Moving coil vs. moving magnet

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.692
Antall liker
58.662
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Med all respekt å melde.
Jeg synes man bør være litt mer forsiktig med å anbefale utstyr så konkret.
Det finnes mange ulike parametre som spiller inn.

Dessuten finnes det bedre pick uper enn 2M Black, -også fra Ortofon.

Mvh
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Hvorfor er det ikke greit å være konkret? Litt artig, da, at det å anbefale en konkret MM PU til en person som ikke er så dypt inne i vinyl, blir kommentert. Men å anbefale han å ta frem loddebolt og lodde parallell-motstander er helt kurant:confused:

Så vet jeg fra før at det alltid er kontroversielt å anbefale Ortofon. Det kommer ihvertfall an på HVEM som anbefaler hva her inne. Dersom man anbefaler PUer som Soundsmith, Goldring, Dynavector eller Audio Technica så er det alltid mye mer stuerent her inne. Og jeg har sett det før, når andre har anbefalt Ortofon også. Hvorfor vet jeg ikke.

Så anbefalte jeg 2M Black av to grunner: jeg har eid den sjøl, og syntes de gode tester den får verden over, stemte godt med mitt eget inntrykk. I tillegg er den relativ rimelig ift lyden man får. Ja, jeg vet. Det er subjektivt, men det er mine meninger og mine råd.

Så vet jeg at man får bedre PUer fra Ortofon:confused: Jeg kunne sikkert anbefalt trådstarter både Ortofon Cadenza Black og Anna. Jeg tenkte PU til under 5000 kr var et utgangspunkt, og en PU som Ortofon fortsatt har i sitt sortiment mtp reklamasjon.

Så til dette med "det finnes bedre PUer enn…". Det er vel høyst subjektivt. Men jeg baserer 2M Black sin kvalitet på egne erfaringer og på alle prof tester og brukeromtaler av denne. Denne får stort sett top class uansett hvor den testes. Så kan noen like Goldring bedre eller AT. Jeg leste mange sammenligninger på div forum og tester, som sammenlignet 2M Black med AT og Goldring. Mitt valg ut fra det, ble 2M Black. Men jeg anbefaler ikke en PU jeg ikke kjenner sjøl, og dersom MM er aktuelt, så er 2M Black vanskelig å komme utenom, IMO, som betyr om noen er usikre: "etter min mening".

EDIT: 2M Black er i Stereophile sin klasse B produkt av PUer, hvilket er høyt opp mtp at det er en MM og ikke MC. I den gruppen er Goldring Legacy MC, Lyra Kleos og Lyra Delos for å nevne noen.
 
Sist redigert:

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Nå er det faktisk litt mye av dette våset! Svaret på alle spørsmål er faktisk ikke 2m black og 1210 for hundretusener. Snart kan nesten alle vinyltråder døpes om til "Chrisandre anbefaler 2mblack", og det er vel ikke særlig interessant i lengden?
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Nå er det faktisk litt mye av dette våset! Svaret på alle spørsmål er faktisk ikke 2m black og 1210 for hundretusener. Snart kan nesten alle vinyltråder døpes om til "Chrisandre anbefaler 2mblack", og det er vel ikke særlig interessant i lengden?
Ok, og hvilken PU synes DU jeg skal anbefale, da? Hva er greit for deg?

Kommentaren din om 1210 til hundretusner er bare latterlig! Jeg snakker stort sett om 1210 i tråden som omhandler den. Men jeg er ikke redd for å anbefale den, selv om jeg sikkert heller burde snakke mer om Rega (som jeg faktisk oftere anbefaler de som spør om ny spiller enn å bygge om en 1210:p) eller VPI eller Linn. Selv om svært få her inne har hørt en fullmoddet 1210, så vet jeg hva den er god for. Men jeg vet, det er andre spillere som heller bør anbefales.

Jeg har like ofte anbefalt Denon DL-103 og DL-103R, men det er sikkert også vås for deg, Pekaill. Har snakket varmt om Ortofon Rondo Red og 2M Bronze også. Til og med den rimelige AT95E har jeg anbefalt folk her inne, og den har jeg sjøl ennå. Jeg eier ingen av de andre PUer jeg anbefaler pr nå, og har gått over til London Decca Super Gold, som er det beste jeg har opplevd til nå. Men jeg skal være svært varsom med å anbefale Decca eller noe som helst av de komponenter jeg har fått kjennskap til de siste 22 år jeg har drevet med hifi. Så gå ikke inn på LM Audio-tråden Pekaill, for der anbefaler jeg jaggu LM-forsterker også. Og får de som lurer på om ProAc Response er noe å gå for, så kommer jeg nok og alltid å snakke varmt om disse også. So be aware………………...
 

zack zorn

Medlem
Ble medlem
08.09.2011
Innlegg
12
Antall liker
19
Sted
Tellus
Som retoriker er denne ordvekslingen høyinteressant å bivåne. Og retorikk handler om å "selge" et budskap, dvs. overbevise gjennom blant annet å stadfeste og tydeliggjøre avsenders troverdighet (ethos). Det er som kjent mange faktorer som spiller inn når et budskap skal gå hjem, og i så henseende er det selvsagt appelleringen til følelser (patos) som virker best. Men i dette tilfellet - i et medium bestående av eksperter og nerder - kommer man ikke utenom logos, dvs. saklig og logisk argumentasjon basert på fakta og eksemplifiseringer, dvs. appellering til fornuft. Nå er det ingen på denne tråden som skal "selge" meg noe, men jeg antar den velmente hensikten bak innspillene er å overbevise meg om hva som vil kunne fungere best mulig ut fra den forespørselen jeg kom med. Og i den henseende må jeg innrømme at Chris Andre er den beste retorikeren så langt. ikke nødvendigvis fordi han har den største detaljkunnskapen, men fordi han a) er konkret og viser til eksempel - han er den første som har gitt en konkret anbefaling; b) han løfter visiret og røper at han sjøl er relativ fersk i gamet (flott grep for en usikker fersking, og sier med det også at han ikke er en ignorant arrogant AUTORITET, dvs. er en AUTORITÆR besserwisser - og forskjellen på de to ordene er både eksistensiell og essensiell - les Bjørneboe). c) han utviser det viktigste som skal til for å overbevise - engasjement og entusiasme! Dette ikke for å underkjenne andre bidragsytere, ingenlunde, dette har vært både kjempeinteressant og uhyre lærerrikt, og helt i tråd med den sokratiske dialektikk, men så langt er "sannheten" for undertegnede den sorte ortofone. Hva med dere andre sofister, kan dere overbevise meg om at andre pu-er fortjener kjærlig omfavnelse?:cool:
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det hele koker jo ned til personlige preferanser. Jeg har aldri fått noe særlig rockefot av ortofon 2m. For meg et de for "polerte" og finslige. Til det kjedsommelig "korrekte", så det nesten blir kjedelig FOR MEG. Hvis du er av typen som liker å finlytte etter leppelyder fra sære jazzvokalister som slafser på mikrofonen, eller om klarinettisten på tredje rad i orkesteret har mye spytt i munnstykket sitt i siste halvdel av et spor, så kan de kanskje være det riktige. ;) Jeg liker punch, dynamikk og morofaktor. Det skal være morsomt og engasjerende å lytte til musikk, og for rock med punch og moro, har JEG hatt voldsom glede av min (high output mc) Dynavector DV-10x5, som må være ekstremt mye PU For pengene. Når noen hevder at denne sliter med dynamikken, klarer jeg ikke å ta det på alvor. Av det jeg har hørt må din Evo II være litt i samme gate, og JEG tror Ikke "problemene" du opplever skyldes pickupen, men hva vet vel jeg?

Dette ble litt flåsete, men jeg håper det var konkret nok. ;) problemet med konkrete produktanbefalinger er at vi alle ikke liker det samme, eller eier samme utstyr, og de færreste har erfaring medveldig mange forskjellige pickup-er.
 
Sist redigert:

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
At 2M Black skal nær sagt være kjedelig og ikke ha dynamikk, punch og morofaktor; vel det kan jo hende at det hadde noe med ditt oppsett å gjøre, Dazed. At det ikke var en god match hos deg.

Dette gjorde at 2M Black havnet på Stereophile sin Class B-liste:
Stereophile Magazine skrev:
Partnered with the budget-priced Audio-Technica AT-PEQ3 phono preamp, the "ridiculously good" Ortofon 2M Black produced a bright, open sound with "surprising heft and slam.


Hos meg er heft and slam morofsaktor:)

eller

Review Soundstage:

Sound "A stately, deliberate, precise, and slightly forward sound that never came close to crossing the line to slow, plodding, sluggish, or reserved." "One of the Black’s bona fide strengths was its way with tone and timbre," which led to "a full, rich re-creation of three-dimensional instruments." "Soundstaging was superb, the 2M Black handling instrumental separation very well." "It doesn't match the sheer resolving power of the best moving coils," and it "fails to shine its light into the rear corners [of the soundstage] as well as I would have liked," but "the list of strengths far outweighed that of weaknesses."
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
At 2M Black skal nær sagt være kjedelig og ikke ha dynamikk, punch og morofaktor; vel det kan jo hende at det hadde noe med ditt oppsett å gjøre, Dazed. At det ikke var en god match hos deg.
Naturligvis. Nettopp grunnen til at konkrete produktanbefalinger i beste fall er en unøyaktig "vitenskap".


 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Dazed, jeg har jo ikke snakket om nøyaktig vitenskap? Jeg ser på hans Riaa, som jeg har forstått gjennom andre omtaler låter varmt. Da er jeg litt forsiktig med å anbefale en PU som også låter varmt. Derfor anbefalte jeg ikke en Denon DL-103 til trådstarter heller. For den er ganske så varm i klangen. Det kan bli litt for mye av det gode. Men det kan godt hende at trådstarter liker en slik varm lyd, men derfor begrunnet jeg hvorfor jeg forslo 2M Black. I mitt hode vil en 2M Black passe godt inn i hans anlegg.

Du skrev lengre opp at du aldri har fått særlig rockefot av 2M. Hvilken 2M testet du da? Jeg regner med du vet at det er temmelig stor forskjell på 2M Red, 2M Blue, 2M Bronze og 2M Black?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Til info er ikke alt jeg skriver en invitasjon til en kveruleringskonkurranse med deg.

Jeg har prøvd bronze stift på 2M Red og vanlig Red, men det er bare snakk om forskjellige preferanser. Noe som burde være akseptabelt.
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Se tilbake i tråden, da for svarte, og se hva du kommenterte først i denne tråden. Forsøkte du å hjelpe trådstarter med et velmemende råd, eller startet du å kverulere på mitt innlegg:confused: Du har jo knapt svart trådstarter på noe, bortsett fra å kommentere mine innlegg...

Men, du avslører jo litt når det gjelder 2M-serien. Du har forsøkt Bronze stift på 2M Red hus:confused::rolleyes:. Ja, de passer, men Ortofon anbefaler det ikke. I tillegg er det ganske markant forskjell mellom 2M Bronze og 2M Black.

Og 2M Red rekker jo ikke 2M Black til støvelskaftet.

Så ut fra dette så anbefaler du ikke 2M Black? Ok? Det er nettopp derfor jeg anbefaler KUN det jeg har hørt. Jeg har hørt Dynavector. Faktisk på Hortenmessa 2013 med en ombygd Technics SL1210M5G (utstiller en engelskmann jeg ikke husker hva het), som låt helt fortreffelig. Tenk en ombygd 1210M5G på Hortenmessa. Moro:)

Men jeg har aldri hørt din PU, Dazed, og derfor så er jeg svært så forsiktig å ha noen mening om akkurat din. Det er ikke det samme som å ha forskjellige preferanser, for det er alltid greit. Selv om jeg føler til tider at det faktisk ikke er greit her inne.

Men du ramser opp en rekke beskrivelser av din oppfattelse i #46 om 2M. Jeg trodde såklart du ramset opp din oppfattelse av 2M Black, men det var altså en Bronze satt i et hus den ikke er anbefalt å stå i fra Ortofon? Ok.:rolleyes:

Første setning er fjernet, jfr. regel 1 i regelverket. Mvh Høvdingen
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Sendte deg en pm, Dazed.

Edit:

Hyggelige pm´er utvekslet:)
 
Sist redigert:

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.719
Torget vurderinger
1
Noen innlegg er redigert, og noen få er fjernet. Prøv å hold en hyggelig tone. Det er vel ingen grunn til å krangle, men heller dele erfaringer på en hyggelig måte.

Mvh
Høvdingen
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
jeg har prøvd nevnte ortofon og dynavector Pu i eget oppset for noen år siden, og hos meg så var det dynavector som passet best på mitt utstyr, Ortofon ble i mitt oppsett noe kjedelig, mens dynavector tilførte rockefot faktoren, forøvrig ikke snakke om natt og dag forskjeller , men dog tydelig nok, begge er trygge valg imo sålenge man vet hvilken retning man vil
 
  • Liker
Reaksjoner: POB

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.987
Antall liker
2.912
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Enig med jokris her.
Har nøyaktig samme erfaring i et helt annet oppsett.
 
D

Dåbbel J

Gjest
Det er ikke forskjeller på Pick Up`er - stift er stift............................................ :rolleyes:


Siden det virket som om nattens krigere prøvde og gjøre om PU`s til kabeldebatt omtrent.. :cool:



/JR
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.893
Antall liker
26.725
Sted
Oslo/Grebbestad
Om nu trådstarter vurderer en annen pu ville jeg sett på brukten nå, Dynavector 20X2L:)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.150
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Som bl.a. @Dazed var inne på - Det hele dreier seg jo om egne preferanser - og matcing gjennom hele kjeden. Her kan jeg ikke helt se at TS har nevnt for mye om det. Kun en beskrivelse av dagens problem - som er av en helt annen karakter, der @Gunnar Brekke kom med en (for noen ihvertfall) enkel løsning på problemet, slik at TS evt. kan beholde både den PU og RIAA han har i dag.

Men, TS ba om tips/innspill for å bytte seg ut av problemet også. I den forbindelse hadde det vært greit med en omtrentlig indikasjon om pris-range også.

Når det gjelder PU´r så er jo ulempen at de ferreste har muligheter til å få låne ulike typer og teste de hjemme selv. De fleste av oss sitter da igjen med anbefalinger og lesing av tester/omtaler som eneste "verktøy" og underlag for eget valg. Ofte er anbefalinger sterkt subjektivt preget av erfaringer i eget oppsett utfra egne preferanser. Det samme gjelder for mange av de tester og omtaler man finner også. Selv en PU som av mange kan være ranket som en av "verdens beste" - uansett prisklasse, kan jo for egen del falle helt igjennom.
Jo mer man bredder egen research, jo større grunnlag sitter man på for å danne seg et eget bilde av de karakteristikker og egenskaper ulike PU´r har - og hvilken som trolig passer deg best - innenfor akseptabel pris.

Dét var litt av poenget med mitt innlegg #40. Jeg synes grunnlaget var veldig tynt til å komme med så konkrete og utvetydige anbefalinger.

Ikke det at eks.vis 2M Black, som tråden brått ble mye fokusert rundt, er noen dårlig PU. Mange er av den oppfatning at den er av de absolutt bedre PU´r i sin prisklasse. Men, det betyr ikke nødvendigvis at dét gjelder for alle.
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Min anbefaling må være Archon fra Acustical Systems.Da får man etter min mening alt og litt til.
Denne spiller med litt magi på min Project 10.1 Evo.
Det er dermed ferdigleitet for mitt vedkommende.
Mvh Kenneth
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Og er det noen her på forumet som kan påberope seg en viss erfaring med et bredt utvalg PUer så er det Rudi. Hva de fleste av oss kan slå i bordet med av begrenset erfaring med en håndfull knitrespikre blekner litt

Rudi`s PickupGuide

Greit nok å bidra med egne erfaringer, men å konkludere bastant er en dodgy øvelse. :)
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
At fagpressen roser en eller annen modell...betyr sannsynligvis (og desverre vanligvis) at de har brukt betydlige midler til annonsering...
Og få en journalist til å beskrive en dyrere modell sammenliknet med de(n) under, som bedre, er dagens no-brainer.
MEN, Ortononen er lett tiljengelig, -det skal de ha.
Arne K
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Jeg ser det brukes ord som "farlig å gi bastante anbefalinger på ett produkt" eller lignende, og at det gjerne dukker opp ordene 2M Black i samme tråd. Så jeg regner med den er myntet på meg.

