MPT og Proffen på roadtrip til Ollie

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.569
Antall liker
2.770
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Da prøver vi å sparke litt liv i tråden vår.
Mange av laugsmedlemmene har nok tidligere vært på visitt hos trivelige Ollie, der man tidvis har fått servert banebrytende jazz og annen god musikk.
Nå sist tok jeg med meg MPT, som visstnok ikke hadde vært innom tidligere.
Og til og med for undertegnede var det relativt mye nytt i oppsettet.
Høyttalerne og monoblokkene kjente jeg igjen fra sist, mens resten av komponentene var nye.
Ollie har derfor lovet å stikke innom tråden og oppdatere med opplysninger om enkeltkomponenter.

From the side ser det noenlunde slik ut:
DSC_1008.JPG


Høyttalerne, elektrostater fra Sanders Sound System (tidligere gikk de under navnet Inner Sound), fikk Ollie levert etter at han tilbragte noen dager på CES i US of Amerika, så vidt jeg kan huske fra historien.
Er ellers usikker på om alle tre rackene er nye, eller om han rett og slett "bare" har utvidet med en seksjon til.

Edit: kjenner at jeg plusselig ble usikker på meg selv om subseksjonen i høyttalerne er aktiv eller passiv.....

mvh
Proffen
 
Sist redigert:

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.569
Antall liker
2.770
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Fra sweetspoten tar det seg slik ut....
DSC_1006.JPG


2 stk monoblokker + en effektforsterker fra samme nevnte Sanders Sound System sørger for at Ollie jaffal ikke mangler muskler for å drive elektrostatene sine.
Mener han ymtet om 400w fra hver monoblokk, og jeg regner ikke med at effektforsterkeren i midten nede er noen sinke, den heller.

mvh
Proffen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.569
Antall liker
2.770
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Med litt mer fokus på komponentene i rackene, ser det slik ut:
DSC_1007.JPG


Jeg får nevne det jeg kommer på i farten, så får heller Ollie oppdatere og/eller korrigere.
RIIA fra Luxman, pre fra Ayre, cd-spiller/drivverk/streamer fra Lindeman, samt en eldre Oppo bd-spiller.
På ryggen til pre`en kan man skimte en av disse nymotens "alt-mulig-boksene", som tillater å gjøre en hel rekke justeringer for at man skal komme enda nærmere på sitt lydideal.. Husker dog ikke annet om denne boksen enn at den visstnok har et fabrikatnavn bestående av 3? bokstaver.
Platespillerne husker jeg dessverre ikke navn på.

En liten detalj: Legg merke til blomsterbordet bak høyre høyttaler. Det hører gjerne med til sjeldenhetene å benytte Atacama? rack til slikt...... 😁

Ellers har Ollie jobbet noe med akustikkbehandling i rommet. Plater på frontvegg, plater i tak, samt en absorbent på veggen bak sweetspoten.

mvh
Proffen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.569
Antall liker
2.770
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Lyden da?
Er jo en stund siden siste jeg var innom hos Ollie.
Men den umiskjennelige klangen av elektrostater tar man sjelden feil av.
Og det er en klang som er lett å like.
Lydbildet er stort, særlig i høyde og bredde, og høyttalerne fores av kraftige nok forsterkere til at lyden er dynamisk så det holder.
De integrerte subbene sørger ellers for at informasjonen i den dypere enden av frekvensskalaen blir godt ivaretatt. Vil kanskje dra det så langt som å si at den kan minne en smule om hvordan LP`er gjengis på f x Garrard-spillere.
Faktisk på en måte som gjør det til en av oppsettets sterke sider.
Det ble spilt musikk både fra streamer og de to platespillerne.
At der er forskjell mellom disse to spillere, ble kjapt tydelig - der den ene fremsto som mer livlig, dynamisk og oppløst enn den andre - og jeg snakker da om spilleren til høyre på bildet. En spiller som ellers er riiimelig high-tech sammenliknet med mange av de mer tradisjonelle spillerne rundt omkring.
Spilleren til venstre, på sin side, fremsto som litt mer "hifi-politisk "korrekt"". Fikk litt assosiasjner til SME-spillere og armer da jeg hørte på denne spilleren
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.569
Antall liker
2.770
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Time flies i godt selskap. Så også denne kvelden.
For undertegnede, som bevisst har "valgt vekk" vinylsnurre og LP er som hhva kilde og materiale,
Det blir spennende å følge Ollies ferd videre, for jeg forstod det slik på ham at der kan bli en del endringer i oppsettet, når Ollie om ikke så alt for lenge skal gå over i pensjonistenes rekker.....

mvh
Proffen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.569
Antall liker
2.770
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
En slik stue og et slikt oppsett er det dessverre de færreste forunt å kunne boltre seg i.
Og for de av oss som kjenner Ollie litt, vet vi at oppsettet har blitt til gjennom grundig reserarch og bruk av nesten -2uansendig
Og kjenner jeg Ollie rett, får han ok mange timer i sweetspoten, der han kan kose seg med kjent god musikk, samt utforsker litt mer lugubre innspillinger....😁

mvh
Proffen
 

olllie

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2006
Innlegg
530
Antall liker
464
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Takk, Roger for besøket og fine ord og bilder.
For å ta det opplagte først: enhver plante med respekt for seg selv må selvfølgelig ha noe bra stå på. Ellers går det ikke!:) Skulle selvfølgelig vært Atacama eller noe bedre, men det er bare et Target rack.:(

Dette anlegget har jeg puslet med i rundt 10 år, og prøvd å forbedre det etter hvert. Så noe har jeg fjernet og erstattet med andre ting. Det viktigste jeg gjorde for noen år siden var å tune rommet med akustikkplater som førte til at den generelle akustikken ble mye bedre.

Av det originale anlegget er det høytalerne og de to monoblokkene (2X800W) som står igjen. Foruten den nye kjempegode Ayre preampen, har jeg ny bass forsterker (SSS Magtech stereo amp 400W) og ikke minst en DBX Venu360 digital romkoreksjon/crossover/equaliser + mye mer.
Bassene på høytalerene er passive!!
Joda, jeg har utvidet med et rack til.


Dette, pluss den supre Grand Prix Audio Parabolica platespiller med Tri Planar arm og Transfiguration Proteus pickup, har rett og slett ført til bedre lyd.
Den andre platespilleren er tysk kreasjon ved navn Musical Life. En bra sak som aldri har sviktet på noe vis.

Jada, jeg koser meg med god musikk og god lyd. Tror det er vanskelig å få veldig mye bedre lyd ut av dette uten å bruke uansvarlig mye penger, så da er det bare å lene seg tilbake, jekke en kold bayer, og kose seg.:D

Med de "lugubre" platene mine.o_O
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.569
Antall liker
2.770
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Takk for oppdatering, Ollie.
Ja, skjønner godt at du finner roen på den måten, jeg.

Ad "lugubre" plater, så ble det jo ikke spilt så mye av de denne kvelden, men jeg vet at du har en del innspillinger som ikke finnes i alle andre såkalt møblerte hjem.... 😁

Tenker at du gjerne må ta turen innom i man caven snart, for å sjekke ut den siste tidens endringer.....

mvh
Proffen
 

sense

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
679
Antall liker
356
Sted
Rørvik i Nord-Trøndelag
Torget vurderinger
15
Hærlig å se at dere tar turen til hverandre innimelom.. Savner virkelig hifilivet i Bergen...

mvh
Sense/Kai:)
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.569
Antall liker
2.770
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hærlig å se at dere tar turen til hverandre innimelom.. Savner virkelig hifilivet i Bergen...

mvh
Sense/Kai:)
Vi prøver så godt vi kan å holde liv i den gamle damen, selv om det imho dessverre blir lengre og lengre mellom hver samling.
Hvis abstinensene blir for store, får du hive deg i bilen og legge ut på en roadtrip du og.... 😁

mvh
Proffen
 
Topp Bunn