Mulig omkabling av vintage-høyttalere?!

Photobscura

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.01.2013
Innlegg
55
Antall liker
8
Sted
Oslo
Ja, om du ikke vet hva en terminal er blir det kanskje litt vanskeligt, har du ingen kompiser der kan hjelpe deg da??
Har jo ikke komplette bilder av dine høyttalere, men normalt har du bak på en høyttaler klemterminaler hvor man kobler høyttalerkablene fra forsterkeren til høyttaleren. På billige høyttaler er der medfølgende kabler der bare går inn i kabinettet og altså ingen terminaler.
Et delefilter er et filter med komponenter der fordeler frekvenser til enhetere, men du har sikkert bare den ene kondensator i hver høyttaler, altså ikke noe delefilter per se.
Takk! Ja, jeg har en kamerat som kommer over med loddebolt og en god del mer kunnskap enn meg. Nå vet jeg hva terminal er også! :-D Tusen takk for hjelp og oppklaring!
 

Photobscura

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.01.2013
Innlegg
55
Antall liker
8
Sted
Oslo
Denne høyttaleren har ledningen fra forsterker direkte til basselementet. Det går ledning videre til diskant via kondensator. Så det er ingen terminaler eller delefilter.
Prøv med en annen ledning fra forsterker direkte til basselementet, og se om du får lyd da. Eneste feilkilde utenom elementet er ledningsbrudd. Så hvis det er like dødt med annen ledning, så er elementet defekt. Men nå har du jo lovnad om nye elementer, og du er i mål!
Ja, nemlig! Begynner å få litt oversikt nå. Som sagt får jeg hjelp i morgen, så da finner vi forhåpentligvis ut hva som er feilen. (Og forhåpentligvis lærer jeg noe nytt!) Takk!
 

Photobscura

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.01.2013
Innlegg
55
Antall liker
8
Sted
Oslo
Hei Photo. Da er du kommet rett. Er du middels eller mer intressert i lyd har det mye for seg å være her på Hfs. Er vel derfor vi er her inne alle. For å dele på den viten og kunnskap vi alle har. Velkommen skal du være.
Lykke til her.

Hilsen Harald
Takk for det! Jeg synes jo det er veldig ok å lære mer, sånn at jeg kan fikse sånne ting selv. For å si det sånn, så har vel min kunnskap om høyttalere (i hvert fall min egen høyttaler) økt med 200% eller noe sånt det siste døgnet! :)
 

Photobscura

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.01.2013
Innlegg
55
Antall liker
8
Sted
Oslo
Hyggjeleg å sjå gamle sunnmørskonstruksjonar. Fint at du tek vare på sånt, det er eit fint minne om sunnmørsk hifientreprenørskap.
Ja, er de ikke produsert i Ørsta? Innrømmer gladelig at jeg synes det er litt stas, altså. :) Og så vet jeg at faren min var utrolig stolt av de høyttalerne i hin tid, og at det var med en viss høytidelighet han donerte de videre til meg for nesten tjue år siden. Den, og hans Gerrard platespiller var noe av det beste han kunne få tak innenfor en viss prisklasse!
 
L

Labbis

Gjest
Som fattig student i dag var du kanskje ikke gamle karen ved donasjonen for nesten tyve år siden. Beundringsverdig at du i respekt for din far har tatt vare på dette anlegget. Håper det ordner seg!
Mvh
 

Photobscura

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.01.2013
Innlegg
55
Antall liker
8
Sted
Oslo
Som fattig student i dag var du kanskje ikke gamle karen ved donasjonen for nesten tyve år siden. Beundringsverdig at du i respekt for din far har tatt vare på dette anlegget. Håper det ordner seg!
Mvh
Ja, samme her! Om det er elementene som har tatt kvelden, står tilbudet fortsatt ved lag? Og jeg var vel tretten, og ikke så mye kar som jeg var jente. ;)
 
L

Labbis

Gjest
Som fattig student i dag var du kanskje ikke gamle karen ved donasjonen for nesten tyve år siden. Beundringsverdig at du i respekt for din far har tatt vare på dette anlegget. Håper det ordner seg!
Mvh
Ja, samme her! Om det er elementene som har tatt kvelden, står tilbudet fortsatt ved lag? Og jeg var vel tretten, og ikke så mye kar som jeg var jente. ;)
Selvfølgelig, tilbudet står fortsatt ved lag!
Mvh
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Photobscura: Liten forklaring..

Delefilteret er det filteret inne i høyttaleren som fordeler frekvenser mellom de forskjellige elementene..lave til bass og høye til diskant. Ser ofte ut som et lite kretskort med spoler, motstander og kondensatorer på--Spolene deler bass, kondensatorer diskant..
Terminaler er det samme som TILKOBLINGER-- PLUSS og MINUS..rød og hvit, positiv og negativ
 

Photobscura

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.01.2013
Innlegg
55
Antall liker
8
Sted
Oslo
Photobscura: Liten forklaring..

Delefilteret er det filteret inne i høyttaleren som fordeler frekvenser mellom de forskjellige elementene..lave til bass og høye til diskant. Ser ofte ut som et lite kretskort med spoler, motstander og kondensatorer på--Spolene deler bass, kondensatorer diskant..
Terminaler er det samme som TILKOBLINGER-- PLUSS og MINUS..rød og hvit, positiv og negativ
Takker! Fikk det forklart og leste meg litt opp på det i går også, selv om ingen av disse er i høyttalerene mine, så er det greit å vite hva det er. :)
 

Photobscura

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.01.2013
Innlegg
55
Antall liker
8
Sted
Oslo
Da må jeg bare takke alle så mye for hjelpa! Viste seg at det var kabelbrudd, og etter litt lodding, og enda litt mer lodding fungerer begge høyttalere som de skal! Hurra!
 
Topp Bunn