Morten sitt nye lydrom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Necroth skrev:
    Det er noe ekstra pent over Hellvik Husene, det må være siden jeg har jobbet for de ;D Pent hus mtenium
    Ja, dere er flinke ;) ;D

    Nå har elektrikeren vært i sving - og dette har resultert i at byggestrømmen er tatt bort





    og inn med diverse i sikringsskap. Jeg må si de har orden i sysakene.





    Og.... dermed: lys!!





    De spottene som er satt inn er meget fiffige. Selve pæra er montert langt inne i lyskassa, men de sprer like bra som en spot som ligger plant med himlingen. Dette gjør at du ikke blir blendet når man ser opp i taket. (takk og lov at jeg fikk en maler til å sparkle og male det...)



     
    K

    kbwh

    Gjest
    Søt jente.
    Fabelaktig flott sikringsskap. Får mitt ombygde, som jeg er så stolt av, til å se puslete ut.
    Det kjøkkenet ser rimelig funky ut.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Fabelaktig flott sikringsskap. Får mitt ombygde, som jeg er så stolt av, til å se puslete ut.
    Du skal se det som er her... det er ikke ombygd, gamle sikringer og annet rask.

    Valentino skrev:
    Det kjøkkenet ser rimelig funky ut.
    Vi hadde fra starten av lyst på en hel vegg med "kjøkken" grunnet lengden på rommet (som også omtales matsalen...) På denne måten fikk vi forsåvidt utnyttet plassen bra på den siden.





    Lyset i kaffemaskinen var meget stilig :) Nå kommer det snart lister i bunn samt ventilatoren blir vel også montert snart - så det er ikke så lenge til før dette er ferdig.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Mmmmmmiele. Her også. They gave us an offer we could't refuse.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    8) 8)

    Får nesten lyst til å bygge selv ,jeg.....

    Nå er det vel ikke lenge til innflytting?

    MVH Johnny
     
    B

    break_out

    Gjest
    Dette ser jo meget bra ut, gratulerer med huset og lytterom :). Ingenting er som et nytt hus, og spesielt når en kommer til det punkt at du kan leve der uten å være redd for skraper/slitasje ;).
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    johnnygrandis skrev:
    Nå er det vel ikke lenge til innflytting?

    MVH Johnny
    Nei nå er det ikke lenge igjen. Det blir overtagelse til uka - så deretter må listene nok få seg et lite strøk maling, og da... flytting ;D Rørlegger er i full gang med å montere det vannbårne anlegget. Kjøkkenet er ferdig, badene kommer seg. Blir vel litt puss/rydd/diverse nå til helga - det er endelig lys i tunellen!

    break_out skrev:
    Dette ser jo meget bra ut, gratulerer med huset og lytterom :). Ingenting er som et nytt hus, og spesielt når en kommer til det punkt at du kan leve der uten å være redd for skraper/slitasje ;).
    Man går vel litt på tå den første tiden ja ;)
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må bare si at det er utrolig mange meter med lister i et hus... 8 tuber akryl gikk det mellom taklister og taket, sparkel puss. regner med at alle listene har fått seg et strøk maling i morgen. det er lys i tunnelen!
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Hehe ja det er som regel alltid litt mer enn man tror,har drevet med litt oppussing de siste 6 månedene(begynner å bli litt lei nå)...Gratulere med et kjempe fint hus...
    Det lytterommet så veldig tilltalende ut,håper du kommer i mål ang akkustikk og plassering.

    Mvh
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Oppussing er gøy! Har også hatt min tørn med det (270 år gammel leilighet i sentrum). Riv ned alt - og så bygg opp igjen. jo takk..

    Men nå er malinga ferdig! I morgen så starter vi på nedvasken. Var innom expert og kjøpte med meg nytt TV som vi skal ha i loftstua - og det kan henges på veggen - det kan ikke min gamle Philips CRT skjerm... ;D

    Så det ble denne: Philips 42PFL7772D/12



    Nå er det ikke lenge til før vi begynner å flytte ting inn.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.863
    Antall liker
    4.293
    Gratulerer med nytt hus. Det ser skikkelig lekkert ut. Blir det PA-anlegg på verandaen eller ;D
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Gratulerer så mye med nytt hus og lytterom :)
    Kjerringa her skrøt ille av kjøket,en annen ser jo mest etter ett sted å ha stereo'n 8)

    /jan
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    JanR skrev:
    Kjerringa her skrøt ille av kjøket,en annen ser jo mest etter ett sted å ha stereo'n 8)
    Hehe.. Nå er ventilatoren også på plass!





    Nå må jeg vel snart ut med nye bilder. Skal vaske over gulvene en gang til idag - så begynner galskapen med å montere møbler.

    Måtte nesten bli med fruen til ikea igår - ikke for at jeg synes det er så veldig gøy - men for å holde henne litt i tøylene ;D

    Lur som jeg var så lagde jeg en liste over alle rom og hvilke ting som skulle handles inn, fruen syntes også den var fornuftig så det gikk egentlig greit.

    Vi klarte nå å svi av 35.000,- på ikea, noe jeg anser som en bragd i seg selv. ::) Men da ble det ny sofa, seng, skrivebord, sjenk mm. samt rosinen i pølsa; et teppe på 200x300 Dette blir plassert i førsterefleksjonsområdet mellom lytteposisjon og høyttalere :) Må tenke litt praktisk mens man først er der borte.

    Tok med ei lack hylle som blir til midlertidig stereobenk inntil montana er i hus, svært lang leveringstid på det systemet der.

    Parabolen til TV'en ble montert igår. Så da er det vel på tide å få TV'en på vegg. Jeg kjøpte et veggstativ som skrues til vegg som tv'en "henges" på. Ingen teleskoparm eller noe slikt. Burde det ikke gå å bruke 7mm gipsanker til å feste denne skinna - noen som vet (12mm sponvegg på stender som ikke står helt der jeg vil..)?

    --

    Nå venter jeg bare på en maler som ikke dukker opp. Det er festlig det. Hører jeg ikke noe før lunsj så går jeg å kjøper meg et spann maling og gjør jobben selv. det får da være måte på.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.333
    Antall liker
    35.021
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Fy det er noen som er heldige her i verden, dette ser utrolig pent ut Morten, hadde jeg hatt noe i nærheten av det du har så hadde jeg vært kjempefornøyd..
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Jeg gjorde en lur ting for 9 år siden, og det var å kjøpe leilighet i sentrum. Det skulle mye oppussing til, men det gav bra startkapital mtp. å bygge nytt hus.

    Det andre lure jeg gjorde var å gifte meg med ei som hadde tilgang på tomt ;) For, det er ikke lett å få i denne byen.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Heh. Jeg giftet meg med ei som MÅTTE kjøpe svigers alt for store hus. Det fine med gjeld er at man vet hva pengene skal gå til.

    Ser flott ut, Morten. Her gikk vi for egendesignet ventilator (i bjørk, hva ellers?) helt oppe under taket.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    mteinum skrev:
    Nå venter jeg bare på en maler som ikke dukker opp. Det er festlig det. Hører jeg ikke noe før lunsj så går jeg å kjøper meg et spann maling og gjør jobben selv. det får da være måte på.
    Sånn ja! da kommer han ut idag. ;) Det er ikke lett i disse påsketider da det er lett å forspise seg på egg & kvikk lunsj - misforståelser kan da lett inntreffe.

    Og du tøyser ikke med en mann som akkurat har kjørt fra stavanger til kristiansand med bilen så full av ting at det nesten ikke går inn en kaffepose til. Samt med en tysk trailersjåfør som har misforstått dette med 1001-1002-1003 ved å ligge 3 meter bak bilen min i 90-100km, hårreisende kjøring.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg vært på handletur hos monter. Da jeg maksimalt treffer en stender med tv-stativet så må jeg til med plateanker. Det jeg også tenker å gjøre er å lage hull i veggen rett bak tv og ett nede ved gulvet og trekke kabler mellom disse. Setter en boks nede og et panel oppe. Det skal jo tross alt strøm/scart og hdmi opp til denne saken. Best å gjemme det bort.



    Litt utstyr som må til.
     

    Vedlegg

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Så er det vel på tide å se hvordan resultatet ble. Nå har jeg ikke lagd hull i veggen til å trekke kablene igjennom. Regnes det som skjult anlegg - eller er det bare å dure fram?

    Her er det enda minimalismen som gjelder:





    Og speilbildet i vinduet avslører at nå tar ting form





    Spør du meg så er det snart på tide å flytte anlegget.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Ser virkelig flott ut :)
    Skal du ha anlegget sammen med tv'n ?

    /jan
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    JanR skrev:
    Skal du ha anlegget sammen med tv'n ?
    Det skal iallefall stå mot samme vegg. Så får vi se om det blir en phonokabel fra tv'en til preampen.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Jeg vedder 2,50 på at du vil foretrekke at TV-lyden din blir Klipschet.

    Ser virkelig bra ut dette her! MellombelsIKEA gjør seg ikke bort.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Jeg vedder 2,50 på at du vil foretrekke at TV-lyden din blir Klipschet.
    Det tror jeg også ;D

    Valentino skrev:
    Ser virkelig bra ut dette her! MellombelsIKEA gjør seg ikke bort.
    Dette fungerer nok greit en liten stund. Men man får stort sett det man betaler for. 700 NOK for en ikea hylle kontra 10-15k montana - man både ser og kjenner kvalitetsforskjellen.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Takspottene fungerte meget bra her. Fikk nesten Ambilight lys uten å ha kjøpt det ;) De kan vris litt fram og tilbake så jeg kan bestemme hva som skal belyses.



     

    Melges

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2007
    Innlegg
    148
    Antall liker
    0
    Kjempefint hus!

    Ble nysgjerrig når jeg så bildene av MAE'en, er de rørene som sitter i den kjøpt hos Motron? Spiller de anderledes enn STC og Mullard rørene?

    Går også med planer om innkjøp av hodetelefonforsterker og HD650, har du noen anbefalinger på det området?

    Påskehilsen fra Håkan
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Melges skrev:
    Kjempefint hus!
    Takk!

    Melges skrev:
    Ble nysgjerrig når jeg så bildene av MAE'en, er de rørene som sitter i den kjøpt hos Motron? Spiller de anderledes enn STC og Mullard rørene?
    Dette er de som fulgte med settet. dvs:







    Mullard E83F
    http://www.r-type.org/exhib/aaa0475.htm


    ITT 5B/255M
    http://www.retrovox.com.au/c20store/beamtetrodes.html



    Fikk du med STC (http://r-type.org/exhib/aaa0035.htm)?

    Melges skrev:
    Går også med planer om innkjøp av hodetelefonforsterker og HD650, har du noen anbefalinger på det området?
    De jeg har prøvd er Benchmark DAC1 og Corda HeadAmp-1 MkII.

    Begge disse gjør en meget bra jobb og har full kontroll over HD650.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Sånn! Da var anlegget pakket ned, ut i bilen, meget pen kjøring i 10 minutter, ut av bilen, opp i 2 etg. koble-koble - og det ble lyd!

    Det virker som de lydmessige forholdene er fine. Litt mye klang i rommet grunnet lite demping. Her mangler det sofa, bilder, blomster, lameller, hyller mm. Det var iallefall bass der sofaen kommer... og det er vel det som er litt spennende med nye rom.

    Merket at det suger litt mer effekt enn det rommet som anlegget stod i, så jeg må nok veldig fort tenke på å bytte volumkontroller i preampen slik at den får litt høyere utgangssignal. Pot'en som følger med har kun 11 posisjoner, men goldpoint's har 24. Så jeg dempet den ganske kraftig så jeg kunne finjustere volumet på lavere nivå.

    Nå blir det litt jobb mtp stripsing av ledninger, prøve å skille strømførende og signalførende kabler og sørge for at det ikke ser ut som det kråkereiret. Får vel ta noen bilder i dagslys imorgen.

    ---

    Min umbrakonøkkel fetish er definitivt kurert etter å ha skrudd sammen 11 stoler idag... ;)
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Det ble mindre umbrako idag. Noen nye bilder ble det iallefall.

    Først mens det fortsatt er lys ute





    Og slik ser det ut når moder jord skrur lyset av og agder energi tar over





    Den sub'en trenger å bli hvit, men det er nok ikke førsteprioritet (jeg hører fruen snakker om rekkverk og muring og blandemaskin og sånne ekle greier...)

    Clas Ohlson får nok meget snart besøk, for jeg trenger noen monteringsplater til buntebånd så jeg kan få litt kontroll på kablene bak der. En liten hvit plate gjør seg nok også bra slik at strømpadde og trafo forsvinner fra synsfeltet.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke det typisk. Her tenkte vi at påsken skulle brukes til flytting - og så laver det ned. Vi fikk over litt igår, og sofaen nede er nå montert! Det begynner å gå fra hus til hjem.



     
    K

    kbwh

    Gjest
    Jammen dere må jo legge på peisen!

    Ser innbydende ut dette her, virkelig.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Jammen dere må jo legge på peisen!

    Ser innbydende ut dette her, virkelig.
    Peisen skal vi nok få fyr på. Prøvde litt her om dagen, men det ligger pussestøv på rørene inni brannveggen - så jeg må fram med støvsugeren...

    Begynner å lure litt på om vi ikke burde ha hatt et lite greit anlegg nede som også ser bra ut. Det naturelige er en Squeezebox da jeg allerede benytter en slik oppe og derfor har all musikken tilgjengelig.

    En liten sjenk med glassdører, SB3 inni og Beolab 3 på toppen hadde vært lekkert :)
     

    Vedlegg

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg vært på handletur ... :p :-X

    Jeg måtte spørre meget pent om å få kjøpe denne komponenten da den egentlig ikke slippes før imorgen. På mange måter så føltes det litt rart å gå inn i en butikk å trygle og be om å få kjøpe et produkt, men men.

    Den går på strøm og kom i en pen pakke (xboxen står og skammer seg til venstre - den skal ut...)





    Nå har jeg ikke tatt meg bryet å pakke den inn enda mer - ja jeg vet slike forundringstråder er morsomme, men det blir det ikke denne gang.

    Altså; Playstation 3 med Grand Turismo 5 Prologue





    Denne blir nok brukt 99,2% til film og 0,8% til spill





    Nå er det på tide å finne et UPnPs server software for linux slik at jeg kan legge inn alle tegnefilmene til min datter på den.

    Dette var en lekker liten sak med veldig bra bilde!
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Lekkert Morten,

    Håper vi aldri blir voksne... ;D

    MVH Johnny
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Da er nye høyttalere bestilt ;D Kommer tilbake med mer info...
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    FedEx er på vei til Paris, DHL er kommet til Leipzig og posten er i Kristiansand. Nå blir det snart gøy :-X
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    mteinum skrev:
    FedEx er på vei til Paris, DHL er kommet til Leipzig og posten er i Kristiansand. Nå blir det snart gøy :-X
    Jasså ? :eek:

    /jan
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn