Mr Hifi's anlegg's tråd.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• M

mr hifi

Gjest
    Får prøve å vere mer aktiv her inne, så får prøve å lage en tråd om mitt anlegg.
    Dreiv tidligere (20år siden) me ein del bilsterio, og har i den forbindelse vert innom både db drag, men også fin lyd.
    Har alltid hatt hjemme anlegg av en eller annen type, som stortsett ble brukt til fest spilling, så la aldrig noe serlig kr eller energi i hjemme anlegg.
    Dette begynte å forandre seg for ca 10år siden, kjøpte å solgte mye høyttalere å forsterkere.
    Begynte å intresere meg for hvorfor det var forskjeller i lyd på forskjellige komponenter å hva som gjorde dette, også hvordan lyden høres ut begynte å bli mye viktigere.

Kjøpte, byttet og solgte over en lav sko og årene gikk.
    Prisen på utstyr begynte også å stige, og ørene å hode begynte å lære seg å lytte, på en helt ny måte.
    Nå var det naturlig og fin lyd med bredt og djupt lydbilde som talte.
    Å dette er forsatt målet, om ingenting blir perfekt, så kan ein i de minste prøve å komme nerme,
    og for meg er dette blitt nermest slik at jaget etter kunskap overgår jage etter det perfekte anlegget.

Dei siste åra har eg hatt forskjellige anlegg i prisklasse 200k og oppover.
    Noen eksempler på forsterker merker eg har vert igjenom, Mcintosh, Bryston, Hege og classe.
    Og høyttalere har det vert, Kef 207, Vincent ls310 og Legacy Signature 3.
    Og ein haug av forskjellige kabler.

Kommer mer om hva eg har nå, hvorfor og hvordan det spiller :)

Sist redigert av en moderator:
    M

mr hifi

Gjest
    I mangel på godt nåk kamera, blir det bare bilder fra nettet av det eg har nå.
    Audio gd XA-150. 100W klasse A monoblokker.
    audio gd xa 150.jpg

Audio gd HE-1 Forforsterker
    Audio gd he 1.jpg

Audio gd R1 R2R dac.
    Audio gd R1.jpg

Denafrips iris ddc
    Denafrips iris.jpg

Legacy Signature III (3) 4 veis høyttalere med 8 element i hver.
    Legacy Signature 3 1.jpg

M

mr hifi

Gjest
    En kjapp måling av frekvenskurve her i stua, målt 1m fra i diskant høyde.
    legacy signature 3.png

Er for trangt for høyttalerne her i stua, så blir noe bass refleksjoner under 100hz. Lytterom er under bygging :)

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    45.634
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Virkelig et flott oppsett du har :) blir moro å følge videre
    God helg

mvh

M

mr hifi

Gjest
    Da er eg ca halveis i innspilling av jcat usb xe kortet og den nye dacen, jcat kortet inponerer stort, mye mer trykk i bass, mer open og analog lyd å et vanvitig detaliert lydbilde, bedre seperasjon mellom instrumenter og bedre dynamikk. så kan virkelig anbefale dette videre.
    Dacen gjenstår det nåk ein del mer inspillig på, men har opnet seg godt opp nå, litt kvass i lyden i øvre melomtone enda, meget stort lydbildet, også i dybde og i vertikal, noe en ikkje oplever så ofte.
    det ble ågså til at eg måtte justere inn høtalerene på ny, slik at dei passet det nye lydbildet.
    Eg er svert nøyen på plasering av høytalere og måler på krys å tvers med laser å vatrer opp vinkel å styrer på, som tar noen timer om en starter fra bunn, dette har utvilsomt mye å sei på lyden og lydbildet, eg kan fint høre om ene høytaleren har flyttet seg en cm å to på en fest.
    Eg bruker Paul Mcgowen fra ps audio sin Audiophile’s Guide med medfølge cd til al justering og kontrol, der er det meste forklart å beskrevet og en har referanse spor en spiller på cden for kvar instiling av høytalere ein gjer, virkelig et produkt eg kan anbefale.
    sfrfrtgj.jpg

Ken-Nor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.01.2020
    Antall liker
    6.075
    Sted
    Larkollen
    Torget vurderinger
    2
    Da er eg ca halveis i innspilling av jcat usb xe kortet og den nye dacen, jcat kortet inponerer stort, mye mer trykk i bass, mer open og analog lyd å et vanvitig detaliert lydbilde, bedre seperasjon mellom instrumenter og bedre dynamikk. så kan virkelig anbefale dette videre.
    Dacen gjenstår det nåk ein del mer inspillig på, men har opnet seg godt opp nå, litt kvass i lyden i øvre melomtone enda, meget stort lydbildet, også i dybde og i vertikal, noe en ikkje oplever så ofte.
    det ble ågså til at eg måtte justere inn høtalerene på ny, slik at dei passet det nye lydbildet.
    Eg er svert nøyen på plasering av høytalere og måler på krys å tvers med laser å vatrer opp vinkel å styrer på, som tar noen timer om en starter fra bunn, dette har utvilsomt mye å sei på lyden og lydbildet, eg kan fint høre om ene høytaleren har flyttet seg en cm å to på en fest.
    Eg bruker Paul Mcgowen fra ps audio sin Audiophile’s Guide med medfølge cd til al justering og kontrol, der er det meste forklart å beskrevet og en har referanse spor en spiller på cden for kvar instiling av høytalere ein gjer, virkelig et produkt eg kan anbefale.
    Vis vedlegget 793757
    Den boka + cd har jeg bestilt også👌

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.273
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Grattis med egen tråd og lekre komponenter.
    Husker godt at jeg gikk og siklet litt på de monoblokkene fra Audio gd, men av en eller annen grunn kom jeg aldri til skudd.
    Vil tro at de makter å drive det aller meste av høyttalere.
    Dac`er fra samme firma har man jo hatt flere av, og det er lett å like lyden - selv om jeg over tid opplevde at der fantes andre dac`er som passet mine ører hakket bedre. Tror egentlig at den handlet mest om at der ble benyttet es sabre dac-chiper, som i mitt oppsett ble litt for "lyse". Hadde også en integrert sak fra samme firma i en periode, meget lett å like den og.

Ser du holder til i/på Vestland? Langt unna Bergen? Kunne jo vært interessant å låne øre til oppsettet, hvis det skulle høve seg slik en dag.

mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.273
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Venter i spenning på at du får lagt ut bilder av herlighetene, slik det står når du spiller musikk..... ;)

mvh
    Proffen

M

mr hifi

Gjest
    Lenge siden eg har oppdatert denne tråden, mye arbeid med restaurering og påbygging av hus, og andre prosjekter som krever sitt, men anlegget har også fått endel opgraderinger, men står forsatt i den provisoriske stua, så lyden bærer selvsagt noe preg av det.

Har byttet høytalere til Usher cp 8571 II, audio gd monoblokkene eg har er ganske varme i lydsignaturen, så ville prøve med noe som kunne matche bedre, får å opnå den lyden eg foretrekker, Usher høyttalerene ga et godt løft, spesielt i mellomtone, men var forsatt ikkje heilt fornøyd med diskanten som var beryllium, så det ble kjøpt inn opgraderte Usher dmd (diamant) diskanter. da kom det seg betraktelig, og det ble mye opnere å luftigere lyd i toppen.

Ellers er det blitt ein del opgraderinger på digital siden, audio gd r7 he mk2 dacen har fått selskap av en Gustard u18 ddc og Gustard c18 master klokke som er koblet til dac og ddc, kjører i2s signal mellom ddc og dac, kabelen her er en Audioquest Dragon hdmi, som var et meget bra løft i lydkvalitet, mellom pc og ddc er det nå en Audioguest diamond usb, pcen har fått Jcat net xe kort, meget bra resultat etter det kom på plass, pcen er også satt opp med ein del software opdateringer nå, som jplay, fidelizer pro, virtual cable og asio bridge. bruker Audioquest Diamond nettverkskabel til en LHY sw8 switch, og alt av switcher og rutere og wifi bokser har fått nye lineære strømforsyninger, resten av nettverkskablene er audioquest vodka.

Det er også kommet til litt skilletrafoer og strømrenser prudukter, resultatet er blitt bra, og kvaltiten på streaming er nå på lik linje med sacd spilleren om ikkje et lite hakk over, kunne nåk lagt mer penger i sacd opsettet for å få det bedre, men det er streaming som blir mest brukt her.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn