Musical Fidelity M1 ViNYL?

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.669
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Ser spennende ut,noen som vet prisen her til lands?

mvh

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Ikke litt overflødig med display på et phono trinn?

S

Stereo_Mono

Gjest
Roberth skrev:
Helt motsatt vil jeg si.
Leser du produktbeskrivelsen kommer det frem at:

The M1 ViNL has extraordinary input flexibility. On MM it has 47k or 68k input impedance. Input capacitance has seven values; 50PF, 100PF, 150PF, 200PF, 250PF, 300PF, 350PF, 400PF. This extraordinary flexibility means perfect matching for almost any MM cartridge.

The MC stage has ultra flexible input resistance switching, 10R, 18R, 25R, 50R, 100R, 200R, 400R, 800R, 1600R and 47K.

The ViNL has switchable RIAA and IEC EQs.

The ViNL has another important feature; you can switch resistance, capacitance or equalisation curve whilst it is playing. This gives ViNL extraordinary flexibility and functionality.

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
digiman skrev:
Roberth skrev:
Helt motsatt vil jeg si.

The M1 ViNL has extraordinary input flexibility. On MM it has 47k or 68k input impedance. Input capacitance has seven values; 50PF, 100PF, 150PF, 200PF, 250PF, 300PF, 350PF, 400PF. This extraordinary flexibility means perfect matching for almost any MM cartridge.

The MC stage has ultra flexible input resistance switching, 10R, 18R, 25R, 50R, 100R, 200R, 400R, 800R, 1600R and 47K.

The ViNL has another important feature; you can switch resistance, capacitance or equalisation curve whilst it is playing. This gives ViNL extraordinary flexibility and functionality.
Aha. Men etter min mening gir dette mindre lyd for pengene, men har jo sine fordeler.

S

Stereo_Mono

Gjest
Roberth skrev:
digiman skrev:
Roberth skrev:
Helt motsatt vil jeg si.

Aha. Men etter min mening gir dette mindre lyd for pengene, men har jo sine fordeler.
Aner ikke, men min erfaring med Musical Fidelity sine RIAA har ikke vært annet en storveis, så har ingen grunn eller mistanke at denne blir noe dårligere. Kjekt med så mye justering muligheter til så lav pris. Ikke minst ekstremt brukervennlig da :)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.417
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Flott, fuksjonell, sikkert bra og ikke svin-dyr :)
Men hvor mange ganger eller hvor ofte har en bruk for alle disse mulighetene?
1, 2 eller 3 ganger i en PU's levetid ???

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Audiomix skrev:
Spør Lagga. ;)

...Poenget mitt er at det finnes folk med to eller flere platespillere med en eller flere armer med en eller flere pickuper i regelmessig tjeneste, og da er jo dette kjekt å ha.

Det er jo praktisk å kunne justere dette fra lytteposisjon, "i fart", og et lite lcd-display koster jo ikke all verden.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.417
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Tenkte ikke så langt.
Har to spillere selv når jeg tenker meg om.

R

rico

Gjest
Audiomix skrev:
Slik tenkte jeg også helt til jeg fikk meg en RIAA hvor alt dette + gain kunne justeres on the fly fra fjernkontroll, har en flere p/u`er er dette veldig bekvemt, det blir lettere å optimalisere/høre forskjell på disse settingene "on the fly" enn ved å begynne å skru av lokk etc. En ekstra stor fordel er det hvis en har gamle plater hvor det ble brukt andre typer EQ kurver enn RIAA.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.163
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
digiman skrev:
...

...
Skulle den vært fleksibel, burde det vært mange flere load-alternativer til MM, fra 30k opp til over 75k

Arne K

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
34.380
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
SOEDAL skrev:
cash 63 skrev:
I seneste Hifi-News ingår den i en gruppe test av riaa opp til 1500£
Hvordan kom den ut der da?
Den stakk ikke av med seieren, ujevnt startfelt mtp pris forskjeller. Den dyreste og en i samme pris klasse som M1 blev foretrukkne denne gangen.

Hifi Stasjonen

Bransjeaktør
Ble medlem
02.05.2007
Antall liker
59
Tja, det finnes da produkter som har fler justeringsmuligheter for MC og MM samt gain enn det riaa fra Musical Fidelity.
Prisen blir lavere også. Man vil spare fra kr. 1000,- avhengig av hvilket produkt.
Så det finnes helt klart muligheter for svært gode riaa til en rimelig pris.
Mvh
Hifi Stasjonen

R

rico

Gjest
Hifi Stasjonen skrev:
Tja, det finnes da produkter som har fler justeringsmuligheter for MC og MM samt gain enn det riaa fra Musical Fidelity.
Klart det gjør det men er dette bokser hvor man kan justerer dette med fjernkontrol og/eller på frontpanelet "on the fly"?

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
34.380
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
rico skrev:
Hifi Stasjonen skrev:
Klart det gjør det men er dette bokser hvor man kan justerer dette med fjernkontrol og/eller på frontpanelet "on the fly"?
Ang dette og kunne justere digitalt/manuellt, (har hørt från nått håll vil jeg minnes)att justerings/dipswitch bør sitte så nære in/utgangen som muligt, pga kortest signal vei. Er dette noe som stemmer? rette meg ellers bare.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.163
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Ja/Nei... kortest mulig vei, pga følsomheten for støy, og litt lettere å forutse verdier, -ekstra kabling tilfører litt kapasitans.
I virkeligheten er det ikke så kritisk...men viktigere at det er nok justerings-rom til å kunne tilpasse det en ønsker.
>Noen eldre forsterkere jeg har vært innom har et enkelt pot-meter på inngangen, for last-justering!
Og har lest om vellykede DIY-forsøk med en gammel radio-dreie-kondensator, fungerer som kapasitiv "trim".

Så det ene er gjerne like bra som det andre, forutsatt det lyder bra!

Arne K

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
digiman skrev:
Roberth skrev:
Helt motsatt vil jeg si.

Er det ikke en merkelig prioritet å legge hele 5 lastmuligheter under 100R for MC på en phonamp med headamp?

Puma

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Da har jeg "lånt" et slikt trinn fra Resonans og den alltid like hyggelige og profesjonelle Robert, og spilt noen skiver på min relativt nye Wilson B Full Circle med Dynavector XX2mk2.
Har foreløpig landet på last på 800, men det er fortsatt tidlig ;-)

Kort oppsummert: dette er kanskje det beste RIAA-trinn jeg har hørt! Ufattelig oppløst, luftig øverst og solid i bunn, dynamisk, bredt, dypt og deilig.
Det er en vannvittig bra match til mitt oppsett - svært imponert!
Både til prisen og ellers.

Skrev "lånt", for denne blir nok her gitt.

O.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
A tad more romance? ;D

Disse hifi-skribentene...og sitt subjektive føleri!

O.

TorErik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2011
Antall liker
24
Sted
Horten
Torget vurderinger
1
Løfter denne tråden. Noen med langtids erfaring?

Ønsker også tips om andre gode riiaer, gjerne til ca halve prisen. Rundt 2500-4000..

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.105
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Ikke sammenlignet direkte, men synes Heed Questar MM (eller MC) er verdt å ta med i vurderingen.
Moiz er også meget behagelige og kundeorienterte!

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.559
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
digiman skrev:
...

...
Skulle den vært fleksibel, burde det vært mange flere load-alternativer til MM, fra 30k opp til over 75k

Arne K
Hva med denne.
Instruction manual for DACT's CT100 phono stage / RIAA preamplifier modules
Da kan du mekke kassa selv.
Men dette ble litt utenfor det det var spm om.
Har en oppfatning av att det meste fra MF er av høy kvalitet.

Steinar.

Topp Bunn