Så, altså, er det slik å forstå at det å komme med en anbefaling eller råd er det samme som å gi en bastant konklusjon? Om noen ønsker hjelp eller tips til enten et problem, en utfordring eller spørsmål rundt alternativer til et produkt; så må det da være greit å komme med ett forslag. Det at jeg kom med ett forslag, var ikke det samme som å si at det var den ENESTE løsningen.

Trådstarter og jeg utvekslet litt på pm også, og jeg har blant annet nevnt PUer som Goldring og Audio Technica (AT150mlx, AT33xx, AT-OC9/iii), med en begrunnelse av hvorfor jeg allikevel anbefaler (ikke gir bastante konklusjoner) Ortofon 2M Black.

Så er det jo opp til trådstarter å gjøre seg opp en mening på eget grunnlag ut i fra de anbefalinger og råd som "treffer" han best.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Jeg anbefalte ikke Ortofon bare som merke, men Ortofon 2M Black. Hvilke mange andre alternativer foreslår du som når opp til 2M Black?
Tja...det finnes et 10-talls "vintage" pu'er som gruser 2M Bl.... fra Grace, ADC, Shure, Empire, AudioTechnica, Grado, Nagaoka, Technics, Stanton/Pickering...
Og nye i form av SoundSmith's oppgraderte/modifiserte versjoner av B&O, + Nagaoka (MP-500) har fått offesiell importør i england med gode priser,...
Hm. Nagaoka (har eg ikkje sett på mange år), ADC, Empire og Stanton? Opplys oss....
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Ser at noen, både her og andre steder, opplever 2M Black som kald, analytisk eller uengasjerende. De som gjør det, har garantert ikke satt den opp riktig. Det finnes så klart andre PUer som er bedre, men jeg tør påstå svært få MM i prisklassen; om noen i det hele tatt gjør det bedre. En må opp på dyrere MC eller dyrere MI for å få merkbar bedre lyd enn Black. Det er heller ikke for ingenting at Ortofon Cadenza Black regnes som de virkelig store av de store. Så denne store motstanden mot Ortofon skjønner jeg ikke?

2M Black satt opp riktig er mer smooth, er på den varme siden av nøytral, stram og dynamisk. Faktisk er den ikke mer kald og analytisk enn min London Decca Super Gold, og Decca Super Gold har aldri vært beskyldt for å være noen av delene. Og en Decca krever sin mann å justere. En MC kan monteres i blinde med en arm på ryggen i forhold til utfordringene du får med å montere en Decca korrekt. Det er ikke vanskelig, men en må bare være sabla nøye på VTA, VTF, SRA og overheng:) Tenk de utfordringer det er med overheng og justering med protraktor. Tenkt deg da hvordan det er å justere inn en PU som er uten nålefane, og diamanten er direkte opphengt til coilene. :cool:

Og, 2M Black straffer deg dersom armen ikke er av god nok kvalitet, dersom Riaa ikke er av en viss kvalitet og dersom en ikke er nøye med VTA, VTF og SRA. Og enkelte har kjøpt seg en 2M Red som inngangs PU, for så å koble til en Black nål på denne. Og da får man i hvertfall ikke det riktige inntrykket. Red og Blue kan byttes om hverandre. Det samme med Bronze og Black. Men ikke Bronze og Black med Red og Blue.

I tillegg trenger den minimum 15 t før inntrykket av den kommer til sin rett, og 50-60t før den skinner som den skal. Og det er her jeg tror mange bommer. De får kanskje mulighet til å teste en Black. Hiver den på sånn ca. og sånn de gjør med andre MM som ikke det er like nøye med oppsettet. Så er den kanskje heller ikke innspilt skikkelig, før tester kommer med bastante meninger. Av de som er seriøse testere eller de som har eid 2M Black over tid, er det gjennomgående topp remarks og omtaler de kommer med.

Min påstand er: ikke skyld på Ortofon om du ikke får 2M Black eller 2M Bronze til å svinge. For de svinger:)!
 
Sist redigert:

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
For å fargelegge tråden litt, så legger jeg ved noe som sjeldent som en video. Og utstyret er mitt eget. Den er for å illustrere litt hvordan 2M Black låter i et godt oppsett. Men du må bruke ok hodetelefoner (Koss Porta Pro som minimum) og sett video på 720 HD oppløsning!!

Du får så klart ikke det riktige lydbildet her, men det er faktisk ikke så galt i forhold til det som kommer ut av ProAc Response D25. Og denne låta til Chris Rea tar litt tid før den kommer i gang, så vær tålmodig og se hele videoen:)

Her er ikke mye som minner om lite rocke-fot, analyttisk og kjedelig. Dette er en uhyre musikalsk PU som Ortofon har fått til, og etter så mange år som en av de ledende på utvikling er det kanskje ikke så rart. Technicsen er heller ikke som andre 1210ere, med lager til 5000 kr, fjernet strømforsyning og ny PSU står 1 meter fra platespilleren og Isonoe føtter gjør noe helt spesielt med lyden ift original; som også spiller veldig godt. Oyaide MJ-12 platter og IsoKinetik Silver Melody armen med sølvkabling setter prikken over i-en:)

Ikke for å hovere, kun for skoi, som svensken sier.
NB: så er det bare å beklage at plata har et hakk i starten av de 2-3 første rillene.

Enjoy, og god helg!

EDIT:
Legg merke til hvor dypt bassen går, stemmeprakten til Chris Rea, skarptrommens dynamikk og realisme…Lyden er helt klart på den varme siden av nøytral. Ikke mye, men litt.


 
Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.692
Antall liker
58.662
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
2M Black er en bra Pick up.(Punktum)

Hvor mange pick uper har du hørt Chris A. ?

Dette har du gjort til en 2M Black tråd, og det var vel strengt tatt ikke meningen.
Jeg ønsker ikke gå inn i en polemikk med deg, da det åpenbart ikke har noen hensikt.

Jeg har hatt flere Ortofon, og har for tida en Ortofon Cadenza Black.
Ortofon passer ikke i alle anlegg.

Det går da an å vise litt ydmykhet for andres meninger, erfaringer og kunnskap?
Du er i ferd med å skjemme deg ut.
I beste mening.

Med vennlig hilsen.
 

kadango

Medlem
Ble medlem
23.11.2010
Innlegg
23
Antall liker
6
Sted
Sokndal
2M black er bedre en bronce men med en oppgradert 1210 og god orginal arm spiller ikke 2m overaskende bra i mine ører.
Jeg har testet broncen på eget oppsett og det kunne jeg spart meg for. Skjønner ikke helt hva ørene mine ikke klarer å formidle hjernen min med
ang 2M puer:). Det finnes masse gode meninger om råd og anbefalinger angående lyd og oppsett men det viktigste er at det fenger lytteren.
God lytte helg og kos dere:rolleyes:.


mvh
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Huff, Bluesbreaker, da. Ikke snakk om det å skjemme seg ut. Ikke du! Vær så snill, for jeg har lest en haug av dine poster opp gjennom tiden...

Hvor mange PUer jeg har hatt. Vel, på kun ett år har jeg hatt 7 stk:

- Audio Technica AT95E (MM)
- Ortofon Rondo Red (MC)
- Denon DL-103 (MC)
- Denon DL-103R (MC)
- Ortofon 2M Bronze (MM)
- Ortofon 2M Black (MM)
- London Decca Super Gold m/ DeccaPod (MI)

Det er de jeg har eid sjø, men så har jeg vært heldig å få lyttet til en god del i tillegg opp gjennom.

Nei, jeg har ikke gjort det til en 2M Black tråd. Det er det andre som har gjort, etter at jeg første gangen anbefalte 2M Black. Om folk da i stedet for kun å kommentere meg, og heller forsøkt å argumentere for sine egne forslag til trådstarter ut i fra den lyd signaturen han har i dag, hans sammensetning av utstyr for øvrig, hva trådstarter mangler og hva han ønsker seg av forbedringer; ja, så hadde du kanskje også kunne fargelagt tråden litt med dine egne erfaringer, Bluesbreaker!

Og du snakker om ydmykhet, Bluesbreaker, og respekt for andres meninger!? Som Michael Jackson synger om "mannen i speilet"…Så blir det ikke mer positivt når du avslutter med "i beste mening", for det er ikke i beste mening. I beste mening hadde vært at du hadde forsøkt så godt du kunne å hjelpe trådstarter til å ta et valg om ny PU eller evt ny Riaa, nye rør til sin EAR-Riaa, om JBL passer inn med resten, om han har utelukket ting og gitt han noe å jobbe med.

Kom med noe konstruktivt, og vis at du har den kunnskapen du gir utrykk for å besitte. Som sjefen min sier når han snakker i store forsamlinger; det må liksom komme noe konstruktivt ut i den andre enden, noe som folk kan bruke og ha nytte av. Det kan ikke bare prates om hvor MYE en sjøl kan om et område eller om hvor lite andre kan.

Jeg utfordrer deg heller til å se ting litt på den måten, enn slik du nå kommenterer. "I beste mening"….hjelp trådstarter med å ta det riktige valget, du!

EDIT:
Igjen ser jeg at det heller kommenteres om HVORFOR 2M Bronze IKKE er bra, i stedet for å gi trådstarter et forslag til løsning. Dere må dreie fokuset vekk fra å forsøke å få 2M Black til å ikke være så bra, til å komme med PUer som er reelle kandidater for trådstarter. Noen av dere har heldigvis gjort det, så jeg skjærer absolutt ikke alle over en kam her.
 
Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.692
Antall liker
58.662
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Som jeg sa.
Ønsker ingen polemikk med deg om dette.
Jeg gidder ikke mer, for det har som sagt ingen hensikt. Du drar deg opp noe så grenseløst ved den minste motstand.
Bra hvis du som du sier ikke skjemmer deg ut, men det er vel neppe opp til deg sjøl å vurdere.
Over og ut fra min side.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Nå kan vel sikkert trådstarter dra nytte av alle argumenter som måtte komme til de forslag som blir gitt han, heldigvis. Om man diskuterer, eller ikke er enig i, de forslag som kommer, kan man gjerne (spesielt selv) også se nettopp det å ytre sin uenighet i noe, som hjelp til trådstarter.

...Sånn apropos.

Men tråder vil alltid spore av i større eller mindre grad. Sånn er det bare.
 
D

Dåbbel J

Gjest
Se på video for og høre hvor bra det låter... DET ER DØVT DET...
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
@Bluesbreaker:

Enda ett innlegg fra deg, som du ikke er i nærheten å hjelpe trådstarter, men i stedet kaster inn håndkleet og noe jeg opplever som furting. Om det er over og ut fra din side, så hva så. Skal jeg bli lei meg? Jeg har fra min første post og til posten jeg la inn nå med video forsøkt å gi trådstarter et bilde av hva han kan vente seg. Jeg holder på mitt forslag, og jeg prøver å begrunne det for han så godt jeg kan. Dessuten går det kanskje an å ha det litt gøy, med både bilder og video, og ikke være så gravalvorlig når det gjelder å diskutere hifi.

Og når det gjelder å skjemme seg ut, Bluesbreaker, så har jeg mottatt en drøss med pm i det siste. Jeg har full tillit til at jeg ikke skjemmer meg så veldig ut:) Men igjen, så tror jeg ikke du er den rette til å irettesette noen her inne. Mannen i speilet er den første man bør kritisere:rolleyes:
 
D

Dåbbel J

Gjest
Slik jeg ser det så omhandler startinnlegget først og fremst om innstillinger på RIAA, og om det ikke er rett så blir det da og finne rett PU ( MM eller MC )

At dette har blitt en 2M og Technicstråd er bare rart..
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Som jeg sa.
Ønsker ingen polemikk med deg om dette.
Jeg gidder ikke mer, for det har som sagt ingen hensikt. Du drar deg opp noe så grenseløst ved den minste motstand.
Bra hvis du som du sier ikke skjemmer deg ut, men det er vel neppe opp til deg sjøl å vurdere.
Over og ut fra min side.
Bluesbreaker skrev:
Å Ja.
Det var mesterskap i retorikk.
Jeg melder meg av.
For øvrig, Bluesbreaker, så registrerer jeg at det er andre gangen du melder deg av i denne tråden:) Hvor mange ganger har du tenkt til å melde deg av i irritasjon??:rolleyes:
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg vet derimot ikke om slike innlegg kan sies å være så nyttige. Hverken for trådstarter eller andre. ;)
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.719
Torget vurderinger
1
Det har vært enkelte innlegg i denne tråden som går på person, og jeg håper at tråden videre kan holde seg til sak. Videre "krangling/personangrep" vil bli slått ned på med straffepoeng.

Mvh
Høvdingen
 
Topp Bunn