Music Angels

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Får legge meg til som en venn her jeg da.
    Har vært så heldig å få teste en del utstyr opp igjennom, fra music angel har jeg hatt alle forsterkerne i xdse serien i hus, samt 4 forskjellige fra meng serien. Som rørforsterkere flest sliter de i bassområdet kontra en strømsterk transistorforsterker på en "vanlig" høyttaler. Lettdrevne høyttalere kan likevel godt spille med saft og suse i bunnoktavene. Sammenliknet med transistorforsterkere i samme prisklasse gruser de igrunn det meste i mellomtone og diskantområde. Helt fantastisk bang for the buck, men byggekvaliteten er ikke best.

    For meg låter SET modellene utvilsomt best, 300b modellene og 845. Tre vidt forskjellige forsterkere lydmessig men som alle låter bra på sin måte. Ulempen med de "vanlige" push pull variantene er høyfrekvent støy som kommer og går, på ingen måte plagsomt på vanlige høyttalere men når man nærmer seg 100db følsomhet på høyttalerne kan det være litt plagsomt.

    Xdse kt88 er vel stortsett den "alle" bruker, men jeg synes el34 varianten får ufortjent lite skryt i forhold - den foretrekker jeg. Litt mindre nivå i øvre mellomtone/diskant område og en noe mer naturlig presentasjon av mellomtonen.
    Hei

    For oss som er ukjent med disse andre MAene, kunne du forklart litt mer om hvordan de spiller, mot MA KT88?
    Og gjerne da på moderne høyttalere, eller blir det umulig å spille på slike, som vi ofte hører fra noen?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Music Angel - i sin orginalform(importert fra HongKong) - er en utrolig engasjerende forsterker! :)
     

    Gunvaldsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2008
    Innlegg
    346
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Da må du nesten definere hva du anser som "moderne" høyttalere. Om du mener en typisk gulvstående, slank høyttaler med følsomhet under 90db og en litt vanskelig impedanse så er kt88 eller el34 variantene best. El34'n låter noe varmere og mindre frempå i øvre mellomtone enn kt88'n. Forøvrig kt88 i xdse og meng serien låter veldig likt, hadde problemer med å finne forskjeller, meng kt88 er noe mer autoritær i dypbassen, mens jeg nok holder en liten knapp på xdse i mellomtonen. 300b med 9w funker ok på normale lyttenivåer, men da kan du se langt etter å ha fest for å si det slik.

    845 forsterkeren overrasket meg i så tilfelle med bedre kontroll i bassen enn de andre variantene, men den også blir litt svak om man skal dra på litt. Tonaliteten er ikke veldig ulik fra kt88 til 845, men 845 har som 300b variantene noe magisk over seg som virker å forsvinne i push-pull designet. 300b variantene er mørkere i lyden, for meg låter de soleklart bedre enn alle de andre men med 9w så begrenser de hvilke høyttalere man kan bruke. Forskjellen på 300b med 2a3 på ingangen og den integrerte 300b er også formidabel. Selv bruker jeg transistor på bassdelen, 300b/2a3 på mellomtone og integrert 300b på diskant på mine høyttalere. Aktivt delefilter og elementer på ca 100db følsomhet over hele fjøla.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Da må du nesten definere hva du anser som "moderne" høyttalere. Om du mener en typisk gulvstående, slank høyttaler med følsomhet under 90db og en litt vanskelig impedanse så er kt88 eller el34 variantene best. El34'n låter noe varmere og mindre frempå i øvre mellomtone enn kt88'n. Forøvrig kt88 i xdse og meng serien låter veldig likt, hadde problemer med å finne forskjeller, meng kt88 er noe mer autoritær i dypbassen, mens jeg nok holder en liten knapp på xdse i mellomtonen. 300b med 9w funker ok på normale lyttenivåer, men da kan du se langt etter å ha fest for å si det slik.

    845 forsterkeren overrasket meg i så tilfelle med bedre kontroll i bassen enn de andre variantene, men den også blir litt svak om man skal dra på litt. Tonaliteten er ikke veldig ulik fra kt88 til 845, men 845 har som 300b variantene noe magisk over seg som virker å forsvinne i push-pull designet. 300b variantene er mørkere i lyden, for meg låter de soleklart bedre enn alle de andre men med 9w så begrenser de hvilke høyttalere man kan bruke. Forskjellen på 300b med 2a3 på ingangen og den integrerte 300b er også formidabel. Selv bruker jeg transistor på bassdelen, 300b/2a3 på mellomtone og integrert 300b på diskant på mine høyttalere. Aktivt delefilter og elementer på ca 100db følsomhet over hele fjøla.
    Ja, tenkte på "moderne" høyttalere som slanke kasser med mindre elementer, gulvstående på 88-90db som gjerne er typisk i dag.
    Til fest, vil nok en transistor bli brukt uansett. En blir liksom mer glad i en rørforsterker, på en måte som gjør at en tar mer vare på den, som en og gjør med bilen. :)
    Så det går fint med El34, og den 845 + 300b blir egentlig for liten til disse høyttalerne?

    Takk for svar.
     
    Sist redigert:

    Gunvaldsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2008
    Innlegg
    346
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Smak og behag, jeg liker lyd med dynamikk og futt og fart. Kombinasjonen lav effekt rør på 88db høyttalere skurrer for meg. 845 kan gå om du ikke skal spille på litt, 300b blir for svakt.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Smak og behag, jeg liker lyd med dynamikk og futt og fart. Kombinasjonen lav effekt rør på 88db høyttalere skurrer for meg. 845 kan gå om du ikke skal spille på litt, 300b blir for svakt.
    Ok. Takk igjen for svar.
    Trenger ikke spille så hardt, for har transistor til det. :) Seff hadde det spilt bedre på lettdrevne høyttalere, men MA KT88 har i grunn spilt høyt nok den på alle høyttalere jeg har hatt, Eneste må vere til fest, at det blir litt for lite, men egentlig er det høyt nok til det og. :)
    Det snakkes jo så fælt om at B&W ikke vil funke på rør, men på CM9 som jeg testa den på funket det fint, minus til fest.
    Men en ting skal sies og det er, fytti kor flott lyd det ble på den kombien.
     

    SteinLarsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.06.2009
    Innlegg
    1.110
    Antall liker
    1.332
    Sted
    Nykirke
    Torget vurderinger
    5
    Hadde en tidlig versjon MA KT88 på små T+A Criterion en periode. Funket bra - tror jeg, men byggekvaliteten imponerte ikke.
    Vurderer en 300b/845 for gøy, muligens MA.
    Har byttet en del utstyr siden den gang, men en fin inngangsbillett var det for min del.
     

    FeitArne

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.01.2009
    Innlegg
    54
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har møtt Kjell noen ganger, og til og med solgt ham kabler som er langt dyrere enn MA forsterkerne hans. Han var grenseløst opptatt av den konstruksjonen og framholdt den som det beste for pengene man fikk kjøpt, og da mente han til prisen -og at mye annet var penger ut av vinduet som han sa til meg litt diplomatisk... Lidenskapen hans for akkurat den forsterkeren førte jo også til at han var temmelig aktiv på MA forum. Han drev å prøvde ut ganske mye rør også, noe som jo også gjorde at Brynjar Kvanlid måtte opp her og hente en del ting da Kjell døde.

    Til noe annet. XA 800Mk. III jeg har er nå demontert og blir trolig redusert til skrammel om ikke så lenge. Konstruksjonen jeg sitter inne med, hadde en tendens til å sprenge noen kondensatorer grunnet høy spenning på nettet den ikke er tilpasset for i våre trakter.
    Hei

    ja det er noen som hadde dårligere kvalitet på elektrolyttene enn andre, de burde vært byttet til større volt kapasitet , da hadde den fungert perfekt... og ikke store jobben....

    men kjøper gjerne igjen org. trafoer og de orginale delene/print for en billig penge isteden for at du skroter dette...
    kabinett trengs ikke :)
     

    KT888

    Fersking
    Ble medlem
    10.08.2012
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    når og de som er adm folk der, driver med mobbing, så ba jeg om å bli slettet fra det forumet.
    Eg vart direkte mobbet ut fordi en hadde moderne høyttalere.
    La oss forsøke å forholde oss til fakta her.

    1. Du startet en krangel med en bruker på MA forumet, en bruker som ikke er hverken moderator eller admin.
    2. Din krangel med brukeren utartet og du rapporterte 20-30 innlegg til moderator.
    3. Grunnet ferieavvikling, og det faktum at vi kun er to personer som modererer dette forumet, samt at vi har høy takhøyde/følger Kardemommeby-loven på forumet, ble ikke innleggene slettet så raskt som du måtte ønske.
    4. Du "kastet lekene dine ut av vogna", og postet et innlegg i kjempestor skrift der du annonserte at "fordi moderator ikke har slettet <brukerens> innlegg, og ikke utdelt noen advarsler til <brukeren>, ber jeg om at alle mine innlegg blir slettet og at min brukerkonto blir slettet." eller noe i den duren.
    5. Siden du ikke innehar en Music Angel forsterker, men har byttet denne ut til fordel for transistorforsterker, etterkom forum-moderator ditt ønske og stengte din brukerkonto.

    Jeg vil derfor legge det på det rene at brukeren Lovemusikk på ingen måte er utestengt fra forumet grunnet regelbrudd eller noenting, det er noe som har skjedd etter hans eget ønske, et ønske som slik jeg forstår det har oppstått på grunn av at Lovemusikk er misfornøyd med at modereringen på forumet ikke har vært streng nok til å tilfredsstille Lovemusikk.

    Det er faktisk noe tidkrevende å få 20-30 rapporterte innlegg "i fanget", særlig når brukeren som rapporterer innleggene har valgt å svare på innleggene med sitat, dette fører nemlig til at man også må slette de siterte innleggene, og dette tar noe tid.

    Det er ingen andre på MA-forumet som har rapportert innlegg før, det er såvidt jeg kan huske kun Lovemusikk som noensinne har benyttet rapporter-knappen. MA-forumet er ikke en arena for krangling og kjekling, og ingen av de andre brukerne benytter forumet til dette, jeg kan derfor ønske alle og enhver velkomne til å delta på forumet uten frykt for "mobbingen" Lovemusikk påstår seg utsatt for.
    Føler meg tvungen til å si noe her da ikke alt er sant.

    Det var ikke jeg som startet en krangel i anleggstråden min.
    20-30 rapporter er litt trøyt, men noen få er riktig, uten at noe skjedde.
    Men håper ikke det er "greit" at noen som er godt likt, får dure på som de vil. Og jeg skjønner jeg er et lett bytte, da jeg og er fryktelig dårlig på å formulere meg fint, men bruker norske ord som kan virke litt hardt som svar på tiltale, uten at jeg vil si jeg har vert noe stygg med vedkommende i forhold til hva han holdt på med.
    Ellers vis jeg er litt hard er det ikke noe ondt med det, husk det :)
    Jeg prøvde vere hyggelig hele tiden, men som dere og så, vis der gadd å vere nøytral, så la vedkommende opp for at jeg måtte svare han hele tiden. Og ja, jeg burde ikke svart han.

    Og forresten hva er dette da? : Kjerringtråden ? Morsom tråd!

    Ser nå dere har slettet deres innlegg mot meg, så takk for det. Men han andre durer vist forsatt på som han vil.

    Og til dere andre her, beklager jeg denne diskusjonen og ja eg har ivertfall tatt ferie no ;-)
    Syns dere alle kan slutte. Utfra det jeg leser så er ingen bedre enn de andre.

    Jeg ser og hvorfor du trakk deg fra ma forumet. Jeg fikk med meg mobbingen mot deg i tråden din.
    Også hva eierene av forumet skrev, som nå er slettet.
    Jeg postet og noe sann kritikk til dere alle der, inkl forumeier, men dermed vart min konto slettet rett etterpå.

    Virker som småunger alle sammen, når dere holder på slik.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Music Angel

    Hei

    Kunne ikke se noe tråd for dette merket.

    Jeg selv har hatt 2 stk. KT88.

    Nå har vi jo og fått Norsk impotør på denne. Og hos de kan vi da få en forsterker som er beregnet for den norske spenningen og
    den er fabrikk oppgradert med kraftigere strømforsyning osv.
    Impotør er Mala Audio.

    For de som lurer på å kjøpe selv fra kina, så husk på at de har 220v og med våres 230-240V vil spenningen bli for høy over utgangstrinnet, ca 500V

    Jeg selv kommer til å kjøpe denne igjen, men da den norske versjonen.
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.749
    Antall liker
    868
    Torget vurderinger
    35
    Hei

    Kunne ikke se noe tråd for dette merket.

    Jeg selv har hatt 2 stk. KT88.

    Nå har vi jo og fått Norsk impotør på denne. Og hos de kan vi da få en forsterker som er beregnet for den norske spenningen og
    den er fabrikk oppgradert med kraftigere strømforsyning osv.
    Impotør er Mala Audio.

    For de som lurer på å kjøpe selv fra kina, så husk på at de har 220v og med våres 230-240V vil spenningen bli for høy over utgangstrinnet, ca 500V

    Jeg selv kommer til å kjøpe denne igjen, men da den norske versjonen.

    http://www.hifisentralen.no/forumet...5253-music-angels-venner-uvenner-ukjente.html

    mvh
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Viktige Opplysninger

    For de som sitter med en kinesisk utgave kan det da være for små kondensatorer på utgangen.
    Dette kan føre til at de ryk, med hele stuen full i røyk som resultat.

    Jeg skiftet disse selv på den jeg hadde.
    Jeg byttet de ut + jeg la til 2 stk ekstra.

    http://www.hifisentralen.no/forumet...a-der/51480-lovemusikks-hule.html#post1044304

    OBS..det ligger høy strøm inni denne forsterkeren, men før en går i gang, kan det være lurt å holde en passelig motstand over de 2 kontaktene ( pluss og minus på hver kondensator - 2 stk under printplaten. Se linken) for å tappe forsterkeren for strøm.

    Enklest er jo å kjøpe fra den norske importøren med garanti. Mala Audio.
    Den er jo og ved kjøp fra importør oppgradert fra fabrikk, men også da beregnet for norsk spenning som ligger på 230-240V.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Dette er definitivt den forsterkeren jeg har vært mest fornøyd med gjennom de 20 år jeg har holdt på med hifi. Tror min er fra 2010. Den innehar alle modifikasjonene som levers av Mala sin oppgraderte versjon pluss ett par til (utført av forrige eier). En av de smarte sakene som forrige eier satt på var en vippebryter på toppen, slik at jeg kan velge om jeg vil bruke ECC85 eller 12AT7.

    Den har nå spilt i drøye 2 år i mitt anlegg, uten rørbytte. Jeg har egentlig vært fornøyd med de hele veien. Nå har jeg derimot byttet til vesentlig bedre høyttalere enn det jeg tidligere brukte, og som gjør sitt til at også tuberolling blir mer interessant.

    Jeg lurer på å kjøpe et biasmeter med fire kontakter, for å sjekke biasen på KT88. Men jeg har ingen spraking eller ulyder i noen kanaler. Det låter helt nydelig. Mellomtonen er så åpen og luftig, samtidig som diskanten er klar men aldri skarp.

    Med mine ProAc D25, som i utgangspunktet låter utrolig åpen og dypt, kunne jeg tenkt meg å teste ut litt forskjellige rør.

    Håper det kan være en fin tone her inne, da jeg har god erfaring med god tone fra andre forum (kanskje med unntak av en noe opphetet "HDDVD/ Blu-ray krigen" som vi hadde på Avforum.no:rolleyes: - hvor jeg går under navnet SVS!-man) Hifi er gøy og hifi er lidenskap. Det skal få frem det beste i oss, men og respektere at andre liker litt annet utstyr enn det en sjøl har investert i. Jeg forstår at ikke alle liker MA. Jeg forstår også hvorfor jeg sjøl ikke har så sansen for transistorlyd som har fokus på lys klang. Jeg liker god fyldig cognac fremfor sterkt og blankt. Sånn er det bare. Og sånn blir det gode diskusjoner av på forum. Samtidig bør det være takhøyde for å være dypt engasjert og uenig. Men selv etter de mest intense diskusjoner skal det aldri ha vært hardere skyds enn an man kan ta det for det det var; nemlig en god diskusjon:)

    Sjøl synes jeg det er litt dumt at vennetråden er adskilt fra rør-tråden til MA. Om man ikke skal diskutere rør og alt som har med MA KT88 å gjøre, så blir det litt kunstig synes nå jeg...Og om rør blir diskutert her, så holder jeg meg til dette forumet omkring temaet.
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    I dag har jeg følgende rør:
    - KT88 Golden Dragon Retro.
    - 12AU7: Siemens E82CC 3 mica
    - 12AT7: Siemens E81CC 3 mica

    Jeg liker lyden, men er usikker på om det er Siemens eller Golden Dragon som lager litt vel mye bass. Har skjønt at Golden Dragon Retro gir en veldig varm klang med mye fylde. Det jeg kunne ha tenkt meg var kanskje å testet ut et Telefunken ECC82 og GE 5814A, og i kombinasjon med Siemens-rørene mine.

    Lurer på hvordan dette kan bli?

    Mulig jeg bør bytte ut mine KT88 også snart, da de er sikkert 4-5 år gamle nå. Har kikket litt på rørene som Mala Audio selger, de som heter Psvane. Er det forresten noen som har testet disse?
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Det var et ønske fra flere om egen rørtråd.
    Men ser og at en god del vil ha det her. Mindre oversiktelig for andre som skal lete seg frem, men dere skriver om rør der det passer, dvs begge tråder.
    Men ønskelig at har en noen gode rør-kombier så legg det gjerne inn i rørtråden, da andre lettere finner det. :)

    ChrisAndre: Har bestandig hørt at å skifte ut de orginale KT88 (store) rørene ikke har så mye å si som smårørene, så da tenker jeg det må være dine smårør?
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Nå skal ikke jeg legge premissene for hvordan rørtråden bør være, men mitt forslag da blir at postingene der blir kun rør og erfaringene med forskjellige rørkombinasjoner. Altså ingen spørsmål om sånn og sånn, som vil gjøre rørtråden lang og ganske lik denne.

    Feks kan vi som har MA legger ut:
    - hvilken MA KT88 modell
    - modifisert eller ikke
    - hvilke rør
    - resultater med tuberolling

    Spørsmål rundt hvilke rør som kan passe eller om bias etc, kan jo holdes her.

    Da tror jeg rørtråden kan bli et fint oppslagsverk :)
    Så kan vi ta synsing og betraktninger her inne.

    Og så tilbake til litt synsing. Ja, jeg er og av den oppfatning at det er smårørene som gir størst utslag. Men jeg mener at jeg leste på MA tråden før den ble lagt ned at akkurat mine Golden Dragon Retro også ga merkbar utslag på lyden. Om jeg ikke husker feil så var det Kjell B som hadde testet disse, som ble svært positivt overrasket over lyden de ga.

    Men det er kanskje ett par Telefunken jeg bør skaffe meg, ettersom de gir mye dynamikk og strammer opp mye i øvre mellombassen. At de gir litt CD lyd, om jeg har forstått rett. I mitt oppsett ville nok det ha balansert det hele godt.

    For øvrig veldig artig at denne tråden lever igjen. Det fortjener denne forsterkeren. Tror jeg faktisk aldri skal selge den :)
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Nå skal ikke jeg legge premissene for hvordan rørtråden bør være, men mitt forslag da blir at postingene der blir kun rør og erfaringene med forskjellige rørkombinasjoner. Altså ingen spørsmål om sånn og sånn, som vil gjøre rørtråden lang og ganske lik denne.

    Feks kan vi som har MA legger ut:
    - hvilken MA KT88 modell
    - modifisert eller ikke
    - hvilke rør
    - resultater med tuberolling

    Spørsmål rundt hvilke rør som kan passe eller om bias etc, kan jo holdes her.

    Da tror jeg rørtråden kan bli et fint oppslagsverk :)
    Så kan vi ta synsing og betraktninger her inne.

    Og så tilbake til litt synsing. Ja, jeg er og av den oppfatning at det er smårørene som gir størst utslag. Men jeg mener at jeg leste på MA tråden før den ble lagt ned at akkurat mine Golden Dragon Retro også ga merkbar utslag på lyden. Om jeg ikke husker feil så var det Kjell B som hadde testet disse, som ble svært positivt overrasket over lyden de ga.

    Men det er kanskje ett par Telefunken jeg bør skaffe meg, ettersom de gir mye dynamikk og strammer opp mye i øvre mellombassen. At de gir litt CD lyd, om jeg har forstått rett. I mitt oppsett ville nok det ha balansert det hele godt.

    For øvrig veldig artig at denne tråden lever igjen. Det fortjener denne forsterkeren. Tror jeg faktisk aldri skal selge den :)
    Nei, ikke selg, du vil angre som jeg har gjort. Jeg kjøper igjen litt senere i år nemlig.

    Ja, enig med dine tanker at vi bruker rørtråden som kun fakta erfaringer og at vi tar all synsing, spørsmål osv her inne.
    Det blir som du sier mye enklere å finne frem da.

    Skriv gjerne hvilke høyttalere dere har når en legger inn en god erfaring i rørtråden. Har skjønt det sånn at det kan låte litt forskjelligt.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Men er det noen som har Telefunken ECC85 Diamond og som kan si noe om lyden? Spesielt dersom du har testet de sammen med Siemens-rør.

    I kveld skal jeg nyte ett par spor fra vinyl på MA´n. Kjenner jeg gleder meg hver gang til å slå den på.

    Enkelte skriver (jfr innlegget som ble kommentert av moderator i rør-tråden) at MA er en low fi forsterker. Akkurat det der er litt artig. For personlig så gir jeg blanke i om kabler er perfekt lainet opp, om alle loddinger er på linje og alt ser ut som printkortet til en Apple MAC. For meg er det lyden som teller, og denne forsterkeren danker ut forsterkere som er langt høyere i prisklasse. Forsterkere som går som hiend; både i pris og merkenavn. Jeg har hatt både komponenter fra Krell og Balanced Audio Technology. Flotte saker, så visst, men der betaler man uten tvil mange ekstra kroner for at de heter nettopp Krell og BAT.

    MA laget i Kina med relativt enkle komponenter, men satt sammen på tradisjonell måte i ekte dual mono. Bytter man litt innmat som f.eks kondensatorer til Mundorf gull/ sølv/ folie og oppgrader rørene; så skal man opp i temmelig eksotiske prisklasser for å hamle opp med denne geniale saken:) Designet kunne så klart ha vært bedre, men etterhvert kom jeg til å like det mer og mer. Det er noe retro og industrielt over det hele. Ingen kromma overflater og blå LED-lys her. Designet duger, selv om jeg så klart helst skulle hatt designet til en McIntosh i denne:cool:
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Enig.
    Har hatt litt jeg og, blant annet Burmester og Krell.
    Lyden er for meg og aller viktigst og der er denne forsterkeren suveren.
    Klart den kunne sett finere ut, men da blir jo prisen høyere også.
    Jeg kjørte GE og Telefunken i ECC85 og det låt mer nøytralt, nøyaktig, fastere bass og sånt. Aldri spist i toppen hos meg.
    Testet veldig lite annet i ECC82 posisjon enn de GE rørene. Så har ikke den erfaringen med den kombien du etterspør, men kanskje noen andre har?
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg så i en annen tråd at Kjell B nevnte noen ny-produserte smårør fra Golden Dragon som var svært imponerende, og var på en måte en blanding av det beste fra Telefunken og RCA lydmessig. Rimelige var de også. Motron skal visst selge disse, samt at man får tak i disse på nettet fra USA og andre steder.

    Det skal være både ECC82 og ECC81
    Tube-Shop.com - Vacuum Tubes for Hi-Fi, Guitar and Radio amplifiers

    Tube-Shop.com - Vacuum Tubes for Hi-Fi, Guitar and Radio amplifiers

    Og her en link til KT88 Golden Dragon Retro som jeg sjøl har:
    Tube-Shop.com - Vacuum Tubes for Hi-Fi, Guitar and Radio amplifiers
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Enig.
    Har hatt litt jeg og, blant annet Burmester og Krell.
    Lyden er for meg og aller viktigst og der er denne forsterkeren suveren.
    Klart den kunne sett finere ut, men da blir jo prisen høyere også.
    Jeg kjørte GE og Telefunken i ECC85 og det låt mer nøytralt, nøyaktig, fastere bass og sånt. Aldri spist i toppen hos meg.
    Testet veldig lite annet i ECC82 posisjon enn de GE rørene. Så har ikke den erfaringen med den kombien du etterspør, men kanskje noen andre har?
    Da skal jeg prøve denne kominasjonen, lovemusikk:) Likte at du skrev "nøytralt", noe nettopp mine ProAc liker. De trenger ikke drahjelp i noen retning, egentlig, da det fort blir for mye av det gode…
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Hvor mange 12au7 rør trengs i en slik rørforsterker`?
    Har noen enkle rør liggende her som er veldig gode og som jeg ikke bruker.

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Det var dumt, har noen single rør liggende som er veldig gode

    Håvard
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Så, kjære musikk engler, da er navnet på denne tråden endret til Music Angels eller som noen asiatiske produsenter ynder å kalle det, Music Angles! :)
    Let the debate begin!
    Men hold en fin tone da...
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har en Music Angel av typen med ECC81 i inngangen. Jeg har satt inn adaptere for å benytte pcc88 i stedet, og er stort sett fornøyd med hvordan den spiller.
    Benytter den alltid i triode fordi jeg misliker lyden i pentode.

    Jeg vurderer derfor å ta ut vekslereleet. I denne sammenheng mener jeg å ha lest at feedback kan tas vekk da denne kun er helt nødvendig ved pentode.
    Har noen prøvd dette?

    Er det andre ting jeg kan/bør gjøre mens jeg gjør inngrepet?
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Hm, på MA har jeg aldri lest om noen som har valgt triode fremfor pentode. De fleste velger å koble ut triode og kjøre fast pentode på denne. Men det blir spennende å lese om resultatet.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har nå koblet den fast i triode som beskrevet i tråd på AV-forum.
    Kuttet samtidig tilbakekoblingen og jordet chassis.

    Synes dette ble bra:)

    Slik jeg har forstått det er ikke feedbacken nødvendig i triodemodus.

    Har noen erfaring med å bytte ut kondensatorer i signalveien. Er dette noen en kan glemme?
    Jeg har noen Mundorf Supreme 800 VDC til overs som kanskje kunne brukes?
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    På min modifiserte MA KT88 er følgende gjort:


    - For det første så er det byttet ut elektrolytt kondensatorene med 4 stk 400 volt (1000uf), så nå tåler den 800 volt i stedet 450 volt som er originalt. Noe som er i minste laget når spenningen ligger på 500 volt.

    - Så er den koblet direkte fra elektrolyttene til rørene med en motstand mellom (grove kabler) slik att det går helt utenom printet, langt mer stabil strøm.

    - Videre så er den koblet utenom triode, altså kun pentode.

    - Så er det byttet ut kondensatorene til utgangsrørene til 0,47uf Mundorf gull/sølv i olje.

    - Driverrørene har fått 0,22uf Mundorf gull/sølv i olje kondensatorer.

    - Satt på en bryter slik att jeg velge spenningen på pinnene til to av inngangsrørene. Jeg kan velge mellom ECC85 eller ECC81, hvilket gir meg utrolig muligheter for tube-rolling.

    - Driverrør: Siemens ECC82 3mica.
    - Inngangsrør: Siemens ECC81 3mica.
    - Utgangsrør: KT88 Golden Dragon Retro.
    IMG_0299.jpg


    Og selv om jeg ikke har hørt MA som det ikke er gjort noe med, så kan jeg si at dette låter ganske fint
    :)
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    En viktig informasjon ble uteglemt i spørsmålet om koblingskondensatorer. De kondensatorene jeg har er Mundorf Supreme 0,68 uF 800VDC.
    Disse er litt større i verdi enn de som er montert originalt. Vil det medføre problemer å sette inn disse?
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    TEST AV RØR PÅ MUSIC ANGEL XD800mk3 modifisert.

    Utgangsrør: KT88 Golden Dragon Retro

    På min MA så har jeg en vippebryter (lik den som velger mellom triode/ pentode på baksiden) som sitter rett til venstre for venstre 12AU7-røret. Min forsterker er den siste typen, og er i utgangspunktet ment til ECC85-rør (de to i midten). Men med vippebryteren så kan jeg endre spenningen på soklene, og kan velge om jeg vil bruke ECC85-typer eller 12AT7-typer (ECC81).

    Fra før har jeg:
    Siemens E82CC 3 mica (12AU7)
    Siemens E81CC 3 mica (12AT7)

    Bare en oppklaring:
    Siemens skriver E81CC istedenfor ECC81, fordi de ønsket å bruke sin egen benevnelse på rørene. Hadde litt med hvilken produsent som kom med benevnelsen ECCxx først, og patenter etc. Det som er greit å vite er at E81CC er det samme typen som ECC81, og det samme med E82CC er ECC82. Bare for å klargjøre at dette er samme typer rør.

    Først må jeg takke United her inne, som sendte meg PM, og lurte på om jeg ville låne diverse NOS-rør fra han for testing i mitt system. En utrolig fin gest, og som gjør at jeg alltid synes det er hyggelig å møte nye hifi-venner på forum og messer. Tusen takk United!

    De rørene jeg har fått tilsendt er følgende:

    12AU7-rørtyper (de to ytterste av smårørene)
    - Philips E80CC (lengste rørene i testen)
    - General Electric GE 5814A
    - RCA ECC82 Clear Top
    - Tungsram ECC82

    ECC85-rør (de to midterste av smårørene. Dette er altså ECC85-rør og IKKE ECC81, så her skal vippebryteren testes for første gangen)
    - Philips PCC88C
    - Telefunken ECC85


    Samtlige rør er behandlet på forsiktig måte, og jeg bruker alltid hvite apotekerhansker når jeg tar i rør. Fett fra fingrene vil forringe dems levetid!

    Først ut var det røret jeg var mest spent på, NOS E80CC-røret, og dette er fra Philips. Utseendemessig er røret ett par cm høyere enn de andre smårørene. Ganske kult, egentlig. Det tekniske i disse rørene har jeg ikke satt meg inn i (enda), så der får andre bidra.


    Sammen med E80CC, brukte jeg mine Siemens E81CC i midten. Jeg har kun sammenlignet med mitt utgangspunkt, med Siemens på alle fire smårørene.

    Til å teste, brukte jeg en Macbook Air koblet til Aune DAC, og spilte Wimp og iTunes Lossless. I tillegg også vinyl fra min Technics SL-1210mk2 (ombygd). ProAc er generelt veldig bra å teste forskjellig utstyr på, fordi de gir umiddelbar tilbakemelding på utstyret.

    Det første jeg la merke til med E80CC var en enorm dynamikk. Stemmen til Emilie-Claire Barlow (On the Sunny Side of the Street) tok to steg frem mot meg, plaserte seg dead center, og hun sto nå rett foran meg og sang. Jeg hadde en egen privat intimkonsert i stua! Her var det mye mer luft i den øvre delen av registeret, og stemmen fikk mange flere nyanser enn det jeg har hørt tidligere på MA.

    ProAc D25 har ingen problemer med bass, og leverer de dypeste tonene uten problem. De elsker rør, men er og glad i mye strøm. Heller mye strøm enn watt på disse, noe jeg fikk direkte tilbakemelding på hva gjaldt bassen. Den ble strammet opp flere hakk. Basstrengene på kontrabassen var så dynamisk og artikulert at jeg satt i sofaen med et stort fårete smil om munnen. Jeg vet, det blir mye superlativer her nå; men nå begynner jeg å skjønne hvorfor avdøde Kjell B var så utrolig begeistret for denne forsterkeren. Den responderer bare utrolig godt på bytte av NOS-rør.

    Et Lossless spor fra iTunes med det australske søskenparet, Angus & Julie Stone – For You. Denne låta har jeg hørt veldig mange ganger, og kjenner den godt. Men med Philips E80CC ble stemmen til Julia så utrolig mye klarere og luftigere. Her ble det enda mer enn med Wimp (selvfølgelig, det er Apple Lossless), og mine ProAc forsvant foran meg. Når jeg lukket øynene, kunne jeg bare høre en vegg av musikk; med dybde og 3D-effekt mine Siemens E82CC 3 mica ikke evner å gi.

    Av vinyl testet jeg Mark Knofler – Privateering, og låta med samme navn. Jeg har en veldig enkel, men god PU (AT95E) som nå ikke har mer å gi i mitt oppsett. Så ny PU er i gjerde. Men det jeg merket nå med E80CC, var at jeg også her fikk en mye friskere spillestil. Alt til det bedre, klarere og strammere, men med en Ortofon MC eller 2M Bronze/ Black ville ha gjort rørene mer rettferdighet.

    Det er blitt nevnt av andre som har testet E80CC-røret at ”det blir litt mye rett i fleisen” eller om ”lyttetretthet”. Det kommer selvsagt an på hvilke høyttalere man bruker, rommet og ikke minst personlig smak. Men i mitt oppsett, så fikk jeg med denne rør-kombinasjonen det beste fra både transistor solid state verdenen og det beste fra rørverdenen. Jeg fikk luftig og oppløst topp med god holografi langt ned i mellomtonen. Samtidig med stram og dynamisk bass. Og jeg tror jeg skal opp i eksotiske forsterkerpriser for å overgå min MA nå…

    Jeg har bestilt meg egne E80CC fra Tungsram også, bare for å ha de i samlingen. Tungsram E80CC er blitt av noen omtalt som ENDA bedre enn de jeg har fra Philips; uten at jeg helt klarer å skjønne det. Og dine Philips E80CC er det spørs om jeg ikke kjøper av deg, United. Ja, om jeg får lov, så klart… :)

    Neste rør-test kommer snart, og vil være det legendariske GE 5814A (husker ikke hva United sa om årgangen på disse eller på noen av rørene).

    To be continued….
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Må bare legge til at rør betyr UTROLIG mye!
    Man må aldri gi opp en rør forsterker før man har testet flere rør typer!
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    165
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Hei

    Flott at noen skriver litt om denne fantastiske forsterkeren her også...vanket mye på det andre forumet når det var oppe...

    Har vel fått svar, men ble litt usikker...så jeg spør igjen, jeg har den nyeste MA og har bestillt disse Tungsram E80CC du nevner her, skjønte det slik at de passer rett i min forsterker?

    Er dette riktig?

    mvh
    Jan
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    23.998
    Antall liker
    32.026
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    GE 5814a skal helst være triple mica, ha ekstra support rod og være fra årgangene ca 1958-61.
    Du har ett av dem..:)

    Evnt. kjøp tar vi på PM, men husk bare at jeg har advart litt mot E80CC. Men jeg er vel ikke typen som vil ha artistene helt inn i stua.
    Dog kunne jeg kanskje gjort et unntak med din Claire..
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    23.998
    Antall liker
    32.026
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Hei
    Har vel fått svar, men ble litt usikker...så jeg spør igjen, jeg har den nyeste MA og har bestillt disse Tungsram E80CC du nevner her, skjønte det slik at de passer rett i min forsterker?
    Er dette riktig?
    ja
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    TESTING AV NOS-RØR FORTSETTER:

    Skriver litt kortere om hver kombinasjon ift innledningsrunden. Men E80CC er såpass spesielt at det fortjente litt plass. Det er virkelig verdt å teste ut, dersom du ønsker "slammet" til en god transistor, blandet med den magiske rør-lyden til klassiske NOS. Men husk, og som United skriver; du får intimkonsert i stua di. Noen liker ikke det. Jeg gjør det.

    GE 5814A og Siemens E81CC 3 mica:


    - Klar og fin lyd, men her tok vokalistene ett steg tilbake ift E80CC-røret. Litt mer forfinet rørlyd, med en utrlog behaglig mellomtone. Nesten litt magisk. Bassen ble kanskje en anelse si-rumpa, med den litt typiske rørbassen. Fint på lavt volum, men litt ullen på høyt. Men mellomtonen var virkelig fin. Klassisk rør-lyd, dette her.

    GE 5814A og Telefunken ECC85:

    - Klarere og mer oppløst enn kombinasjonen over. Sangeren tok et lite steg nærmere, men ikke slik som intimkonserten til E80CC. Men veldig klart, oppløst og med en enda bedre mellomtone med mer luft enn med Siemens E81CC. Bassen en anelse strammere og mer dynamisk enn Siemens, så da skylder jeg på Siemens for den litt rundere bassen. Derfor foretrekker jeg heller denne kombinasjonen enn den over. Men stor forskjell var det ikke her. Både Telefunken og Siemens er gode rør, og i mange sammenhenger lages de om hverandre med den andres logo på.
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    GE 5814a skal helst være triple mica, ha ekstra support rod og være fra årgangene ca 1958-61.
    Du har ett av dem..:)

    Evnt. kjøp tar vi på PM, men husk bare at jeg har advart litt mot E80CC. Men jeg er vel ikke typen som vil ha artistene helt inn i stua.
    Dog kunne jeg kanskje gjort et unntak med din Claire..
    Ja, min Emilie-Claire er alltid velkommen hit :) Ho er kommet litt i skyggen av sin kanadiske landsvenninne Diana Krall, men jeg synes Emilie er bedre. Litt ot, men hun er verdt å gå litt ot for :)
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    23.998
    Antall liker
    32.026
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Når du først har GE 5814A inne, glem ikke å prøve dem mot Philips pcc88a, det er vel favorittkomboen til mange.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn