Musikk for Prog intereserte

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.958
    Crippled Black Phoenix - Great Escape på vinyl.
    Ubeskrevet blad for min del, men interessant nok til jag har kjøpt inn dette albumet og 3 til.

    Vis vedlegget 675642
    Har herremannen da anskaffet seg et eksemplar av deres album White Light Generator fra 2014?
    Hvis svaret er nei, så er det efter mitt skjønn en høydare.
     
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Har herremannen da anskaffet seg et eksemplar av deres album White Light Generator fra 2014?
    Hvis svaret er nei, så er det efter mitt skjønn en høydare.
    Takk for tips Power. Den er ikke anskaffet.
    Har Night Raider, Resurrectionists, Ellengæs i tillegg til ovennevnte. Det var de som var tilgjengelige i butikken når jeg bestilte.
    Skal høre igjennom disse først før jeg handler flere.
    Absolutt lovende dette.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.958
    Jeg får promotere litt norsk musikk med de talentfulle trønderske herrer Motorpsycho, og deres Heavy Metal Fruit.
    Skiva The Light Fantastic lar seg også meget vel lytte til. Svenske Necromonkey er en sær symfonisk progsak sånn midt på treet. Jeg ble fasinert av både navn og cover, og klarte ikke å dy meg. Den ble med hjem fra Retro Vinyl her i Sarpsborg. KNUT er mollstemt jazz, og skulle vel egentlig hvert med i jazztråden. Dere får overse den, men forrykende dynamisk og velprodusert er den.

    DSC_0736.JPG
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Sjekker litt deluxe utgaver for noen spennende nye stereomixer og fant et par av Steve Hackett



    Litt artig med denne - er at utgivelsen inneholder en ny 96/24 stereomix, som ikke er nevnt - verken på utgivelsen eller på discogs


    Men den finnes altså på dvden.

    En ny stereomix kan være en veldig stor oppgradering lydmessig - eller ikke - men man har muligheten til å unngå snarveier og dårlig produksjon som ble valgt. Når man så skal lage en ny surroundmix tar man frem de gamle multitrackstapene og kan gjøre bedre valg, hvis man også lager en ny stereomix - i stedet for en remaster - som egentlig bare er å eq på gamle feil.

    Steven Wilson skriver litt om det her:

    Hello there - I'm of course not very objective on this (!) but I'll try to answer your question. As well as the DVDAs, the 40th anniversary editions of the Crimson albums contain regular CDs with brand new stereo mixes of the original albums. These mixes are very faithful to the original mixes (exceptions are things Robert wanted us to fix or remove from first time around, but these are few and far between). So why do them? Well, largely because I had to recreate the original stereo mixes in order to go on from there and make 5.1 mixes, and in doing so I nearly always found that the raw audio coming off the transferred multi-track tapes sounded better to me than the original mixes - sometimes these differences were revelatory, as if a whole layer of mud and grime was being removed from the music. This might be because the original recording sessions were done under time or financial pressure, and not always in the best studios, or through the best mixing consoles. Another reason is that on an album like In the Court of the Crimson King I was able to resynchronize reels of tape that had been bounced down. For example on a song like the title track; one 8 track reel was filled with drums, bass and guitar, before being bounced down to a stereo pair on a second 8 track reel, which was then filled up with mellotron parts, which was then bounced down to a stereo pair on a third reel, for vocal and woodwind overdubs. This reel was then used to bounce down to a stereo master. Finally a further bounce was made to achieve the cross fades between some of the tracks. In short this means that on the final album master used for the previous 30th anniversary edition everything was at least a third generation copy, with some things being as much as fifth generation (drums, bass and guitar), leading to a more muddy and congested sense of space in the sound spectrum. Our new master has everything as first generation - this was a time consuming process of synchronizing the session reels (a constant process of adjusting by ear, as no two reels of analogue tape ever play at exactly the same speed), and then A-B comparing the original mix every few moments to make sure we were being faithful to it in respect of balance, EQ, echo/reverb processing, level rides, stereo placement..etc.

    What is gained in this process is the natural clarity and warmth in all the instrument tones, as well as separation and a massive reduction in tape hiss (Moonchild in particular is liberated from a sea of hiss on the original mix).

    Based on my work on remixing 70's albums so far, the difference in the old an new mixes has - for me at least - ranged from significant (King Crimson's "Lizard", and Jethro Tull's "Aqualung") to small but hopefully worthwhile (the new Caravan mix), to pointless (the original mix of Red proved impossible to better, so we did not include a new stereo mix at all).

    Of course some fans will always prefer the original mixes - after all the anomalies and harmonic distortion that tape copying gives, plus the sonic signature of the original analogue mixing desks used, can become ingrained as part of what people love about the albums. The artist will rarely see it that way, but I can totally understand how some people will find hearing a new mix of an album that is deeply familiar and loved can be disconcerting and off-putting, no matter how faithful in every respect. Or they may just disagree with the choices made in the new mix. To this end most of these reissues contain both old and new mixes on the DVDA discs, both in high res.

    Lastly in the case of the King Crimson reissues they all contain previously unissued pieces and alternate takes, and a lot of them are terrific in their own right, and at the very list historically interesting for the more fanatical Crimson fan (which in my experience is most KC fans!)

    Hope that helps.
    SW

    Et innlegg et stykke ned på siden.

    Det samme gjelder for Spectral Mornings - det finnes også der en ny 96/24 stereomix "skjult" på dvden.


    Steven Wilson som har mixet begge Steve Hackett utgivelsene. Jeg synes de nye mixene låter bra.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Sjekker litt deluxe utgaver for noen spennende nye stereomixer og fant et par av Steve Hackett



    Litt artig med denne - er at utgivelsen inneholder en ny 96/24 stereomix, som ikke er nevnt - verken på utgivelsen eller på discogs


    Men den finnes altså på dvden.

    En ny stereomix kan være en veldig stor oppgradering lydmessig - eller ikke - men man har muligheten til å unngå snarveier og dårlig produksjon som ble valgt. Når man så skal lage en ny surroundmix tar man frem de gamle multitrackstapene og kan gjøre bedre valg, hvis man også lager en ny stereomix - i stedet for en remaster - som egentlig bare er å eq på gamle feil.

    Steven Wilson skriver litt om det her:




    Et innlegg et stykke ned på siden.

    Det samme gjelder for Spectral Mornings - det finnes også der en ny 96/24 stereomix "skjult" på dvden.


    Steven Wilson som har mixet begge Steve Hackett utgivelsene. Jeg synes de nye mixene låter bra.

    Betyr dette at det finnes en Steven Wilson stereomix av Please og Spectral mornings som kun er tilgjengelig på DVD? Dumt i så fall da de fleste CD-spillere ikke spiller DVD.

    Ellers ser jeg at Wilson uttalelser om remiksingen sammenfaller med mine egne observasjoner, som jeg har postet før etter eller annet sted her. In the Court of...er en åpenbaring mens Caravan in the land....er knapt hørbar; i alle fall uten A/B testing....
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Betyr dette at det finnes en Steven Wilson stereomix av Please og Spectral mornings som kun er tilgjengelig på DVD? Dumt i så fall da de fleste CD-spillere ikke spiller DVD.

    Ellers ser jeg at Wilson uttalelser om remiksingen sammenfaller med mine egne observasjoner, som jeg har postet før etter eller annet sted her. In the Court of...er en åpenbare mens Caravan in the land....er knapt hørbar; i alle fall uten A/B testing....
    Både ny og "gammel" stereomix finnes på hver sin cd i disse utgavene, men high res versjonen, 96/24 - finnes på dvden. Sorry om jeg var litt utydelig.

    Jeg også er enig med Wilson 😁 synd med lossy greier på Caravan utgivelsen, men cden er ganske ok.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Både ny og "gammel" stereomix finnes på hver sin cd i disse utgavene, men high res versjonen, 96/24 - finnes på dvden. Sorry om jeg var litt utydelig.

    Jeg også er enig med Wilson 😁 synd med lossy greier på Caravan utgivelsen, men cden er ganske ok.

    OK. Da må de kjøpes. :D
    Er det stor forbedring fra den original miksen?
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Litt synd at lyden skal overgå fokuset på musikken i denne tråden, blir den annerledes med bedre mix? Liker det originalt jeg :sneaky:

    mvh
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Akkurat tilbake fra vannplaneten Sirrah i Andromeda galaksen - så er det bare å spenne seg fast og bli med Styx på tur til Mars 🚀



    Styx - The Mission
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.908
    Antall liker
    1.915
    Sted
    Sortland
    Av og til en sjelden gang kommer man over musikk som sitter 100% ved første gjennomlytting;
    for deretter å bli bare bedre og bedre etter hvert som man blir kjent med den.
    Denne traff så det smalt:
    Ashes are Burnning.jpg

    (Renaissace: 'Ashes are Burning')
    Tipset kom via Rolling Stones-listen det ble vist til for noen dager siden.
    Takker og bukker for tipset :love:

    Oppfølgeren ''Turn of the Cards'' er nesten enda bedre!
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.052
    Antall liker
    33.672
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Mariusz Duda , bassist og vokalist i Riverside har et sideprosjekt kalt Lunatic Soul. Det 7. albumet er nettopp sluppet , og det låter overraskende annerledes enn vanlig fra den kanten. Borte er det meste synth baserte lydbildet fra tidligere album , og her nærmer han seg folkemusikk - med mye akustiske instrumenter osv.
    Samtidig er tilknytningen til Riverside tydeligere.

    Høres spennende ut og anbefales å sjekke ut. Musikk og alle instrumenter traktert av Mariusz Duda :

    OWIuZ85d-740x740.jpeg
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Av og til en sjelden gang kommer man over musikk som sitter 100% ved første gjennomlytting;
    for deretter å bli bare bedre og bedre etter hvert som man blir kjent med den.
    Denne traff så det smalt:
    Vis vedlegget 676339
    (Renaissace: 'Ashes are Burning')
    Tipset kom via Rolling Stones-listen det ble vist til for noen dager siden.
    Takker og bukker for tipset :love:

    Oppfølgeren ''Turn of the Cards'' er nesten enda bedre!

    Da bør du sjekke det øvrige fra dette bandet. "Scheherazade", "Turn of the cards", "A song for all seasons", "Novella" er alle like bra.....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Men dette er da ikke prog i noen definisjon av ordet......
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Både jeg og Wikipedia er enige i at Pineapple Thief er prog:
    The Pineapple Thief is a British progressive rock band, started by Bruce Soord in 1999 in Somerset, England. The band has released thirteen studio albums.

    Den låta det ble linket til er ikke prog uansett. Det er mainstream. Konvensjonell vers og refreng og ingen snåle tidssignaturer.
    Hva de har gjort ellers kjenner jeg ikke til.....
    Appellerer vel mest til folk som liker Coldplay og desslike vil jeg anta.....
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Da bør du sjekke det øvrige fra dette bandet. "Scheherazade", "Turn of the cards", "A song for all seasons", "Novella" er alle like bra.....

    Må bare tilføye at Renaissance på sitt beste tilhører progs førstedivisjon og bør sjekkes ut av alle som liker melodisk symfonisk prog.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.958
    Den låta det ble linket til er ikke prog uansett. Det er mainstream. Konvensjonell vers og refreng og ingen snåle tidssignaturer.
    Hva de har gjort ellers kjenner jeg ikke til.....
    Appellerer vel mest til folk som liker Coldplay og desslike vil jeg anta.....
    Voff, voff, voff....voffvoffvoff...voff...said the dog barking up the wrong tree.
    Coldplay og desslike du liksom, sææææææææærlig!
    Porcupine Tree var vel et popband det da ;)
     
    Sist redigert:

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Voff, voff, voff....voffvoffvoff...voff...said the dog barking up the wrong tree.
    Coldplay og desslike du liksom, sææææææææærlig!
    Porcupine Tree var vel popband det da ;)
    Ingen tvil om at Pineapple spiller prog. Tidvis bra også.
    Men det er et tydelig skifte før og etter Gavin Harrison. Den fyren krabber kjapt oppover på lista mi over favoritt trommiser.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Voff, voff, voff....voffvoffvoff...voff...said the dog barking up the wrong tree.
    Coldplay og desslike du liksom, sææææææææærlig!
    Porcupine Tree var vel popband det da ;)

    Låta ovenfor er ikke prog. Hva bandet har gjort ellers vet jeg ikke. Kan være prog for alt jeg vet.

    Her er en definisjon på prog. Låta det er linket til er ikke engang neoprog.

    Progressive rock bands pushed "rock's technical and compositional boundaries" by going beyond the standard rock or popular verse-chorus-based song structures. Additionally, the arrangements often incorporated elements drawn from classical, jazz, and world music. Instrumentals were common, while songs with lyrics were sometimes conceptual, abstract, or based in fantasy. Progressive rock bands sometimes used "concept albums that made unified statements, usually telling an epic story or tackling a grand overarching theme."

    Progressive rock generally tends to be freer in its rhythmic approach than other forms of rock music. The approach taken varies, depending on the band, but may range from regular beats to irregular or complex Time Signatures.


    Å kalle ordinær rock for prog er ingen tjent med.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.666
    Antall liker
    1.245
    Må bare tilføye at Renaissance på sitt beste tilhører progs førstedivisjon og bør sjekkes ut av alle som liker melodisk symfonisk prog.
    Enig.
    Hører nå på CD3 av Live at Carnegie Hall (Expanded & Re-mastered Edition), BBC Radio One "In Concert" 25th March 1976.
    Vel verdt å skaffe seg. Samme titler som på Carnegie, men litt annerledes og vel litt bedre lyd. Til å være re-mastret CD er lyden ikke så verst.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn