Multimeter hvilket?

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Jeg har 2 stk billigere kjøpt hos Europris og Chlaseren (+ Et gammelt fra skoletiden som jeg ikke finn igjen i farten) som måler til dels mye forskjellig.

F.eks måling på bilen..

Apperat 1: 13,7V
Apperat 2: 14,4V
En usb lader til 20kr ebay, måler 14.3V og et annet 14.7

Nå vil jeg ha noe som faktisk måler riktig! :)


Tips mottas med stor takk.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Her burde det jo ikke være så store avvik, det virker som de på Clasern er ok.
Testet et Biltema for en hundrelapp på 90-tallet imot et som kostet en tusenlapp, og her var vel avviket mindre enn 0,01 Volt.

Merk også at det er forskjell om bilen er igang og om dynamoen lader/jobber eller ikke og hvor utladet batteriet er.. Bil er ikke det mest optimale for å kvalitets-sjekke avvik, om det er litt forskjell på tidspunkt etc. man måler på den.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Hm.. så stor forskjell skal det da ikke være selv på billige multimetre....

Appa- Amptec - Keysight-Fluke..... i stigende prisområde.....
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Ja var stor forskjell..
En kan jo synse... og tro at det på 13,7 er riktig..da batteri + dynamo/bilen er fra 2008 og børster nok er slitte og drivhjulet til dynamo syng på siste verset..for så hvidt gjort i 2-3 år nå.. men nå lager det lyd hele tiden..en svak lyd. Så må skiftes.

Men multimeter ja.. så hva er bra?
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Fluke sine instrumenter er en "standard" i elektrobransjen. Kostbart, men ett instrument du har livet ut :)
ja..så de var dyre ja..
Vil jo gjerne ha mer muligheter å måle forskjellig, 1000volt DC og VC, A, Ohm, og gjerne mer
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg satt som avdelingsleder i mange år, og sto for innkjøp av verktøy og utstyr til ei servicegruppe på 7-8 personer, samt andre som også trengte enklere instrumenter... vi har Appa, Amptek og Fluke i skjønn forening. Jeg har selv både Metex, Appa og Fluke privat... ser i praksis ingen forskjell, men instrumneter med gummikappe er ønskelig... de har en tendens til å gå i gulvet, uansett hva man tror. Mellomklasse instrumenter har ofte tilleggsfunksjoner som C-måling, som Fluke oftest ikke har.... Jeg har selv også en viss forkjærlighet for Fluke, men det kommer litt an på hvem som betaler.... :cool:
Om du legger 1200-1500 i feks et Apmtek, så holder det nokså lenge..... Uni-T er forresten også et helt greit merke...
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Tusen takk alle.

Gode tips her. :)
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
774
Antall liker
911
Fluke 177/179 er fine allround-instrumenter man kan stole på. Fineste instrumentet man har er en bordmodell og en felt-modell av samme type. Fluke 8060A. Er vel fra tidlig 80-tall begge to hvor felt-modellen ble tatt en kalibrering på for omtrent 10år tilbake. Fortsatt innenfor tolleranser med GOD margin mao. Ble det ikke gjort noen justering. Så det å kjøpe Fluke er egentlig en garanti for troverdige målinger livet ut.

Privat har jeg både 179 og 177, og 177 fyller behovet greit det altså(har flere andre Fluker også til ulike bruksområder). Temperatur er jo kjekt å kunne måle innimellom. Da må man opp på 179. IKM Instrutek kjører vel kampanje på disse støtt.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.631
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Jeg har 2 gamle fluker, og en Uni-T som jeg kjøpte for noen hundrelapper hos Kjell&Co.
Ingen tvil om at fluke er veldig bra, men Uni-T gjør akkurat samme jobben, til en brøkdel av prisen.
Min Uni-T er 5-6 år, og har aldri laget problemer.

Argumentet om at fluke varer livet ut tror jeg er basert på en noget oppblåst ide om hvor mye et slikt instrument vil bli brukt.

1000V DC? Tror de fleste stopper ved ca 600 V?
Muligens en grunn til det ....
Men må du ha det, så kan du jo benytte en høyspenningsprobe?
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Fluke 177/179 er fine allround-instrumenter man kan stole på. Fineste instrumentet man har er en bordmodell og en felt-modell av samme type. Fluke 8060A. Er vel fra tidlig 80-tall begge to hvor felt-modellen ble tatt en kalibrering på for omtrent 10år tilbake. Fortsatt innenfor tolleranser med GOD margin mao. Ble det ikke gjort noen justering. Så det å kjøpe Fluke er egentlig en garanti for troverdige målinger livet ut.

Privat har jeg både 179 og 177, og 177 fyller behovet greit det altså(har flere andre Fluker også til ulike bruksområder). Temperatur er jo kjekt å kunne måle innimellom. Da må man opp på 179. IKM Instrutek kjører vel kampanje på disse støtt.
Jeg har også to Fluke 8060A, kommer nok ikke til å overleve dem, nei. Skulle gjerne hatt gummi-etuiet, da ville de vært uknuselige.
Men kan det være at bordmodellen heter 8050A?
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Når du måler så mye rart kan de like godt være måle kablene. Du brukte ikke de samme kablene med dårlige interne kontakter ?

De litt dyrere hos Biltema er og meget bra.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Nye instrumenter som Fluke, leveres kalibrert. Vi har årlig sertifisert kalibrering av instrumenter, men prisen for å kalibrere et multimeter er såpass høy, at det har vi slutta med. Da kan man like gjerne kjøpe nye i mellomklasse. Vi sørger derimot for ha et eller to større benkmultimetre kalibrert, slik at vi har kontrollmuligheter selv..
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Når du måler så mye rart kan de like godt være måle kablene. Du brukte ikke de samme kablene med dårlige interne kontakter ?

De litt dyrere hos Biltema er og meget bra.
Nei bare testet kablene som var med instrumentene. Ikke heller byttet kabler for å sett.



600v er sikkert nok 😁
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
774
Antall liker
911
Jeg har også to Fluke 8060A, kommer nok ikke til å overleve dem, nei. Skulle gjerne hatt gummi-etuiet, da ville de vært uknuselige.
Men kan det være at bordmodellen heter 8050A?
Det stemmer nok. Med utskiftbar glass-sikring i front på strømmåling.
Jeg har gummi-etuiet, og det må man nesten ha på denne.

Jeg kommer bare med min erfaring med Fluke. Ligger nok i skuffer strategisk plassert i husholdningen 300 dager i året, men når man tar de frem så er det fint å tenke at det man måler er riktig. Billigere varianter funker sikkert også, men har litt for mange ganger hjulpet kjenninger som feilsøker på et eller annet og har konkludert på grunnlag av feilmålinger. Da er det fint å komme med "en gul en" og løse problemene fort og effektivt. Opplever også at de enklere feltmodellene som typisk elektrikere har med fastmonterte måleledninger og integrert tang-amperemeter ikke funker så godt som et ordentlig felt-instrument.
8060A og 8050A er forbeholdt garasje/verksted og blir sånn sett ikke med ut.

Jobbet som ingeniør i prosessanlegg i drøyt 5år og hadde 179-instrument. Bare gode erfaringer. Var i daglig bruk. Magneten som man kan kjøpe til den er helt uunværlig. Tok godt vare på det, og så like strøkent ut da jeg leverte det inn som da jeg fikk det utlevert. Hadde i tillegg et dyrere et i koffert med isolasjonsmåling etc(1000V maks), men brukte det vel bare to-tre ganger.

Høy indremotstand i slike instrumenter kan lure deg om man er litt uerfaren. Er gjerne de billigere instrumentene som tuller med deg.

Har sansen for kvalitet og har derfor Fluke også privat. Det er verdt det mener jeg. Til mitt bruk.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Absolutt ingenting galt med mellomklasse instrumenter... det er vel de til en hundrings eller to man bør være skeptisk til, - skjønt på måling av spenning har jeg enda ikke vært borti problemer... prober med dårlig kontakt er slett ikke uvanlig, likeså å få kontakt med korroderte målepunkter...
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.311
Jeg har 2 stk billigere kjøpt hos Europris og Chlaseren (+ Et gammelt fra skoletiden som jeg ikke finn igjen i farten) som måler til dels mye forskjellig.

F.eks måling på bilen..

Apperat 1: 13,7V
Apperat 2: 14,4V
En usb lader til 20kr ebay, måler 14.3V og et annet 14.7

Nå vil jeg ha noe som faktisk måler riktig! :)


Tips mottas med stor takk.
Skal ikke en USB-lader gi 5 Volt?
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Absolutt ingenting galt med mellomklasse instrumenter... det er vel de til en hundrings eller to man bør være skeptisk til, - skjønt på måling av spenning har jeg enda ikke vært borti problemer... prober med dårlig kontakt er slett ikke uvanlig, likeså å få kontakt med korroderte målepunkter...
Ja er bare 100-200kr jeg har nå.
 

Førsten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.06.2011
Innlegg
222
Antall liker
28
Var i samme spekulasjon som deg for en tid tilbake.
Pusler smått med rørforsterkere med høye spenninger, og der kommer billige metere til kort. Det jeg hadde da takla ikke 450-500V, det målte i øst og gevær, lånte et annet mellomklasse multimeter med samme resultat.
Kjøpte et Fluke 175 og jeg regner ikke med å noen sinne måtte kjøpe et annet. Har aldri møtt en skipselektriker uten Fluke, de får daglig bruk/misbruk men de fungerer alltid!
Jada, man bruker det sjeldent osv, men så er det noe som heter at du merker kvaliteten lenge etter at prisen er glemt😎
 
Topp Bunn