Moving coil vs. moving magnet

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
Jeg begriper ikke hvorfor denne tråden har utartet. Er det tredje gangen Høvdingen el. moderator er inne? IMO ser jeg ikke at ChrisAndre skriver provokativt.


mvh
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Litt av PU-samlingen min for 2-3 år siden... (de som IKKE var i bruk på en av mine 4-6 platesnurer)
-har heldigvis klart å redusere.
Og handlet sannsynligvis 50-60 nye/andre PU'er siden bildet ble tatt...
Og har flere ganger solgt favoritten(e), og måttet kjøpe en ny(e)...
Av de jeg ikke "kan" være foruten; Empire 4000 & Empire ERD-9, og gjerne en Empire 2000Z.
Har en en lett "ULM" -arm er ADC XLM/ZLM en fantastisk "sporer".
AT20SLa er "vintage-luksus-utgaven" av dagens AT150MLX, og min eneste foretrukne AudioTechnica av MM-typer.
Grace F-9 Ruby har kanskje anelsen mindre imponator-effekt ved første møte, men den gror snart under huden...og
vil alltid være en målestokk. F-9 med "vanlige" stifter har ikke helt samme magien. (x-faktor)
+ noen andre som er vansklligere å finne brukt eller å finne gode stifter til....
OG, ja, jeg har hatt min dose Ortofon...savner kanskje en av de "urgamle" VMS-typer, men Ortofon rotet seg bort i en
eller annen av Mk I /II /III /...utgavene, og jeg har heldigvis glemt hvilken som var værd å ha...siden stiftene IKKE
går omhverandre på disse...er det et rent hel*** å holde orden.

Arne K
 

Vedlegg

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Du har jo flere pu enn noen har LPer:) Hva ser du på som din absolutte favoritt og hvorfor?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Litt av PU-samlingen min for 2-3 år siden... (de som IKKE var i bruk på en av mine 4-6 platesnurer)
-har heldigvis klart å redusere.
(...); Empire 4000 & Empire ERD-9, og gjerne en Empire 2000Z.
Har en en lett "ULM" -arm er ADC XLM/ZLM en fantastisk "sporer".
AT20SLa er "vintage-luksus-utgaven" av dagens AT150MLX, og min eneste foretrukne AudioTechnica av MM-typer.
Grace F-9 Ruby har kanskje anelsen mindre imponator-effekt ved første møte, men den gror snart under huden...og
vil alltid være en målestokk. F-9 med "vanlige" stifter har ikke helt samme magien. (x-faktor)
(...)
OG, ja, jeg har hatt min dose Ortofon...savner kanskje en av de "urgamle" VMS-typer, men Ortofon rotet seg bort i en
eller annen av Mk I /II /III /...utgavene, og jeg har heldigvis glemt hvilken som var værd å ha...siden stiftene IKKE
går omhverandre på disse...er det et rent hel*** å holde orden.

Arne K
Dristar meg til nokre sleivkommentarar til lista di (i fredsæl ånd, sjølvsagt)_

Empire 2000z må då vere ute på dato? Har prøvd ein Black Widow-arm på denne, (så vel som ein tung EPA 100 i si tid) men vart ikkje fornøgd den gongen, og truleg ikkje no heller.... Dei nyare Empirane har eg ikkje peiling på.

Har du prøvd AT 170 ML? Ein av dei verkeleg gode MM-ane. Den er tatt av programmet, og eg slit med å finne ein ny stift til han. Men denne er lett å sette opp i "normale" armar.
Godt du ikkje snakkar pent om AT 95. Dette er ein ok pickup dei fyrste 5 minutta du lytter til han. Så mister du interessa. Finn heller ein eldegammal Shure og hekt på ein moderne stift...

F9 med grøn stift (det er vel ruby, er det ikkje? er som du seier, ein trufast slitar. Men eg fekk tak i ein blank stift med litt spesiell (dyr) nålefane, og det spelte ringar rundt gamlefar. Elles: Soundsmith har nye stiftar til F9, og dei burde vi prøve, alle saman....

Ortofon er ok, men det må jobbast med matchinga. Prøver no ut ein spennande Thorensmodifikasjon der 2 M red er påmontert. Det funkar i det matcha oppsettet, men ikkje fullt så bra i mitt faste oppsett. Ortofon-folk må definitivt også lytte til MC-variantane. Her er det meir gøy....

Har ein god nok riaa (og eventuelt skikkelege trafoar), er det vanskeleg for skikkeleg gode MM-pickupar å måle seg med dei litt ambisiøse MC-konkurrentane...

Meiner no eg, då.
 

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Hvor bra kan en gammel Shure M75 bli med disse sas nålene?
Hvordan vil de stå seg mot DV10x5?

Jeg har liggende en M75b som hadde vært moro å teste ny nål på.
Forøvrig overaskende god lyd i original stand også.
 

larsggu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.07.2007
Innlegg
456
Antall liker
21
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Min personlige erfaring er at det kan bli veldig bra, spesielt prisen tatt i betraktning. Dagens M97x også. Lav VTF (1,5g) reduserer slitasje og SAS-slipningen sporer dypere og bedre enn de fleste andre i klassen.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
ChrisAndre;
Det Cobra skriver (og jeg har uthevet) tolker i allefall jeg som delvis det du spør etter....

Litt av PU-samlingen min for 2-3 år siden... (de som IKKE var i bruk på en av mine 4-6 platesnurer)
-har heldigvis klart å redusere.
Og handlet sannsynligvis 50-60 nye/andre PU'er siden bildet ble tatt...
Og har flere ganger solgt favoritten(e), og måttet kjøpe en ny(e)...
Av de jeg ikke "kan" være foruten; Empire 4000 & Empire ERD-9, og gjerne en Empire 2000Z.
Har en en lett "ULM" -arm er ADC XLM/ZLM en fantastisk "sporer".

AT20SLa er "vintage-luksus-utgaven" av dagens AT150MLX, og min eneste foretrukne AudioTechnica av MM-typer.
Grace F-9 Ruby har kanskje anelsen mindre imponator-effekt ved første møte, men den gror snart under huden...og
vil alltid være en målestokk. F-9 med "vanlige" stifter har ikke helt samme magien. (x-faktor)
+ noen andre som er vansklligere å finne brukt eller å finne gode stifter til....
OG, ja, jeg har hatt min dose Ortofon...savner kanskje en av de "urgamle" VMS-typer, men Ortofon rotet seg bort i en
eller annen av Mk I /II /III /...utgavene, og jeg har heldigvis glemt hvilken som var værd å ha...siden stiftene IKKE
går omhverandre på disse...er det et rent hel*** å holde orden.

Arne K
 

zack zorn

Medlem
Ble medlem
08.09.2011
Innlegg
12
Antall liker
19
Sted
Tellus
Jøje meg! Hadde man opplevd denne mojoen, kunnskapen og pasjonen i politikken, hadde ikke Frp sittet i regjering. Da hadde det snarere vært håp for både demokratiet og post-olje Gnore, samt gamle vinylfreaks og Zappa-surrehuer som undertegnede. Uansett, trådstarter har hatt sine år i pressen, blant annet som anmelder - dog verken av pu-er eller elektronikk, må vite - men det er sjelden jeg har opplevd maken til dynamisk engasjement. Jeg har sågar mottatt personlige pm-meldinger med velmente miniforedrag om denne jungelen som pu-verdenen øyensynlig er (og jeg som fryktet vinylen og platespillerens framtid!). Og sjølveste Sitting Bull (en Høvdingen) - no offense! - har sågar vært inne og moderert pu-sofistene. Dette er moro! Og ikke minst vanvittig lærerrikt for undertegnede, som har forsøkt å henge med i svingene. Dessuten ble jeg koblet inn på en Rille-Rudi på Audiophile som virker å være reneste Thor Heyerdahl i dette farvannet (og Heyerdahl i denne sammenhengen er utelukkende positivt med). Har lest og surfet så øyet er blitt rødt og søtt og f... ikke fått gjort noe annet siden jeg ba om noen tips for å få pu-en til å gløde litt mer. Har allerede notert meg en lang liste med pu-er som må testes en eller annen gang. Foreløpig har jeg falt ned på Ortofon 2M Black og har satt den godeste Tom Bach (I Bachs Hifi) i gang med bestillingen. It makes sense, for å fra en bløt en. Det er nemlig mannen bak Sense-høyttalerne, om noen husker dem. Kan ikke si annet enn at jeg gleder meg vilt til å få den i hus, så får den gule Lyraen (delos?) som jeg har siklet på av rent estetiske grunner, vente til feriepengesesongen. Ser at oppholdet på hifi-asylet kan blir langvarig....Thanks to you all boys (and girls?) :cool:
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hvor bra kan en gammel Shure M75 bli med disse sas nålene?
Hvordan vil de stå seg mot DV10x5?

Jeg har liggende en M75b som hadde vært moro å teste ny nål på.
Forøvrig overaskende god lyd i original stand også.
Eg har gjort direkte samanlikning, og må seie at Shure gjer seg veldig godt i konkurransen. Men der DV10x5 er kjempegrei og oppførar seg diplomatisk i dei fleste moderne armar, må Shure ha ein superlettvektar. Gjerne ein som ikkje er unipivoterande også....
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
Jøje meg! Hadde man opplevd denne mojoen, kunnskapen og pasjonen i politikken, hadde ikke Frp sittet i regjering. Da hadde det snarere vært håp for både demokratiet og post-olje Gnore, samt gamle vinylfreaks og Zappa-surrehuer som undertegnede. Uansett, trådstarter har hatt sine år i pressen, blant annet som anmelder - dog verken av pu-er eller elektronikk, må vite - men det er sjelden jeg har opplevd maken til dynamisk engasjement. Jeg har sågar mottatt personlige pm-meldinger med velmente miniforedrag om denne jungelen som pu-verdenen øyensynlig er (og jeg som fryktet vinylen og platespillerens framtid!). Og sjølveste Sitting Bull (en Høvdingen) - no offense! - har sågar vært inne og moderert pu-sofistene. Dette er moro! Og ikke minst vanvittig lærerrikt for undertegnede, som har forsøkt å henge med i svingene. Dessuten ble jeg koblet inn på en Rille-Rudi på Audiophile som virker å være reneste Thor Heyerdahl i dette farvannet (og Heyerdahl i denne sammenhengen er utelukkende positivt med). Har lest og surfet så øyet er blitt rødt og søtt og f... ikke fått gjort noe annet siden jeg ba om noen tips for å få pu-en til å gløde litt mer. Har allerede notert meg en lang liste med pu-er som må testes en eller annen gang. Foreløpig har jeg falt ned på Ortofon 2M Black og har satt den godeste Tom Bach (I Bachs Hifi) i gang med bestillingen. It makes sense, for å fra en bløt en. Det er nemlig mannen bak Sense-høyttalerne, om noen husker dem. Kan ikke si annet enn at jeg gleder meg vilt til å få den i hus, så får den gule Lyraen (delos?) som jeg har siklet på av rent estetiske grunner, vente til feriepengesesongen. Ser at oppholdet på hifi-asylet kan blir langvarig....Thanks to you all boys (and girls?) :cool:
Lyra er oppskrytt.


mvh
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
@ Arve: Har desverre ikke funnet noen AT160/180ML...og nye stifter til disse er sannsynligvis vanskeligere å finne enn hønsetenner...
2000Z ut på dato? Da er Grace også det...-de ble utviklet for "QUADRO": = de hadde Shibata (eller tilsvarende) diamant-slipning, og
måtte (for at Quadro-detektorene skulle fungere) ha et frekvensområde garantert over 45kHz, helst et stykke over 50kHz.
MEN, disse "CD-4/SQ/..."-optimerte PU'ene fungerer best med lett last; 75-100k-ohm.
Flere av disse PU'ene (fra flere merker) levde lenge etter ~75/76 (når quadro egentlig døde ut) i lett modifiserte utgaver, og mer tilpasset stereo = interne spoler ble endret for å passe bedre til den vanligere 45-50k ohm standarden.
Vanlig (men ikke så kjent) eksempel: Grace F-9 i "CD-4"-utgave kom først, hadde gyllen/sort farge. Ble senere modifisert for "vanlig bruk", og kom i sølv/sort.
RUBY-stiften er forresten RØD (selvfølgelig!), med rubin-nåle-fane, i DV-stil.

Og jada...det kan bli uendelig morsomt med en god MC også...men det blir fort dyrt...og har mer enn en gang gått i oppgraderingsfella; neste modell opp, og musikken forsvant...til fordel for ting som skribenter liker å uttrykke.
(DV-XX2 er vel det øverste jeg har greidd å ha det gøy med, i stedet for å imponere besøkende)

De aller eldste lyra-modellene ("pre-Lyra":Ceraloy, og Clavis) + nyeste/rimligste (Delos) har falt i smak flere ganger...
 
Sist redigert:

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
@ Arve: Har desverre ikke funnet noen AT160/180ML...og nye stifter til disse er sannsynligvis vanskeligere å finne enn hønsetenner...
2000Z ut på dato? Da er Grace også det...-de ble utviklet for "QUADRO": = de hadde Shibata (eller tilsvarende) diamant-slipning, og
måtte (for at Quadro-detektorene skulle fungere) ha et frekvensområde garantert over 45kHz, helst et stykke over 50kHz.
MEN, disse "CD-4/SQ/..."-optimerte PU'ene fungerer best med lett last; 75-100k-ohm.
Flere av disse PU'ene (fra flere merker) levde lenge etter ~75/76 (når quadro egentlig døde ut) i lett modifiserte utgaver, og mer tilpasset stereo = interne spoler ble endret for å passe bedre til den vanligere 45-50k ohm standarden.
Vanlig (men ikke så kjent) eksempel: Grace F-9 i "CD-4"-utgave kom først, hadde gyllen/sort farge. Ble senere modifisert for "vanlig bruk", og kom i sølv/sort.
RUBY-stiften er forresten RØD (selvfølgelig!), med rubin-nåle-fane, i DV-stil.

Og jada...det kan bli uendelig morsomt med en god MC også...men det blir fort dyrt...og har mer enn en gang gått i oppgraderingsfella; neste modell opp, og musikken forsvant...til fordel for ting som skribenter liker å uttrykke.
(DV-XX2 er vel det øverste jeg har greidd å ha det gøy med, i stedet for å imponere besøkende)

De aller eldste lyra-modellene ("pre-Lyra":Ceraloy, og Clavis) + nyeste/rimligste (Delos) har falt i smak flere ganger...
Beklageligvis, ikke hos meg.


mvh
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
@ Arve: Har desverre ikke funnet noen AT160/180ML...og nye stifter til disse er sannsynligvis vanskeligere å finne enn hønsetenner...
2000Z ut på dato? Da er Grace også det...-de ble utviklet for "QUADRO": = de hadde Shibata (eller tilsvarende) diamant-slipning, og
måtte (for at Quadro-detektorene skulle fungere) ha et frekvensområde garantert over 45kHz, helst et stykke over 50kHz.
MEN, disse "CD-4/SQ/..."-optimerte PU'ene fungerer best med lett last; 75-100k-ohm.
Flere av disse PU'ene (fra flere merker) levde lenge etter ~75/76 (når quadro egentlig døde ut) i lett modifiserte utgaver, og mer tilpasset stereo = interne spoler ble endret for å passe bedre til den vanligere 45-50k ohm standarden.
Vanlig (men ikke så kjent) eksempel: Grace F-9 i "CD-4"-utgave kom først, hadde gyllen/sort farge. Ble senere modifisert for "vanlig bruk", og kom i sølv/sort.
RUBY-stiften er forresten RØD (selvfølgelig!), med rubin-nåle-fane, i DV-stil.

Og jada...det kan bli uendelig morsomt med en god MC også...men det blir fort dyrt...og har mer enn en gang gått i oppgraderingsfella; neste modell opp, og musikken forsvant...til fordel for ting som skribenter liker å uttrykke.
(DV-XX2 er vel det øverste jeg har greidd å ha det gøy med, i stedet for å imponere besøkende)

De aller eldste lyra-modellene ("pre-Lyra":Ceraloy, og Clavis) + nyeste/rimligste (Delos) har falt i smak flere ganger...
Eg fekk aller nådigst lov til å velje mellom AT 170 og 150 då Stig Arne Skilbrei hadde fått tak i desse to frå Japan ein gong på tidleg 90-tal. Og eg plukka sjølvsagt den beste....lurer på om eg skal sende nåla inn til ein eller annan, men det er då ein sjanse å ta, det også.

Kvadrofoni/Shibata er gode slipingar den dag i dag. Sjølv om vi ikkje kvadrofonerar. Eg tykkjer desse slipingane er ganske støyfrie, sjølv om VdH gjer det endå betre. Og så har vi Koetsu Black som nesten er støyfri (kjem kanskje an på plata også...)

F9E er det eg har (den grøne), ser det ut som. Ruby har eg høyrt, men aldri hatt i eigen rigg. Så her bomma eg litt på tema. Men eg fekk ein blank versjon som let utruleg flott, ganske sprudlande samanlikna med originalstiften, og den beste versjonen av Grace eg har høyrt. Funkar greitt i dei fleste armar også.

XX2 er veldig god, og ville nok verte den pickupen eg gjekk for om eg skulle ha ein rocka sak til VPI-armen. Og så måtte eg hatt ein litt meir perfekt riaa også. Vi får sjå. Det er ein dyr hobby, dette her....
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
@ Audifile Arve: Antageligvis et "mandagsprodukt". Meeen man blir litt skeptisk, når en Grado til 1/3 av prisen gir bedre bass..


mvh
 

zack zorn

Medlem
Ble medlem
08.09.2011
Innlegg
12
Antall liker
19
Sted
Tellus
Monster-Moro! Kort innpå med litt dempet førjuls-jubel. Etter overstrømmende tips og velmente råd om pu-er, bestemte jeg meg for å bytte ut high-output MC-en Sumiko Blue Point Special Evo III (som ble kjørt på riiaens MM-utgang), med en Ortofon 2M Black. Og gjett om det hjalp! Plutselig våknet Gyrodecen til live igjen. Dette er en pu med gnistrende glød, nydelig klang og masser av offensiv spilleglede. En perfekt pu til resten av anlegget: Michell Gyrodec med SME O2-9 arm, Ear 834P rør-riia og de litt mørke og klangmyke EC-forsterkerne EC AW 250 og EC 4.8. Dette blir en vanvittig vinyljul! PS: Og for dem som nå skjelver pga kronefall og prisvekst på alt av utenlandsk hifisnadder. En snilt spilt Blue Point kneiser nå på en liten byste av Ludwig van i hifi-rommet og venter på ny eier. Din for 1200,- (ny pris FØR kronefall: 3.900,-)
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Mulig du hadde fått mere førhjulsjubel med Sumiko sin Blackbird.Men er man fornøyd er alt bra.
Har ikke hørt et kvekk om noen som har prøvd The Archon fra Acustical Systems.Dette er en av de beste jeg har hørt.
Er det noen her på HFS som har en slik og kan dele erfaringer?
Det er noe mangelfullt over tester og omtaler syns jeg.De samme fabrikat på pickup blir testet gang på gang og ytringer om disse produkter må da begynne så
smått å bli oppbrukte.
Mvh Kenneth
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Problemet er å få låne pickupar til utprøving.
Men vi jobbar på så godt vi kan....
Ja dette er jo prisverdig det men at de samme merker blir testet gang på gang ser forunderlig ut.Da mener jeg at testene skrumper litt i verdi.
Og kanskje at enkelte produsenter profiterer en smule på testene.Det er vel også verd å nevne at disse spytter ut produkter som egentlig er veldig like.
Man får ikke de store A HA opplevelser.Nei viss testene skal gi oss forbrukere reell verdi må man forsøke å få alle på banen.Det finnes tross alt flere der ute
som kappes om å få tilgang i markedet.Men ikke misforstå meg.Dere testere gjør en formidabel jobb.Det er bare det at produsenter mangler og noen er over-
representert i testene.Det blir dermed noe avstumpet syns jeg.
Mvh Kenneth
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg er ikkje med på å kritisere forhandlarar som lånar ut produkt, det seier seg sjølv.

Så har eg forståing for at små importørar ikkje har råd til å sprette fleire eksemplar av ymse prestisjepickupar, og at dei treng å ha dei til demonstrasjonsbruk. Når ein pickup til 20 000 er spretta, må ein belage seg på at kunden ikkje betalar fullpris.
Det er sjølvsagt vanskeleg å skilje mellom slike importørar og slike som sel produkt som er "lite for pengane", produkt som ein reknar med ikkje vil ha godt av ein test. Så då må ein eigentleg be om ein demonstrasjon. Det har eg gjort fleire gongar. Og dei gongane det ikkje har latt seg gjere, har det sjølvsagt ikkje vorte nokon handel heller.

Endeleg har vi massevis av gode pickupmerke og -modellar som ikkje vert importert. Då er etter mitt syn ei utprøving reint akademisk interessant. No lånar rett nok vi på Audiophile ymse utstyr via utanlandske importørar, men då er dei også norske distributørar.

Vi prøvde ei tid å halde orden på kven som hadde dei ulike agentura, men det er i ferd med å verte veldig vanskeleg å fylgje med, om ikkje nokon rapporterar til oss. Men vi har ei liste over ulike produsentar: Produsenter / manufacturers
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Monster-Moro! Kort innpå med litt dempet førjuls-jubel. Etter overstrømmende tips og velmente råd om pu-er, bestemte jeg meg for å bytte ut high-output MC-en Sumiko Blue Point Special Evo III (som ble kjørt på riiaens MM-utgang), med en Ortofon 2M Black. Og gjett om det hjalp! Plutselig våknet Gyrodecen til live igjen. Dette er en pu med gnistrende glød, nydelig klang og masser av offensiv spilleglede. En perfekt pu til resten av anlegget: Michell Gyrodec med SME O2-9 arm, Ear 834P rør-riia og de litt mørke og klangmyke EC-forsterkerne EC AW 250 og EC 4.8. Dette blir en vanvittig vinyljul! PS: Og for dem som nå skjelver pga kronefall og prisvekst på alt av utenlandsk hifisnadder. En snilt spilt Blue Point kneiser nå på en liten byste av Ludwig van i hifi-rommet og venter på ny eier. Din for 1200,- (ny pris FØR kronefall: 3.900,-)
Som sagt, så handler det om å finne synergien og sette sammen komponenter ut i fra klang, og ikke kun hvordan ett produkt låter isolert sammen med noe annet. Det som er interessant er hvordan det låter sammen med dine komponenter:) Min påstand er at enkelte er litt for raske med å ekskludere et produkt, fordi det ikke ga det forventede resultatet i sitt eget oppsett. Det betyr ikke nødvendigvis at produktet ikke leverer i et oppsett med bedre synergi.

Jeg visste du ville bli fornøyd, for Ortofon 2M Black er en forrykende god PU:)
 
Sist redigert:

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Svar til #107.
Ja vi forbrukere kan jo ikke forvente at de små importørene som har et lite knippe pickuper i sitt lager skal stille opp med å låne de ut.
Jeg har forståelse for dette.Men at det stort sett testes de som er red,blue,black og bronse fra ene produsenten og et knippe andre gjengangere finner jeg litt tynt.
Denne strikken er blitt litt for tynn og litt utvannet.
Som du sier er det mange modeller som ikke har norsk importør.Men at utprøving på disse har reint akademisk interesse kan jeg ikke uten videre støtte.
I fra våre pc foregår en handel utover landegrensen som bare tiltar.Mange av de som er inne på forumet handler direkte med produsenter eller produsentenes
lakeier.Hører titt og ofte at potensielle kunder får låne utstyr slik som pickup.
Kanskje det åpner seg en mulighet for å få mer mangfold i disse pickup tester,hva vet jeg. Men at et fåtall norske distributører skal få sine produkter testet ser jeg
på som på grensen til det verdiløse.Etter min mening testes det på produkter som allerede er godt utvannet.Og det for lenge siden.
Mvh Kenneth
 
Topp Bunn