K
Jepp, 1984-utgaven. Da var det bare tilgjengelig utdrag fra den. Jeg kjøpte min noen år før som en Ace of Diamondspressing, og den ble tilgjengelig på CD for et par år siden som en dobbel billigcd. Lipp, Simoneau og Berry gjør en kjempejobb, og det gjør sannelig Böhm også. For å være helt ærlig setter jeg pris på å slippe dialogen; f eks Östman gjør alt for mye ut av den og det sinker framdriften for meget for meg. Selvsagt må du kjenne operaen godt/ ha en libretto/ framdriftsplan for å få fullt utbytte uten dialog, men det er jo på tysk og de fleste skjønner vel det meste :Var det Penguin som sa flawed? Verd en lytt da...
Har Drømmefløyten med Bøhm og Berlin filharmonikerne, DG, innspilling fra 1964. Koste meg med den og ser frem til å høre Don Giovanni (med libretto!).En favoritt for meg (Zauberflöte) har lenge vært den steingamle Böhmversjonen (56) uten tale, bare sang. Wilma Lipp som Dronninga, og Simoneau som Tamino; Berry Papageno... Det høres at sangerne rett og slett har det morsomt. De gamle anmelderne syntes denne var "flawed", men jeg finner stor glede i den.
Den har jeg ikke hørt. Spiller Manze her også på barokkfiolin med tørre tarmstrenger, kort hals og slakk bue, eller har han modernisert instrumentet til en rikere klang? Jeg må medgi at fiolinlyden Manze har pleid å ha, f eks i Tartini (forøvrig en strålende utgivelse), ikke umiddelbart får meg til å tenke Wienerklassisisme (bah! til dem som kaller det rokokko)?kjoenik skrev:Siste cd'en som har snurret mye er fiolinkonsertene k216, k218 og k219, med Andrew Manze, og den liker jeg godt!
Det er gitt ut to bokser med samtlige sonater og klaverstykker spilt inn av Walter Giesking i 1953-54. Hvis du skulle komme over de boksene, er de et verdig supplement til Uchida IMHO. Jeg er en novise når det gjelser Mozart, men jeg har forstått at det var Giesking som viste oss hvordan klaversonatene skal spilles. Jeg jakter sånn i det stille på Uchida sine inspillinger på vinyl, men det er kun på eBay jeg har funnet dem, og da blir prisen trukket veldig opp. Så hvis det er noen som sitter på de, og gjerne vil av med dem....Valentino skrev:Jeg har også Uchidas pianosonater og synes ikke jeg trenger andre innspillinger. Konsertene med dirigenten fra Hades, Jeffrey Tate, er en annen skål. Mannen burde hatt yrkesforbud.