motorens low-fi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.432
    Antall liker
    17.145
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er så mye god mat, og på denne årstiden er jo tilgang og utvalg bra. Men, kvalitet på råvaren er alfa/omega.

    Fisk kan være alt fra pyton (f.eks mort/gjedde) til delikatesse (f.eks Breiflabb/Steinbit), men er eneste erfaring med fisk "bremseklosser" og andre frosne "Findus-varianter", så skjønner jeg at man ikke liker fisk. Den må være fersk og kortreist.

    Ælj synes jeg kan være litt stramt, og foretrekker heller hjort, rein og rådyr. Lammekjøtt (hele skrotten ex involler, ull og knokler) er godt. Pinnekjøtt (røkt) spiser vi flere ganger i året. Ribbe er godt, men litt "hard" kost for magen.
    Kokte syltelabber m/sennep - snadder å maule.
    Villsvin: De som ikke har smakt det har foreløpig gått glipp av noe.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.842
    Antall liker
    38.577
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Helt sant ptb men du skulle ikke nevnt syltelabber, det er noe av det beste jeg vet :) Samme med breiflabb og steinbit som jeg forøvrig har veldig god tilgang på da en kompis av meg er fisker :)

    mvh
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.414
    Antall liker
    83.959
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    I "gamledager" da barna var små, måtte vi alltid til svigermor/barnas mormor på 1.eller 2. juledag for å spise pinnekjøtt. Husker jeg grudde meg hvert år. Selv barna hatet det!
    79A0377C-F5D9-4204-8538-56BE538E2D70.png
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    35.275
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Er jo opprinnelig fra Sarpsborg, jeg hadde ikke smakt pinnekjøtt før jeg ble 21 år, julemiddag var alltid ribbe (har alltid hatet medisterkake). Det er muligens derfor pinnekjøtt troner øverst helt alene som den ultimate julemiddagen for meg. Hvis vi besøker mine foreldre på julaften så er det ribbe den dagen, men festmåltidet er dagen etter, da er det pinnekjøtt.
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Pinnekjøtt er bare helt nydelig (så lenge det ikke er røkt...), men hjemme hos oss består julemiddagen av saltkjøtt med kålrabistappe (har jeg spist hver eneste jul i hele mitt liv :love: ) og etter jeg møtte fruen, så har det blitt and i tillegg. Ingen av oss er villige til å fire på tradisjonene:ROFLMAO: Ribbe og pinnekjøtt fordeles ut over de andre dagene i jula, i tillegg til en kveitemiddag. Nå begynner jeg å glede meg til jul kjenner jeg! KOS deg med pinnekjøtt i dag @motoren 😁
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.432
    Antall liker
    17.145
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    I "gamledager" da barna var små, måtte vi alltid til svigermor/barnas mormor på 1.eller 2. juledag for å spise pinnekjøtt. Husker jeg grudde meg hvert år.
    Det er stoor forskjell på pinnekjøtt. Får man servert noe fra en gamme sau, så er det ikke like godt ;) - og det er ikke nødvendigvis slik at det dyreste m/fin innpakning er det beste.
    I vår familie avhenger det av hvem som inviterer til julaften om det blir ribbe eller pinnekjøtt, og da lager vi alltid alternativet til middag på lille julaften.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.842
    Antall liker
    38.577
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Det er stoor forskjell på pinnekjøtt. Får man servert noe fra en gamme sau, så er det ikke like godt ;) - og det er ikke nødvendigvis slik at det dyreste m/fin innpakning er det beste.
    I vår familie avhenger det av hvem som inviterer til julaften om det blir ribbe eller pinnekjøtt, og da lager vi alltid alternativet til middag på lille julaften.
    Jeg har prøvd mye opp i gjennom og min mor laget det alltid selv da vi hadde dyr men må si at det beste jeg har smakt kommer fra Hardangerlam, urøkt selvfølgelig :)

    mvh
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Jeg har også laget en del pinnekjøtt selv de siste årene, med strålende resultat. Går villsau å tripper rett utenfor hytta hele sommer'n, så kjøper bare rett fra bonden. Parterer, salter og tørker selv.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.842
    Antall liker
    38.577
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    God morgen folkens :) regn og mørkt og trist men koser meg med kaffe og sigg og en gjennomgang på sentralen.
    Snart fredag og julebord i klubben så det gledes :)
    Formen er tilbake og livet er greit så en må fyre opp anlegget i dag og bare kose seg

    Ha en fin dag

    mvh

    thumbnail_IMG_0403.jpg
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.414
    Antall liker
    83.959
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    God morgen F. Her går det i kaffe og musikki i halvmørket, med samboeren ved siden av meg. Det regner her også. Ha en topp dag! 😉👍
    3DABA258-13B6-4CCA-8E56-635D47D473C0.jpeg
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.414
    Antall liker
    83.959
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Greit med betong-høyttaler så nær ovnen ;)
    Nå er det slik at på endeveggen i stuen henger innedelen til varmepumpen (til venstre for høyttaler og ovn). Når vp ikke gir varme, så blåser den rommets luft over ht og ovn og "kjøler" både ht og ovn. Jeg fyrer ikke hardt, men når det gjøres, flyttes ht inn til bakvegg, for da blir srålingsvarmen mye høyere. Har foreløpig ikke merket noe skader i lakk eller betong pga varmestråling, så da bekymrer jeg meg ikke

    C84B836A-595E-4394-9161-F8BDF9B63EC1.jpeg
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    6.878
    God formiddag i Flekkefjord og alle andre steder i inn og utland.
    Ian Hunter har laget veldig mye bra opp i gjennom årene og han synger med en helt spesiell inderlighet i stemmen. Finnes ikke så mange av hans kaliber :)
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.842
    Antall liker
    38.577
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    God formiddag i Flekkefjord og alle andre steder i inn og utland.
    Ian Hunter har laget veldig mye bra opp i gjennom årene og han synger med en helt spesiell inderlighet i stemmen. Finnes ikke så mange av hans kaliber :)
    Ja det er helt rett pain, liker han svært godt selv om det ikke blir spilt så mye her i hus men det må en gjøre noe med :)
    Ble en lang formiddag da jeg var uten nett, kjenner en er fryktelig avhengig av denne skjermen men det er vel likt for alle.
    Lar denne få litt spille tid men en styrer litt på kjøkkenet :)

    mvh

    thumbnail_IMG_0303.jpg


    510.jpg
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.842
    Antall liker
    38.577
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Snart helg heldigvis og julebord i morgen :) kjenner det skal bli godt å komme seg ut av hula etter sykdom med nydelig julemat og masse godt i glasset i godt selskap :)
    men setter på denne for å korte ned tiden.

    mvh

    thumbnail_IMG_0264.jpg


    Lorde på vinyl :)

    2000360757.jpg
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    35.275
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Skal mye til å overgå hennes første, men jeg begynner å bli tilfreds med hennes nye album også.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.842
    Antall liker
    38.577
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Skal mye til å overgå hennes første, men jeg begynner å bli tilfreds med hennes nye album også.
    Virker som det overstyrer litt på enkelte spor på youtube :unsure: håper ikke det er slik på platen?

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn