Forsterkere MOSFET forsterkere

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
^Er det bare MOSFET'er som er innkapslet på den måten, eller kan bipolare også se sånn ut?
Kapslingen har ikke noe å si. Denne (fra Muse-bildet) heter TO3 og kan inneholde både MOSFET og bipolar. Japanske MOSFET heter typisk J eller K (eg 2SJ og 2SK), mens bipolar typisk heter A, B, C, D (2SA, 2SB, 2SC, 2SD). Alle med et nummer bak. Og litt forenklet.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
^Er det bare MOSFET'er som er innkapslet på den måten, eller kan bipolare også se sånn ut?
Kapslingen har ikke noe å si. Denne (fra Muse-bildet) heter TO3 og kan inneholde både MOSFET og bipolar. Japanske MOSFET heter typisk J eller K (eg 2SJ og 2SK), mens bipolar typisk heter A, B, C, D (2SA, 2SB, 2SC, 2SD). Alle med et nummer bak. Og litt forenklet.
Takk, det var faktisk ganske interessant info. Har en pre med sånn innkapslete transistorer, og lurte et øyeblikk på om det kunne være MOSFET'er, noe som (kanskje) ville forklart den litt varme lyden.
 
Sist redigert:

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.154
Antall liker
684
Torget vurderinger
1
Tviler litt på at det er TO3 type transistor i forsterkerdelen i en forforsterker. Spenningsregulatorer kommer også i TO3 format. Har kanskje en mistanke om de TO3 transistorne kan tilhøre strømforsyningen i din forforsterker Se bilde. Naim strømforsyning med en rekke av TO3 regulatorer. Hvilken forforsterker har du, jeg bare slenger jeg frampå kan godt hende jeg tar feil.

Naim555PS.JPG
 

Malossi

Medlem
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
6
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Jeg ser Accuphase er nevnt, det er bipolare i mine så jeg tror det varierer.
Er Counterpoint nevnt? de brukte hvertfall mosfet i sa-12.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Tviler litt på at det er TO3 type transistor i forsterkerdelen i en forforsterker. Spenningsregulatorer kommer også i TO3 format. Har kanskje en mistanke om de TO3 transistorne kan tilhøre strømforsyningen i din forforsterker Se bilde. Naim strømforsyning med en rekke av TO3 regulatorer. Hvilken forforsterker har du, jeg bare slenger jeg frampå kan godt hende jeg tar feil.

Vis vedlegget 389903
De to transistorene jeg tenker på sitter like ved trafoen og noen elektrolytter, så jeg tror kanskje du har rett i dine antagelser. Det er en Krell, forresten.
IMG_1540.jpg
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.154
Antall liker
684
Torget vurderinger
1
Flott sak du har der da - men det er spenningsregulator som er avbildet. Tror ikke Krell noen gang har brukt MosFet, ei heller ML.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Stemmer nok sikkert det, jeg mener også alltid jeg har hørt og lest at Krell er basert på hovedsaklig bipolare transistorer. Var derfor jeg ble litt nysgjerrig og begynte å lure på om dette kunne være MOSFET, siden jeg syns denne pre'en har en litt "varm" lydkarakter også.

Men forklaringen din virker mye mer sannsynlig, særlig når jeg også ser at de nevnte transistorene sitter ved strømforsyningen, og ikke ved utgangen. Blir forresten godt og varmt der også, så var lit derfor også jeg antok automatisk at dette var signaltransistorer siden den jo kjører i klasse A. :)
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.154
Antall liker
684
Torget vurderinger
1
I all hovedsak brukes MosFet i effektdelen, altså slutt-trinn. Din Krell forforsterker har høyst sannsynligvis JFet små signaltransistorer i inngangstrinnet. Ganske vanlig at Krell og mange andre bruker FET i inngangstrinnet. Varianter av differensial-FET input stage er noe av de vanligste koplingene som brukes innen audio.
 
Sist redigert:

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.073
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
10
Er det mulig å si noe om eventuelle lydmessig kjennetegn ved bruk av MosFet i utgangen? Og ditto for bipolare transistorer?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Kommer vel litt an på hva slags type FET - mange forsterkere ble produsert med 2SJ50/2SK135 ( og nære modeller) som klasses om VFETs, Hafler, Sony , Hitachi brukte bl.a. disse, - Passlabs brukte IRF-IRFP power MOSFET, og bruker vel nå SiC MOSFET ( silicon carbide)... HEXFETs ble også brukt men forsvant fort..
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
W

WayAhead

Gjest
Min AU9500 hadde absolutt ikke det problemet.
Sammen med ES200 (eller SPX9000) høyttalere hadde den den mest artikulerte, lekne og dynamiske bass jeg til dags dato har hørt. (30 - 1500 Hz for 200 sin del)
 
Topp Bunn