motorens low-fi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.830
    Antall liker
    38.542
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Etter en meget hard helg på byen var det godt å finne sofaen og litt vinyl igjen :)
    I morgen er det 17 mai men det blir en rolig dag for meg, orker ikke kaoset på en dag som det.
    Lar denne starte dagen

    mvh

    thumbnail_IMG_0303.jpg


    2002587815.jpg
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Håper du har hatt en bra/ok dag og kveld, motoren!🙂
    Her oppe har det vært en utrolig stille og fredelig 16.mai, så langt! Blir neppe noe festbråk senere på natten! Jeg lurer bare på hvor de ble av, de heidundrende 16.mai - festene som vi pleide å ha i mine studiedager? Å filler'n, det er jo 40 år siden!🤣
    Ha en fin 17.mai, motoren!
    Tore
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.830
    Antall liker
    38.542
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Håper du har hatt en bra/ok dag og kveld, motoren!🙂
    Her oppe har det vært en utrolig stille og fredelig 16.mai, så langt! Blir neppe noe festbråk senere på natten! Jeg lurer bare på hvor de ble av, de heidundrende 16.mai - festene som vi pleide å ha i mine studiedager? Å filler'n, det er jo 40 år siden!🤣
    Ha en fin 17.mai, motoren!
    Tore
    Joda jeg lever men kjenner jeg har hatt en hard helg :cool: Jeg hører russen er rundt i byen her men det er ikke som før i tiden med noen skikkelige sjøslag :)
    Jeg tar en rolig 17mai, orker rett og slett ikke den folke vrimmelen og ståk på en slik dag.
    Du må iallefall kose deg Tore :)

    mvh
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Vi er nok i samme klasse, motoren!😀 Her blir det også en stille og rolig 17.mai! Skal prøve noen høyttalere jeg ikke har prøvd før, men i stille og rolige former!
    Du vet etter et relativt langt liv i skoleverket, blir denne dagen etterhvert mer en dag for ettertanke enn en "aktivitetsdag", som det var i mange år!
    Tore(som snart må finne loppekassen)💤
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.830
    Antall liker
    38.542
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Spennende Tore, hvilken talere er det du skal teste? :)
    Kjenner loppe kassa roper på meg også men hadde i grunnen lagt meg men måtte opp å ha en sig

    mvh
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Oj,skal prøve å være rask, motoren!🙂
    For å få kjøpe Dali Oberon 3, måtte jeg samtidig kjøpe 4stk Dali Zensor Pico! De er små, men i treverk! Tåler nok en del watt, men med en følsomhet på 103db lurer jeg på hva jeg kan bruke dem til!??? Må prøve dem imorgen på Audiolaben, men vet ikke om de er brukende til noe som helst!
    Tore
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.011
    Antall liker
    20.131
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Oj,skal prøve å være rask, motoren!🙂
    For å få kjøpe Dali Oberon 3, måtte jeg samtidig kjøpe 4stk Dali Zensor Pico! De er små, men i treverk! Tåler nok en del watt, men med en følsomhet på 103db lurer jeg på hva jeg kan bruke dem til!??? Må prøve dem imorgen på Audiolaben, men vet ikke om de er brukende til noe som helst!
    Tore
    Kan vel ikke være Sensor Pico du referer til her.
    Sensor Pico har en følsomhet på 84dB og Oberon på 87dB
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Auda, @HasseBasse! Har jeg enda en gang lest feil?🤔
    Jeg hadde aldri hørt om Pico før de sto her på bordet, etter at jeg hadde åpnet "høyttaler-pakken" med de jeg ville ha, Oberon 3! Stoler på deg - med 84db følsomhet ser jeg langt lysere på hele kjøpet!😀
    Mange takk!
    Tore
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Unnskyld at jeg kommer inn i din tråd for å forklare saker og ting, motoren!🙂 Må bare få fortalt @HasseBasse hvor jeg fant oppgitt følsomhet på Dali Zensor Pico!
    Det var i Prisguiden de har oppgitt 103db følsomhet på denne høyttaleren! Da hadde jeg heldigvis ikke lest/husket feil, men rett og slett feil i teksten!
    Ellers er det en rolig dag her oppe! Nydelig vær og jeg er nå i ferd med å tømme den andre halvliteren!
    Ha en fin dag videre, motoren!😀
    Tore
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.365
    Antall liker
    83.756
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Takk det samme. Ja den er et smykke og passer meget bra til lydfjølene lydmessig. Ha en fin kveld👍😉
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.830
    Antall liker
    38.542
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Der var 17 Mai over og regnet høljer ned i dag :) Folk var heldige i går med skyfri himmel .
    Det er en fin dag å finne roen og sofaen med litt gode toner som fyller rommet :)
    Har ikke de store planene fremover men håper snart varmen kommer for fullt så en kan komme seg på sjøen og ellers kose seg med det havet kan gi oss av god mat.
    Lar denne starte dagen tenker jeg.

    mvh

    thumbnail_IMG_0436.jpg
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.830
    Antall liker
    38.542
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Sitter å surfer litt blant Voice deltagerne og denne liker jeg veldig godt, bra gjennomført :)

    mvh

     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Må bare få si takk for "forløsende" ord, motoren!😀 "Bare å prøve, du ødelegger ingenting", var det som skulle til!🥰 Jeg trodde jo at både Audiolab og Quad ville gå "ad helvete" hvis ikke alt stemte på en prikk! Flott å ha venner her inne!
    Tore
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.257
    Antall liker
    9.046
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Auda, @HasseBasse! Har jeg enda en gang lest feil?🤔
    Jeg hadde aldri hørt om Pico før de sto her på bordet, etter at jeg hadde åpnet "høyttaler-pakken" med de jeg ville ha, Oberon 3! Stoler på deg - med 84db følsomhet ser jeg langt lysere på hele kjøpet!😀
    Mange takk!
    Tore
    hadde da bare vært morro om de hadde 104dB i følsomhet.. lettdrevene som fysj :)

    Du har nok lest at de har et MAX SPL på 104dB vil jeg tro :)
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Nei, X-Cell, det står faktisk følsomhet 104db! Det jeg reagerte på var størrelsen på høyttaleren i forhold til følsomhet! Normalt virker det som følsomheten kan bli høyere på større høyttalere, og ikke på disse 2-veis "knøttene"! Nei, jeg leste riktig og har ettersjekket det 3-4 ganger - står der fremdeles! Se Dali Pico på Prisguiden!😀
    Tore
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.257
    Antall liker
    9.046
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Nei, X-Cell, det står faktisk følsomhet 104db! Det jeg reagerte på var størrelsen på høyttaleren i forhold til følsomhet! Normalt virker det som følsomheten kan bli høyere på større høyttalere, og ikke på disse 2-veis "knøttene"! Nei, jeg leste riktig og har ettersjekket det 3-4 ganger - står der fremdeles! Se Dali Pico på Prisguiden!😀
    Tore
    Det er nok bare prisguidens sine AI'er som tråler informasjon som ikke helt har fått til tegningen :)

    fra Dali står det om Zensor Pico:

    Sensitivity (2,83 V/1 m) [dB]84.0
    Nominal Impedance [ohms]6
    Maximum SPL [dB]103
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.830
    Antall liker
    38.542
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Har blitt noen dager her uten musikk men siden regnet høljer ned i dag er det kanskje på tide å finne frem noen skiver :)
    Det er vel langhelg for mange siden det er himmelspretten i morgen :)
    Lar denne bli første mann ut så for dere ha en fin lille lørdag.

    mvh

    thumbnail_IMG_0264.jpg


    fb0f8f3355dc1af4aa4d448b1b65595f-image.jpeg
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Ja, det er sikkert helt riktig, motoren!😀 Når man har prøvd diverse komponenter, skiftet ut enkelte og til slutt synes at man er kommet "i mål", ja da må man vel saktens kunne senke skuldrene og slappe av!🤔 Og det tror jeg gjelder for deg og ditt anlegg!
    Og som du vet betyr sub noe helt annet for meg, feks. Jeg driver med brukte, gjerne gamle forsterkere og høyttalere som opprinnelig ikke "kostet skjorta"! Og da er det "bassproblemet" dukker opp! Jeg liker gjerne lyden i utgangspunktet, men som regel synes jeg det blir for "tynt/lite" bass! For 40 år siden eksisterte ikke dette problemet, men de siste 10 årene har jeg opplevd at det "i mine ører" lett blir for mye diskant og mangel på bass! Hva så? Hos meg har svaret vært å sette inn sub'er! Fikk bla helt ny, og for meg, ukjent lyd fra mitt gamle Technics midi-anlegg kun ved hjelp av en gammel Argon sub!😇
    Hver og en må finne sin lyd, med eller uten sub! Og som før sagt- hadde jeg hatt ditt anlegg, tror jeg ikke sub-problematikken hadde vært noe tema!😍
    Tore
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn