Forsterkere Musikalske aktive høytalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JCT

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2013
    Innlegg
    146
    Antall liker
    14
    Hei

    Er der noen som har forslag til aktive høytalere med innbygd dac til streaming som lyder naturlig og musikalsk og ikke for hi-fi agtige?

    Bh JCT
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Hei @JCT og god romjul!

    Du skriver ikke noe om prisklasse, men ut fra det du skriver om lydideal så virker det som om du er ute etter en lyd som ikke er så veldig "hifi-korrekt". Kanskje noe fra Klipsch kunne vært noe? Jeg ser at Klipsch har aktive høyttalere i flere prisklasser, men jeg har ikke hørt de.

    PS! Ikke si det til noen, men jeg har faktisk aldri hørt Klipsch :eek: Kanskje det er galskap å foreslå aktive høyttalere fra Klipsch da? Men jeg liker å leve litt på kanten, så jeg får bare stå i det ;)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.599
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Lån øre til KEF LSX/LS50/LS60.
    Det sagt så blir jeg alltid usikker når det ønskes «musikalsk» framfor «hifi». I min bok er hifi å la musikken tale heller enn anlegget. Rar bok, helt sikkert.
     

    JCT

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2013
    Innlegg
    146
    Antall liker
    14
    Med musikalsk mener jeg fokus på helheten og ikke fokus på enkelte stemmer og instrumenter. Ikke fokus på stort rom og gjengivelse men mer på emosjonell kommunikasjon og naturlig timing i musikken litt a la eldre Sugden.

    Men kanskje det ikke finns innen trådløse systemer.
     

    JCT

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2013
    Innlegg
    146
    Antall liker
    14
    Musikk skal etter min mening ikke være gjengis som et studio opptak som som det å være i en live event.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.495
    Antall liker
    35.382
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Med musikalsk mener jeg fokus på helheten og ikke fokus på enkelte stemmer og instrumenter. Ikke fokus på stort rom og gjengivelse men mer på emosjonell kommunikasjon og naturlig timing i musikken litt a la eldre Sugden.

    Men kanskje det ikke finns innen trådløse systemer.
    Det virker som du beskriver høyttalere med en jevn og naturlig mørk frekvensgang, i motsetning til noe som fremhever «hifi-detaljer» i øvre mellomtone. Musikken, ikke klaffelyder og stolknirk. Da vil jeg si at det finnes, men jeg er ikke godt nok oppdatert til å kunne anbefale bestemte modeller.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det virker som du beskriver høyttalere med en jevn og naturlig mørk frekvensgang, i motsetning til noe som fremhever «hifi-detaljer» i øvre mellomtone. Musikken, ikke klaffelyder og stolknirk. Da vil jeg si at det finnes, men jeg er ikke godt nok oppdatert til å kunne anbefale bestemte modeller.
    Jeg tolket innlegget til trådstarter akkurat slik Asbjørn gjorde. Da er nøkkelen kanskje å finne som hvor man har nok vekt i bunnen og mulighet for å justere frekvensgang?
    -Sigberg Audio, hvis budsjettet strekker til?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Du må bestemme deg for 2-3 ting:

    1) Hvor høyt (SPL dB) ønsker jeg å spille?
    2) Hvor mye headroom (dB) ønsker jeg (dvs. kapasitet til å reprodusere korte transienter i lyden)?
    3) Hvor dypt (Hz) ønsker jeg at høyttalerne skal ha kapasitet til å reprodusere den innspilte lyden?

    Høyttaler (a) og (b) nedenfor svarer til kriteriene dine («innbygd dac til streaming som lyder naturlig og musikalsk og ikke for hi-fi agtige?»), mens det primært er (1) SPL dB, (2) headroom (dB) og (3) basskapasitet (Hz) som skiller de to. Begge har innebygd mulighet (digital) for å tilpasse frekvensresponsen til ens personlige behov og smak, samt kompensere for rommets artefakter (mest under Schroeder-/overgangsfrekvensen).

    (a) 3,2 kg
    (b) 182 kg
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.675
    Antall liker
    4.123
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jeg tolket innlegget til trådstarter akkurat slik Asbjørn gjorde. Da er nøkkelen kanskje å finne som hvor man har nok vekt i bunnen og mulighet for å justere frekvensgang?
    -Sigberg Audio, hvis budsjettet strekker til?
    Støtter denne.
    Jeg bruker de selv i system nr.2 og syntes de gjør en vanvittig god jobb.
    Jeg utfordrer hvemsomhelst til å rote frem kandidater som tangerer disse på lyd pr. krone. Men du må ha sub(ber) med dem da.

    Forøvrig kåret til product of the year av ingen ringere en Audioholics😊
    1672217995039.png
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Støtter denne.
    Jeg bruker de selv i system nr.2 og syntes de gjør en vanvittig god jobb.
    Jeg utfordrer hvemsomhelst til å rote frem kandidater som tangerer disse på lyd pr. krone. Men du må ha sub(ber) med dem da.

    Forøvrig kåret til product of the year av ingen ringere en Audioholics😊
    Vis vedlegget 880102
    Du får bedre høyttalerlyd med samme fotavtrykk (vekt, utvendig volum) til samme veiledende pris, fra etablert og anerkjent aktør, som har et stort utvalg av matchende subwoofere og egen DSP-app som korrigerer fase, kompenserer for rommets akustikk, gir deg mulighet til å tilpasse kurven etter smak mv.

    Høyttaleren ligger for øvrig ute på en forhandlers side på Finn til 56k, godt under prisen på høyttaleren du viste.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.675
    Antall liker
    4.123
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Det må jo være et viktig kriterium at det ser ut som høyttalere da, i det minst at en bor alene om disse var en kandidat🤓
    Genelec lager sikkert ok greier men jeg personlig fikser de ikke. Men har jo fått med meg at du mener det overgår det meste der ute.

    Vel! Det er ikke mitt valg....
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.429
    Antall liker
    12.521
    Sted
    Sørlandet
    Om forsterker er plassert i eller utenfor kabinettet betyr egentlig ganske lite. En god høyttaler er en god høyttaler uansett. Kef sine låter musikalsk men dem rocker ikke som en Klipsch: Sigberg har jeg kun lyttet til på messe og det er lite å si på komponent kvalitet der i gården. ATC er blant mine favoritter men det koster noe mer en de andre jeg har nevnt
     
    • Liker
    Reaksjoner: TAF

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Det må jo være et viktig kriterium at det ser ut som høyttalere da, i det minst at en bor alene om disse var en kandidat🤓
    Genelec lager sikkert ok greier men jeg personlig fikser de ikke. Men har jo fått med meg at du mener det overgår det meste der ute.

    Vel! Det er ikke mitt valg....
    Du ba om å bli utfordret på lyd pr. krone. Jeg viste til en høyttaler som måler bedre og kan fås til samme eller lavere pris🏆

    Du sa ingenting om smak. Smak trumfer som sagt alt.

    Holder vi oss til de objektive fakta, så taper høyttaleren du på forhånd utropte til vinner💩
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Men hva mener du @JCT ? Det er jo tross alt du som ber om tips til høyttalere. Nærmer vi oss noe, eller er vi på viddene i forhold til hva du hadde tenkt?
     

    JCT

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2013
    Innlegg
    146
    Antall liker
    14
    Takk til alle de gode forslag til høytalere.

    Mitt budsjett ligger noe unna de fleste merker.

    KEF kunne være en mulighet.

    Det som jeg søker en lyd som er med god timing og dra fram de detaljene som gir innlevelse i musikken. Jeg ønsker ikke en detaljert lyd med stort rom men heller et mindre rom med flat respons - litt a la eldre Sugden feks a28 (om noe kan huske den) som jeg skrev lenger opp i tråden.

    Jeg prøver i skrivende stund EC Living SL-2 og L-2 og det er egentlig ok lyd. Savner dog noe erfaringer med disse i annen tråd.

    Vh JCT
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Klipsch the nine må vel være nærmest det du søker
     

    JCT

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2013
    Innlegg
    146
    Antall liker
    14
    Det ser ut som om jeg kan begrense feltet til:
    KEF LS50 eller LSX
    Klipsch the Fives eller the Nines, andre?

    Som ligger innen for mitt budsjett.
    Finns her lytte inntrykk på disse?

    Hvilken har mest naturlig lyd og timer best og presenterer et flatt perspektiv?

    Vh JCT
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Det ser ut som om jeg kan begrense feltet til:
    KEF LS50 eller LSX
    Klipsch the Fives eller the Nines, andre?

    Som ligger innen for mitt budsjett.
    Finns her lytte inntrykk på disse?

    Hvilken har mest naturlig lyd og timer best og presenterer et flatt perspektiv?

    Vh JCT
    Går du litt opp i pris (27k) får du denne (se forhandlerside på Finn).

    Les gjerne brukererfaringer på ASR hvor eierne beskriver nettopp «naturlig» lyd.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Gå for KEF.
    Begge (KEF LS50 Meta/Wireless og Genelec 8340A) er gode høyttalere, men der hvor LS50 ikke reproduserer kildematerialet korrekt («musikalsk») under 100 Hz, gir 8340A en finere bassrespons, se figur nedenfor (lenke: https://www.audiosciencereview.com/...0-meta-w-vs-genelec-8340a.36065/#post-1264906).

    Forskjellen i målt respons støttes av diverse lytteinntrykk, hvor det påpekes at KEF oppfattes som blodfattig nedover i frekvens. KEF har også høyere fordreining nedover i frekvens, som påvirker «musikaliteten».

    Mye musikk er avhengig av en fordreiningsfri respons under 100-120 Hz for å oppfattes som «musikalsk».

    Merk for øvrig at KEFs LS50-versjon med DAC og innebygget forsterkning er dyrere (30k) enn norsk forhandlers pris på Genelec (27k).

    Hvis man legger en subwoofer til KEF LS50 Wireless, blir bildet annerledes (sub koster fra 17k og oppover). KEF LS50 Wireless med sub er en knalløsning, men da snakker vi om et system til nesten 50k.

    0E1E42F9-4E80-4278-8F30-355EED6C24AB.png
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Det ser ut som om jeg kan begrense feltet til:
    KEF LS50 eller LSX
    Klipsch the Fives eller the Nines, andre?

    Som ligger innen for mitt budsjett.
    Finns her lytte inntrykk på disse?

    Hvilken har mest naturlig lyd og timer best og presenterer et flatt perspektiv?

    Vh JCT
    For 30k får du JBL 705P som er en glimmerende høyttaler
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Du ba om å bli utfordret på lyd pr. krone. Jeg viste til en høyttaler som måler bedre og kan fås til samme eller lavere pris🏆

    Du sa ingenting om smak. Smak trumfer som sagt alt.

    Holder vi oss til de objektive fakta, så taper høyttaleren du på forhånd utropte til vinner💩
    Det kommer vel an på bruksområde. Hvis du like å spille høyt og/eller har et stort rom så vil jeg tro Sigberg SBS 1 er å foretrekke fremfor Genelec 8341.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    • Liker
    Reaksjoner: HC

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Heller ikke JBL 705P er konstruert for å være «musikalsk» i bassen, jf. beregnet romrespons nedenfor (lenke: https://www.audiosciencereview.com/...705p-studio-monitor-review.11944/#post-346204).

    JBL 705P er dermed avhengig av en sub for å høres musikalsk ut ved avspilling av en del musikk.
    Dette er sant. De fungerer fint også uten sub, men jeg ville nok valgt en annen høyttaler hvis ikke hadde planer om sub. Bruk uten sub kan dog bli bra da man kan justere litt via intern dsp. Fordelen med en slik høyttaler (med sub) er at man kan spille ganske høyt uten at det blir problematisk. Som vanlig er riktig valg veldig avhengig av bruksområde.
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Det kommer vel an på bruksområde. Hvis du like å spille høyt og/eller har et stort rom så vil jeg tro Sigberg SBS 1 er å foretrekke fremfor Genelec 8341.
    Sigberg SBS 1 er ikke «musikalsk» uten sub fordi responsen faller av under 100-150 Hz, se figur nedenfor.

    Å lytte til SBS 1 uten sub på høyt volum blir sannsynligvis ganske slitsomt.


    2AB621FC-C2B8-4D58-98ED-33DEF0EAE2DC.jpeg
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Sigberg SBS 1 er ikke «musikalsk» uten sub fordi responsen faller av under 100-150 Hz, se figur nedenfor.

    Å lytte til SBS 1 uten sub på høyt volum blir sannsynligvis ganske slitsomt.
    Ja, den er jo laget for bruk med sub. Tror ingen ville kjøpt de uten sub.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Hei

    Er der noen som har forslag til aktive høytalere med innbygd dac til streaming som lyder naturlig og musikalsk og ikke for hi-fi agtige?

    Bh JCT
    Audio Pro A48 uten tvil, har disse selv så kan med glede anbefale disse, har så å si alt av tilkoblinger samt en lyd du ikke tror disse småtassene leverer, at de ser og er såpass velbygde er heller ikke et minus, Klipsch the Fives eller Sixes er også gode kandidater dog mindre med noe mindre trykk dertil.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.675
    Antall liker
    4.123
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Sigberg SBS 1 er ikke «musikalsk» uten sub fordi responsen faller av under 100-150 Hz, se figur nedenfor.

    Å lytte til SBS 1 uten sub på høyt volum blir sannsynligvis ganske slitsomt.


    Vis vedlegget 880373
    Godt at du fant ut det åpenbare da!

    De er jo konstruert for å spille med sub! Det skrev jeg jo også? Det er jo en del av konstruktørens filosofi rundt målet om å oppnå god lyd i et vanlig rom.

    Du plasserer SBS.1 der de låter best, (de er forsåvidt svært plasserings villige) og subbene der de har best ytelse.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.382
    Sted
    Østfold
    Har lyst til å legge til et lite varsku her:

    Det finnes en god del høyttalere som er små, og laget for å spille ned i bassområdet. Det virker logisk å kombinere dem med sub, også er man "i mål". Mitt varsku går ut på at disse høyttalerne får ikke evne til å spille ekstremt mye høyere bare fordi man kombinerer dem med sub. Hvis høyttalerne er aktive er forsterkerne dimensjonert for å ha riktig spenningssving til selve konstruksjonen. Det er dette som definerer hvor høyt de kan spille. Hvis høyttalerne er passive er virkningsgraden gitt av størrelse og laveste grensefrekvens. Hvis man lar dem slippe å spille bass vil det ikke påvirke virkningsgraden, så man er stuck med samme virkningsgrad, og dermed vil man få mye varmeutvikling når man forsøker å få høyttalerne til å spille mye høyere. En kompis har LS50 aktive + 2 stk 18" suber og en PA-amp. Han klarer virkelig ikke å få LS50-ene til å henge med subene.

    Så mitt råd er at om man har planer om å la høyttalerne spille med subwoofere, velg noe som fra starten av er beregnet for å brukes med suber.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Godt at du fant ut det åpenbare da!

    De er jo konstruert for å spille med sub! Det skrev jeg jo også? Det er jo en del av konstruktørens filosofi rundt målet om å oppnå god lyd i et vanlig rom.

    Du plasserer SBS.1 der de låter best, (de er forsåvidt svært plasserings villige) og subbene der de har best ytelse.
    Du viste til et par med høyttalere som koster 63k og utfordret andre til å finne høyttalere som gir like mye lyd for pengene. Dette var veldig enkelt. Jeg fant to høyttalere på et blunk som måler bedre, er billigere (hhv. 27k og 56k på forhandlers Finn-side) og kommer fra en etablert og anerkjent produsent.

    Den subben som passer til et par med Sigberg SBS1, er Sigberg 10D. Den koster 36k. Med andre ord koster en pakke fra Sigberg som spiller «musikalsk» (dvs. har bass også) 99k med én sub og 135k med to subber. For den prisen finnes det mye der ute som slår Sigberg-høyttalerne som du foreslo, både på pris og målinger, f.eks. disse, som spiller mye høyere og har nok bass for manges smak.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.382
    Sted
    Østfold
    Du fant ikke to høyttalere som måler bedre, du fant to "antatte in-room kurver" som du syntes så finere ut. Jeg sjekket on axis respons på den ene. Den faller 4dB fra 1kHz til 100Hz. Tror ikke man kan forvente at TS blir fornøyd med en slik respons.

    Helt ærlig, det er latterlig arrogant å komme med slike "jeg fant noe som beviselig låter bedre, og alle vet at jeg vant"-uttalelser. Det verste er at uttalelser av denne typen har en tendens til å bli brukt mot pragmatikere som meg selv på et senere tidspunkt, selv om det ikke representerer noe av det jeg står for. Greit nok at det ikke er din skyld, men det gjør jo ikke akkurat så mye for å gjøre verden mer opplyst heller.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Du fant ikke to høyttalere som måler bedre, du fant to "antatte in-room kurver" som du syntes så finere ut. Jeg sjekket on axis respons på den ene. Den faller 4dB fra 1kHz til 100Hz. Tror ikke man kan forvente at TS blir fornøyd med en slik respons.

    Helt ærlig, det er latterlig arrogant å komme med slike "jeg fant noe som beviselig låter bedre, og alle vet at jeg vant"-uttalelser. Det verste er at uttalelser av denne typen har en tendens til å bli brukt mot pragmatikere som meg selv på et senere tidspunkt, selv om det ikke representerer noe av det jeg står for. Greit nok at det ikke er din skyld, men det gjør jo ikke akkurat så mye for å gjøre verden mer opplyst heller.
    Vis meg to høyttalere som måler bedre enn 8361a og 8340a.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Også går det fra tips av høyttalere til noe ren fanboy krangling.. TS setter sikkert pris på at diskusjonen kommer tilbake til opprinnelig spørsmål og diskusjon.
    Denne tråden ble egentlig bare slitsom å lese, veldig fort.. Som de fleste tråder her inne mao.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Også går det fra tips av høyttalere til noe ren fanboy krangling.. TS setter sikkert pris på at diskusjonen kommer tilbake til opprinnelig spørsmål og diskusjon.
    Denne tråden ble egentlig bare slitsom å lese, veldig fort.. Som de fleste tråder her inne mao.
    Her er det en bransjeaktør som blander seg inn. Jeg vet ikke om @Snickers-is har hatt noe å gjøre med Sigberg. Det kan han svare på selv.

    Fanboy er den som forsvarer et produkt utelukkende ut fra emosjonelle forhold. Derfor er det en fordel om man kan forsvare ens råd med objektive målinger og spesifikasjoner i tillegg. Trådstarter ønsket innspill om «musikalske» høyttalere, og da må man bruke spesifikasjoner og målinger for å skille fanboy-aktiviteter fra mer objektive råd.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.382
    Sted
    Østfold
    Hvis jeg skal avkreves svar på noe så bør det være forbundet med noe jeg faktisk har skrevet.

    Å krangle om hva som låter best basert på en utvalgt kurve gir ikke mening for en som bare skal bruke høyttalerne til å lytte på musikk. Skal man få et faktisk forhold til hvordan noe låter, basert på måling, kreves det at man samler inn store mengder informasjon og/eller setter seg ned og lytter på mye musikk. Samtidig kan man ikke se bort fra utvalgte målinger som for eksempel on axis respons eller gå ut i fra at CEDIA2034-normen for vekting av off axis respons er uttømmende.

    Støtter ellers @na_X' forslag om å la tråden få komme tilbake til topic.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn