire, en aldeles pregløs vokalist (som tilsynelatende all moderne rock), og en trommeslager som mange tror er god med fantastisk presisjon, men det er bare Protools i arbeid slik at det hele låter livløst og dønn sterilt.
     
    Sist redigert:

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.543
    Antall liker
    3.025
    Sted
    Oslo
    Jeg kan være enig der. Mye litt for klare linker til 70-tallet uten at det blir så veldig interessant. En norsk gjeng, Weserbergland, er litt på motsatt ende.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn