Man kan sige er at hvis (absolut) fasen er korrekt så starter trompetisten med med at puste i stedet for at suge, luften starter med at blive mere "sammentrykt" overtryk Det samme kan siges med en tromme hvor der vil startes med et undertryk.
Jeg kom til at tænke på er at et overtryk fra et instrument, vil få mikrofonen til at bevæge sig indad som vores trommehinde, men giver det så et negativt gående signal fra mikrofonen på linje med en højtaler, for så bliver det jo faktisk forkert hvis polariteten bevares helt frem til CD'en, som bekendt vil en højtaler med et negativt gående signal bevæge sig indad og skabe et undertryk.
Er det mig som laver en tanketorsk her?? Måske er der en med studio-erfaring som kan forklarer hvad der foregår og evt. berolige mig. For jeg skifter også af og til fase og den ene gang er den ene stilling bedst, og på den næste CD er det måske modsat.
DPA skriver citat "Polarity:
Positively increasing sound pressure produces
positive going voltage at pin 2"
Puha så det burde der være styr på hvis teknikerne er omhyggelige, og alle fabrikanter af mikrofoner har angivet dette. Men det virker godt nok som om der ikke altid er fuldstændig styr på det.
Hvor hørbart det er må afhænge af musikken og anlæggets nøjagtighed, og ikke mindst hvor upåvirket signalet gå fra højtalerne til ørerne.
Nogen gange kan man tydeligt hører faseskift/polaritetsskift , andre gange ikke.
En studio tekniker beskrive lydforskellen her, mere fyldigt og mere punch. men ikke altid lige nemt at høre taget herfra :
http://jaygraydon.net/MIC_TUTORIAL.pdf
When both stereo channels are reversed from the stereo system speaker terminal
outputs to the speaker terminal inputs, the sonic problem is not nearly as bad as one of
the speakers reversed in phase. Even so, the audio will not sound as good in
comparison to absolute phase (correct wiring throughout the audio path). In this case,
both speaker cabinets are not pushing air forward at initial attack. Instead, the speaker
cabinets are pulling air inward causing a slight loss of low-end frequency level as well as
low frequency “punch” (impact).
Again, this type of inverted phase may be difficult to hear at first.