Morgenbladets topp 100 liste

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.193
Antall liker
10.357
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Jeg har ikke sett denne lista omtalt her inne enda (men kanskje jeg ikke har sett godt nok etter?) Vel, det er stor bredde der, det er et interessant utvalg musikere som står bak lista, de har allerede vært innom noen av mine favoritter, noen viktige påminnelser, men også innom ting jeg overhodet ikke har hørt. Riktig så spennende. Vanskelig å diskutere plassering/ranking uten å ha de resterende 69, men om platevalget har relevans kan vi vel mene noe om. Alt fra 2L til dødsmetall.

Lenker:

Selve konseptet:

Til bloggen, med plateomtalene.

Lista, med lenke til Wimp.
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.193
Antall liker
10.357
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Jeg er for eksempel enig i at Product (De Press) er en bedre utgivelse enn Block to block, men det tok noen år før jeg kom dit. (har den på kjøpakassett, noen som vil bytte i annet format? ;))
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Jeg likte denne. Jeg synes det virker gjennomtenkt og bra presentert. gleder meg til fortsettelsen :)
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.193
Antall liker
10.357
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Vømmøln; pøh! Har Rotmo og Co spilt på Lettermanshow kanskje? ;D
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Tja, alltid greitt å få opp nokre lister, og her var det faktisk 12 plater eg ikkje hadde høyrt, som eg vart nyfiken på. Og så hadde eg berre 6 i eiga samling....
Spent på kvar dei plasserer Difference, 126, Ruphus, TAV, Hole in the Wall, Flying Norwegians og om representantar for sunnmørsrocken kjem med...
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
23.998
Antall liker
32.026
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Burnt_Island skrev:
Vømmøln; pøh! Har Rotmo og Co spilt på Lettermanshow kanskje? ;D
OK, Så det er Letterman som er konsulenten til MBladet. Da ble det vel interessant ja...
Men lister er ikke dumt uansett nei. Får prøve å ikke bli så provosert ;D
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Et glimrende tiltak av Morgenbladet, akkurat nå som jeg har sagt opp abonnementet. Rangeringen er kanskje ikke så veldig viktig, men dette tegner jo til å bli en fin oversikt over nyere norsk musikkhistorie i alle sjangre og en mulighet til å anskaffe noen nye plater.
 

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Innlegg
1.023
Antall liker
869
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Så langt ser dette ut til å være et av de større og mer seriøse listeforsøkene i den senere tid. Den multimediale plattformen, planleggingen og muligheten til å prøvelytte og kjøpe, gjør dette til et meget interessant prosjekt. Kommer nok til å handle saker som ellers ville passert langt under radaren.

Enda en god grunn til å beholde abonnementet på papiravisen. Hadde de bare kortet ned på den lett svulmende literaturavdelingen sin...
 

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.639
Antall liker
10.642
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Spennende kåring det der, ja. Vil nok være nokså mange meninger om den endelige lista tenker eg. Sjøl har eg min soleklare favoritt til numero uno, og blir både skuffet og overreasket om den i alle fall ikkje ender inne på topp 10.

Holder på med å samle det i en playlist på Spotify (men ikkje alt er tilgjengelig der):

http://open.spotify.com/user/townes/playlist/1A2Xa2HzqQl3TLkTXp3xPo

Ikkje rukket siste offentliggjøringene ennå (de som kom fredag 8.9), grunnet helgens fylleslag i tiggerstaden.
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.193
Antall liker
10.357
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Takk Townes. Heller spotify enn wImp for min del.

Eneste jeg har reagert på så langt av de jeg har et forhold til er BigBang. Første plata deres er best og Greni sparket sin beste trommis etter denne plata.. Hva gjør den så langt ned på lista? Vømmøl fx har jo en plate til - det har ikke BigBang ;D
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.621
Antall liker
1.315
Jeg er mest spent på hvor Fem Fyrer Med Ved av Vazelina plasseres, for jeg er bombesikker på at verden snart er klar til å akseptere den som det mesterverket den er.

Ellers synes jeg vel egentlig at Electric Psalmbook er bedre enn første albumet fra Big Bang.
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.193
Antall liker
10.357
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Det var Electric Psalmbook jeg siktet til. Waxed kjente jeg ikke til før nå - hmmmm.

Ellers er jo "Feil Side ta Mjøsa" det beste Vazelina noensinne har gjort, og den er jo fra "Musikk tel Arbe"
som kom året etter. ;) Eldar Vågan burde aldri forlatt Baiage!
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.073
Antall liker
63
Torget vurderinger
1
Roberten skrev:
Jeg er mest spent på hvor Fem Fyrer Med Ved av Vazelina plasseres, for jeg er bombesikker på at verden snart er klar til å akseptere den som det mesterverket den er.

Ellers synes jeg vel egentlig at Electric Psalmbook er bedre enn første albumet fra Big Bang.
Fem fyrer med ved på topp 40 og et gjenforent Vazelina med Viggo Sandvik åpner lørdagen på Øyafestivalen neste år!
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.621
Antall liker
1.315
Wergeland skrev:
Roberten skrev:
Jeg er mest spent på hvor Fem Fyrer Med Ved av Vazelina plasseres, for jeg er bombesikker på at verden snart er klar til å akseptere den som det mesterverket den er.

Ellers synes jeg vel egentlig at Electric Psalmbook er bedre enn første albumet fra Big Bang.
Fem fyrer med ved på topp 40 og et gjenforent Vazelina med Viggo Sandvik åpner lørdagen på Øyafestivalen neste år!
Jøssenavn, Wergeland, det hadde virkelig vært noe ! Noen med mer ståpåvilje enn meg burde virkelig jobbe for å få det til å skje.

EDIT:
Burnt, Musikk tel arbe' er finfin, men jeg er nødt til å holde en knapp på Fem Fyrer Med Ved.

Takk for Baiage link !
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Hvorfor regner dere fjaste coverlåter med KLM-humor som noe viktig i musikken, viktigere enn f.eks. Banana Airlines?

Eller er det bare meg som ikke får med meg ironien?
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.621
Antall liker
1.315
For min del er det fordi jeg er en fjasete fyr med KLM-humor. Eller kanskje ikke. Du går ikke glipp av noe ironi, men det er helt klart noe du ikke forstår :)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Ulempen med humor i musikk slik jeg ser det er som med humor ellers, når du har hørt en vits en gang eller to så er den ikke like morsom lenger.. og man skal jo være litt enfoldig om man evner å sitte å le av den samme vitsen i 40 år.
 

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.639
Antall liker
10.642
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Ulempen med humor i musikk slik jeg ser det er som med humor ellers, når du har hørt en vits en gang eller to så er den ikke like morsom lenger.. og man skal jo være litt enfoldig om man evner å sitte å le av den samme vitsen i 40 år.
Kall meg gjerne enfoldig, men i disse dager kor eg blir holdt våken fram til 0200 og vekket 0500, så trøsteler eg med denne daglig:


Den er vel ca 40 år+ og eg tror eg kan le av denne om 40 år til.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.621
Antall liker
1.315
@Gjestemedlem, Helt enig. Derimot ser ikke jeg på de første Vazelina albumene som humoralbum. Merk at jeg sier de første, fra Gå For Gull og utover kan jeg godt være enig i er humoralbum. Ganske så dårlige sådan også.
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.877
Antall liker
9
Virker svært så gjennomført dette prosjektet. Har det noensinne vært gjort tilsvarende undersøkelser? Husker det var en kåring av viktigste bidrag i musikkhistorien (eller noe slikt) av en mengde artister i en av de store internasjonale musikkblekkene. Muligens Rolling Stone? Det var ihvertfall Like a Rolling Stone som var høyest rangert.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Burnt_Island skrev:
Det var Electric Psalmbook jeg siktet til. Waxed kjente jeg ikke til før nå - hmmmm.

Ellers er jo "Feil Side ta Mjøsa" det beste Vazelina noensinne har gjort, og den er jo fra "Musikk tel Arbe"
som kom året etter. ;) Eldar Vågan burde aldri forlatt Baiage!
takk for "BAIAGE" linken. Artig gjensyn. Så Baiage live på Domkirkeodden på Hamar 1979. Her er det omtalte "sceneshowet" med trillebårlasset m grus:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=TSgh0dFI9BI
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.621
Antall liker
1.315
bluesbreaker skrev:
Burnt_Island skrev:
Det var Electric Psalmbook jeg siktet til. Waxed kjente jeg ikke til før nå - hmmmm.

Ellers er jo "Feil Side ta Mjøsa" det beste Vazelina noensinne har gjort, og den er jo fra "Musikk tel Arbe"
som kom året etter. ;) Eldar Vågan burde aldri forlatt Baiage!
takk for "BAIAGE" linken. Artig gjensyn. Så Baiage live på Domkirkeodden på Hamar 1979. Her er det omtalte "sceneshowet" med trillebårlasset m grus:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=TSgh0dFI9BI
Ære være deg for det youtubeklippet, bluesbreaker. Takker.
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.193
Antall liker
10.357
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Roberten skrev:
bluesbreaker skrev:
Burnt_Island skrev:
Det var Electric Psalmbook jeg siktet til. Waxed kjente jeg ikke til før nå - hmmmm.

Ellers er jo "Feil Side ta Mjøsa" det beste Vazelina noensinne har gjort, og den er jo fra "Musikk tel Arbe"
som kom året etter. ;) Eldar Vågan burde aldri forlatt Baiage!
takk for "BAIAGE" linken. Artig gjensyn. Så Baiage live på Domkirkeodden på Hamar 1979. Her er det omtalte "sceneshowet" med trillebårlasset m grus:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=TSgh0dFI9BI
Ære være deg for det youtubeklippet, bluesbreaker. Takker.
pluss en!
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.193
Antall liker
10.357
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Baltus Høyem burde forstå at My Midnight Creeps er bedre enn Madrugada er bedre enn Sivert Høyem. Sammen med Buraas er bedre enn alene, men Buraas uten Høyem er bedre enn det igjen.

Let them Eat Cake er bra! Pop med blåsere og greier. I dag er det lett å høre hvor "motorpsycho" de er på den plata likevel...
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.621
Antall liker
1.315
(og My Midnight Creeps er bare helt middels)

Ja jøss, Let Them Eat Cake er fin den, bevares. Men ikke i nærheten av Demon Box, Timothy, Blissard. Derfor jeg synes det var et snedig, ikke snodig, valg.
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Kanskje ikke så rart at mannen anbefaler den.. den er bra og den er "hans"! (selv om å like det man selv gjør er litt i "grenseland" her til lands) :D Det JEG synes er vanskelig å forstå på den lista er at Blackjazz er der.. Jeg har brukt mye tid på å prøve å like den.. (etter at det spruta review-seksere av den etter release). Jeg liker den svarteste metall, og jeg liker jazz i svært mange "fasonger", men DEN klarer jeg bare å se er original og en god idè... ikke spesielt bra. Original er selvsagt BRA på en måte, men i "topp 10 ever" kategorien er ikke original godt nok imho!

Anonym skrev:
Roberten skrev:
Sivert Høyem er ikke snauere enn at han kårer Industrial Silence til det beste norske albumet gjennom tidene. Ham om det.
Men bra at han tok med I'm Coming Home på listen.

http://mbtopp100.no/2011/09/sivert-hoyem-madrugada/
Madrugada har ikke noe på den listen å gjøre og iallfall ikke som nr. 1.
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.193
Antall liker
10.357
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Roberten skrev:
(og My Midnight Creeps er bare helt middels)
(men fortsatt bedre enn Madrugada syns jeg etter å ha hørt meg mett inntil alle låtene ligner på hverandre)


Ja jøss, Let Them Eat Cake er fin den, bevares. Men ikke i nærheten av Demon Box, Timothy, Blissard. Derfor jeg synes det var et snedig, ikke snodig, valg.
Det er da fortsatt plass til alle de du nevnte høyere på lista. ;) Susanna liker kanskje de mere "nyforelska" motorpsychosene...
 
M

Mr-T

Gjest
Roberten skrev:
Jeg er mest spent på hvor Fem Fyrer Med Ved av Vazelina plasseres, for jeg er bombesikker på at verden snart er klar til å akseptere den som det mesterverket den er.

Ellers synes jeg vel egentlig at Electric Psalmbook er bedre enn første albumet fra Big Bang.
På tide å stå fram som blodfan av Vazelina. Etterhvert som åra har gått har Vazelina økt i status hos meg, og jeg anser ikke platene deres som rene humorplater. De er velspilt og fullt av spilleglede, og mange av tekstene er riktig gode. Det er kvalitet over det.

Det beste albumet i min mening, det som er mest gjennomarbeidet, er Full Behandling. Men etter den plata gikk det litt nedover synes jeg...

Beste låt: Det beste i livet er gratis.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.621
Antall liker
1.315
Burnt_Island skrev:
Roberten skrev:
(og My Midnight Creeps er bare helt middels)
(men fortsatt bedre enn Madrugada syns jeg etter å ha hørt meg mett inntil alle låtene ligner på hverandre)
Helt enig.

Ja jøss, Let Them Eat Cake er fin den, bevares. Men ikke i nærheten av Demon Box, Timothy, Blissard. Derfor jeg synes det var et snedig, ikke snodig, valg.
Burnt_Island skrev:
Det er da fortsatt plass til alle de du nevnte høyere på lista. ;) Susanna liker kanskje de mere "nyforelska" motorpsychosene...
Godt poeng. Og de kommer nok. En eller to av av de i hvert fall. Og det skal bli interessant å se hvilke periode som kommer høyest. For meg var Let Them Eat Cake det siste hørbare fra den kanten, men jeg registrerer at en drøss av mennesker synes at de siste skivene har vært bra også.

EDIT: sitatkluss.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.621
Antall liker
1.315
Mr-T skrev:
Roberten skrev:
Jeg er mest spent på hvor Fem Fyrer Med Ved av Vazelina plasseres, for jeg er bombesikker på at verden snart er klar til å akseptere den som det mesterverket den er.

Ellers synes jeg vel egentlig at Electric Psalmbook er bedre enn første albumet fra Big Bang.
På tide å stå fram som blodfan av Vazelina. Etterhvert som åra har gått har Vazelina økt i status hos meg, og jeg anser ikke platene deres som rene humorplater. De er velspilt og fullt av spilleglede, og mange av tekstene er riktig gode. Det er kvalitet over det.

Det beste albumet i min mening, det som er mest gjennomarbeidet, er Full Behandling. Men etter den plata gikk det litt nedover synes jeg...

Beste låt: Det beste i livet er gratis.
Her må jeg ta lua i hånda og skamfullt innrømme at jeg ikke har Full Behandling. Tror ikke jeg har hørt hele albumet heller, men Spikre Paller, Det Vil Alltid Komma En Ifrå Mengshoel og Det Beste I Livet Er Gratis er absolutt bra. Får ta en tur på Ringstrøms snart og se etter den.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Apropos Vazelina; Mils B. Kvam, som har produsert både dem, Big Bang, Flying Norwegians og ganske mye annet, kaller Eldar Vågan "Den elektriske Prøysen".
 
M

Mr-T

Gjest
Det er noe i det. Synd at Eldar Vågan har blitt litt oversett fordi Vazelina primært har blitt sett på som bygdetullinger. Han er en låtsnekker og musiker av rang synes jeg.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Ja, definitivt. dessuten har han laget ebn av de fineste julesangene ever, apropos oversett...
"Hematt tel jul"...
 
M

Mr-T

Gjest
Åja, "En kvil i julestria" er veldig veldig bra. Signert Vågan.
 
Topp Bunn